Celstraf geëist voor gijzeling inbreker

10-12-2012 11:03 116 berichten
Celstraf geëist voor gijzeling inbreker

DEN BOSCH -

Tegen een 27-jarige Bosschenaar is maandag 2,5 jaar celstraf geëist omdat hij op 4 juni een jonge inbreker anderhalf uur heeft vastgehouden, mishandeld en vernederd. De 18-jarige inbreker uit Den Haag moest zijn kleren uittrekken, werd geslagen en opgesloten in de schuur. Na anderhalf uur waarschuwde de Bosschenaar de politie.

De verdachte greep de jongen toen hij in totaal twee inbrekers betrapte. De verdachte legde maandag uit dat hij de jongen heeft vastgehouden omdat er 2500 euro en een mobiele telefoon was verdwenen. De moeder van de inbreker werd gebeld om de schade te vergoeden.

„Ik snap dat je boos bent. Gepast geweld mag je gebruiken maar de jongen was onder controle. Anderhalf uur is verschrikkelijk lang. Het is heel beangstigend geweest. We willen niet dat iemand voor eigen rechter gaat spelen. Verdachte is volkomen over de schreef gegaan”, legde officier van justitie Roel Krijtenburg maandag uit.

Wat vinden jullie van deze straf?

Ik vind het dubbel. Ik begrijp best dat hij te ver is gegaan, maar ik vind de geëiste straf wel erg hoog voor het vernederen van een crimineeltje. Hij is doorgeschoten in het verdedigen van zijn eigen huis, maar ik vind de grens wel vaag. Wanneer is het goed hoe je reageert op inbrekers en wanneer niet? Ik vind 2,5 jaar gewoon erg lang en heb het gevoel dat zelfs inbrekers minder krijgen. Ben ook wel nieuwsgierig naar wat het crimineeltje heeft gekregen.
Volkomen terecht, deze eis. Hoe volkomen van het pad af ben je als je iemand (om wat voor reden dan ook) 2,5 uur gijzelt, mishandelt en vernedert?

De inbreker krijgt vast ook de straf die hij verdient, maar in dit geval vind ik dat deze idioot een veel ernstiger delict heeft begaan dan de inbreker!
quote:MrsStanleyWalker schreef op 10 december 2012 @ 12:48:

[...]

Verzin je nu ook nog stellingnames voor mij?

Zet mij alsjeblieft op negeer.Je zegt toch zelf dat die criminelen het van jou met elkaar uit mogen vechten?quote:MrsStanleyWalker schreef op 10 december 2012 @ 11:40:

http://www.omroepwest.nl/ ... elde-inbreker-zocht-drugs

De betreffende inbreker was waarschijnlijk op zoek naar drugs. Er zijn bij politieonderzoek softdrugs en harddrugs gevonden in het bewuste pand. Ik vind dat de inbreker zelf ook een groot risico heeft genomen door in te breken bij iemand die naar alle waarschijnlijkheid handelt in drugs. Lijkt me een gevalletje criminelen onder elkaar. Kan er niet zo van wakker liggen wat die elkaar aan doen.
Alle reacties Link kopieren
Is de moeder inderdaad die nacht met ¤ 2.500 komen opdraven om haar zoon te bevrijden? Dat vraag ik me dan af.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Ik vind het typisch nederlands om medelijden met de inbreker te hebben eigenlijk. Is de reactie van de man overtrokken, natuurlijk, maar tegelijk een inbraak is ook vernederend. Mensen kunnen daar maandenlang last van houden, het idee dat eenander in je huis (je eigen veilige plek), je kasten, je spullen enz is geweest is net zozeer vernederend. Dus vind ik het erg dat er een inbreker nachtmerries overhoudt aan zijn eigen inbraak? Nee. Als deze man willekeurig iemand van traat had geplukt en op deze wijze had gegijzeld dan had hij van mij gerust 25 jaar mogen krijgen, maar in dit geval lijkt een taakstraf me een prima optie. Dat s ook wat de gemiddelde inbreker krijgt dus dan is het weer netjes verdeeld. En als de inbreker in kwestie dit nooit mee mee wil maken blijft ie in de toekomst misschen gewoon uit andermans huis.
Sunemon, ik denk niet dat er veel mensen echt medelijden hebben met de inbreker. Het gaat er eerder om dat de actie van die man buiten proportie en haast eng te noemen is.
quote:kadanz schreef op 10 december 2012 @ 14:03:

Sunemon, ik denk niet dat er veel mensen echt medelijden hebben met de inbreker. Het gaat er eerder om dat de actie van die man buiten proportie en haast eng te noemen is.Vast wel, weet je hoe eng het is een inbreker in je huis te betrappen? Als je bij iemand inbreekt neem je het risico dat de gedupeerde compleet de pan uit flipt als je betrapt wordt. De een durft niks te doen, de volgende gaat gillen, de volgende verkoopt je een ram en belt de politie en weer een ander vernedert je en houdt je gevangen. Buiten proportie ja wss wel, eigen schuld ja ook. Als je gewoon doorgelopen was i.p.v in te breken was je niks gebeurd.
Sunemon, dat het eng is dat weet ik zelf ook. Bij mij is er ook ingebroken. Maar zeg eens eerlijk, wil jij naast iemand wonen die na de eerste de beste schrik zichzelf niet meer in de hand heeft en buitenproportioneel handelt, foltert, uitkleedt? Ik zou zo'n persoon niet tegen willen komen 's avonds.
quote:kadanz schreef op 10 december 2012 @ 14:12:

Sunemon, dat het eng is dat weet ik zelf ook. Bij mij is er ook ingebroken. Maar zeg eens eerlijk, wil jij naast iemand wonen die na de eerste de beste schrik zichzelf niet meer in de hand heeft en buitenproportioneel handelt, foltert, uitkleedt? Ik zou zo'n persoon niet tegen willen komen 's avonds.

Heel eerlijk ik geloof dat ik het prima zou vinden als de buurman dit zou hebben gedaan. Ik ben niet van plan ooit in te breken dus heb niks van hem te vrezen. Zolang je je normaal gedraagt is er niets aan de hand toch.

Tuurlijk als het beiden criminelen zijn is het een heel ander verhaal, maar ik ga even uit van een normale situatie waarbij de gedupeerde gewoon compleet los gegaan is.
2,5 jaar cel voor anderhalf uur vrijheidsberoving en mishandeling lijkt me voor Nederlandse begrippen een vrij forse eis, zeker als je rekening houdt met wat eraan vooraf is gegaan (inbraak + diefstal).

Iemand schrijft hier dat je de inbraak los moet zien van deze zaak. Daar ben ik het niet mee eens, er is hier een oorzakelijk verband tussen de inbraak en de mishandeling van de inbreker door de bewoner. Je moet er nu eenmaal rekening mee houden dat iemands stoppen wel eens kunnen doorslaan bij een woninginbraak. Eigenlijk ben ik wel een beetje klaar met een rechtssysteem waar inbrekers na 2 dagen op vrije voeten staan en waar iemand die een inbreker anderhalf uur lang opsluit en mishandelt nu al 99 dagen in voorarrest zit.
Ik vind de straf ook fors, maar ben het wel eens dat hij gestraft moet worden. Dit zijn niet de 'stoppen doorslaan', maar iemand die de rust genomen heeft om dit te doen. Een behoorlijk enge daad.

Aan de andere kant kan het niet zo zijn dat de inbreker er dan mee weg komt.
Als de buurman nou zo bang was geworden of boos, dat hij meppen had uitgedeeld was ik het met jullie eens geweest.

Deze man heeft de rust en tijd genomen om de inbreker toe te takelen. Dat heeft iets psychopatisch.
quote:kadanz schreef op 10 december 2012 @ 14:12:

Sunemon, dat het eng is dat weet ik zelf ook. Bij mij is er ook ingebroken. Maar zeg eens eerlijk, wil jij naast iemand wonen die na de eerste de beste schrik zichzelf niet meer in de hand heeft en buitenproportioneel handelt, foltert, uitkleedt? Ik zou zo'n persoon niet tegen willen komen 's avonds.Dan zal je ook niet naast het tuig willen wonen die de grensrechter dood schopten. Zou ik maar snel gaan sparen voor een vrijstaande woning in een gedistingeerde wijk.
quote:kissmequick schreef op 10 december 2012 @ 15:04:

[...]

Dan zal je ook niet naast het tuig willen wonen die de grensrechter dood schopten. Zou ik maar snel gaan sparen voor een vrijstaande woning in een gedistingeerde wijk.Ik zou ook niet naast dat tuig willen wonen wat de grensrechter dood schopten. Maar uh, woon jij in een gidistingeerde wijk of naast allemaal potentieel moordenaars?
Ik zou geen enkele moeite hebben met 'n buurman die 'n inbreker op deze manier aanpakt.

Zelf zou ik er niet voor kiezen, ik zou (als ik de kans krijg en durf) 'm eerder de kop in slaan met 'n gietijzeren kandelaar.
Mag een rubberen hamer ook?
quote:rozenstruikje schreef op 10 december 2012 @ 15:06:

[...]

Ik zou ook niet naast dat tuig willen wonen wat de grensrechter dood schopten. Maar uh, woon jij in een gidistingeerde wijk of naast allemaal potentieel moordenaars?Bij mij moet je eerst tanken bij de oprit, anders red je het niet.
quote:rozenstruikje schreef op 10 december 2012 @ 14:59:

Ik vind de straf ook fors, maar ben het wel eens dat hij gestraft moet worden. Dit zijn niet de 'stoppen doorslaan', maar iemand die de rust genomen heeft om dit te doen. Een behoorlijk enge daad.

Aan de andere kant kan het niet zo zijn dat de inbreker er dan mee weg komt.Anderhalf uur is nou ook weer niet enorm lang hoor. Als de inbreker nou 6 weken in de kelder was opgesloten en zijn familie huilend bij 'opsporing verzocht' te zien zou zijn, zou het een ander verhaal worden.
quote:Gamayun schreef op 10 december 2012 @ 11:16:

Je mag een inbreker vasthouden en de politie bellen.

Je mag een inbreker niet opsluiten, zijn kleren uit laten trekken, slaan, vernederen, en na 2,5 uur vernedering op je dooie gemakje eens de politie gaan bellen.

Eens. Sommige mensen slaan door. Ze vinden een stok om de hond te slaan, maar dan slaan ze heel hard, tot bloedens toe (om in deze beeldspraak te blijven).

Ik zou alleen geweld gebruiken om de inbreker te overmeesteren en op te sluiten. Daarna gebruik ik geen geweld. Dan bel ik de politie op. De inbreker blijft opgesloten totdat de politie komt en dan draag ik hem aan de politie over. Gelukkig heb ik dat tot nog toe niet in de praktijk te hoeven toepassen.
World of Warcraft: Legion
quote:ondernemer schreef op 10 december 2012 @ 15:25:

[...]

Anderhalf uur is nou ook weer niet enorm lang hoor. Als de inbreker nou 6 weken in de kelder was opgesloten en zijn familie huilend bij 'opsporing verzocht' te zien zou zijn, zou het een ander verhaal worden.Anderhalf uur vernedering is best wel lang. Dan is tien minuten al heel erg lang. Vind je het niet iet wat psychopatisch?
quote:kadanz schreef op maandag 10 december 2012 14:12 Sunemon, dat het eng is dat weet ik zelf ook. Bij mij is er ook ingebroken. Maar zeg eens eerlijk, wil jij naast iemand wonen die na de eerste de beste schrik zichzelf niet meer in de hand heeft en buitenproportioneel handelt, foltert, uitkleedt? Ik zou zo'n persoon niet tegen willen komen 's avonds.Foltering!? Waar lees je dat?
Het blijft wat mij betreft in het niets vallen bij de slachtoffers van inbraak en hun trauma's (en kosten omdat ze hun huis in de rolluiken gaan zetten en andere veiligheidsmaatregelen gaan treffen)

Had hij niet ingebroken, was ie niet gepakt door die kerel. Hij trok tenslotte geen willekeurige voorbijganger van straat, maar strafte iemand af die zonder toestemming op zijn terrein/in zijn woning kwam en zijn spullen heeft gejat.
quote:rosalinde78, 5 minuten geleden

Foltering!? Waar lees je dat?Hij verzint wel meer.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:kissmequick schreef op 10 december 2012 @ 15:04:

[...]

Dan zal je ook niet naast het tuig willen wonen die de grensrechter dood schopten. Zou ik maar snel gaan sparen voor een vrijstaande woning in een gedistingeerde wijk.

Zucht, dat is een ander topic.

Open anders een eigen topic waarin je je frustraties kunt botvieren.
Die Maylea toch. Je mag me echt in de gaten houden, maar ik ga je niet betalen voor jouw service. Als je nu probeert eens goed te lezen, zal je merken dat ik het niet tegen jou had. Bovendien hoe zit het met jouw associatieve vermogen?

Weet je, als je die lieve kat van jou op zijn rug krabt gebeuren er twee dingen. Hij knort en zijn rug gaat omhoog. Daar zou menige man jaloers op kunnen zijn, het is wel schatje. Ik ben dol op katten en poezen.
Ik heb het bericht van Gamayun opnieuw gelezen. Ik vind wel dat ik het recht heb om de inbreker op te sluiten, maar niet langer dan noodzakelijk is. In de tijd dat de inbreker opgesloten is, bel ik de politie op, wacht ik op de politie en breng ik de agenten naar het vertrek waar de inbreker is. Dan doe ik de deur van het slot en verder is het de zaak van de politie. Mijn rol houdt dan voorlopig op.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven