Lactose intolerantie

woensdag 2 januari 2013 om 14:15
Iemand hier ervaring mee? Ik word van de week getest en dan weet ik zeker of ik het wel/niet heb. Deze week een eetdagboek bijgehouden om er achter te komen waar mijn klachen vandaan komen; duizelig, neiging tot flauwvallen, waas voor mn gezicht, algeheel gevoel van niet-blij zijn. Nu lijkt het iedere keer na het innemen van lactose (niet alleen gewone melk, maar ook koekjes of vleeswaren waar lactose in zit) te ontstaan. Kan dit zo 'n reactie op je lichaam hebben?? Ben benieuwd wat er uit de test komt!
woensdag 2 januari 2013 om 14:30
Wel ervaring, maar andere klachten dan jij beschrijft; buikpijn, hevige diarree, misselijk, opgeblazen buik.
De klachten verbeterden aanzienlijk na een aantal weken lactosearm dieet. Jammer voor mij, want ben een echt toetjesmens, maar je wordt hoe langer hoe creatiever in alles zelf fabriceren. Recent zelfs lactosevrije witte chocolade gevonden
De meeste dingen zijn heel goed te vervangen. Ik vind het eigenlijk voornamelijk lastig als ik bij anderen eet/ uit eten ga (en het feit dat ik ook vegetarier ben draagt daar natuurlijk niet echt aan bij...)
Hoop dat jij iets vindt waardoor jouw klachten minder worden!
De klachten verbeterden aanzienlijk na een aantal weken lactosearm dieet. Jammer voor mij, want ben een echt toetjesmens, maar je wordt hoe langer hoe creatiever in alles zelf fabriceren. Recent zelfs lactosevrije witte chocolade gevonden
De meeste dingen zijn heel goed te vervangen. Ik vind het eigenlijk voornamelijk lastig als ik bij anderen eet/ uit eten ga (en het feit dat ik ook vegetarier ben draagt daar natuurlijk niet echt aan bij...)

woensdag 2 januari 2013 om 14:34
De klachten die jij noemt komen niet overeen met lactose intollerantie. zoals ik ze ken. Lactose intollerantie heeft effect op je spijsverteringsstelsel. Zoek maar eens op. Je zit dan vooral op het toilet. Ik begrijp dat je geen last hebt van je darmen als je deze klachten krijgt? Als je dit laatste wel hebt dan kunnen die klachten bijverschijnselen zijn van de pijn.
Wat het wel kan zijn geen idee. Wanneer heb je deze klachten? Meteen naar het eten of geruimere tijde later. Na de warme maaltijd of naar elke maaltijd?
Heb je ook tijdstippen opgeschreven en wat je bijvoorbeeld hebt gedaan die dag. Hoe je hebt geslapen, of je hebt gesprot e.d.? Of je regelmatig eet.
Wat het wel kan zijn geen idee. Wanneer heb je deze klachten? Meteen naar het eten of geruimere tijde later. Na de warme maaltijd of naar elke maaltijd?
Heb je ook tijdstippen opgeschreven en wat je bijvoorbeeld hebt gedaan die dag. Hoe je hebt geslapen, of je hebt gesprot e.d.? Of je regelmatig eet.

woensdag 2 januari 2013 om 14:37
quote:hupseflups schreef op 02 januari 2013 @ 14:30:
Recent zelfs lactosevrije witte chocolade gevonden
War heb je die gevonden? Kan ik iemand heel blij mee maken denk ik.
Mijn man is lactose intollerant, hij vindt de toetjes van Alpro Soya prima te eten. Ik vind het leuk om zelf lactose vrije gerechten te maken. Gaat mij steeds beter af.
Recent zelfs lactosevrije witte chocolade gevonden
Mijn man is lactose intollerant, hij vindt de toetjes van Alpro Soya prima te eten. Ik vind het leuk om zelf lactose vrije gerechten te maken. Gaat mij steeds beter af.
woensdag 2 januari 2013 om 14:39
Het klinkt als dezelfde klachten die mijn zoontje had. Die is ook flauwgevallen. Allerlei onderzoeken gedaan en daar kwam niet veel uit behalve dat allerlei waardes aan "de lage kant" waren maar niet in de zin dat dat problemen zou moeten geven. Ben een eliminatie dieet gaan doen en het bleek granen te zijn. Omdat zijn darmen dit niet goed verwerken kreeg hij klachten omdat voedingsstoffen en mineralen ed niet goed werden opgenomen. Vaak kunnen intoleranties niet aangetoont worden. De enige manier om zekerheid te krijgen is het beginnen met een eliminatie dieet tot je klachten weg zijn en dan langzaam producten toevoegen tot je weer klachten krijgt.
Nog even een toevoeging. Als hij iets te veel graan heeft gegeten kan hij ook niet tegen zuivelproducten.
Nog even een toevoeging. Als hij iets te veel graan heeft gegeten kan hij ook niet tegen zuivelproducten.
woensdag 2 januari 2013 om 14:47
quote:Dahlia74 schreef op 02 januari 2013 @ 14:37:
[...]
De tuinen! Ligt in het schap bij de glutenvrije producten, maar is ook helemaal melkvrij Smaak is niet helemaal hetzelfde als echte witte chocolade, iets minder romig zeg maar, maar die is voor mij als heel lang geen optie meer, dus ik vind dit een super alternatief!
[...]
De tuinen! Ligt in het schap bij de glutenvrije producten, maar is ook helemaal melkvrij Smaak is niet helemaal hetzelfde als echte witte chocolade, iets minder romig zeg maar, maar die is voor mij als heel lang geen optie meer, dus ik vind dit een super alternatief!
woensdag 2 januari 2013 om 15:03
Ik ben lactose intolerant, maar herken mijn klachten in geen één van de door jou genoemde klachten. Ik heb de bovenstaande reacties niet goed gelezen, dus misschien mosterd, maar bij lactose intolerantie merk je het voornamelijk aan je darmen: winderigheid, opgezette buik, buikpijn, steken in de buik, slechte stoelgang (de grote beurt lukt gewoon niet).
Vooral als je de klachten hebt als je ook vlees hebt genomen, denk ik niet dat jij lactose intolerant bent. Lactose zit namelijk niet in vlees. Overigens vind ik het bijzonder onverstandig om in deze fase al een stempel op (proberen) te plakken. Wacht eerst de test af zou ik zeggen!
Vooral als je de klachten hebt als je ook vlees hebt genomen, denk ik niet dat jij lactose intolerant bent. Lactose zit namelijk niet in vlees. Overigens vind ik het bijzonder onverstandig om in deze fase al een stempel op (proberen) te plakken. Wacht eerst de test af zou ik zeggen!
woensdag 2 januari 2013 om 15:04
Als ik uit eten ga/bij anderen eet/lekker wil zondigen, neem ik lactase in. Ken jij dat ook, en zo ja, doe jij dat ook?quote:hupseflups schreef op 02 januari 2013 @ 14:30:
Wel ervaring, maar andere klachten dan jij beschrijft; buikpijn, hevige diarree, misselijk, opgeblazen buik.
woensdag 2 januari 2013 om 15:10
Bij mij is ook ooit lactose-intolerantie vastgesteld. Echter, de klachten hielden aan (en dit waren inderdaad klachten zoals darmkrampen, diarree, misselijk, zoals de meesten hierboven aangeven). Uiteindelijk nogmaals getest (jaren later) en toen bleek dat ik helemaal geen lactose-intolerantie had, maar een prikkelbare darm, oftewel PDS.
Jouw klachten klinken niet als lactose-intolerantie, dus ik raad je aan je verder te laten onderzoeken. Je krijgt vaak een stempel opgedrukt en dan denk je te weten wat het is, maar dat is dus niet altijd juist zoals in mijn geval.
Jouw klachten klinken niet als lactose-intolerantie, dus ik raad je aan je verder te laten onderzoeken. Je krijgt vaak een stempel opgedrukt en dan denk je te weten wat het is, maar dat is dus niet altijd juist zoals in mijn geval.

woensdag 2 januari 2013 om 15:14
Lactase heeft mijn man ook gebruikt. Hij vindt dat helemaal niets. Hij krijgt hier bijwerkingen van en zijn gehele stoelgang wordt ontregeld. Uit eten is an sich geen probleem, een stukje vlees en friet zijn altijd goed. Bij andere eten gaat ook goed, als hij twijfelt eet hij gewoon alleen dat gene wat hij wel kan eten. Hijzelf vindt dat geen probleem. Wel is het soms ongezellig.
Zjjn stoelgang is juist goed, heeft absoluut geen last van verstopping. Een kwartier nadat hij iets met lactose heeft gegeten zit hij op het toilet en worden zijn darmen volledig geleegd zeg maar.
TO heeft het over vleeswaren, en hier kan wel degelijk lactose inzitten.
Echter de klachten komen volledig niet overeen en lijken meer op iets van suiker. Ik ga ervan uit dat TO al op diabetes is onderzocht. Dus zal het iets anders zijn. Een eliminatiedieet, zoals eerder genoemd, kan duidelijkheid verschaffen.
Zjjn stoelgang is juist goed, heeft absoluut geen last van verstopping. Een kwartier nadat hij iets met lactose heeft gegeten zit hij op het toilet en worden zijn darmen volledig geleegd zeg maar.
TO heeft het over vleeswaren, en hier kan wel degelijk lactose inzitten.
Echter de klachten komen volledig niet overeen en lijken meer op iets van suiker. Ik ga ervan uit dat TO al op diabetes is onderzocht. Dus zal het iets anders zijn. Een eliminatiedieet, zoals eerder genoemd, kan duidelijkheid verschaffen.
woensdag 2 januari 2013 om 15:14
Lactase ken ik wel, heb ik ook in huis, maar vind ik maar matig werken. Ik heb meer altijd het idee dat het mijn klachten een paar uur uitstelt, dan dat het echt wegblijft. Maar misschien moet je ook meer experimenteren met de juiste doseringen en timing wanneer hoeveel in te nemen (en daar ben ik ook wel een beetje klaar mee, want steeds toch weer buikklachten, in de vakantie probeer ik het wel ). Ik gebruik het dus wel eens, maar omdat ik eigenlijk toch wel klachten houd, vermijd ik toch het liefst de producten maar.

woensdag 2 januari 2013 om 20:38
Welke lactase gebruiken jullie? Kerutabs doen hier helemaal niets namelijk, disolut werkt een heel stuk beter. (De reguliere capsules heb ik, de extra sterke werkt bij mij dan weer minder.)
De tip van de witte chocola daar ben ik heel blij mee!
@TO: ik herken je klachten ook niet, anders dan als mogelijke bijverschijnselen als de krampen niet te houden zo erg zijn. Maar wacht gewoon die test af, dan weet je het snel genoeg!
De tip van de witte chocola daar ben ik heel blij mee!
@TO: ik herken je klachten ook niet, anders dan als mogelijke bijverschijnselen als de krampen niet te houden zo erg zijn. Maar wacht gewoon die test af, dan weet je het snel genoeg!
woensdag 2 januari 2013 om 21:04
Ik lees mee. Hier een man en 2 kinderen met een lactose intolerantie. Ik herken trouwens een deel van de klachten bij 2 van de 3 wel, naast de meer voorkomende klachten. Man wordt extreem moe van lactose en krijgt diarree, wordt ook erg vergeetachtig en heeft geen concentratie meer. Hij verdraagt helemaal geen lactose, zelfs niet in producten als kaas en yoghurt (waar verwaarloosbaar weinig lactose in zit). De kinderen raken beiden juist verstopt, de jongste al na een klein hapje, de oudste verdraagt wel iets. De oudste wordt daarbij ook moe en maakt veel minder contact. Zij heeft ook veel buikpijn. Man is trouwens vanwege de klachten met grote regelmaat getest op diabetes, heeft hij niet.
Qua eten, tsja je wordt er wel creatief van. Vooral de oudste heeft soms moeite met producten die niet meer kunnen. Jongste is nog te jong om het te snappen.
Qua eten, tsja je wordt er wel creatief van. Vooral de oudste heeft soms moeite met producten die niet meer kunnen. Jongste is nog te jong om het te snappen.
woensdag 2 januari 2013 om 21:55
Ik reageer zelf ook heftig op melkproducten (opgeblazen gevoel, winderigheid, buikpijn, diarree en helaas ook acne) en neem al een tijdje zo min mogelijk van deze producten tot mij. Ik merk echt duidelijk het verschil als ik het niet eet en zodra ik wel weer iets van kaas, melk, yoghurt, witte chocolade etc eet heb ik deze klachten weer.
Mijn vader heeft coeliakie en daardoor ook ervaring met wat voedsel voor effecten op je kan hebben en mijn familie helpt mij dus ook met de zoektocht naar vervangende producten. Nu kregen we van een kennis te horen de Duitse winkel Real veel lactosevrije producten in het assortiment heeft (weet niet of ik dit mag zeggen hier op het forum, maar het is absoluut niet om reclame te maken, alleen een tip). Ik moet zelf nog gaan kijken wat het is, maar het schijnt dat hier op de schappen heel goed wordt aangegeven of de producten lactose-, glutenvrij etc zijn. De vrouw die mij de tip gaf zei ook dat ze vele soorten lactosevrije kaas hadden.
Ik heb alleen een vraag aan jullie: weten jullie of je er zelf achter kunt komen of je een lactose intolerantie hebt of een koemelkallergie? Of kun je dit alleen laten testen bij de dokter?
Mijn vader heeft coeliakie en daardoor ook ervaring met wat voedsel voor effecten op je kan hebben en mijn familie helpt mij dus ook met de zoektocht naar vervangende producten. Nu kregen we van een kennis te horen de Duitse winkel Real veel lactosevrije producten in het assortiment heeft (weet niet of ik dit mag zeggen hier op het forum, maar het is absoluut niet om reclame te maken, alleen een tip). Ik moet zelf nog gaan kijken wat het is, maar het schijnt dat hier op de schappen heel goed wordt aangegeven of de producten lactose-, glutenvrij etc zijn. De vrouw die mij de tip gaf zei ook dat ze vele soorten lactosevrije kaas hadden.
Ik heb alleen een vraag aan jullie: weten jullie of je er zelf achter kunt komen of je een lactose intolerantie hebt of een koemelkallergie? Of kun je dit alleen laten testen bij de dokter?
woensdag 2 januari 2013 om 22:03

donderdag 3 januari 2013 om 01:41
Clauu, je kunt ook via elimineren en provoceren kijken wat bij jou de klachten oplevert. Dat zou je dan moeten doen door alle melkproducten te schrappen (ook als ze ergens in verwerkt zijn) en dan na een of twee weken lactosevrije melkproducten toe te voegen. Die test is alleen wat minder zuiver dan wat de dokter test, want sommige mensen kunnen maar zo weinig lactose hebben, dat ze ook van lactosevrije producten klachten krijgen (zoals ik...).
Heb je trouwens al eens disolut geprobeerd? (proefpakketje te bestellen via www.disolut.nl) Dat werkt bij mij wel. En de lactase die ik ooit een keer bij de Erica natuurwinkel gekocht heb, maar dat waren kauwtabletten met mintsmaak en dat vind ik niet zo lekker om bij het eten te eten. Wat ik ook fijner vind aan disolut is dat het capsules zijn. Voor mijn dochter draai ik ze open en roer ik het door een slokje drinken of een lepeltje jam. Het is niet zaligmakend, we kunnen er geen glazen melk mee weg krijgen zonder buikpijn, maar het scheelt al een slok op een borrel. Voor dochter dat ze alle tractaties mee kan eten, voor mij omdat in twee van mijn dagelijkse medicijnen lactose als vulmiddel zit en in dankzij de disolut niet nog meer kilo's ben kwijtgeraakt (om over de buikpijn nog maar te zwijgen).
Heb je trouwens al eens disolut geprobeerd? (proefpakketje te bestellen via www.disolut.nl) Dat werkt bij mij wel. En de lactase die ik ooit een keer bij de Erica natuurwinkel gekocht heb, maar dat waren kauwtabletten met mintsmaak en dat vind ik niet zo lekker om bij het eten te eten. Wat ik ook fijner vind aan disolut is dat het capsules zijn. Voor mijn dochter draai ik ze open en roer ik het door een slokje drinken of een lepeltje jam. Het is niet zaligmakend, we kunnen er geen glazen melk mee weg krijgen zonder buikpijn, maar het scheelt al een slok op een borrel. Voor dochter dat ze alle tractaties mee kan eten, voor mij omdat in twee van mijn dagelijkse medicijnen lactose als vulmiddel zit en in dankzij de disolut niet nog meer kilo's ben kwijtgeraakt (om over de buikpijn nog maar te zwijgen).

donderdag 3 januari 2013 om 01:42
Volgens mij kom ik nu ook over als de eerste de beste spammer trouwens. Is niet zo bedoeld, ik ben vooral ontzettend blij dat ik iets gevonden heb dat wél helpt. Had er nog nooit over gehoord, ook niet van de diëtiste, kwam het toevallig op internet tegen. Vandaar dat ik hier het woord maar verkondig.
donderdag 3 januari 2013 om 01:55
Een intolerantie is nauwlijks of niet door een test aan te tonen, een allergie wel. Daar zit nogal verschil in. Coeliaki is bv een "allergie" daar zijn anti lichamen aan te tonen, een intolerantie kun je alleen maar testen door idd eerst een eliminatie dieet en dan toevoegen. Het verschil zit 'm ook enorm in de verdraagzaamheid. Mijn zoon is intolerant voor graan. Kan bv best wel eens een frikandelletje weg eten of wat nuggets kip maar te vaak en te veel (en zeker brood en pasta ed) krijgt hij een enorme opgeblazen buik van, verstopping met overloopdiaree en is veel minder geconcentreerd. Is hangerig etc. Bij een allergie is één hapje vaak al te veel en zijn de gevolgen veel heftiger en soms gevaarlijk.