Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel vrij te besteden?

12-01-2013 11:19 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga samenwonen en mijn vriend en we hebben onze financiën eens op een rijtje gezet om te zien hoe we er samen voor staan.

Ik ben benieuwd wat jullie als koppel samen per maand overhouden ter vrije besteding? Dus waar ook de boodschappen, evt. benzine, spaargeld en alle andere vaste lasten al af zijn getrokken?

Ik heb geen idee wat normaal is en bij welk je bedrag kunt spreken van een sober of juist luxe leven, vandaar hier hopelijk wat 'vergelijkingsmateriaal'.
Het ligt er aan of je dure hobby's hebt, of het sober vindt als je niet wekelijks uit eten kunt.

Waar komen jullie op uit? Dan kunnen wij misschien een inschatting maken of dat veel is If weinig. (Ik woon alleen trouwens in een koophuis. Heb wel eens gedacht: woonde ik maar samen, dat scheelt enorm in de kosten. Gelukkig vind je vanzelf een manier om met je beschikbare budget om te gaan)
Dat is waar, maar dan nog. Wij houden wel van eten buiten de deur en vakanties. Maandelijks zullen we ongeveer 1500,- gaan overhouden.
Oh, zie dat je je bericht gewijzigd hebt: inderdaad, alleen wonen is dan veel duurder dan samen.
Allemachtig... Daar zou ik heel riant van kunnen leven zeg. Je hoeft er ook niet meer van te sparen?
Ik zou blij zijn als ik dat samen met mijn partner over zou houden om vrij te besteden. In mijn ogen vrij luxe.

Maar ik weet niet wat het budget bij de gemiddelde nederlander is.
quote:isabellala schreef op 12 januari 2013 @ 11:27:

Dat is waar, maar dan nog. Wij houden wel van eten buiten de deur en vakanties. Maandelijks zullen we ongeveer 1500,- gaan overhouden.

Dat is meer dan wat hier binnenkomt dus mij lijkt dat je daar best leuk van kan leven.

Is dat echt wat vrij te besteden is? Na al je lasten en boodschappen?
Ja, dan heb ik spaargeld er ook afgehaald, maar ik weet niet zeker welk bedrag we willen gaan sparen.

En inderdaad Joyce, ik vraag me dus ook af hoe het bij anderen zit en of het echt zo veel is als het lijkt?!
Bammetje, we hebben alle lasten eraf getrokken, maar wellicht vergeten we nog dingen hoor, al zullen dat kleine dingen zijn. We moeten nog verhuizen.
750 euro vrij te besteden voor kleding, reizen, uit eten etc per persoon, dat is echt veel geld!

(Wel heerlijk lijkt mij)
Kijk gewoon eens op de site van het nibud.
Zal mij benieuwen, misschien vergeten we wel iets cruciaals!

Ik ben dan nog steeds wel benieuwd hoeveel anderen vrij te besteden hebben en hoe dit ervaren wordt, lukt het goed of niet?
Weet je zeker dat je alle lasten er dan af hebt? Huur/hypotheek, gas, water, licht, internet/tel.telefoon, zorgverzekering, verzekeringen huis,auto etc. Wegenbelasting, gemeenteheffingen, boodschappen, kleding, onderhoud auto, huis, tuin. Vervanging inboedel etc. Wij hebben na vaste lasten zo'n 1200 vrij te besteden, voor ons zelf maar meestal voor de kinderen.
Wij hebben samen ook een riant bedrag over om 'vrij' te besteden. De ene maand geef ik meer uit en de andere maand mijn man. Kan ook gebeuren dat we beide weinig uitgeven en dan storten we wat over is op de spaarrekening. Een vast bedrag per persoon per maand werkt bij ons niet, vind ik te zakgeldachtig voelen. Maar dat is uiteraard voor iedereen persoonlijk.
Dat is een grote vrijebestedingsruimte. Zoveel geld krijg ik per maand niet eens binnen.

Heerlijk hoor, geniet er van!
Christiana, kleding en onderhoud auto heb ik er niet afgetrokken. We hebben één leaseauto van werk, waar we geen kosten aan hebben, de andere auto wel, vaste lasten wat dit betreft wel gerekend. Verder alles eraf wat je noemt eigenlijk.
Jillou, leven jullie echt uit één portemonnee?

Die 1500,- houden wij samen over, maar misschien kunnen we daarvan ieder nog een deel voor onszelf houden. Ik weet eigenlijk ook niet wat daarin 'gewoon' is. We sparen natuurlijk ook wel gezamenlijk.
Je hebt inderdaad 750 euro per maand per persoon vrij te besteden dat is zo ongeveer 25 euro per persoon per dag. Lijkt me meer dan genoeg om lekker van te leven.

Zelf moet ik het in mijn eentje met ongeveer 300 euro doen! En dat is makkelijk te doen hoor. Ga af en toe lekker uit eten, soms een keer een dagje sauna en regelmatig iets leuks met vriendinnen of vriend (bios, shoppen etc.)
Hier single, dus wat duurder uit maar na aftrek alle vaste lasten (huur, g/w/l, tv, tel,internet, verzekeringen, sportschool, schoonmaakster) houd ik rond de ¤1100 per maand over (daar moeten de boodschappen dan nog wel van af).
Wil je graag hier lezen dat je inderdaad veel vrij te besteden hebt ofzo?

Met een dergelijk vrij besteedbaar bedrag, en kennelijk bepaald inkomen, ben je toch ook wel intelligent genoeg om dit zelf te kunnen bedenken?
quote:isabellala schreef op 12 januari 2013 @ 11:37:

Zal mij benieuwen, misschien vergeten we wel iets cruciaals!

Ik ben dan nog steeds wel benieuwd hoeveel anderen vrij te besteden hebben en hoe dit ervaren wordt, lukt het goed of niet?Wij rond de 3000-4000 euro. Dat is dus het bedrag wat 'over' blijft na alle kosten: woonkosten, eten, sportschool, clubjes kinderen, lunchkosten van ons beide (lunchen allebei bijna elke dag buiten de deur), sparen enz.
Met de auto van de zaak heb je alleen te maken met een bijtelling. Wij doen overigens niet aan een vast bedrag per maand besteden. Toen wij nog geen kinderen hadden (lang geleden..) spaarde wij een heel salaris, om zo naar een groter huis te kunnen gaan, en om een buffer te bouwen voor als er kinderen kwamen.
Joyce, goed dat je daar nog zoveel leuks voor kan doen! Ik heb nu meer te besteden nu ik alleen woon, maar zit altijd krap. Misschien doe ik toch iets verkeerd.

Oldhugsy, en daar red je het goed mee begrijp ik?

Miss1234, ik ben benieuwd hoe het gemiddelde er uitziet bij samenwonende koppels, omdat ik daar echt geen flauw benul van heb. Zoals ik net schreef zit ik nu ik nog alleen woon best weleens krap, geen idee hoe dat gaat zijn als ik samenwoon.
Jillou: hebben jullie beiden dan zo'n goede baan? Ik heb zoveel niet eens netto in de maand.
Daar red ik het inderdaad prima mee. Ga zo'n 4x per jaar op vakantie, koop regelmatig wat nieuws en let niet op een euro meer of minder in de supermarkt. Werk nog niet zo lang dus was gewend om het met minder te doen, misschien dat dat ook wel uitmaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven