There is a rat in mi kichen!

03-12-2012 14:41 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dan letterlijk!

Paar dagen terug liep mijn kater opeens met een enorme levende rat in zijn bek rond.

Hij was niet grijs maar zwart met wit, en toen hij hem los liet en ermee wilde gaan spelen leek de rat daar in het geheel niet van onder de indruk.

Dit wekte bij ons de indruk dat het wellicht een tam exemplaar betreft.

Vriend en ik wisten niet zo goed wat we er mee aan moesten, en waren dan ook blij dat hij er mee naar buiten ging en zonder terug kwam.

Twee nachten terug was ik op de bank in slaap gevallen en voelde ik op een bepaald ogenblik dat onze kitten gezellig tegen mijn hoofd aan kwam liggen. Dacht ik. Slaapdronken dacht ik nog; wat maakt hij gekke geluiden met zijn tanden! En wat gek dat hij aan mijn haar ligt te knagen!

Toen ik hem een stukje opzij wilde schuiven voelde in een hele vreemde warme en gladde vacht en een hartje wat veel te snel klopte. Ik stoof overeind en knipte het licht aan.

Een rat zo groot als een schoen zat me vanaf de armleuning brutaal aan te kijken.

Nu ben ik over het algemeen niet bang van dieren, en ook niet van ratten, maar slaapdronken en in het holst van de nacht in een koude huiskamer trok ik het even niet hierop actie te ondernemen en ben ik gewoon mijn bed in gedoken.

Dacht kijk morgen wel.

En nu woont hij dus hier.

Blijkbaar. Ik hoor hem de hele dag knagen en rommelen maar zie hem niet!

Veel gerommel vanuit de keuken onder de kastjes. Heb de plinten van de kastjes nu weg gehaald en een penetrante ammoniak lucht benam me bijna m'n adem.

Viel me ook al langer op, die gore pislucht, maar dacht dat kitten misschien aan castratie toe was.

Maar die rat zit dus de boel onder te zeiken hier!

Wat kan ik doen?! Hoe vang ik dat beest? Iemand tips?

De kater en de kitten doen beiden alsof ze gek zijn en hem niet horen of ruiken. Denk dat hij veel te groot is voor hen om te vangen.

En gif zie ik uiteraard niet zitten met katten.

Bovendien zou het ook zomaar eens iemand zijn huisdier kunnen zijn welke ontsnapt is..

Vermoed zelf dat hij uit een slangenwinkel komt, hier een paar deuren verderop.

Maar goed, heel vehaal, weet iemand wat kan ik doen om dat beest te vangen of een andere creatieve oplossing?

Bedankt vast en groetjes.
quote:Joyce48 schreef op 03 december 2012 @ 15:13:

Waarom moet de topictitel in het Engels, als je die taal niet eens beheerst? Twee fouten in 7 woorden, ik vind het knap .....

Zo zuurpruimpje,

Geloof dat de titel een verwijzing is naar het liedje op jamaicaanse toontje.. There is rat in the kitchen what am i gonna do..
Internagelaktisch
Durf je hem zelf op te pakken? Dan zou ik inderdaad de tips van Maaique uitproberen.

Zet alvast een kattenreismand klaar (neem aan dat je die wel hebt) om hem in te doen.
Wilde ratten zijn zwart of bruin, dit is duidelijk een afstammeling van een tamme rat. Dat betekent niet dat hij/zij ook tam in gedrag is overigens.

Waar woon je ergens? Ik ken veel ratteneigenaren door heel NL, wellicht kan één van hen je helpen. Je zou ook een oproepje kunnen plaatsen op een rattenforum zoals ratjes online .
@ pino,

Heb wel op Amivedi gekeken of iemand een rat mist, maar dat was niet zo.

Nee weet natuurlijk niet zeker of hij uit de slangenwinkel komt. Maar het ligt wel voor de hand omdat die man veel ratten heeft als slangenvoer.

Hij heeft echt enorm grote slangen soms en heb het zelf een keer gezien als hij ze voert. Hij voert ze zelfs ook konijnen.

Heb er zelf geen moeite mee, maar hij stuit op veel weerstand hier in de straat met z'n handel omdat het best een beetje een rommelige boel is daar.

Daarom zal hij nooit toe geven dat hij bij hem vandaan komt denk ik... Bang voor gezeik.
Ik heb niet het idee dat TO bang is voor ratjes Cher

En een tamme rat zal nooit maar dan ook nooit bijten als jij niets bij hem doet wat hem pijn doet (En die van mij dan zelfs nog niet maar weet niet hoe deze is opgevoegd haha)

Ik hoop dat hij/zij een leuk huis kan krijgen dankzij jou!

Zo zielig als ze worden gevoerd aan slangen..
Internagelaktisch
@ maaiqe,

Really..? Zou hij gewoon komen denk je? En zou ik hem dan gewoon kunnen pakken?

En met welk eten kan ik hem dan het beste lokken?
Ha, gezellige bezoeker erbij dus. Zou heel goed kunnen dat ie uit die winkel komt, maar dikke kans dat ze dat nooit zullen toegeven.

Hier in de garage zat in mijn stro ineens een zwart witte muis. Zo tam als wat, alleen ontzettend vies. Die zit nu al een paar maanden met een collega (want 1 is maar alleen) in de woonkamer in een mooie glazen bak.

Hier waait dus ook wel eens wat aan. Ik hoop dat je hem kunt vangen en dan via iemand op dit forum of de dierenambulance hem/haar aan een nieuwe baas kunt helpen. Succes!
Maar hoe weet je zo zeker dat dit een gedomesticeerde rat is, Maaique?

Kennelijk diende hij als slangenvoer te eindigen. Worden die beesten bij de fokker dan ook handtam gemaakt?
quote:februari schreef op 03 december 2012 @ 15:21:

@ maaiqe,

Really..? Zou hij gewoon komen denk je? En zou ik hem dan gewoon kunnen pakken?

En met welk eten kan ik hem dan het beste lokken?

Ik denk zelf iets van een hardgekookt ei ofzo, iets wat sterk ruikt iig.

En je moet even kijken hoe hij reageert, maar als ie gewoon 'chill' aangelopen komt en niet gaat 'blazen' ofzo of zich groot maakt met zn haar (Zoals katten ook wel doen) kun je er wel van uit gaan dat ie tam is!

Een met je vlakke hand testen door hem daar iets te eten op te geven en als dat makkelijk gaat kun je m gewoon pakken!

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een tamme rat zomaar bijt.
Internagelaktisch
quote:Maaique schreef op 03 december 2012 @ 15:19:

Ik heb niet het idee dat TO bang is voor ratjes Cher

En een tamme rat zal nooit maar dan ook nooit bijten als jij niets bij hem doet wat hem pijn doet (En die van mij dan zelfs nog niet maar weet niet hoe deze is opgevoegd haha)

Ik hoop dat hij/zij een leuk huis kan krijgen dankzij jou!

Zo zielig als ze worden gevoerd aan slangen..Dat is wel heel naïef Maaique en niet waar .
quote:Cher78 schreef op 03 december 2012 @ 15:22:

Maar hoe weet je zo zeker dat dit een gedomesticeerde rat is, Maaique?

Kennelijk diende hij als slangenvoer te eindigen. Worden die beesten bij de fokker dan ook handtam gemaakt?

Ik heb ook een ratje bij een persoon vandaan die ze voor slangen fokte,

Als ze het hok verschonen enzo moeten ze toch worden opgepakt en dat is vaak al genoeg om door te hebben dat mensen 'veilig' zijn.

Die van mij heeft nooit een poging tot bijten gedaan, ookal was het eigenlijk slangenvoer
Internagelaktisch
Wat een grappig topic. Leuk geschreven OP ook, TO!

Verder heb ik geen tips oid. Ben niet bekend met ratten.

Hij klinkt wel als een schattig beestje.

Mocht hij uit de slangenwinkel zijn ontsnapt dan hoop ik niet dat het voor de slangen ook makkelijk is te ontsnappen voordat er een slang jouw keuken binnen komt glijden met je kitten in zijn bek!

Veel succes, ik hoop dat hij een lief baasje krijgt.
quote:hedda2hedda schreef op 03 december 2012 @ 15:18:

Wilde ratten zijn zwart of bruin, dit is duidelijk een afstammeling van een tamme rat. Dat betekent niet dat hij/zij ook tam in gedrag is overigens.

Waar woon je ergens? Ik ken veel ratteneigenaren door heel NL, wellicht kan één van hen je helpen. Je zou ook een oproepje kunnen plaatsen op een rattenforum zoals ratjes online .Niet elke bruine rat is wild.. Ik heb er een die precies lijkt op de ratten die buiten door t afval snuffelen maar die van mij is zo tam als je ze maar kunt krijgen haha
Internagelaktisch
quote:hedda2hedda schreef op 03 december 2012 @ 15:25:

[...]

Dat is wel heel naïef Maaique en niet waar .

Niks naïef. Een tamme rat zal NOOIT bijten.

Een rat die is gepest en getreitert, ja die zal je bijten.

Groot verschil met een gewone tamme rat.
Internagelaktisch
Je kunt aan de slangenman vragen of je een slang van hem mag lenen
quote:waterplant schreef op 03 december 2012 @ 15:32:

Je kunt aan de slangenman vragen of je een slang van hem mag lenen NEE! Dat is zo zielig :(
Internagelaktisch
@ Joice,

Hij moet in het Engels omdat het een toepasselijke titel is van een nr van UB40.

En dat vond ik grappig.

En de titel van dat nr spel je zo. Met "mi".

Sjonge-jonge..
@ snotolf,

Als ik ergens minder zin in heb dan in een levende rat in mijn keuken, is dat om op mijn nuchter maag geplette dooie rattensmurrie te moeten gaan opruimen.
Geen smurrie hoor. Gewoon netjes knak in de val.
Ow mostert.. Reacties gaan zo snel hier..

Ben intussen ook eieren aan het koken.

Zal een mooi buffetje voor'm maken haha.

Spannend he...
Maaique: Soms is het goed om dingen aan te nemen van iemand die er meer van af weet dan jij in plaats van diegene uit te lachen, tjongejonge. Jij hebt nog vrij kort ratten, ik ga al 20 jaar om met tamme ratten, zowel van mezelf als via vrijwilligerswerk.

En je leest ook niet goed. Nee, niet elke bruine rat is een tamme rat, maar een rat met wit is geen wilde rat. Verder, je snapt het begrip tamme rat niet. Je hebt wilde ratten (rattus norvegicus en rattus rattus) en tamme ratten. Tamme ratten stammen af van de rattus norvegicus. Niet elke tamme rat is even gewend aan mensenhanden en een tamme rat kan dus bijten als hij/zij zich bedreigd voelt.

Ik vind het heel aardig van je dat je TO wilt helpen, maar kijk wel een beetje uit met de informatie die je verstrekt. Die hapert namelijk.
quote:februari schreef op 03 december 2012 @ 15:41:

Ow mostert.. Reacties gaan zo snel hier..

Ben intussen ook eieren aan het koken.

Zal een mooi buffetje voor'm maken haha.

Spannend he...

Haha, ik hoop dat het werkt!

Wel ei even goed in koud water laten liggen paar min he!

Ik hoop dat ei voor dat ratje ook zo aantrekkelijk werkt als voor de mijne!

Ei is hier echt het enige eten waar om gevochten word in de kooi haha.
Internagelaktisch
Haha, lol, die aanstellerige reacties hier.
quote:hedda2hedda schreef op 03 december 2012 @ 15:44:

Maaique: Soms is het goed om dingen aan te nemen van iemand die er meer van af weet dan jij in plaats van diegene uit te lachen, tjongejonge. Jij hebt nog vrij kort ratten, ik ga al 20 jaar om met tamme ratten, zowel van mezelf als via vrijwilligerswerk.

En je leest ook niet goed. Nee, niet elke bruine rat is een tamme rat, maar een rat met wit is geen wilde rat. Verder, je snapt het begrip tamme rat niet. Je hebt wilde ratten (rattus norvegicus en rattus rattus) en tamme ratten. Tamme ratten stammen af van de rattus norvegicus. Niet elke tamme rat is even gewend aan mensenhanden en een tamme rat kan dus bijten als hij/zij zich bedreigd voelt.

Ik vind het heel aardig van je dat je TO wilt helpen, maar kijk wel een beetje uit met de informatie die je verstrekt. Die hapert namelijk.

Vrij kort?

Mijn eerste ratje had ik op m'n 7e. Ben nu 25.

Maar wat jij wil hoor, ik deel alleen mijn ervaring (En van andere mensen die ik ken met ratten)
Internagelaktisch
Maar TO, luister vooral niet naar mij! Luister naar hedda2hedda want ik heb blijkbaar geen flauw idee waar ik het over heb ;)
Internagelaktisch

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven