Werk & Studie alle pijlers

stewardess klm

30-08-2007 15:24 569 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

heb onlangs gesolliciteerd naar de funktie van stewardess bij de KLM. Ben benieuwd naar de ervaringen van andere stewardessen. Min- en pluspunten, reisverhalen, ervaringen. Hoe zwaar is het? En tips zijn natuurlijk altijd welkom! Benieuwd naar reakties...

groetjes Isa
KLM Asia is niet een apart onderdeel of iets dergelijks, KLM is verplicht 'Asia' op een aantal toestellen te zetten, in verband met landingsrechten aldaar. Onder het cabinepersoneel bestaat een divisie ACC (Asian Cabin Crew), dat zijn Chinese, Japanse en Koreaanse stewardessen en stewards, die alleen op routes van en naar hun eigen land vliegen. Deze ACC is speciaal aan boord vanwege de enorme taal- en cultuurverschillen die Nederlandse crew met deze passagiers heeft. Het is dus niet een divisie waar je als Nederlandse stewardess in kunt worden geplaatst. Als je graag naar Azie reist, kun je natuurlijk wel die vluchten aanvragen. Ik hoop dat ik je vraag zo beantwoord heb, als je nog meer wilt weten, dan roep maar!
Ik heb ook bij de klm gewerkt als stewardess..
Okee, als mijn account verwijderd word vind ik het best maar ik ben een jongen, 13 jaar enzo, Vietnamees (drm ook KLM Asia :$ ) droomt als hardwerkende steward bij KLM. 2 van mijn vriendinnen gaan gezellig met mij mee op dit avontuurtje naar deze baan maar voor mij is er nog 1 goeie vraag: waarom zijn de uniformen van de stewards niet gewoon blauw?...

Gr
De uniformen van de stewards zíjn blauw, alleen donkerblauw. Hun das is KLM-blauw. Ik denk dat ze er redelijk als Adriaan/Gerard Joling uit zouden zien in een pak dat volledig KLM-blauw is, lijkt je dat mooier?

Beetje dit idee heb ik daar dan bij.

KLM vliegt niet op Vietnam, spreek je wellicht Koreaans, Mandarijn of Japans?
OMG OMG OMG!!! NEEJ, hoeft meteen niet meer hoor, dat pak! xD Neej, ik spreek alleen Vietnamees, Engels en een beetj Duits/Frans... Maartoch, ik kan mijn Vietnamees gebruiken voor de mensen die een connectie hebben op een andere maatschappij, 't kan allemaal... EN nog een vraag: word de briefing alleen in het Nederlands gesproken of nog in andere talen?
De briefing wordt in het Nederlands gedaan, behalve op de vluchten waar ACC aanwezig is, dan gaat de briefing in het Engels. Je Vietnamees zal zeker handig zijn in de cabine, maar gaat niet volstaan om in aanmerking te komen als ACC. Die stewards en stessen worden namelijk alleen op routes van en naar hun eigen land ingezet, zoals ik al zei vanwege de enorme taal- en cultuurverschillen. Tegenover een Chinees of Japanner kom jij dan bijvoorbeeld niet verder dan ik.

Wat is de reden dat je zo perse bij de ACC zou willen horen? Waarom niet gewoon steward worden en dan Azie aanvragen, als je daar graag komt?
Dat kan ook, maar de reden dat ik bij KLMa wil werken is dat ik dan bij KLMa "in" Azie kon blijven zo'n beetje. Maar nu maakt het mij niks uit waar ik ga werken, als het maar bij de Cabine Personeel is in het vliegtuig. ;P Maar waar ik toch weleens stilsta is de kans op ongelukken, kapingen en al die dergelijke dingen... Maar KLM heeft in tijden nog geen fatale ongelukken gehad, als oudste nog in haar naam opererende maatschappij moet het wel een succesmaatschappij zijn.
KLM heeft flight safety inderdaad torenhoog in het vaandel staan. Ik voel me dan ook nooit onveilig aan boord, je moet vertrouwen op de grond-organisatie en de dames en heren cockpit. Er kan natuurlijk altijd iets mis gaan, maar dan zijn wij ook weer gedrild om dat op te lossen. Het sluit alleen niets uit, de Airbus van AF die neerstortte kwam heel dichtbij, aangezien het onze zustermaatschappij is en wij zelf ook Airbus vliegen.
Hmmm, fijn om te horen dat er veel welvaart op at gebied is. HOe zit het met jouw mobiele abbonement? Wat voor soort gebruik je, gebuik je internet of gewoon bellen en sms?
Haha, je wilt wel veel gekke details weten. Ik heb een smartphone en vrijwel alle hotels bieden wifi, al dan niet gratis, dus via Viber en Whatsapp heb ik rijkelijk contact met het thuisfront.
Juah ik heb wel veeeeeel vragen, ik ga er echt voor! :D Nog 1tje voor de zekerheid: wat is de langst durende vlucht van KLM en de kortst durende (exclusief KLMC)?
Je vraagt maar hoor, ik probeer alles te beantwoorden. De kortste vluchten zijn LHR, CDG en HAM, allemaal 40-45 minuten. De langste durf ik niet uit mijn hoofd te zeggen, die routes worden namelijk aangevlogen met de 777 en die vlieg ik niet. Ik denk MNL, LIM, die kanten op.
Okeeej... Sorry als ik dom overkom amar echt, die meiden uit mijn klas, Holy Loud zeg, ze zeggen allemaal dingen over die opleidingen tot stewardess, ik word er gek van XD! Maar ik zit nu pas in 2MAVO... En ik weet eigenlijk niet hoe je van MAVO2 steward word... Kan iemand het me makkelijk uitleggen? En die worden toch ook evlogen met de 747-400? Of worden die buiten dienst gesteld?
Opleidingen tot stewardess zijn in mijn optiek echt geldklopperij. Het biedt je geen enkele garantie op een baan en mocht je niet geschikt blijken voor het vliegende leven of het valt je tegen, heb je een diploma dat je weinig andere mogelijkheden biedt. Kijk naar de opleidingseisen van de maatschappij waar je wilt werken en zorg dat je daaraan voldoet. Voor KLM geldt volgens mij MBO-4 of Havo. Als je wordt aangenomen, krijg je een basiscursus waarin de maatschappij je alles leert wat je moet weten, een stewardessenopleiding is dus nergens voor nodig. Het gaat om je opleidingsniveau en een bruikbaar diploma achter de hand is altijd fijn.

De 747 vliegt ook op verre bestemmingen, dat klopt, maar de langste vluchten worden over het algemeen door de 777 gedaan.
Hmmm... Dan moet ik echt betere cijfers halen, 99.9% van mijn schoolvakken komen terug op dit beroep... Ik doe gewoon mijn best om het te bereiken! Maare, gewoon uit het niets: is de kans dat je in een Boeing 747 type word "ingedeeld" groot? Een stewardess mag maar gemiddeld 2 type vliegtuigen uit haar kop kennen voor vieligheidsdingen ofso?
Bij KLM vliegt iedereen 3 types, waarbij de 747 door iedereen gevlogen wordt. Dit type is, zoals dat heet, de 'wisselkist'. Het maakt dus niet uit met welk type je ergens gekomen bent of wat er misgaat, iedereen mag de 747 naar huis vliegen. Als je voor KLM gaat werken, ga je dus gegarandeerd 747 vliegen.

Wat bedoel je precies met dat al je vakken erop terug komen? Ik heb zelf een mastertitel en daarna nog een tweede opleiding gedaan. Mijn algemene ontwikkeling en talenkennis zijn een pre, maar verder ging het de KLM erom dat ik aan de gestelde opleidingseis voldeed en om de persoon die ik ben. Dat is het belangrijkste. Maak je dus niet te druk om je vakkenpakket, maar zorg dat je een MBO-4 diploma haalt. In een richting die je leuk vindt, naast het vliegen. Het kan namelijk ook nog zo zijn dat je na een tijdje vliegen parttime wilt gaan werken en er iets anders naast wilt doen, dan is zo'n diploma erg handig.
Ik bedoel de middelbare schoolvakken. :P Als ik eventueel bij KLMCityhopper terechtkom kan ik wiskunde gebruiken voor het betalen aan boord enzo, Aardrijkskunde voor de plaatsen waar wij overheen vliegen, zelfs Duits en Frans: zeker Frans (omdat het tegenwoordig Air France-KLM is ;)), biologie voor veiligheid en kennis van het lichaam enzo. ;)
Ik vind dat je er in ieder geval goed over nadenkt. Van de samenwerking met AF merk je aan boord niet zoveel hoor, we zijn nog steeds gewoon de KLM met onze eigen identiteit. Maar dat neemt niet weg dat elke taal die je kunt spreken of begrijpen, meegenomen is.

Wat is de reden dat je zo graag steward wilt worden?
Nou, (dit is ook deels mijn sollicitatie-praatje) ik ben altijd onder de indruk van de mensen die hun sociale levens kunnen opgeven voor dit baantje, okeej, mensen denken alleen aan de glamoureuse gedeelte van deze baan, maar de schaduwversie kan ook voordelig zijn, ik vind het spannend om juist 's nachts op te staan en 's ochtends te landen, intercontinentaal of Europavluchten: niks maakt mij uit (behalve sommige homofobische landen, omdat ik openlijk gay ben..), de tijdsdruk vind ik ook leuk, zo kun je je flex opbouwen en kun je het toepassen bij andere vluchten, dit baantje bouwt meer klantvriendelijkheid in je op, meer techniek, meer talen, net zoals school... Behalve dat mensen een school een hel vinden vind ik het deels ook, maar school is gewoon een voorbereiding met oefeningen van het baantje, wat ik het leukst vind is de verschillende mensen ontmoeten en de garantie dat je 1 daarvan sowieso terugziet. Dat maakt mijn baan compleet.
Dat heb je mooi verwoord! Ervan uitgaande dat je er het beste uit wilt halen, ga ik je even feedback geven.

Laat per direct de term 'baantje' achterwege! Ik weet zeker dat je het goed bedoelt, aangezien dit is wat je het liefste wilt, maar het komt over alsof je het over een eenvoudige bijbaan hebt, in plaats van je fulltime broodwinning. quote:klmasiab747 schreef op 20 december 2012 @ 22:02:

Nou, (dit is ook deels mijn sollicitatie-praatje) ik ben altijd onder de indruk van de mensen die hun sociale levens kunnen opgeven voor dit baantje,

Het is niet zo dat mensen hun sociale leven opzij zetten voor dit werk. Ik ben getrouwd en heb een hele horde vrienden en vriendinnen die ik hartstikke vaak zie. De planning moet soms wat flexibeler en vaak ben ik de bepalende factor in wanneer we af kunnen spreken, maar mijn sociale leven loopt gewoon door. KLM heeft de balans tussen werk en prive ook heel hoog op de prioriteitenlijst staan, juist omdat je regelmatig van huis bent, wordt daar sterk op gelet. In elk functioneringsgesprek wordt er gevraagd of je de balans nog kunt vinden en hoe het thuis gaat. Als het even niet zo lekker gaat of je kunt bijvoorbeeld je slaapritme niet meer vinden, dan zijn er legio mogelijkheden om binnen KLM tijdelijk ander werk te doen, zodat je elke avond in je eigen bed slaapt. Een ander voorbeeld zijn de moeders, degenen die net een kindje hebben gekregen en graag borstvoeding willen geven, mogen ook tijdelijk ander werk doen, om dit mogelijk te maken. Je sociale leven opgeven hoeft dus nooit. Het kan zijn dat je soms niet bij een feestje of iets anders kunt zijn, maar door vluchten aan te vragen, kun je je eigen rooster heel goed sturen. Ook heb je per jaar 2 superjokerdagen, als je die op tijd aanvraagt, krijg je die dagen gegarandeerd vrij. Ik heb in mijn vliegend bestaan nog nooit iets gemist waar ik bij wilde zijn.

okeej, mensen denken alleen aan de glamoureuse gedeelte van deze baan, maar de schaduwversie kan ook voordelig zijn, ik vind het spannend om juist 's nachts op te staan en 's ochtends te landen,

Het midden in de nacht opstaan klinkt wellicht spannend, maar je lijf gaat gauw genoeg protesteren. Het heet niet voor niks de schaduwzijde, onderschat dat niet.

intercontinentaal of Europavluchten: niks maakt mij uit (behalve sommige homofobische landen, omdat ik openlijk gay ben..), Daarin ben je bepaald niet de enige, dus maak je geen zorgen

de tijdsdruk vind ik ook leuk, zo kun je je flex opbouwen en kun je het toepassen bij andere vluchten, dit baantje bouwt meer klantvriendelijkheid in je op, meer techniek, meer talen, net zoals school... Dit heb je mooi gezegd!

Behalve dat mensen een school een hel vinden vind ik het deels ook, maar school is gewoon een voorbereiding met oefeningen van het baantje, wat ik het leukst vind is de verschillende mensen ontmoeten en de garantie dat je 1 daarvan sowieso terugziet. Wat bedoel je met deze garantie?

Dat maakt mijn baan compleet. Ik denk wel dat je een redelijk goed beeld hebt van de functie en wat erbij komt kijken, maar dat je sommige dingen wat onderschat en andere dingen overschat. Maar dat is iets dat alleen maar in de praktijk kan gaan blijken. Wat ik bijvoorbeeld zwaar vind, kan jou makkelijk afgaan en andersom. Waar ik mijn voldoening uithaal en energie van krijg, kun jij irritant vinden, ik noem maar wat. Wat voor eigenschappen denk je te hebben die jou tot een goede steward maken?
De vacature van KLC is sinds gisteren weer open! Ik ben benieuwd wanneer KLM weer extern gaat werven!
@Swanlady, juah, ik moet nog veel jaren missen voor de sollicitatie...

@Stess_to_be Dankje voor je feedback, ik heb de dingen opgeschreven die voor mij belangrijk zijn in dit baantje, dankje dat je het mooi verwoord vond van mij (:P): dat zinnetje. xd
quote:klmasiab747 schreef op 21 december 2012 @ 18:33:

@Stess_to_be Dankje voor je feedback, ik heb de dingen opgeschreven die voor mij belangrijk zijn in dit baantje, dankje dat je het mooi verwoord vond van mij (:P): dat zinnetje. xd

Foei!

SORRY, 't zit gewoon "in" me... HAHA jaah... xd Okeej, noem me gek en afwisselend maar ik kan op sommige momenten niet kiezen tussen KLM en KLMC... Aan de ene kant lijkt KLM leuk met al die bestemmingen, maar aan de andere kant is KLMC wel meer heen-en-terug vluchten, wat ik ook aangenaam vind... Zit er trouwens nog een verschil in tussen de vereiste MBO-opleidingen tussen pappa blauw en little blue?
Als je voor KLM vliegt, vlieg je ook binnen Europa, dus daar zitten ook op-en-neertjes tussen. KLC (niet KLMC) heeft ook nachtstops, maar minder en alleen in Europa. Bij KLC mag je jonger beginnen dan bij KLM, de opleidings-eis is denk ik hetzelfde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven