dochter word 15

05-12-2012 08:38 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij als ouders zitten met een dilemma.Onze dochter word binnenkort 15 jaar,nu wil ze (logisch)een feestje geven voor haar vrienden en vriendinnen.Nu zijn wij aan het twijfelen of we een paar uurtjes weg moeten gaan,of thuis moeten blijven en zo een oogje in het zeil kunnen houden.Er zijn ook pubers bij die al alcohol drinken,waar wij helemaal geen voorstander van zijn,op die leeftijd,Mijn dochter overigens heeft nog nooit alcohol gedronken.Dus wij zitten daar ook nog over te twijfelen,of we wat bier en wijn moeten halen,maar dan alleen voor haar vrienden.Wat vinden jullie?En thuisblijven of weggaan voor een paar uurtjes??
Je kan best even weg gaan, maar ga dan op de borrel bij de buren.. Zo kun je alles toch nog een beetje in de gaten houden.

Het is jullie verantwoording over de alcohol en de kinderen die er zijn mogen dat officieel dus nog niet drinken, ik zou dit dus ook niet halen.. Alcohol schenken aan jongeren onder de 16 is namelijk strafbaar!
Je hebt ook kinderen die zelf alcohol meenemen, helemaal zonder alcohol hou je het volgens mij nooit.
Lekker naar boven, filmpje kijken in bed. Ben je uit het zicht maar wel in de buurt. Wat betreft de alcohol, wat lizzy zegt.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Ze mogen nog geen alcohol drinken, dus ik zou het ook niet in huis halen. Wel lastig, want dan loop je het risico dat ze het feestje minder leuk vinden (bij ons in de klas dronk iedereen met 15 en op feestjes waren we toen al standaard dronken, vonden we toen enorm stoer) en dat wil je ook niet voor je dochter. Maar ja, alcohol schenken aan minderjarigen mag inderdaad niet, dus als ze het willen, mooeten ze het zelf maar meenemen.

Het ligt een beetje aan jullie huis of je beter weg kan gaan. Ons huis bestaat uit twee delen en als onze kinderen later een feestje hebben, kunnen wij prima gewoon in de woonkamer zitten terwijl zij aan de andere kant van het huis feesten. Maar als dat niet kan, zou ik wel weggaan. Je dochter zit vast niet te wachten op een vader en moeder die op haar lip zitten.

Bij de buren op de borrel lijkt me inderdaad een goede oplossing als dat kan.
Geen alcohol en wel (niet zichtbaar) aanwezig zijn.
Haal alcohol vrij bier of laat ze alcoholvrije cocktails maken, compleet met gekke rietjes en parasolletjes. Maar.... Dan moet je er echt wel op toe zien dat er niemand toch een fles alcohol door heen mixt.
Over alcohol zou ik niet na hoeven denken. Geen 16, geen druppel. Ik zou zelfs in de gaten houden of ze het niet bij zich hebben. En ook ik zou 'weg' gaan uit de kamer, maar wel thuis blijven. Wij hebben daar dan ook een geschikt huis voor en anders zou ik gewoon op mijn bed gaan zitten de hele avond.
Geen alcohol in huis halen, wel alcoholvrije cocktails maken misschien? En ik zou wel in de buurt blijven. Ik las iets over op de borrel bij de buren of anders misschien boven blijven zitten?

Heel veel succes met de verjaardag!
zou gewoon bier halen voor degenen die al wat drinken en met 15 jaar zal ze zelf toch ook al wel 'ns wat willen proeven (en wellicht al gedaan hebben als ze onder het toeziend oog van ouders uit was)

als het niet mag, dan is het extra aantrekkelijk het stiekem te gaan doen en dan heb je idd kans dat ze sterke rum of whiskey door de cola gaan gooien ipv dat ze 'n onschuldig biertje van 5% drinken
Geen alcohol, je kind wordt 15.

Verder wel gewoon lekker weg gaan, een bios en een etentje en dan rond 12.00 thuis komen. En einde feestje.
Wel afhankelijk van je dochter en haar vrienden, of je weggaat, je hebt denk ik zelf wel door of je moet blijven of weg kan gaan, ligt helemaal aan je kind en haar vrienden keuze.
blijf het raar vinden dat de generatie die zelf is opgegroeid met mogen proeven van de ouders zodra ze er nieuwsgierig naar werden en als kind al shandy en sneeuwwitje (bier met fris) kregen op feestjes, nu zo'n strikt verbod hanteren bij de eigen kinderen
Mocht de macht van het getal je gerust stellen, ik ben het eens met ´wel thuis blijven maar uit het zicht en geen alcohol´.

Je kunt nog bedenken wat je doet met kinderen die alcohol meenemen (allemachtig, was ik nou zo'n brave puber of is er zo veel veranderd in 20 jaar???) maar ik zou ook overleggen met je dochter. Ze wordt 15, dat is oud genoeg om in ieder geval mee te denken over wat redelijk is. Op die manier staat ze zelf ook achter haar feestje.
Twee horrorverhalen over hoe fout het kan gaan.

Toen mijn stiefdochter 15 werd hield ze een feestje bij haar moeder thuis. Zij had een absurd groot huis dus ruimte zat. Dat feest is helemaal uit de hand gelopen. Moeder en haar vriend waren niet thuis. De 'gastjes' hebben de drankenkast van moeder geplunderd en zijn stom en stom dronken geworden. Toen moeder en vriend thuis kwamen en een puinhoop aantroffen en 'gastjes' daarop aanspraken wilde een daar van vriend nog aanvallen ook. Domme actie, vriend is niet groot maar is wel heel sterk. Feestje had dan ook een vroegtijdig einde.

De zoon van een vriendin werd 16. Ook een feestje. Met 16 mag je drinken en zijn moeder had dan ook wat alcohol in huis gehaald. Geen grote hoeveelheden. Ook zij zijn weggegaan. Toen ze thuiskwamen lagen overal kinderen hun roes uit te slapen. Overal kots. De tuin is gesloopt. De schutting is vernield en planten en struiken zijn uit de tuin getrokken. Volgens mij is zelfs de politie nog aan de deur geweest wegens geluidsoverlast.

Op beide feestjes hadden de genodigden zelf flessen sterke drank meegenomen.

Beide kinderen mogen nooit meer een feest thuis geven.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Doe er je voordeel mee.
anoniem_84155 wijzigde dit bericht op 05-12-2012 09:10
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
En hou rekening met het Project X effect. Bij stiefdochter waren ook mensen gekomen die niet uitgenodigd waren. Kwamen mee met mensen die wel uitgenodigd waren. Dochter is helaas niet assertief genoeg om die anderen te weigeren.
Laat je dochter de keuze?

Of

Geen alcohol what so ever en jullie gaan bij buren / heel dichtbij op visite.

Beetje alcohol ( 1 / 2 biertjes / glazenwijn p.p. en alleen voor diegenen die 16 zijn. Maar dan blijven jullie bij het feest ten alle tijden.

Bespreek dit dilemma met je dochter en laat haar een keuze maken.
Je kunt natuurlijk ook afspreken dat jullie pas weggaan als iedereen er is en dat jullie echt geen drank willen. Geef ook aan dat mensen die drank meenemen het weer mee naar huis kunnen nemen en dat jullie het tijdelijk weg zetten.
Alcohol is extra schadelijk voor jonge mensen. Bovendien, als je het zelf in huis haalt voor ze, geef je het signaal af dat het wel ok is als ze drinken. Ik persoonlijk zou dat echt niet doen. Wat vindt je dochter ervan?
quote:srekeamar schreef op 05 december 2012 @ 09:16:

Je kunt natuurlijk ook afspreken dat jullie pas weggaan als iedereen er is en dat jullie echt geen drank willen. Geef ook aan dat mensen die drank meenemen het weer mee naar huis kunnen nemen en dat jullie het tijdelijk weg zetten.

je gaat ze fouilleren op zakflesjes rum?

ik zou eerder 'n limiet stellen aan 't aantal vrienden dat ze uit mag nodigen, maar ze wel allemaal 1 of 2 drankjes gunnen, je kunt niet verwachten dat de 15-jarigen toe kijken terwijl de 16-jarigen wel 'n biertje krijgen

de 15-jarige dochter van m'n vriendin wil niet eens meer dan 1 glaasje zoete witte wijn en als het ze niet verboden wordt is de kans dat ze doorslaan als het wel binnen bereik komt toch veel kleiner
Ligt een beetje aan je dochter, maar je kunt ook boven gaan zitten en in bed een filmpje kijken? Gewoon je de hele avond niet laten zien? Of heb je buren waar je een avondje op bezoek kan?

Je kunt ook met haar afspreken dat je om xx tijd thuis bent. Dan kán ze het moeilijk uit de hand laten lopen. Nouja, tenzij, ligt natuurljik ook aan het meisje.

Ik zou ze wel even alleen laten en ook zorgen dat je wat drank haalt. Anders regelen ze dat zelf wel. Al ligt dat ook aan het meisje zelf.
Ik zou 't bespreekbaar maken, zeg ze dat je haar vertrouwd en dat je het heel erg zou vinden als ze je vertrouwen beschaamd.

Kijk wat voor dochter heb je en hoe zijn haar vrienden? Als 't echt nog meiden zijn kan je 't prima af met de alcoholvrije coctails, ze zullen dat al 'spannend' vinden. Ik denk ook dat als jij veel moeite doet voor het feestje, dat de anderen jou als die toffe moeder zien. Moet je kijken hoe goed geregeld, zelfs lekkere afbak sausijzenbroodjes voor later op de avond, ipv alleen chips! Of laat halverwege 2 pizza's bezorgen ofzo.

Bedenk je ook als jij ze alcohol laat drinken dat die kids ook weer naar huis moeten... Wat zeggen de ouders thuis hiervan als hun kind, aangeschoten thuiskomt.
Spastisch alcohol verbieden werkt alleen maar averechts denk ik.
Geen alcohol, onze dochter (bijna 17) geeft binnenkort een filmavondje met sleepover. Wij hebben meteen gezegd, geen alcohol. Is nergens voor nodig.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Zou in de buurt blijven en zelf geen alcohol halen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven