Alleen wonen met 18?

12-12-2012 10:33 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb alleens eerder een topic hier neergezet maar op het moment weet ik het niet meer.

Na een flinke ruzie met mijn ouders wat ik dus al in dat andere topic allemaal heb verteld, moet ik dus met mijn 18e het huis uit.

Ook iets wat ik wou om eerlijk te zijn, maar nu dat ik echt moet komt het ineens allemaal zo dichtbij.

Nog nooit heb ik zoveel liggen piekeren. Opzicht kan ik niks, ja ik kan afwassen, ja ik kan strijken en vouwen, ja ik kan opruimen, stofzuigen, dweilen en afstoffen. (Nee, de was kan ik niet, maar dat leer ik wel.)

Hoe moet ik alles regelen als ik 18 ben? Wat komt er op me af met ziekenkosten?

Dit zijn allemaal kleine vragen.

Nu komen de grote, als ik 18 ben, zou ik het kunnen redden om op me eigen te wonen?

Op het moment voel ik me radeloos.

Ik moet nu leren mijn spaarrekening te beheren, mijn moeder deed normaal namelijk altijd voor mij sparen.

Als ik loon kreeg ging 1/3 op een spaarrekening waar ik op mijn 18e bij kon. Deze spaarrekening krijg ik wel gewoon want dat is mijn geld.

Ik moet dus nu leren daarop te storten, eigenlijk heb ik nooit wat zelf gedaan en hebben mijn ouders altijd alles voor me gedaan.

Mijn beste vriendin zegt dat het onmogelijk is voor mij om op mezelf te wonen.

Ook wil ik het liefste blijven wonen in de streek waar ik nu zit in Limburg, in de zelfde stad.

Ik dacht aan zoiets: Nu zou ik zoiets willen, is dit iets goeds? http://www.marktplaats.nl ... usPage=lr&pageNum=1&pos=2

Ik ben nog jong dus ik wou eigenlijk pas met een 19/20 weer terug naar school, beter laat dan nooit.

Zodat ik iniedergeval een opleiding heb. Ik hoop dat ze in de opleiding wat ik wil gaan doen BBL hebben, 4 dagen werken + 1 dag school zodat ik mezelf alsnog kan onderhouden.

Terug op die kamer, 900 borg heb ik al bijmekaar, tuurlijk moet ik nu krappe tijden tegemoet gaan om meer te kunnen sparen.

Qua eten geef ik echt geen 120 euro in de maand uit.

Ik ben een echte rijst eter, rijst kan ik de hele week door eten, bamisoep ook.

Rijst met kipfilet, nasi, bami etc.

Nou is een grote zak rijst bij de toko niet zo duur, alleen het vlees.

Ook drink ik alleen maar water en melk. (Ik lust geen prik).

Elke week snoep kopen vind ik geen must, maar wel wat in de kast hebben voor vrienden.

Qua meubels, ik heb een eigen tv + bureau + bed. Mijn bed is een hoogslaper dus daarvoor moet ik een nieuwe.

Ook heb ik een stoelletje en een tafeltje.

Tuurlijk zou ik dan bij de kringloop voor een bank kijken, maar een tafel, al is het een tafeltje, heb ik al.

Ik hoef niks mega groots en geweldigs, als ik maar wat heb en rond kan komen.

Nu weet ik niet of dit een naïve gedachte is want voorbereid op zelfstandig wonen hebben ze me nooit. Ook heb ik nooit het initatief genomen om alles uit te zoeken.

Om eerlijk te zijn, ben ik hardstikke bang.

Ik wil niet afhankelijk zijn van het gezin van mijn beste vriendin. Hardstikke lief dat ik daar terecht kan natuurlijk, maar ik wil ook zo snel mogelijk weg.

Zo snel mogelijk op twee benen staan.

Zijn er meer mensen op vroege leeftijd uit huis gegaan ( denk het wel ).

Denk ik te naïef?

Is er een kans dat ik dit ga redden etc? Of moet ik op kamertraining gaan, wat me eigenlijk niks lijkt!
Je oude topic:

Mijn ouders..

Wat voor inkomsten heb je nu? Waar ga je die 379,- kale huur van betalen? En je ziektekostenverzekering, gas/licht/water/internet/verzekering/gemeentelijke belastingen?

Je krijgt geen uitkering (zover ik weet) als je ouders je het huis uit zetten.

En is er geen volwassen kennis/moeder van een vriendin die je zou kunnen helpen die je kan helpen om te leren met je financiën om te gaan?

En alleen maar rijst eten en bamisoep is natuurlijk helemaal niet gezond. Op de etenspijler staan diverse topics met vrekwaardig eten/gezonde maaltijden voor weinig etc.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
18 is niet jong om uit huis te gaan, maar jij klinkt alsof je er nog niet aan toe bent. Ik heb je vorige topic niet gelezen, dus ik weet niet wat er speelt tussen jou en je ouders. Maar ik vind het wel verontrustend dat ze je zomaar op straat zetten en je niet helpen. Je kent dus wel andere mensen bij wie je terecht kunt? Vraag hen gewoon om hulp als dat nodig is. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen.

Schoonmaken en de was doen leer je zo, dat kon ik ook niet toen ik op mezelf ging wonen. Wat ik me eerder afvraag: waar ga je van leven? Heb je werk?
Ik was jonger dan jij toen ik het huis uitging, en veel dingen heb ik gewoon geleerd door ervaring. Dat je niet moet weglopen als je een pannetje op t vuur heb staan. Dat vers gemaakte salades beter smaken dan kant en klaar. Dat je van alleen pizza eten dik wordt en dat het huis niet vanzelf weer schoon is !

Dus dat gaat altijd vanzelf. En qua inkomsten, een baantje zoeken ?

Ik heb je andere topic niet gelezen, maar hoe kunnen je ouders je in hemelsnaam eruit zetten op je 18de, zonder inkomen, zonder je te helpen, al was het al met het verhuizen of iets ??
Ik heb even je oude topic bekeken en ik snap de situatie nu beter. Jee meid, je hebt het niet makkelijk. Het zal goed voor je zijn als je op jezelf gaat wonen en loskomt van je familie. Maar het zou ook fijn zijn als iemand je helpt de boel op te starten. Ik ben er niet zo in thuis, maar ik denk dan in de richting van maatschappelijk werk. Alleen heb ik geen idee hoe dat zit. Iemand anders misschien?
op zich is het appartement niet duur want bij die 479 dat daar staat zit je gas water en licht en je internet al bij in!Dus alleen je ziektekosten,mobiel?,en eten komt er bij.

Hoeveel verdien je idd? je kan er geen huurtoeslag aanvragen zie ik daar moet je wel rekening mee houden!

je zorgverzekering krijg je wel huurtoeslag voor.

Het ligt er vooral aan hoeveel je overhoud in de maand
Natuurlijk kun je met 18 op jezelf wonen. Ik zou je aanraden gewoon nu meteen een opleiding te gaan doen, dan krijg je een uitwonende studiebeurs. Daarbij kun je dan een bijbaantje zoeken als je er niet uit komt qua geld. Je zult huur moeten betalen, eventueel nog gas-water-licht. Bel je verzekering op, om te zien wat de mogelijkheden zijn. Ik was nog jaren met een studentenpakket via mijn ouders verzekerd, betaalde wel zelf maar het was minder duur. Besef ook dat bij een uitwonende beurs je ouders wellicht verplicht zijn bij te dragen. Verder heb je kosten van eten, verzorgingsproducten, telefoon, huishoudartikelen, etc. De site van het nibud kan je op weg helpen. Maar je kunt het heus.
Ik was 20 toen ik uit huis ging. Samenwonen op soort van kamers met gedeelde toilet, badkamer en keuken. Is er niet zoiets in de buurt. Dan word je niet meteen in het diepe gegooid.

Anders eens aankloppen bij een maatschappelijk werkster?
Ik herken het wel, ben op mijn 17e uit huis gegaan omdat ik ergens anders ging studeren. Ik was net zo bang als jij, al kon ik financieel op mijn ouders leunen en ging ik elk weekend 3 uur in de trein zitten naar huis.

Hoe oud ben je nu? Heb je een studie / werk? Ik heb je andere topic niet gelezen maar het lijkt me een nare situatie.. Je kunt idd op marktplaats kijken voor een kamer (en meubels), maar ook op kamernet.nl. Dan kom je meestal in een huis terecht met anderen, zodat je op je huisgenoten kunt leunen en bijv. samen kunt eten. Dat scheelt al enorm!

Verder; het huishouden is echt niet zo'n big deal. Ik kon he-le-maal niks toen ik uit huis ging, mijn ouders deden ook alles. Dus ik had nog nooit gekookt, dat heb ik mezelf geleerd. En als je kunt opruimen en er een beetje oog voor hebt gaat het vanzelf. Er zijn huisgenoten van mij die nog minder kunnen en al 7 jaar op zichzelf wonen

Ziektekosten is gewoon de zorgverzekering die je zelf regelt. Bedenk aan het eind van het jaar wat je zo ongeveer denkt nodig te hebben (fysio/bril/tandarts etc) en ga dan premies vergelijken. Een nieuwe vaste last waarmee je rekening moet houden, maar meer is het eigenlijk niet.

Oja, en die hoogslaper is wel makkelijk voor op kleine (goedkope) kamers, die zou ik niet zomaar wegdoen!

Verder.. gewoon doen denk ik! Je hebt alles snel genoeg op de rails als je studie/werk hebt voor een vast ritme.
Heb je niet een vertrouwenspersoon in je omgeving die je kan helpen?

Of ga naar je huisarts en vraag een doorverwijzing naar maatschappelijk werk, zij kunnen je ook helpen en begeleiden.

Op zich kan je op die leeftijd op jezelf gaan wonen. Ik was zelfs jonger.

Heb je een inkomen? studeer je ? Zo nee ga dan snel heel actief op zoek naar werk.

Je moet eerst 4 weken actief op zoek gaan naar werk voordat je in aanmerking kan komen voor een uitkering.

Je kan alvast een afspraak maken bij de sociale dienst van je gemeente om je te laten informeren ( ook kunnen ze je daar helpen)

Meubels etc. zou ik mij niet druk om maken, daar kan je zelfs gratis aan komen ( via gratis af te halen op marktplaats, vrienden, kennissen etc.)

Huishouden doen kan je leren.

Het belangrijkste zijn je financieen, waar ga je van leven.
Ik heb een bijbaantje, al een jaar.

Vantevoren ook baantjes gehad maar dit baantje vind ik geweldig. Het werk opzicht is niet leuk, maar de collega's onderling.

Met 12 uur in de week werken verdien ik 250 a 300 euro.

Als ik meer kon werken daar doordeweeks vanaf mei verdien ik uiteraard meer.

Nu weet ik dus niet waar ik moet naar kijken bij een kamertje, wat kost het werkelijk etc.

@Cosima: De relatie tussen mij en mijn ouders gaat al jaren slecht, gister was de bom.

M'n moeder trekt zich terug en laat me voor mezelf zorgen, ik krijg nu nog eetgeld maar met m'n 18e kan ik vertrekken, zonder hulp. Dat hebben ze me wel duidelijk gemaakt. Ik heb altijd snel uithuis willen gaan, maar niet zo.
Tuurlijk kun je met 18 op jezelf wonen, mijn zusje doet het ook en het gaat haar prima af. Alleen, het grote verschil, wel met hulp van ouders en daarna werkt ze naast haar studie zoveel mogelijk.

Het is niet alleen de huur van 379,- die betaald moet worden, de servicekosten, verzekeringen, zorgkosten, heffingen ( ik weet niet hoe het zit als je in een huurappartement zit, maar afvalstofheffing etc. komen normaal gesproken wel om de hoek kijken bij een woning), levensonderhoud, kleding, alledaagse boodschappen, een spaarpotje opbouwen voor onvoorziene uitgaven etc.

Als je goed kan budgetteren heb je al een grote voorsprong, zoveel mogelijk sparen en probeer alvast te leven alsof je op jezelf woont.

Ik heb je vorige topic wel gelezen en ik snap dat je het huis uit wilt, zou ik ook willen. Ik vind het zo sneu voor je, het weg willen vluchten uit de gezinssituatie op je 18e. Je kunt het vast, die vaardigheden zijn niet zo moeilijk, iedereen moet ze op de een of andere manier leren-;) Komt goed!

Zet alles op een rijtje, reken alles goed door, op internet zijn veel lijstjes met mogelijke kosten te vinden en spaar zoveel mogelijk.
waarom ga je niet op kamers ?
Hoeveel inkomsten heb je nu? Hoeveel houdt je daarvan over als je je huur en je ziektekostenpremie hebt betaald? Weet je dat je met weinig inkomen veel toeslagen kunt krijgen? Kijk eens op toeslagen.nl en vul het in.

Verder denk ik dat jij het kunt! Maar je moet wel op iemand terug kunnen vallen. Weet je zeker dat je ouders je daar niet in willen bijstaan? Dan zou ik zeker de hulp van de moeder van je vriendin accepteren.

Het is allemaal niet moeilijk, zeker de praktische vaardigheden niet, echt niet. daarover hoef je niet wakker te liggen. Maar het besef dat je het zelf moet doen kan je wel aanvliegen. Va de andere kant: als het je lukt, kun je zo trots op jezelf zijn!
Het koken en huishouden is niet zo spannend of moeilijk. Met af en toe een beetje google kom je daar echt uit. Wel is het moeilijk om een inkomen te hebben en goedkope woonruimte te vinden.

Zoek nu zelf je zorgverzekering uit en hou rekening met het eigen risico van 350 en evt je gekozen extra eigen risico.

Studeer je, dan is het makkelijk om te lenen. Maar wees daar spaarzaam mee, kijk bv op de studentenleenwijzer van het nibud hoeveel je bij lenen terug moet betalen.

Bij de meeste appartementen van particuliere verhuurders betaal je huur inclusief water, elektra en vaak ook internet. Maar gemeentelijke heffingen zoals waterschapsbelasting en af afvalstoffen zitten er niet altijd bij: vraag dat dus aan de verhuurder.
Heelveel kinderen die op hun 18e het huis uitgaan, zijn niet erg voorbereid. En toch komt het in de meeste gevallen goed.

Niet duidelijk is of je een inkomen hebt. Heelveel praktische zaken leer je gaandeweg. En ook sparen is niet zo moeilijk. Door zelf een kasboek bij te houden, waarin je alle inkomsten en uitgaves zet, heb je goed inzicht in je financiele zaken.

Begin met een kamer, deze zijn over het algemeen redelijk betaalbaar. Vaak deel je dan een huis met meerdere personen. Als je het treft is dat ook gezellig.

Het appartement in jou link vind ik erg duur. Je krijgt ook geen huurtoeslag. De prijs is EUR 479,00 per maand. Dat lijkt mij niet realistisch.

Meubelen kun je kopen op marktplaats of kringloopwinkel.

Je hebt je verzekeringen. Zorgverzekering en inboedelverzekering zijn de belangrijkste.

Maar nogmaals, wat heb je aan inkomen? Volgens mij hoef jij van je ouders niet veel te verwachten.
300 euro is niet genoeg om van te leven. Kan je meer werken? Of een ander baantje erbij zoeken? Wat ook nog een optie zou kunnen zijn is een opleiding gaan doen. Dan heb je recht op studiefinanciering. Of een uitkering aanvragen, maar hoe dat werkt weet ik niet (daar zitten voor jonge mensen nogal wat voorwaarden aan, volgens mij).
Hee RJB! Ik herken je nog van je ander topic, wat sneu dat het nu toch zo is gelopen zeg! Is je poging tot goed maken toch mislukt?? :(

Ik leef met je mee..

Je komt op mij over als een hele verstandige meid, ik denk wel dat je het gaat redden. Een training om de basis dingentjes te leren lijkt me wel verstandig, je kunt er altijd van leren natuurlijk.. Ook zul je moeten werken om alles te kunnen betalen, Heb je bijv: al gedacht aan een BBL-opleiding? Dit betekend dat je 24 uur in een bedrijfinstelling gaat werken en 1 of 2 dagen per week naar school gaat.. zo verdien je meteen centjes en leer je tegelijkertijd

Sterkte

Liefs, Wished
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
@Elmo22.

Ik ben nu 17, in Oktober word ik 18.

Ik heb dus een jaartje om alles uit te zoeken, wat jullie me hier allemaal zeggen. Ik weet er bijna niks van.

Mijn ouders hadden altijd graag dat ik pas met een jaar of 25 het huis uitging, mijn moeder ging namelijk pas met 29 het huis uit.

Ik ben er nooit op voorbereid en ik weet zelf ook niks, dom geweest om nooit initatief te nemen en altijd te leunen op mijn ouders.

Ik weet hoe ik met geld moet omgaan, ik spaar ook.

Ik heb een bijbaantje, verdien 250 a 300 euro pmnd voor 12 uur in de week.

Met vakanties werk ik 30 a 40 uur in de week.
ls ik jou was zou ik beginnen met een financieel overzichtje te maken.

Hoeft niets fancy te zijn.

Schrijf voor jezelf gewoon op wat je aan inkomsten hebt.

Wat je vast lasten gaan zijn.

Welke apparaten / spullen je nog aan moet schaffen.

Laar vrienden / anderen naar kijken want zelf vergeet je altijd iets.

Wanneer je marktplaats en kringloop winkels afstruind kun je echt wel leuke dingen vinden.

Tuurlijk zal het moeilijk worden maar een goede voorbereiding is half werk.

Ik heb je vorige topic niet gelezen maar als het thuis echt een moeilijke situatie is dan geeft het op jezelf wonen waarschijnlijk ook rust. Sinds ik op mezelf woon (1 jaar ben 25) is de relatie met mijn moeder echt stukken beter geworden. We zitten gewoon niet meer zo op elkaars lip, voorheen hadden we ook veel ruzie.
Op je 18e uit huis gaan kan prima.

Poetsen, koken en wassen leer je al doende snel genoeg. Het regelen van je financiën zal wat meer moeite kosten, maar als je je er voor inzet komt dat vast ook helemaal goed. Misschien kunnen de ouders van je vriendin je helpen met uitleg over zorgverzekering, afvalstoffenheffing, energierekeningen enzo, zodat je beter weet wat je straks te wachten staat.

Maar heb je nu werk? En hoeveel verdien je daarmee? Je schrijft dat je eigenlijk pas over enige tijd weer naar school wil gaan, en tot die tijd dan? Heb je een baan? En als je weer naar school gaa, via BBL, verdien je dan genoeg om rond te komen?

Overigens: goed eten is belangrijk hoor! Rijst is prima, maar daar moet je echt ook nog fruit en groente bij eten, en dat is duurder dan alleen rijst.
quote:Liquorice schreef op 12 december 2012 @ 10:50:

300 euro is niet genoeg om van te leven. Kan je meer werken? Of een ander baantje erbij zoeken? Wat ook nog een optie zou kunnen zijn is een opleiding gaan doen. Dan heb je recht op studiefinanciering. Of een uitkering aanvragen, maar hoe dat werkt weet ik niet (daar zitten voor jonge mensen nogal wat voorwaarden aan, volgens mij).

Nee, daarom wou ik 1 a 2 jaar meer werken, zo'n 30 uur misschien en anders een 2e baan.

En na die 2 jaar een opleiding, tenzij die opleiding wat ik wil doen ook BBL doet.
1 tip om goedkoop te kunnen eten.

DIEPVRIES.

zorg echt dat je deze kunt aanschaffen, gewoon 2e hands is ook goed.

Ik gooi hier persoonlijk ook bijna alles in.

overgebleven pastasaus, boterhammen, nog af te bakken broodjes, vlees, diepvries aardappeltjes, etc etc.

Je kunt op deze manier dingen groter (goedkoper) kopen en deze in de diepvries lang bewaren.
quote:rjb_x schreef op 12 december 2012 @ 10:53:

@Elmo22.

Ik heb een bijbaantje, verdien 250 a 300 euro pmnd voor 12 uur in de week.

Met vakanties werk ik 30 a 40 uur in de week.

En wat doe je nu naast dat bijbaantje?Je gaat nog naar school neem ik aan, omdat je pas 17 bent?

En straks als je op jezelf gaat, ga je dan ook naar school of heb je dan tijd voor een baan van meer uren in de week?
Dus je werkt naast je school ongeveer 12 uur. Als je straks 18 wordt, zit je dan ook nog op school?

Premie zorgverzekering is rond de EUR 90-100 bij een basisverzekering. Waarschijnlijk heb je recht op zorgtoeslag. Kijk op www.toeslagen.nl hoeveel zorgtoeslag je terug krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven