Gezondheid alle pijlers

Geen beweging/gevolgen??

24-11-2012 01:36 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik heb hier al eerder een topic geplaatst over Fluoxetine (antidepressiva). Ik slik deze bijna 5 weken. Ik lijd aan een angststoornis en extreme vorm van agorafobie. Voor de Fluoxetine kwam ik nog amper de deur uit, maar nu lig ik al 3 weken echt plat. Ofwel in bed of zetel. Het enige waarvoor ik er nog uitkom is om naar het toilet te gaan of eten te maken. Ik voel me heel erg slap. Ben constant moe, slap op m'n benen, veel hoofdpijn,... Kan dit allemaal komen door het gebrek aan beweging??

Groetjes
quote:Madderijn schreef op 24 november 2012 @ 15:24:

Naar buiten gaan is het beste! Ik begreep dat je dat nu niet elke dag lukt. Die dagen niet blijven zitten/liggen, maar binnen in beweging komen!

Elke keer dat het lukt is goed- soms helpt het om een schema te maken waarin je elke dag kan bijhouden hoelang je in beweging was. (Hokjes per vijf min. Dagen onder elkaar, achter elke dag per vijf (of tien) minuten bewegen een hokje vol maken.

Je zal zien dat je na twee weken al meer hokjes per dag hebt dan bij de start!Ja inderdaad je hebt gelijk en ik weet dat best wel, maar het ging me echt niet af. Ik ben altijd een heel sociale meid met een druk schema geweest en een zalig leventje. En nu zit ik in de hel, ik werd echt depressief van al die angst. M'n ouders zijn me vandaag komen oppikken en ik logeer nu een weekendje thuis. Ben vandaag al een boswandeling van een halfuurtje gaan maken. Frisse lucht deed deugd, maar toch was het zwaar, was erg licht in men hoofd en kwam niet echt vooruit, maar ik ga niet opgeven. Morgen opnieuw en dan zet ik die traditie verder. In de hoop dat de Fluoxetine en de psycholoog ervoor kunnen zorgen dat ik weer alles durf. Maar ik wil me echt weer vol leven voelen!
quote:fairy1 schreef op 24 november 2012 @ 15:46:

[...]

He Loes, waarom niet vandaag? Elke dag een paar meter verder. Hoe moeilijk het ook is, want dat begrijp ik wel uit je post. Tis niet niks.Heb vandaag een boswandeling van een halfuurtje gemaakt! Die frisse lucht deed deugd, maar het ging moeizaam. Nu blijven volhouden en dan hopen dat ik me daardoor toch ook al wat beter ga voelen! Wil echt terug die frisse levendige meis van voorheen worden!
.
Ik heb ook een jaar fluoxetine geslikt en was bedlegerig door andere ziekte. Fluoxetine zou je niet zo een lange bijwerking moeten geven. En je weet door energie te verbruiken krijg je energie.

Als je die angst stoornis hebt doe dan thuis wat oefeningnen en bouw het rustig op. Ik deed wat sit ups thuis en wat been oefeningen ( het internet staat vol met "kantoor" oefeningen die zijn mooi om te beginnen en je hoeft er niet voor naar buiten. Ongeacht wat mensen ook zeggen aan je conditie werken EN je geestelijke problemen oplossen tegelijk is wat veel, focus op 1 ding tegelijk) en ik was zwaar ondergewicht 42 kg bij 1.67 en kom niet lopen wegens een teen amputatie.
Mijn mening, mijn keuze.
Wat fijn!

Als je bijhoudt wat je gedaan hebt - binnen of buiten - zie je makkelijker je eigen vooruitgang.

Een half uur bewegen is echt goed! Morgen weer zo'n dag! En kun je het thuis niet buiten, dan doe je het binnen. Je weet nu dat een half uur haalbaar is. Goede uitgangspositie.

Je zal heus wel eens een mindere dag hebben. Dat gebeurt. Als je weet wat je lichaam kan, zijn je eisen aan jezelf reëler.
.
Goed gedaan Loes, die eerste stap is misschien wel het moeilijkst. Hou rekening met spierpijn morgen. Je hebt zolang niks gedaan dat een wandelingetje echt al heel wat is. Nu ben je bij je ouders is het niet een idee om daar voorlopig te blijven tot je wat aangesterkt bent? Is het moeilijker voor je om naar buiten te gaan als je thuis bent of alleen bent?
Fluoxetine slaat niet bij iedereen aan dus houd het in de gaten. Het kan zijn dat je beter kunt switchen naar iets anders. Dat moet dan wel voorgeschreven worden door een arts. Een psycholoog mag niets voorschrijven, huisarts of psychiater wel.
quote:prinses1970 schreef op 24 november 2012 @ 04:17:

he loes ik herken het helemaal hoor, het komt van medicijnen en doordat je blijft liggen voila circeltje rond, ik slik ze nu goed 6 weken en voel me ook nog bagger vooral meer angst misselijk, trillen blijf ook het liefst liggen,

het is heeeeeeel zwaar ik weet het

knuffel van mijDikke knuffel terug! Ik denk dat ik volgende week wel naar men huisarts stap, die vermoeidheid is echt verschrikkelijk voor me! Is niet te trekken zo!
quote:pyridine schreef op 24 november 2012 @ 18:52:

Fluoxetine slaat niet bij iedereen aan dus houd het in de gaten. Het kan zijn dat je beter kunt switchen naar iets anders. Dat moet dan wel voorgeschreven worden door een arts. Een psycholoog mag niets voorschrijven, huisarts of psychiater wel.Ja dat weet ik, maar het kon volgens men arts best 6 weken of iets meer duren eer het echt goed zou werken en rond maandag de 5de week af, daarom twijfel ik om het nog even aan te zien..
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 november 2012 @ 18:43:

Goed gedaan Loes, die eerste stap is misschien wel het moeilijkst. Hou rekening met spierpijn morgen. Je hebt zolang niks gedaan dat een wandelingetje echt al heel wat is. Nu ben je bij je ouders is het niet een idee om daar voorlopig te blijven tot je wat aangesterkt bent? Is het moeilijker voor je om naar buiten te gaan als je thuis bent of alleen bent?Daar dacht ik vandaag ook aan, om misschien een tijdje hier te blijven omdat ik hier lekker kan wandelen en lopen in het bos. Thuis 'kan' ik dat niet echt omdat ik in Antwerpen woon en daar is het echt altijd ontzettend druk.Ben vandaag ook te voet naar de supermarkt geweest en merk dat dat hier vlotter gaat omdat het hier rustig is. Ben nog aan het twijfelen wat ik ga doen, woon namelijk samen met men vriend en hij steunt me echt enorm, mijn ouders niet echt, dus vertoef ik liever in zijn gezelschap, maar in deze omgeving!
quote:Madderijn schreef op 24 november 2012 @ 18:35:

Wat fijn!

Als je bijhoudt wat je gedaan hebt - binnen of buiten - zie je makkelijker je eigen vooruitgang.

Een half uur bewegen is echt goed! Morgen weer zo'n dag! En kun je het thuis niet buiten, dan doe je het binnen. Je weet nu dat een half uur haalbaar is. Goede uitgangspositie.

Je zal heus wel eens een mindere dag hebben. Dat gebeurt. Als je weet wat je lichaam kan, zijn je eisen aan jezelf reëler.Kijk nu al enorm uit naar men wandeling van morgen! Het was misschien wel zwaar maar het kan alleen maar beteren denk ik dan. Ik hou niet zo van men dokter constant te bezoeken dus ik ga het nog een week, misschien twee, aanzien met de Fluoxetine. Ondertussen blijven bewegen en gezond eten. Want daardoor ben ik ook wel zwak, door die medicatie neemt de eetlust af en dan voel je je al helemaal slap!
Wat een nare situatie. Het is ook echt een nare kwaal. Ik heb toevallig net de documentaire Angst zitten kijken via Tele2.

Als je bij je ouders even lekker kan bijkomen en je kan laten verzorgen dan doe je dat toch! Een werkje kan geen kwaad. Het is ook beter om rond mensen te zijn die er niet te veel in meegaan. De harde aanpak is nu misschien naar maar werkt op de lange termijn beter dan iemand die er te veel in mee gaat en de angst in stand houdt.

En sporten! Sporten of joggen is echt onwijs goed voor je! Probeer echt te blijven bewegen. Desnoods via YouTube: exercise tv of workput van een 20 min...

Heel veel sterkte. Hoop dat de medicatie snel aanslaat en dat je de draad van je leven weer kan oppakken.
Typos door spellingscontrole op iPhone.. Sorry
Haalbare doelen blijven stellen. Eerste stap is alle maaltijden gebruiken. Tweede stap is gezonde maaltijden. Je mag trots zijn als je de basis zaken beter geregeld krijgt!

Pas op voor gedachtes dat het alleen maar beter zal gaan - er zit af en toe een slecht moment/ slechte dag tussen. Als je de grote lijn kan zien en je nog helder voor de geest kan halen hoe het nu is zul je er niet zo van schrikken.

Is er een park in de buurt ivm rustige omgeving?
Wat goed van je dat je gisteren al bent gaan wandelen! Hoe is het vandaag?
quote:fairy1 schreef op 25 november 2012 @ 13:56:

Wat goed van je dat je gisteren al bent gaan wandelen! Hoe is het vandaag?Ben gistern ook gaan wandelen! Dat doet altijd wel deugd maar pff, ben nog maar net wakker. Geraak echt niet uit bed, voel me dan zo doodmoe, elke ochtend hoofdpijn, begin me toch af te vragen of die medicijnen dat wel kunnen veroorzaken.
Drink je wel genoeg? Ik krijg hoofdpijn als ik te weinig drink. Edit: sommige mensen krijgen hoofdpijn van de honger.

Als je net wakker bent is de kans groter dat je je dag en nachtritme om gaat draaien.

Heb je vanochtend ontbeten?

Terug naar bed is geen punt. Als je op kan staan voor ontbijt ( kan ook om negen uur) dan heb je die maaltijd al binnen. Lunch en diner te gaan. Daar ook de wekker voor zetten op futloze dagen.

Met maaltijdregelmaat zijn je dagen makkelijker te structureren straks als het weer beter gaat.

Als het kan vandaag weer naar buiten! En als dat niet kan half uur rondlopen in huis.

Succes!
quote:Madderijn schreef op 26 november 2012 @ 13:48:

Drink je wel genoeg? Ik krijg hoofdpijn als ik te weinig drink. Edit: sommige mensen krijgen hoofdpijn van de honger.

Als je net wakker bent is de kans groter dat je je dag en nachtritme om gaat draaien.

Heb je vanochtend ontbeten?

Terug naar bed is geen punt. Als je op kan staan voor ontbijt ( kan ook om negen uur) dan heb je die maaltijd al binnen. Lunch en diner te gaan. Daar ook de wekker voor zetten op futloze dagen.

Met maaltijdregelmaat zijn je dagen makkelijker te structureren straks als het weer beter gaat.

Als het kan vandaag weer naar buiten! En als dat niet kan half uur rondlopen in huis.

Succes!Ik drink bijna elke dag een glas fruitsap en voldoende glazen water, heb vaak last van m'n blaas dus daardoor alleen al drink ik vrij veel. Eten is moeilijker. Ik probeer elke dag een deftige maaltijd te eten 's avonds en 's morgens/'s middags brood en een stuk fruit. Ben naar de winkel gewandeld en het blokje om op de terugweg. Verder heb ik vandaag m'n kleerkast geherstructureerd, dus was wel bezig. Die frisse lucht doet deugd. Maar voel me zo lichthoofdig. Is wrs door de angststoornis. Ook die vage hoofdpijn, word ik gek van!! Soms dagen lang, is vrij beangstigend maar ik probeer positief te blijven.
Kun je het met de arts bespreken, misschien mag je wel iets nemen tegen de hoofdpijn/ kan hij(zij) je geruststellen?
quote:Madderijn schreef op 26 november 2012 @ 21:12:

Kun je het met de arts bespreken, misschien mag je wel iets nemen tegen de hoofdpijn/ kan hij(zij) je geruststellen?Heb binnen een uurtje een afspraak bij de psych! Hoop dat ik het dan wat positiever inzie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven