Werk & Studie alle pijlers

Onveroorloofd afwezig

24-12-2012 09:44 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Gister heb ik mij op het werk later dan 2 uur 's middags ziekgemeld (dat moest ik normaal voor die tijd doen, doen omdat ik om 8 uur 's avonds moest werken). Ik voelde me de hele dag al niet goed, maar wilde het proberen, het ging op zich wel. Rond een uur of 4 werd ik helemaal niet meer goed. Onwijs misselijk en ik kon alleen op bed liggen met de lichten uit. Ik heb dit al een hele tijd niet meer gehad.

Ik heb rond 5/6 uur (weet het niet eens meer) gebeld dat ik ziek was. Ze (niet mijn teamleider) zei wel van je bent te laat, maar bel morgen maar terug hoe het gaat. Nu deze ochtend nog steeds strontmisselijk en wat pijn achter m'n ogen, maar ik kan weer wat in ieder geval (behalve opgestaan met dikke blaasontsteking, ik val uit elkaar).

Ik heb dus vanmorgen gebeld, zegt een andere teamleider dat ik gister op onveroorloofd afwezig sta en dat ik het hier over moet hebben met mijn eigen teamleider, wat pas woensdag kan. Nu voel ik mij zó shit.. Voel me net zo'n iemand die een potje van zijn werk maakt en 'gewoon geen zin heeft dus zich maar ziekmeldt'.

Heeft iemand hier ervaring mee, en weet iemand wat de consequenties kunnen zijn? Zouden ze bijvoorbeeld zo ver (kunnen) gaan om mij te ontslaan?
Lijkt me niet. Als je na 2 uur te ziek wordt om te werken, kun je je toch niet voor 2en ziek melden?

Komt vast wel goed. Beterschap!
Wat een onaardige reacties van beide collega's. Geen ervaring mee en achteraf gezien had je misschien al om twee uur even kunnen bellen dat je niet lekker was, maar dat is meer voor de volgende keer. Hoop dat je het verhaal kunt uitleggen zoalsmhet hier staat. Beterschap!
Geluk is niet hebben wat je wilt, maar willen wat je hebt.
Huh?? Dus omdat je niet 'sochtends ziek werd maar 'smiddags ben je ongeoorloofd afwezig??

Ik zou het juridisch loket even bellen, vreemde situatie dit.
Wat een rare regel, snap wel als je ver van te voren weet dat je ziek bent je voor 2en kan bellen, maar in jou situatie kunnen ze wel wat normaler doen.
gewoon even bellen en uitleggen. Dat je dus wilde proberen maar later alsnog te ziek werd om te gaan werken.
Nee, ze mogen je hier niet om ontslaan. Maar als er duidelijke regels zijn en iemand houdt zich daar niet aan, dan vind ik het niet vreemd dat verwacht wordt dat je daarover tekst en uitleg geeft aan je leidinggevende.
Ze zouden blij moeten zijn dat je toch een paar uur nog hebt gewerkt...
De standaard regel is inderdaad dat je je 'smorgens voor een bepaalde tijd ziek moet melden, maar het zou knap zijn als jij al wist dat je ziek zou worden die dag.

Dus....aangezien je pas om 8 uur 'savonds moest werken lijkt het me geen probleem en ontslaan kunnen ze je niet daarvoor.

Je was trouwens niet ongeoorloofd afwezig want je hebt netjes gebeld.

Vast iemand daar die een wit voetje wil halen bij een meerdere...niet druk om maken, beterschap.
quote:plofkipje84 schreef op 24 december 2012 @ 09:52:

Ze zouden blij moeten zijn dat je toch een paar uur nog hebt gewerkt...Heeft ze niet.
Ik snap van hun kant dat het wel vervelend is als iemand zich zo laat ziek meldt, want zij moeten waarschijnlijk vervanging zoeken in een hele korte tijd (je belde pas rond 17/18 uur en je moest om 20 uur beginnen?).

Voor jou is het natuurlijk ook heel vervelend en hun reactie is niet leuk (maar ik snap het wel).

Beterschap!
GiB, oh ja, je hebt gelijk...
Bedankt voor jullie antwoorden! Voel me al iets geruster.

Ik vind het ook zo irritant. Tussen 2 en 8 uur zit gewoon 6 hele uren. Dat is best veel.
quote:eindbazin schreef op 24 december 2012 @ 10:06:

Bedankt voor jullie antwoorden! Voel me al iets geruster.

Ik vind het ook zo irritant. Tussen 2 en 8 uur zit gewoon 6 hele uren. Dat is best veel.Maar als je vervanging moet zoeken is heb je dat echt nodig.... De collega die voor jou gaat werken moet zich ook nog wat voor kunnen bereiden!
Ik vind vooral dat ze best konden vragen waarom je dit niet eerder hebt gemeld. Dat ze meteen beginnen te blazen klinkt als machtsvertoon. Blijf zelf gewoon vriendelijk, leg het uit, en zet zodra je weer beter bent je beste beentje voor. Meer kun je nu niet doen. Beterschap, vervelend dat je niet fit bent.
quote:emmetjebee schreef op 24 december 2012 @ 10:08:

[...]

Maar als je vervanging moet zoeken is heb je dat echt nodig.... De collega die voor jou gaat werken moet zich ook nog wat voor kunnen bereiden!Wij werken niet met vervangers. Er zijn genoeg mensen om je werk op te vangen. Dan staan mensen hooguit wat langer in de wacht..

[...]

Maar als je vervanging moet zoeken is heb je dat echt nodig.... De collega die voor jou gaat werken moet zich ook nog wat voor kunnen bereiden!Ik werk in de zorg en als mensen smorgens moeten beginnen en ziek zijn moeten wij ook a la minute vervanging zoeken. Beetje onzin om daar zes uur voor nodig te hebben.
Nou ja, dat scheelt dan. Misschien hadden als wat eerder had gebeld wat flexibeler gereageerd. Ik blijf erbij dat je ook wel erg laat gebeld hebt.
quote:Silvy schreef op 24 december 2012 @ 10:20:

[...]

Ik werk in de zorg en als mensen smorgens moeten beginnen en ziek zijn moeten wij ook a la minute vervanging zoeken. Beetje onzin om daar zes uur voor nodig te hebben.Ik werk ook in de zorg en soms is het heel lastig om vervanging te zoeken, helemaal rond de feestdagen!

[...]

Maar als je vervanging moet zoeken is heb je dat echt nodig.... De collega die voor jou gaat werken moet zich ook nog wat voor kunnen bereiden!Mwah. Tenzij ze iemand inzetten die totaal onbekend is met de hele afdeling, en dan nog, een overdracht hoeft niet lang te duren. Bovendien is er vaak een flexpool waarin mensen als het goed is standby horen te staan.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Wat Silvy zegt dus.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Het valt vast mee. Ik snap wel dat je het vervelend vindt, maar tenzij ze echt kattig over de telefoon hebben gedaan, vind ik het niet zo'n gek verzoek. Je hebt je eigen leidinggevende, die is er woensdag, die wil waarschijnlijk graag weten waarom je je niet om 2 uur ziek hebt gemeld. Dan leg je dat uit en dat was dat. Dat doen ze waarschijnlijk gewoon om te voorkomen dat iedere kip zich kort van tevoren kan afmelden zonder dat er reactie op komt, want dan gaat vervolgens niemand zich meer aan die 2 uur grens houden. Fijn dat je je in ieder geval weer beter voelt!
Let's agree to disagree dan maar.

Fijne kerst!
Tja, kan gebeuren toch. Je hebt je afgemeld, alleen iets later dan de bedoeling is. Ook dat kan gebeuren. Ik ben wel eens in de trein naar mijn werk heel beroerd geworden (en heb een hele coupe aan mensen die dat kunnen getuigen, nogmaals excuses daarvoor medereizigers). Heb weer rechtsomkeert gemaakt, en kon pas bellen toen ik er eigenlijk al had moeten zijn (geen mobiel bij me). Niks aan te doen, gewoon rustig uitleggen volgende week. Zeker als je niet om de haverklap ziek bent, weten zij ook wel dat je dit niet zomaar doet.
Gewoon uitleggen woensdag. En bedenk maar, als je op weg naar je werk een ongeluk krijgt dan meldt je je ook niet op tijd ziek, sterker nog, als het echt ernstig is duurt het nog wel tot in je werktijd voor je werkgever iets hoort, en dan mogen ze ook niet ontslaan hoor.

En plotseling ziek worden kan heel goed hoor. Ik ben wel eens in 60 minuten van normaal naar koorts, misselijk en overal pijn gegaan. Dat kan ook 2 uur voordat je moet werken gebeuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven