Carnisme

20-12-2012 11:31 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Carnisme is het geloof wat ons conditioneert om bepaalde dieren te eten en andere dieren niet. Wat maakt het dat we geen kittenpootje eten, maar wel een een lamspootje? Het zijn immers allebei baby dieren.

Neem de tijd om de video te bekijken en het artikel te lezen.

Wat is jouw mening hierover? Heeft Dr. Melanie Joy een punt of toch niet? En waarom?

Video:

http://www.youtube.com/watch?v=ZCojVjwJ ... e=youtu.be

Artikel:

http://www.piepvandaag.nl ... ud-universiteit-nijmegen/

Citaat uit het artikel:

quote:

Je bent te gast bij een chique diner. Je zit met de andere gasten aan een fraai gedekte tafel. Het licht van de kaarsen fonkelt in de kristallen wijnglazen. Er wordt geanimeerd gepraat. Heerlijke etensgeuren komen uit de keuken. Je hebt de hele middag nog niet gegeten dus het water loopt je in de mond. Na een tijd komt de gastvrouw tevoorschijn met een grote ovenschotel. Een heerlijke geur van vlees, kruiden en groenten vult de kamer. Je schept jezelf een flinke portie op. Na een paar hapjes van het heerlijke zachte vlees maak je de gastvrouw een compliment en vraagt naar het recept.

“Dank je”, zegt ze. “Het is heel simpel eigenlijk, je begint met een kilo labrador, die moet je goed marineren in…” Labrador? Waarschijnlijk hou je nu plotsklaps op met kauwen: is het stuk vlees in je mond van een hond?
hm tja, over het algemeen is het zo dat we geen roofdieren eten maar wel prooidieren.

Gaat niet helemaal op, want diverse soorten vogels eten ook insecten of kleine diertjes, veel vis die we eten jagen op andere vissen.

Maar goed, waarom zou ik er een mening over moeten hebben? Ik eet geen kat of hond omdat ik het niet bij de slager kan krijgen.

Als het ineens bij de AH in de vitrine ligt zou ik aarzelen om het te kopen. Waarom? Omdat ik het niet gewend ben en niet weet of het lekker is.

Is het van belang dat we minder koe eten en meer hond? Nee.
Mensen eten voornamelijk herbivoren en geen carnivoren, omdat het vlees van herbivoren nu eenmaal lekkerder smaakt.
quote:mirabile schreef op 20 december 2012 @ 11:41:

Mensen eten voornamelijk herbivoren en geen carnivoren, omdat het vlees van herbivoren nu eenmaal lekkerder smaakt.

Nooit bij stilgestaan. Maar bepaalde vissen zijn ook carnivoren, en die eten we toch wel.

Ik had moeite met het eten van paardenvlees. Tot ik me realiseerde, dat het eigenlijk gewoon goed scharrelvlees is. Nu ik het wel eens.
Paling is een lijkeneter en dat eten we ook.We eten met name wat er in ons gebied te vinden is en in Nedeland zijn dat voornamelijk herbvoren en omdat honden en katten gedomesticeerd zijn sinds eeuwen staan die niet op de menukaart.
Ik eet ze allemaal niet
quote:Melpomene schreef op 20 december 2012 @ 11:43:

[...]

Nooit bij stilgestaan. Maar bepaalde vissen zijn ook carnivoren, en die eten we toch wel.

Ik had moeite met het eten van paardenvlees. Tot ik me realiseerde, dat het eigenlijk gewoon goed scharrelvlees is. Nu ik het wel eens.

Het is ook voornamelijk, niet totaal. Er worden ook omnivoren gegeten, zoals varkens.

Maar volgens mij is dat de reden waarom we bijv. vooral runderen eten en die zijn gaan fokken voor consumptie en geen tijgers, of leeuwen. En waarom we wel een lammetje eten en geen kitten (zoals in het voorbeeld uit het artikel). Het is vooral een kwestie van wat het meest eetbaar, makkelijkst te fokken en smakelijk is en zo zijn onze eetgewoontes door de jaren heen gegroeid. Die sentimenten zijn later pas ontstaan.
Maar waarom eten we in onze cultuur geen honden en katten? En waarom hebben we moeite met het opeten van onze eigen hond of kat en niet met het opeten van een varken?

Ik heb eigenlijk geen idee of vlees van herbivoren lekkerder is dan van carnivoren.
Ik proef altijd alles en als ik het lust dan eet ik het.

Heb absoluut geen last van valse sentimenten dat het ene beest "zieliger" is om te eten dan het andere beest.

In delen van Afrika loop je ook meer kans om struisvogel/ antilope of een buffel op je bord te krijgen dan een karbonde. Ik denk dat deze beest zelfs een beter leven hebben dan de beesten in Nederland.

Nu met de kerstdagen eet ik ook graag wild (wil wel graag even de herkomst weten, want ben niet echt voor de dieronvriendelijke ophok, fok en voermethodes) en vind het niet erg om dan "Bambi" of "Flappie" te eten
ik discrimineer geen dieren...

een hond of konijn is niet zieliger dan een koe of een kip.

het idee dat we dan een huisdier eten is krom, want het is geen huisdier, het is nooit iemands huisdier geweest. Het dier is er voor gefokt, net als die kippen en varkens die we met smaak opeten.

Ben zelf dol op konijn en zou ok zo hond of cavia eten. Ik trek alleen mijn grens bij bedreigde diersoorten, dus geen walvissen of apen e.d.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
quote:mirabile schreef op 20 december 2012 @ 11:51:

[...]

Het is ook voornamelijk, niet totaal. Er worden ook omnivoren gegeten, zoals varkens.

Maar volgens mij is dat de reden waarom we bijv. vooral runderen eten en die zijn gaan fokken voor consumptie en geen tijgers, of leeuwen. En waarom we wel een lammetje eten en geen kitten (zoals in het voorbeeld uit het artikel). Het is vooral een kwestie van wat het meest eetbaar, makkelijkst te fokken en smakelijk is en zo zijn onze eetgewoontes door de jaren heen gegroeid. Die sentimenten zijn later pas ontstaan.Volgens mij zijn katten harstikke eetbaar en smakelijk als ik dat zo hoor van andere landen .
Ik ben blij dat het eten van katten niet normaal is in Nederland.

Zou wel een oplossing zijn voor iedereen die last heeft van de buurtkatten.

Zet je een zakje met botjes en velletje bij de eigenaar voor de deur. "Was lekker buuf die rode, maar je zwarte was lekkerder"
Het Viva forum is papaja.
In peru hebben ze cavia'als huisdier en avondmaaltijd, prima te eten en Flappie uit het kerstliedje van Youp van het Hek, is niet goed afgelopen.

In Aziatische landen moet je je hond wel weer goed in de gaten houden.

Wel eten we veel vissen die carnivoor zijn(tonijn bv) en omnivoren ook maar je hebt een punt, carnivoren eigenlijk niet.
Ik eet alles, als het maar smaakt. Dus kitten of lam of koe, maakt me niks uit.
quote:NymphadoraTonks schreef op 20 december 2012 @ 11:58:

Zet je een zakje met botjes en velletje bij de eigenaar voor de deur. "Was lekker buuf die rode, maar je zwarte was lekkerder"

waarom?

stel nu dat er een kattenboer was, net als een kippenboer of een varkensboer. Hij fokt de katten op een biologische manier, om op gegeten te worden. Wat maakt het eten van die kat dan raarder/erger, dan het eten van die kip?
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
quote:Equus schreef op 20 december 2012 @ 11:52:

Maar waarom eten we in onze cultuur geen honden en katten? En waarom hebben we moeite met het opeten van onze eigen hond of kat en niet met het opeten van een varken?

Ik heb eigenlijk geen idee of vlees van herbivoren lekkerder is dan van carnivoren.

Omdat dat dus carnivoren zijn en door de eeuwen heen men proefondervindelijk heeft vastgesteld dat die toch minder goed smaken. Bovendien zijn koeien en schapen een stuk beter te houden dan tijgers. Zie je het voor je weilanden en stallen vol tijgers en leeuwen?

En ja, we eten ook vissen en vogels. Maar in het artikel gaat het over zoogdieren, en de sentimenten die we voelen wanneer zo'n beestje op ons bord ligt. Zoogdieren zijn beesten waar de mens zich meer mee identificeert dan bijvoorbeeld een paling.
quote:Equus schreef op 20 december 2012 @ 11:55:

[...]

Volgens mij zijn katten harstikke eetbaar en smakelijk als ik dat zo hoor van andere landen .

Tuurlijk, alles wordt gegeten. Maar over het algemeen, als je naar zoogdieren kijkt, eten we van die diergroep voornamelijk de herbivoren.

Welke herbivoren we eten is dan vaak wel weer cultuurbepaald. Zoals het voorbeeld van de cavia's in Peru. Of de antilope en buffel in Afrika. En ook natuurlijk omdat hier in Nederland geen antilopes voorkomen. Maar het zijn allemaal herbivoren.
We zijn als mensen geneigd dieren die op ons 'lijken' menselijk/antropomorf te maken, dus je eet eigenlijk 'mens'. Bijvoorbeeld dieren met de ogen aan de voorzijde (mensapen, honden, katten) vinden we sneller menselijk en zeker als ze zo 'intelligent' zijn dat ze ons kunnen imiteren (knikken, spelen, slapen in een bedje), is het lastig.

Daarnaast zijn we gewend aan het eten van varkens (wiens ogen ook aan de voorzijde zitten en welke net zo intelligent zijn als 4 jarige kinderen!), koeien en paarden, waardoor er geen vraagtekens meer bij worden gezet.

Dat zou best mogen, maar waarom moet dat eigenlijk? We eten wat we willen eten en dat zit in onze cultuur.

In de cultuur van India eet je geen koe, Moslims over de hele wereld eten geen varkens, wij eten geen hond. So what? Zij wij dan meteen verspillend?!
quote:NymphadoraTonks schreef op 20 december 2012 @ 11:58:

Als je echt stikte van de honger, en er niets anders was, en je grootouders aten ook al kat of hond, dan at jij het hoor.

Het is een kwestie van wennen, en cultuur.

Ik vergeet altijd de naam van dat programma: extreme nog iets, waar mensen 3 extreme dingen moesten doen om veel geld te winnen. Er zat altijd wel iets bij wat gegeten moest worden: koeieogen of insecten. Mensen zaten te kokhalzen voor iets wat aan de andere kant van de wereld een delicatesse is.

En verder als je een beest eenmaal een naam hebt gegeven (flappie of minoes) dan is het veel moeilijker om het op te eten.

Het konijn van de boer is dan weer veel minder problematisch, want dat ken je niet bij naam
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:lionlily schreef op 20 december 2012 @ 12:37:

We zijn als mensen geneigd dieren die op ons 'lijken' menselijk/antropomorf te maken, dus je eet eigenlijk 'mens'. Bijvoorbeeld dieren met de ogen aan de voorzijde (mensapen, honden, katten) vinden we sneller menselijk en zeker als ze zo 'intelligent' zijn dat ze ons kunnen imiteren (knikken, spelen, slapen in een bedje), is het lastig.

Daarnaast zijn we gewend aan het eten van varkens (wiens ogen ook aan de voorzijde zitten en welke net zo intelligent zijn als 4 jarige kinderen!), koeien en paarden, waardoor er geen vraagtekens meer bij worden gezet.

Dat zou best mogen, maar waarom moet dat eigenlijk? We eten wat we willen eten en dat zit in onze cultuur.

In de cultuur van India eet je geen koe, Moslims over de hele wereld eten geen varkens, wij eten geen hond. So what? Zij wij dan meteen verspillend?!Wat een goede, duidelijke post!
Dat bepaalde dieren huisdieren geworden zijn heeft geen sentimentele oorsprong maar een hele praktische. Deze dieren waren nuttig voor de mens. Honden om de schapen te hoeden, te waken en te helpen met de jacht. Katten om de muizen en ratten te vangen, zodat niet je hele graanvoorraad werd opgevreten. Paarden als vervoermiddel, lastdier, ploegdier etc. Deze dieren waren in eerste instantie voornamelijk heel nuttig en een zeer waardevol bezit.

Doordat de mens al jarenlang samenleeft met deze dieren ontstond er vriendschap. En het ligt gevoelsmatig een stuk lastiger om je vriend op te eten.

Ik vind die Dr. Joy eigenlijk een beetje dom dat ze dat niet weet. Volgens mij leerde ik al op de lagere school over deze domesticatie.
ik denk dat als het dier herinneringen van vertedering in je wakker roept (dus appeleert aan het verzorgings- of troetelinstinct), je geneigd bent om het af te wijzen als voedseldier.
it's a big club and you ain't in it
quote:nlies schreef op 20 december 2012 @ 12:37:

[...]

Als je echt stikte van de honger, en er niets anders was, en je grootouders aten ook al kat of hond, dan at jij het hoor.

Het is een kwestie van wennen, en cultuur.

Ik vergeet altijd de naam van dat programma: extreme nog iets, waar mensen 3 extreme dingen moesten doen om veel geld te winnen. Er zat altijd wel iets bij wat gegeten moest worden: koeieogen of insecten. Mensen zaten te kokhalzen voor iets wat aan de andere kant van de wereld een delicatesse is.

En verder als je een beest eenmaal een naam hebt gegeven (flappie of minoes) dan is het veel moeilijker om het op te eten.

Het konijn van de boer is dan weer veel minder problematisch, want dat ken je niet bij naam

Daar heb je een punt. Zodra we een band met het dier krijgen kan het een probleem worden om er een stoofpotje van te maken. De dieren in de stallen, die kennen we niet.

In het artikel staat:

De gedachte aan het eten van die niet-eetbare dieren roept afschuw op, of het nu een hond is of een tor. Waarom voelen we dan geen afschuw als we denken aan het eten van een koeiendij, een varkensbuik of een kippenpoot? We hebben geleerd die dieren niet te zien als levende dieren, maar als voedsel. Door het woord labrador zie je opeens een levende hond voor je, een hond die speelt, rent, knuffelt, slaapt. De gedachte dat dier te eten is huiveringwekkend. Maar een varken leeft ook, kan ook spelen, rennen, knuffelen, slapen. Omdat het een eetbaar dier is, hebben we het besef daarvan uit ons bewustzijn gebannen.

[..........]

We nemen gedachtenloos aan dat een vegetariër of een veganist vanuit een bepaalde ideologie keuzes maakt, een vleeseter niet. Vlees eten is immers ‘normaal’. Maar ook vleeseters brengen een ideologisch systeem mee naar de eettafel. Dat systeem heet carnisme. Het is een systeem dat de dominante cultuur weerspiegelt – zoals ook ooit de opvattingen die bijvoorbeeld slavernij of dominantie van mannen over vrouwen rechtvaardigden – en het bevat overtuigingen zoals: vlees eten is natuurlijk (volgens Joy een eenzijdige interpretatie van de menselijke evolutie, waarin de Neanderthaler merkwaardig genoeg als ons rolmodel is uitgekozen), dieren zijn als dingen (hebben geen gevoel). Carnisme omvat ook de categorisaties die we gebruiken tussen bijvoorbeeld mens-dier (specisisme) en tussen eetbare en niet-eetbare dieren. “Die dieren worden er speciaal voor gefokt, die vinden dat niet "erg" vertellen ouders hun kinderen.
quote:waterplant schreef op 20 december 2012 @ 11:48:

Paling is een lijkeneter en dat eten we ook.We eten met name wat er in ons gebied te vinden is en in Nedeland zijn dat voornamelijk herbvoren en omdat honden en katten gedomesticeerd zijn sinds eeuwen staan die niet op de menukaart.

Nou, sinds ik de "Der Blechtrommel' heb gezien eet ik geen paling meer. Yuk.

http://www.youtube.com/watch?v=AgMPJV3lk6s

De paling is bovendien een zeer bedreigde diersoort.
vertroetelen is namelijk tegengesteld aan doden en het is dat conflict wat het moeilijk maakt.

In tijden van grote schaarste zal het verstand overigens domineren over het gevoel maar men zal geneigd zijn om de herinnering weg te stoppen. Want zo is een mens nu ook wel weer..
it's a big club and you ain't in it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven