Egeltje.
dinsdag 18 december 2012 om 16:54
Tja, zomaar vanmiddag een klein egeltje in de tuin. Ik woon in het bos en dit is niet zo gebruikelijk in december. Prima, hem lekker kattenvoer gegeven en bekeken of hij normaal functioneerde, hij at smakelijk en wandelde een beetje wiebelig naar mijn voordeur. En daar zit hij nu al uren. Zal ik hem in een gekanteld doosje met een doekje in een windvrij hoekje in de tuin zetten? Hotelletje voor de nacht?
Ik heb in het verleden wel egels laten overwinteren, maar die hadden het nodig, maar wat nou als hij de hele nacht op die mat blijft zitten, zielig!
Ik heb in het verleden wel egels laten overwinteren, maar die hadden het nodig, maar wat nou als hij de hele nacht op die mat blijft zitten, zielig!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
dinsdag 18 december 2012 om 18:15
Ik smelt
Maar goed, praktisch: ik neem aan dat je met alle tips hier, en het ondertussen klaargezette holletje en voedsel, het beestje wel de nacht door kan helpen. Het is inderdaad niet extreem koud voor de tijd van het jaar, dus met beschutting moet dat te doen zijn.
Je kan dan morgen opnieuw de opvang bellen voor advies; waarschijnlijk was je vandaag gewoon te laat, omdat ze al gesloten waren.
Maar goed, praktisch: ik neem aan dat je met alle tips hier, en het ondertussen klaargezette holletje en voedsel, het beestje wel de nacht door kan helpen. Het is inderdaad niet extreem koud voor de tijd van het jaar, dus met beschutting moet dat te doen zijn.
Je kan dan morgen opnieuw de opvang bellen voor advies; waarschijnlijk was je vandaag gewoon te laat, omdat ze al gesloten waren.
dinsdag 18 december 2012 om 18:25
Hebben jullie daar geen dierenambulances? Hier kun je die gewoon bellen, en zij brengen hem dan naar de opvang. Overwinteren in een opvang lijkt me heel wat beter voor zo'n beestje dan spontaan omgedoopt worden tot huisdier... Dat iemand het sowieso in zn hoofd haalt om een 'wilde' egel als huisdier groot te brengen vind ik triest, maar goed.
Ik zou zeggen ambu bellen en als die hem -om de 1 of andere reden niet kunnen/mogen halen- nog es die opvang bellen.
Ik zou zeggen ambu bellen en als die hem -om de 1 of andere reden niet kunnen/mogen halen- nog es die opvang bellen.
dinsdag 18 december 2012 om 18:50
Een volwassen egel gaat pas in winterslaap, als hij op gewicht is! Dit kan, ook nog in januari! Het is op dit moment niet te koud voor ze!
Op de dag rond lopen is wel vreemd gedrag voor een egel.
Rolt hij zich goed op, als je dichterbij komt of hem aanraakt?
Zo niet, dan is er iets mis....
Geen melk geven, daar kunnen hun darmen niet tegen!
Maar zag dat je kattenvoer had gegeven en dat is prima! Hopelijk is hij snel op gewicht en kan hij de winter in!
Als je het niet vertrouwd, de Dierenambulance bellen!
Succes met je kleine vriend!
Op de dag rond lopen is wel vreemd gedrag voor een egel.
Rolt hij zich goed op, als je dichterbij komt of hem aanraakt?
Zo niet, dan is er iets mis....
Geen melk geven, daar kunnen hun darmen niet tegen!
Maar zag dat je kattenvoer had gegeven en dat is prima! Hopelijk is hij snel op gewicht en kan hij de winter in!
Als je het niet vertrouwd, de Dierenambulance bellen!
Succes met je kleine vriend!
dinsdag 18 december 2012 om 18:55
Lodewijk van Telekids heeft met praxis een egelhuisje: zie hier: http://www.praxis.nl/inspiratie/green_45_kids
dinsdag 18 december 2012 om 21:40
Update, hij is zojuist gezellig weggescharreld. Dus het zit wel goed met hem.
(Ja, ik ben ook van die vogel, de dooie kat op mijn tuinstoel, de kat die spontaan bij me is komen wonen, en veel ander red-pret als konijntjes uit de kat haar bek redden, nachtelijk vossengevecht om mijn kippen etc. Saai is het nooit in het bos!)
(Ja, ik ben ook van die vogel, de dooie kat op mijn tuinstoel, de kat die spontaan bij me is komen wonen, en veel ander red-pret als konijntjes uit de kat haar bek redden, nachtelijk vossengevecht om mijn kippen etc. Saai is het nooit in het bos!)
dinsdag 18 december 2012 om 21:44
quote:newkitten schreef op 18 december 2012 @ 18:55:
Lodewijk van Telekids heeft met praxis een egelhuisje: zie hier: http://www.praxis.nl/inspiratie/green_45_kidsJe moest eens weten hoeveel huisjes ik voor van alles in de tuin heb. Egelhuis kan je ook prima zelf maken.
Lodewijk van Telekids heeft met praxis een egelhuisje: zie hier: http://www.praxis.nl/inspiratie/green_45_kidsJe moest eens weten hoeveel huisjes ik voor van alles in de tuin heb. Egelhuis kan je ook prima zelf maken.