Geloven in God

13-12-2012 13:43 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas ben ik niet gelovig opgevoed, maar heb wel het idee dat er 'meer' is. Ik ben hier nu naar op zoek, maar ik weet niet hoe ik dit voor mezelf kan uitzoeken. Ik zit er nu maar een beetje tussenin (tussen wel en niet geloven) en wil gewoon zo ver komen dat ik straks wel of niet geloof in God en niet twijfel zoals nu. Heeft iemand tips hoe ik dit kan doen?

Meestal ben je automatisch gelovig omdat je ouders ook gelovig zijn en je dit vanuit je opvoeding hebt meegekregen. Maar hoe zit dit met mensen die zichzelf bekeren? HOE kan het dat zij zich opeens bekeren, hoe kan het dat zij opeens geloven in God, hoe hebben ze dit voor zichzelf ontdekt?
Wat geloof je wel en wat geloof je niet?

Ik geloof dat er meer is, maar zie niets in het "dictatorschap" van 1 Almachtige (met alle respect voor iedereen die dit wel gelooft!)

Ik geloof in energieen, zie ook mijn motto, en dat wanneer het ene ophoudt, het andere weer begint. Succes met je zoektocht!
Waarom wil je daarnaar op zoek? Wat wil je ermee bereiken?
Moeilijk om uit te zoeken. Ik heb het andersom meegemaakt.

Ik ben gelovig opgevoed. Maar heb nu besloten daar niet meer achter te staan.

Wel is het iets wat ik mee heb gekregen en wat zijn waarde voor me heeft, maar ik geloof niet meer in 1 god, en in alle verhalen in de bijbel.

Ik zou zeggen: ga naar de kerk, praat met een pastoor/priester of wat dan ook, kloppen bijbel. Dan merk je vanzelf of je erin gelooft toch?
Volgens mij is het 100% geloven een utopie. Juist religie valt niet te bewijzen, en dat brengt altijd twijfel met zich mee.

Ik heb ooit een dominee leren kennen (in een niet-religieuze context) die zelfs aangaf dat hij nog wel eens een momentje denkt van "is het nu wel echt zo". Dat vond ik wel bijzonder, dat hij dat deelde en daarmee bespreekbaar maakte.
Beetje shoppen langs verschillende kerken?
quote:ullaaa schreef op 13 december 2012 @ 13:43:

Helaas ben ik niet gelovig opgevoed, maar heb wel het idee dat er 'meer' is. Ik ben hier nu naar op zoek, maar ik weet niet hoe ik dit voor mezelf kan uitzoeken. Lees er over, bezoek eens verschillende kerkdiensten en geloofgemeenschappen. Ik zit er nu maar een beetje tussenin (tussen wel en niet geloven) en wil gewoon zo ver komen dat ik straks wel of niet geloof in God en niet twijfel zoals nu. Twijfel maakt m.i. een belangrijk deel uit van geloven. Heeft iemand tips hoe ik dit kan doen? Internet staat vol met allerlei handreikingen. Belangrijker: vanuit welke waarden zou je zelf willen leven? En zoek daar een 'club' bij die die waarden deelt en waar je je thuis voelt.

Meestal ben je automatisch gelovig omdat je ouders ook gelovig zijn en je dit vanuit je opvoeding hebt meegekregen. Maar hoe zit dit met mensen die zichzelf bekeren? HOE kan het dat zij zich opeens bekeren, hoe kan het dat zij opeens geloven in God, hoe hebben ze dit voor zichzelf ontdekt? Ik vraag mij af of het wel een opeens is. Gaat het veelal niet langzaam, meer in kleine stapjes...Veel plezier gewenst op je ontdekkingsreis!
quote:ullaaa schreef op 13 december 2012 @ 13:43:

Helaas ben ik niet gelovig ?

Helaas?

Waarom Helaas?

En welk geloof had je willen hebben dan?
quote:lilalinda schreef op 13 december 2012 @ 13:58:

[...]

Helaas?

Waarom Helaas?

En welk geloof had je willen hebben dan?

Ik snap dat wel..

Ik zelf heb dat ook wel eens aangegeven.

Als je soms ziet hoeveel kracht mensen kunnen halen uit hun geloof (Welke geloof dat dan ook is) heb ik soms wel eens het gevoel dat ik ook graag ergens in zou willen geloven. Het lijkt me fijn als je echt ergens in kunt geloven maar op dit moment kan ik dat niet dus ja dan heb je er weinig aan, haha.
Ik kan me de twijfel en zoektocht goed voorstellen. Kijk om je heen, hoe zou je niet kunnen geloven dat er meer is, denk ik dan. Maar ik geloof dan wel weer in God....

Het zou dan ook niet eerlijk zijn om mijn overtuiging hier breed uit te meten, er zijn nl. zoveel religies.

Het enige wat ik je kan zeggen: als je God oprecht zoekt, zal hij zich ook laten vinden. Natuurlijk niet à la minute op commando, maar stel je er eens echt voor open en spreek bv. met je zelf af om 2 weken lang consequent op dezelfde tijd een soort gebed/vraag uit te spreken. (God, ik wil u leren kennen, wilt u zich aan mij laten zien) Hou er dan wel rekening mee dat dit op een heel andere manier kan gebeuren, dan je zou verwachten.
ik ben gelovig (christelijk maar niet heel streng) opgevoed, met de bijbel e.d.

ik geloof nog wel, maar niet meer op de manier hoe ik opgevoed ben en met de bijbel enz.

(uitleg: ik geloof wel in god maar ik geloof niet in een bepaald geloof met al zn regeltjes e.d.)

nu zei laatst nog iemand tegen mij dat je volgens haar niet kan geloven als je niet in de bijbel gelooft. dat vind ik persoonlijk best wel bull maar goed ieder zn mening.

nu ben ik daar niet heel extreem in en zet ik me niet heel erg sterk af tegen de bijbel of zo, en dingen als kerst en zo vier ik nog wel maar meer voor de gezelligheid (naar de kerk ga ik niet meer. dit doe ik wel bewust)

geen idee of je hier wat aan hebt, ik vind het overigens wel goed om over dit soort dingen na te denken ipv maar klakkeloos achter de menigte aan te hollen zeg maar...
Ga eerst eens uitzoeken waar je dan in gelooft. Dat hoeft natuurlijk niet per definitie kerkgerelateerd te zijn.

Als je echt het geloof van het Christendom wilt onderzoeken, of dat het is, ga dan eens een kinderbijbel lezen en vervolgens een Alpha-cursus.

Maar ik denk niet dat je je met "geloof" moet beperken tot een Christendom, Katholicisme, Islam, Boedhisme, maar dat je het gewoon zelf moet uitzoeken en gewoon lekker van alles het beste combineren.
Hmm.. Ik ben erin gerold 3jaar geleden via schoonfamilie. Wat bij mij enorm gevoel opwekte was het boek 'de uitnodiging' misschien heb je daar iets aan?

Of een begin cursusje doen? Alpha-cursus?

Ik vond het zelf fijn om via wat lezen er mijn eigen weg in te vinden. Heb pas een paar kleine stapjes gedaan afgelopen 3 jaar en wil nu binnenkort eens bij een gemeente/kerk gaan kijken :-)
Ik zoek God
quote:Stripes schreef op 13 december 2012 @ 13:51:

Waarom wil je daarnaar op zoek? Wat wil je ermee bereiken?quote:lilalinda schreef op 13 december 2012 @ 13:58:

[...]

Helaas? Waarom Helaas?

En welk geloof had je willen hebben dan?Geloof het of niet, maar heel veel mensen halen steun en putten kracht uit hun geloof.
quote:Meestal ben je automatisch gelovig omdat je ouders ook gelovig zijn en je dit vanuit je opvoeding hebt meegekregen.

Dat je gelovig bent opgevoed, wil niet zeggen dat je ook gelovig bént. Net zoals je rond je 7e-8e 't sinterklaassprookje in twijfel gaat trekken, gebeurt dat ook met andere fabels die men je heeft wijsgemaakt. Dan begint je gezond verstand zich te ontwikkelen en slik je niet alles meer voor zoete koek.

Ik ben dus katholiek opgevoed, maar geloof niet in god, hemel en hel. Ik ben meer agnostisch en denk wel dat er meer is dan wij hier weten. Maar dan meer iets op basis van energieen, niet van sprookjesfiguren.
Ullaaa, ik ben Katholiek opgevoed maar ben bekeerd en nu een Christen.

Ik had het enkelen jaren geleden heel erg moeilijk gehad, heb mijn geloof weer opgepakt nadat ik mijn man had ontmoet, hij is zelf heel er gelovig.

Ik vind dit alles geen toeval de ontmoeting met mijn gelovige man, heb bij de psycholoog en psychiater gelopen met mijn problemen maar had weinig resultaat.

Nu leid ik een rustig leven zonder grote zorgen in het buitenland.

Mijn redder is Jezus, ik bid 2x op een dag niet overdreven uitgebreid met alles wat ik doe betrek in mijn geloof erbij dit geeft mij houdvast in het leven.

Als ik niet uit Nederland was vertrokken was is zeker nu al dood, maar ik MOEST op de een of ander manier naar het buitenland vertrekken om deze man te ontmoeten.
Ik geloof ook in God, maar ik ga zelden naar de kerk.

In mijn jeugd ben ik trouwens behoorlijk christelijk opgevoed en ik vind achteraf dat dit mijn relatie met God alleen maar geschaad heeft.

Ik vind kerkbezoek gewoon vaak geen aanvulling.

Jammer vind ik ook dat in veel kerken wordt gesproken over zonde, een begrip waar veel mensen alleen maar bang mee worden gemaakt.

Ik luister naar mij gevoel om te bekijken wat goed is en wat niet om te doen.Ik geloof niet dat een dominee met een (misschien verkeerd vertaalde) bijbeltekst mij moet vertellen hoe ik leven moet.

Geloven is in mijn ogen vooral vrijheid; je bent kostbaar in Gods ogen.Daarom ben je vrij, want je hoeft niets te doen of te laten om die Liefde te krijgen!

Verder heb ik gevoelsmatig ook weinig met de figuur Jezus.

Ik vraag me serieus af, of deze zo belangrijk is, als dat de kerk wil doen geloven.

Een tijdje terug volgde ik arabisch bij een moskee.

We kwamen tussendoor in gesprek over het geloof.

Twee dingen die ik daar hoorde spraken me aan:

1 . Moslims hebben geen leider/dominee, die ze vertelt wat ze wel en niet moeten geloven; geloof is een zaak tussen God en de individuele mens.

2 . Jezus kennen de moslims wel als profeet, maar hij heeft bij hen een andere naam . Ze kennen ook geen Mariaverering.

Voor mezelf dat iedereen gelooft zoals voor hem/haar het beste voelt, dat is het beste denk ik.

Naar de kerk ga je dan om andere gelovigen te ontmoeten , om christelijke liedjes te zingen en nieuwe gezichtspunten te krijgen, maar niet om ze opgedrongen te krijgen.

Ik bid ook wel , maar ook hier heb ik problemen mee.

Er gebeurt ook onder gelovigen veel moeilijke dingen, en het is niet zo dat God alle ellende wegneemt...blijft dus vaak moeilijk geloven.

Wat voor mij wel zeker is dat Hij er is.

Maar waarom er dan zoveel verdriet is en honger in deze wereld ondanks duizenden gebeden, daar heb ik ook geen duidelijk antwoord op.
quote:SeptemberGirl schreef op 13 december 2012 @ 14:21:

[...]

[...]

Geloof het of niet, maar heel veel mensen halen steun en putten kracht uit hun geloof.Dat snap ik wel, maar meestal komt het geloof eerst, en niet eerst de wil om te geloven en dan pas op zoek gaan naar iets geschikts.
quote:eldiabonita schreef op 13 december 2012 @ 14:36:

Ik geloof ook in God, maar ik ga zelden naar de kerk.

In mijn jeugd ben ik trouwens behoorlijk christelijk opgevoed en ik vind achteraf dat dit mijn relatie met God alleen maar geschaad heeft.

Ik vind kerkbezoek gewoon vaak geen aanvulling.

Jammer vind ik ook dat in veel kerken wordt gesproken over zonde, een begrip waar veel mensen alleen maar bang mee worden gemaakt.

Ik luister naar mij gevoel om te bekijken wat goed is en wat niet om te doen.Ik geloof niet dat een dominee met een (misschien verkeerd vertaalde) bijbeltekst mij moet vertellen hoe ik leven moet.

Geloven is in mijn ogen vooral vrijheid; je bent kostbaar in Gods ogen.Daarom ben je vrij, want je hoeft niets te doen of te laten om die Liefde te krijgen!

Verder heb ik gevoelsmatig ook weinig met de figuur Jezus.

Ik vraag me serieus af, of deze zo belangrijk is, als dat de kerk wil doen geloven. Als jij gelooft dat hij de zoon van God is wel lijkt mij

Een tijdje terug volgde ik arabisch bij een moskee.

We kwamen tussendoor in gesprek over het geloof.

Twee dingen die ik daar hoorde spraken me aan:

1 . Moslims hebben geen leider/dominee, die ze vertelt wat ze wel en niet moeten geloven; geloof is een zaak tussen God en de individuele mens. En een imam dan?

2 . Jezus kennen de moslims wel als profeet, maar hij heeft bij hen een andere naam . Ze kennen ook geen Mariaverering.

Voor mezelf dat iedereen gelooft zoals voor hem/haar het beste voelt, dat is het beste denk ik.

Naar de kerk ga je dan om andere gelovigen te ontmoeten , om christelijke liedjes te zingen en nieuwe gezichtspunten te krijgen, maar niet om ze opgedrongen te krijgen.

Ik bid ook wel , maar ook hier heb ik problemen mee.

Er gebeurt ook onder gelovigen veel moeilijke dingen, en het is niet zo dat God alle ellende wegneemt...blijft dus vaak moeilijk geloven.

Wat voor mij wel zeker is dat Hij er is.

Maar waarom er dan zoveel verdriet is en honger in deze wereld ondanks duizenden gebeden, daar heb ik ook geen duidelijk antwoord op.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik heb eens ergens gelezen, mensen die geloven in een god geloven niet in zichzelf.

Al die ellende in de wereld waar mensen elkaar afmaken en doodslaan. Kinderen die misbruikt worden en verhongeren.

En dan nog in een god geloven?
quote:seleste schreef op 13 december 2012 @ 14:11:

Hmm.. Ik ben erin gerold 3jaar geleden via schoonfamilie. Wat bij mij enorm gevoel opwekte was het boek 'de uitnodiging' misschien heb je daar iets aan?

Leuk dat je dit boek noemt. Ben zelf ook gelovig en ben 't helemaal eens met wat Seleste zegt. De uitnodiging is echt een goed boek om meer te leren over God. Je moet alleen wel een beetje je "visuele deel" kunnen uitzetten, Maar het verhaal is heel sterk en heel leerzaam!

Verder zou ik inderdaad eens met een dominee of iemand van de kerk gaan praten
Ook ik heb twijfels of ik wel/niet geloof. Ik ben Katholiek opgevoed (niet streng), maar toch ben ik gaan twijfelen. Er zijn voor mij zoveel vragen onbeantwoord waardoor ik niet zo goed weet wat ik met het geloof aan moet.

Ik geloof dat je geen God nodig hebt, maar dat het belangrijk is om als een goed mens te leven. Hoe je dat invult mag je zelf weten.

Misschien kun je zoals eerder genoemd lezen over wel/niet geloven en over mensen die zich bekeerd hebben?

Er is ook een DVD over, hij heet "het doel van het leven" geloof ik. Hierin vertellen mensen wat hun bekering heeft toegevoegd aan hun leven.

Nou, in ieder geval succes met je zoektocht en ik hoop dat je ontdekt wat bij je past en of je wel/niet wilt geloven. Ik twijfel lekker door, maar ik leef op een manier waarop ik denk dat ik een goed mens ben.
Ik zou contact zoeken met een kerk, gelovige mensen om hun te laten zien wat geloof voor hun betekend, misschien kunnen ze je eens meenmenen naar een dienst o.i.d.

Je kunt cursussen doen die je meer leren over de basis elementen van het geloof.

Bij mensen die ik ken zijn toch wel op zo'n manier op het geloof gekomen, doordat iemand hen meeneemt in zijn/haar leven en dan ervaar je de liefde en goedheid van God.
quote:Adeline schreef op 13 december 2012 @ 14:04:

[...]

Ik snap dat wel..

Ik zelf heb dat ook wel eens aangegeven.

Als je soms ziet hoeveel kracht mensen kunnen halen uit hun geloof (Welke geloof dat dan ook is) heb ik soms wel eens het gevoel dat ik ook graag ergens in zou willen geloven. Het lijkt me fijn als je echt ergens in kunt geloven maar op dit moment kan ik dat niet dus ja dan heb je er weinig aan, haha.

Maar niet-gelovigen halen kracht uit ander zaken. Vriendschappen, liefde, paar mooie laarzen.

Angezien niet-gelovigen net zo krachtig zijn als wel-gelovigen, komt kracht dus niet uit je geloof, maar uit jezelf.

Als je HELAAS denkt, bij niet-gelovig zijn, weet je niet voldoende kracht uit jezelf te putten. Dat ga je ook niet uit een geloof halen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven