vakantie en katten

22-11-2012 13:44 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben even benieuwd naar wat jullie zouden doen in de volgende situatie!

4 weken op vakantie, 2 katten blijven thuis. Ze hebben niet veel ruimte binnenshuis, zo'n 20m2 ongeveer. Wel kattenluik, dus ze kunnen erin en eruit wanneer ze willen.. vakantie is echter in de winter, dus van de speelruimte buiten zullen ze niet veel gebruik maken.

Opties:

1) het zij zo. Ze moeten het er even mee doen. Buurvrouw vult1x per dag etensbakjes. Voordeel: katten thuis in vertrouwde omgeving. Nadeel: buurvrouw kennen we nog niet zo goed dus genant om te vragen,veel werk voor haar,katten krijgen weinig aandacht en zijn lang alleen.

2) katten logeren bij ouders, 200km verderop. Voordeel: ze kennen ouders, kunnen veel aandacht krijgen en zijn niet alleen, ouders minder genant om te vragen. Nadeel: stressvolle 'verhuizing' voor katten (lange rit), onbekende omgeving.

Ik zelf neig naar optie 2, maar man wil katten niet verhuizen. Wat is wijsheid?

Nb. Zowel buurvrouw als ouders hebben zelf aangeboden.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 november 2012 @ 14:34:

Is optie 1 wel echt een optie? Je weet volgens mij helemaal nog niet of ze wel wil/ kan.Jawel, buurvrouw en ouders hadden het allebei zelf aangeboden staat ergens in een vd posts hierboven..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Zo iets is het meest ideale, voor iedereen,je katten vooral.

http://www.kattenzorg-den ... ew=article&id=8&Itemid=39

Vakantiedienst, serieus een goede uitvinding!
Ik vind het ook nog belangrijk dat je eventuele verzorger aan huis verstand heeft van katten en er niet 'vies' van is, als er eens een kat heeft overgegeven of naast de bak heeft gewaterd.

Iemand die geen katten gewend is vindt dat snel vies of heeft het niet in de gaten.
dit snap ik dan weer niet....wel geld hebben om 4 weken op vakantie te gaan, maar 25 euro per dag voor de katten is te veel...

Maar er is geen kattenpension in de buurt? Ik doe mijn kat altijd naar hetzelfde pension, betaal 5,50 per dag. Waar woon je in de buurt?
Het ligt denk ik ook een beetje aan de katten. Mijn kat zou ik echt niet verhuizen. Hij heeft meer dan een maand nodig om te wennen aan een nieuwe omgeving. Ik zou kijken of je een bekende kunt vinden die een paar weken in jullie huis wilt wonen. Anders zou ik gaan voor een betaalde oppas aan huis.

Als de katten geen moeite hebben om van omgeving te wisselen zou ik ze bij je ouders brengen.
quote:beter.laat schreef op 22 november 2012 @ 14:45:

Ik vind het ook nog belangrijk dat je eventuele verzorger aan huis verstand heeft van katten en er niet 'vies' van is, als er eens een kat heeft overgegeven of naast de bak heeft gewaterd.

Iemand die geen katten gewend is vindt dat snel vies of heeft het niet in de gaten.En ook even de kattenbak verzorgt en even de planten, post en een stofzuiger door je huis haalt, anders wil je niet weten hoe je thuis komt.
Dat is een wat te voorbarige conclusie Bella, denk je ook niet? Onze katten hebben ziektekostenverzekeringen, worden 4 keer per jaar ontwormd, elke maand ontvlooid en krijgen alleen de beste dierenartsvoeding. We hebben toen 25 euro betaald per dag om 1 keer een halfuur te komen voeren/verschonen iedere dag, geen tijd voor aandacht. Dus ja, dat vind ik inderdaad te duur voor wat het oplevert!! Kan net zo goed de buurvrouw komen iedee dag, voor een leuk kadootje en opbouw van een sociale band.

Ik snap danweer niet dat sommige mensen niet verder kijken dan hun neus lang is.
Die oppasdienst van zus gaan we nogbellen, kijken of ze in ons dorp verzorgen. Bedankt zus!
quote:Zusenzoo schreef op 22 november 2012 @ 14:50:

[...]

En ook even de kattenbak verzorgt en even de planten, post en een stofzuiger door je huis haalt, anders wil je niet weten hoe je thuis komt.Ook dat ja, stofzuigen!! /Zeker weten!
quote:LadyPhoxy schreef op 22 november 2012 @ 14:19:

Het ligt heel erg aan je katten, maar ik ga als het kan voor optie 2.Mijn katten gaan, als ik niet met mijn moeder op vakantie ben, daar logeren.

Ze zijn een keer 3 weken geweest en de laatste keer maar een weekje. Ondanks dat mijn moeder die periodes aan het gewoon aan het werk was, kregen ze op die manier veel meer aandacht dan wanneer ze thuis zouden blijven en er 1 keer per dag bezoek kregen en voor mijn moeder was dit veel makkelijker.

De ene kat voelt zich meteen thuis als ik de reismand open doe, de ander heeft een paar uurtjes nodig om te wennen, maar het bevalt alle partijen prima.Dat hangt idd heel erg van de katten af. Mijn katten zou je daar absoluut geen plezier mee doen! Die zijn geen reismandje gewend en zijn in hun 11-jarige leven nog maar 1x verhuisd. Die zijn echt veel gelukkiger als ik ze lekker in hun eigen omgeving laat!
Stofzuigen, nog helemaal niet aan gedacht, maar inderdaad!!
quote:ellemiekje schreef op 22 november 2012 @ 14:16:

Onze katten waren ookeen week gestressed na het verhuizen, maar net zo gestressed toen we een weekendje weg waren. Zijn erg aanhankelijk en willen veel aandacht.In dat geval moet je ze dus echt niet 4 weken alleen laten! Ook niet als er elke dag iemand komt om eten te geven.
Die oppasservice kost 12,- per jaar voor lidmaatschap en dan 2,50 per kat en afhankelijk van de verzorgers, kan je dat soort afspraken gewoon maken hoor!
En zo is er ook iemand die zorgt dat je huis bewoont lijkt, onze oppasser deed de gordijnen 's avonds dicht en 's morgens weer open.
Oh ja,onze katten zijn een week bang geweest na de verhuizing, maar niet geplast oid, wel heel nieuwsgierig.

Heb even de dierenarts gebeld voor advies, voor zo'n lange periode toch beter uit logeren bij bekenden. Vantevoren Feliway, en een dag of 2 erbij blijven, dan moet het goedkomen. Zeker omdat ze zo aanhankelijk zijn, en het voor zo lang is, wel fijn als ze wat meer aandacht kunnen krijgen.
Maarvoor iemand die ook post doet is ook wel wat te zeggen.. lastige kwestie, ook los vd katten!
Optie 2
Ik zou ze naar mijn ouders doen. En als jullie katten daar iedere vakantie daar terecht kunnen, neemt de stress wel weer af want dan wennen ze uiteindelijk daar aan.
quote:Mundy schreef op 22 november 2012 @ 14:03:

Ik zou optie 1doen, als de buurvrouw dat wil. Die 4 weken zonder knuffels komen ze wel overheen, ze zijn dan wel in hun eigen omgeving en kunnen lekker naar buiten als ze dat willen. Als je ze verhuist is de reis niet alleen stressvol, maar ze komen ook ergens waar ze nog nooit geweest zijn en zullen dus heel erg moeten wennen. Toen wij gingen verhuizen, zijn mijn katten de eerste paar dagen nauwelijks achter de bank weg gekomen. Tegen de tijd dat ze gewend zijn, haal jij ze weer op en moeten ze weer een lange autorit maken.

Ik ken jouw katten natuurlijk niet, maar ik weet zeker dat mijn katten gelukkiger zouden zijn met optie 1! Als wij nu twee weken op vakantie gaan, blijven ze ook thuis en is er iemand die ze eten geeft. Voor vier weken zou ik dat dus ook doen.

Het ligt echt aan je kat. Veel katten zijn behoorlijk gehecht aan de omgeving, maar mijn kat voornamelijk aan mij. Aandacht van anderen is wel ok, maar geen aandacht is eigenlijk geen optie. Dan wordt ze echt heel ongelukkig.Ik ben heel vaak verhuisd, en zodra ik er ben is het huis ook prima. Heeft ze een week amper aandacht gekregen is ze boos en van slag.

Mijn kattenoppassers geven ook altijd aan dat ze altijd meer om aandacht vroeg dan om eten. Af en toe liet ze eten staan, daar was ze niet in geïnteresseerd, maar dat uurtje aandacht moest echt.
quote:LadyPhoxy schreef op 22 november 2012 @ 14:19:

Het ligt heel erg aan je katten, maar ik ga als het kan voor optie 2.Mijn katten gaan, als ik niet met mijn moeder op vakantie ben, daar logeren.

Ze zijn een keer 3 weken geweest en de laatste keer maar een weekje. Ondanks dat mijn moeder die periodes aan het gewoon aan het werk was, kregen ze op die manier veel meer aandacht dan wanneer ze thuis zouden blijven en er 1 keer per dag bezoek kregen en voor mijn moeder was dit veel makkelijker.

De ene kat voelt zich meteen thuis als ik de reismand open doe, de ander heeft een paar uurtjes nodig om te wennen, maar het bevalt alle partijen prima.oh, beetje mosterd zie ik nu.
Ik heb als 'puber' (18+) heel vaak op de kat van een vriend van mijn vader gepast. Hij ging meerdere keren per jaar op vakantie, vaak langer dan een maand. Ik woonde dan fijn een paar weken samen met mijn vriend, in het centrum van de stad... heerlijk! Maarja, het ging dan wel om een stad dichtbij, waardoor ik gewoon naar school kon en naar mijn hobby's enzo...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven