Wie is hier hoogbegaafd?

20-01-2013 20:37 307 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi.. Ik weet niet zeker wat ik met dit topic wil, maar ik was benieuwd wie er hier allemaal hoogbegaafd is.

Ben zelf niet hoogbegaafd, in tegendeel, ik heb zelfs LOM school gedaan... maar. ik besefte me laatst door een ander viva-topic dat bijna al mijn vrienden hoogbegaafd zijn.

Stom toevallig, want ik zoek ze er niet op uit of zo. Van eentje is het obvious, maar een ander vertelde laatst ook getest te zijn, en weer iemand anders ging vroeger naar jeugdkampen voor hoogbegaafden..

Ik heb niet het gevoel dat ze zich voor mij inhouden qua onderwerpen. We hebben het over van alles en nog wat, van bierscheten, totaal vage/onbekende/slechte films tot aan open source software en wetenschap..

Toch typisch dat er kennelijk zo'n klik is tussen hen en mij.. Daarom ben ik verder wel benieuwd naar de ervaringen van hoogbegaafden hier..

(Dom ben ik ook niet, gelukkig. Laatst moest ik een wiskundig artikel bestuderen. Ik koos een vrij recent artikel, en dat werd me afgeraden, want hoe moderner, hoe abstracter. Ik snapte het grotendeels, tot verbazing van de docent want ik had 0.0 wiskunde achtergrond. Maar verder is mijn schoolcarrière een groot bloedig slagveld, dus ik maak me op dit punt geen illusies..)
quote:piratorarT schreef op 20 januari 2013 @ 20:58:

[...]

Ik voel een hoogbegaafdenmeet aankomen, bij oma.

Jammer dat ik buiten de boot val. Tsss je snapt altijd wat ik bedoel, je bent gewoon een (literair) genie hoor. Voor mij althans en dat is hetgene wat telt.
quote:femselien schreef op 20 januari 2013 @ 20:59:

Was ik het maar!Waarom?
quote:fru1t3lla schreef op 20 januari 2013 @ 20:59:

[...]

Tsss je snapt altijd wat ik bedoel, je bent gewoon een (literair) genie hoor. Voor mij althans en dat is hetgene wat telt. Dank
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
Ach arT, ik ben ook nooit getest hoor, dus al die Mensamensen kijken diep op mij neer.
quote:fru1t3lla schreef op 20 januari 2013 @ 20:53:

(Hoewel ik wel de handtekening van Hawking zou vragen).Een handtekening vragen aan Hawking getuigt nou niet bepaald van..
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 januari 2013 @ 20:58:

Universiteit stelt ook niks voor tegenwoordig, dus dat telt nietDacht ik al ja . Nuja, ik heb nog op de KULeuven gezeten, was nog de oude stempel in die tijd. Vond de werkdruk daar hoger dan in mijn huidige universiteit in Nederland.
quote:qthee schreef op 20 januari 2013 @ 21:00:

[...]

Een handtekening vragen aan Hawking getuigt nou niet bepaald van..:D Hij kan er vast mee lachen (en bij wijze van). Hij kan wel via de computer dingen schrijven, dus daar neem ik wel genoegen mee. Neem ik nog gewoon een DNA staaltje als bewijs en zijn we ook weer klaar vooraleer ik droge lasagne maak.
Ik weet nú zeker dat ik niet hoogbegaafd ben: ik weet niet wat een bierscheet is.
quote:Liselore3punt0 schreef op 20 januari 2013 @ 20:44:

Wat is de nieuwe term dan voor LOM school?

LWOO geloof ik.

quote:pyridine schreef op 20 januari 2013 @ 20:42:

Overigens 1 ding: een collega van mijn is hoogbegaafd en heeft ook LOM-school gedaan! Uiteindelijk de universiteit gedaan en daar was ze nog een uitblinker ook. Ze bleek slechthorend te zijn en dat hadden ze als kind bij haar niet gemerkt. Dus welke school je gedaan hebt zegt niet alles! Nou, wellicht.. wie weet. Misschien ben ik tóch wel hoogbegaafd. De laatste jaren doe ik het wel aardig, op de uni, ik sta een 8 gemiddeld.

MAAR: de kans dat ik niet hoogbegaafd ben is groter dan de kans dat ik het wel ben natuurlijk, omdat er nou eenmaal veel meer gewone mensen zijn dan hoogbegaafden.. Dus ik maak me nog steeds geen illusies.

Ik denk dat mijn vrienden mij vooral leuk vinden omdat ik een maffe fantasie heb, en de gekste verbanden leg,. (volgens hen dan)

quote:waterplant schreef op 20 januari 2013 @ 20:46:

Ook hoogbegaafd evenals man en veel vrienden maar ook heel veel vrienden niet. Het gaat om de gezelligheid en of je vrienden empathisch zijn en niet of ze complexe materie kunnen oplepelen bij een borrel.

Die niet-empatische types ken ik ook. Ze zijn een half uur interessant, en daarna ga ik met iemand anders praten.

Ook wel heel zielig eigenlijk. Ik weet dat die jongens ook wel graag vriendschap willen, maar ze kunnen alleen maar over programmeren en wiskunde praten, en dan lopen al hun gesprekspartners weg..quote:qthee schreef op 20 januari 2013 @ 20:48:

[...]

Beetje een inkoppertje maar lijkt het niet gewoon of jouw vrienden hoogbegaafd zijn?Zeker weten doe je zoiets nooit. Van 2 weet ik dat ze heel erg slim zijn doordat ze allerlei computerprogramma's schrijven en van alles weten, en ontzettend brede interesses hebben en platgebeld worden door bedrijven of ze als-je-blieft willen komen werken. De derde is wel slim, maar ik heb niet het idee dat hij morgen het Pentagon gaat hacken of zo.. Maar die scheen ook naar allerlei pharos kampen geweest te zijn..

Universiteit stelt ook niks voor tegenwoordig, dus dat telt niet

Nee, beetje hangen, sms-en, facebooken, kletsen, eten en dan ook nog klagen dat een hoogleraar geen zin meer heeft om dat zooitje ongeregeld les te geven.

Gelijk heeft hij: willen ze les, kijken ze maar op de laptop.

(naar een college van hem).
quote:Amand schreef op 20 januari 2013 @ 20:43:

Ik heb er wel een bende van gemaakt trouwens, de afgelopen 40 jaar. Dat dan weer wel. Ik de afgelopen 25 jaar. Daar hoef je trouwens niet hoogbegaafd voor te zijn en dat ben ik ook niet.
Maar werkdruk zegt ook niet alles fruit. Hoewel meds wel gelijk heeft, want ik heb in mijn eerste jaar alle punten gehaald met misschien 10 uur zelfstudie per week. Zegt ook niks natuurlijk, maar ik denk meestal dat ik niet per se reteslim ben. Waarmee het niveau van de opleiding dan wel de schuldige moet zijn.
quote:Truffelmaffia schreef op 20 januari 2013 @ 20:56:

Ik zit heel dicht tegen hoogbegaafdheid aan. Heb het nooit getest, door het rekengedeelte zal het toch een flink stuk lager liggen. Maar het is niet leuk hoor, om heel slim te zijn en te weten dat je niet bepaald normaal bent.

Er bestaat geen rekengedeelte in een TQ test. Wel een performaal en verbaal gedeelte. Dat gemiddelde wordt je totaal IQ.

Een beetje hoogbegaafd kan niet.

Daarbij kan je niet weten dat je hoogbegaafd bent als je nooit getest bent.
Universiteit is toch niet alleen maar in de boeken neuzen?

Hoe zit het dan met jullie essays?
quote:Truffelmaffia schreef op 20 januari 2013 @ 20:56:

Ik zit heel dicht tegen hoogbegaafdheid aan. Heb het nooit getest, door het rekengedeelte zal het toch een flink stuk lager liggen. Maar het is niet leuk hoor, om heel slim te zijn en te weten dat je niet bepaald normaal bent.

Die zelfspot van jou is zo geweldig Truf!
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:Hangmat schreef op 20 januari 2013 @ 20:55:

ik weet wel wat jij met dit topic wilt: je wilt dat anderen tegen jou zeggen; Joh! TO, jij bent gewoon zelf ook hoogbegaafd! (dat weet ik want ik ben helderziend en hoogsensitief en heb een verhoogd bewustzijn )

Haha, als ik dat zou willen, dan ga ik wel naar mijn moeder, die denkt dat ik briljant ben..
ZMOK - zeer moeilijk opvoedbare kinderen. Is VSO, voortgezet speciaal onderwijs.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:fru1t3lla schreef op 20 januari 2013 @ 21:00:

Neem ik nog gewoon een DNA staaltje als bewijs en zijn we ook weer klaar vooraleer ik droge lasagne maak.Haha, en klonen dat genie-gen!
quote:LeChatNoir schreef op 20 januari 2013 @ 21:02:

Maar werkdruk zegt ook niet alles fruit. Hoewel meds wel gelijk heeft, want ik heb in mijn eerste jaar alle punten gehaald met misschien 10 uur zelfstudie per week. Zegt ook niks natuurlijk, maar ik denk meestal dat ik niet per se reteslim ben. Waarmee het niveau van de opleiding dan wel de schuldige moet zijn.

Voor mij is werkdruk wel een goede graadmeter van de moeilijkheidsgraad. Een opdracht die langer duurt omdat het gewoon groter is geeft voor mij geen idee van een hogere werkdruk omdat ik wel enorm neurotisch ben wat betreft het plannen van mijn activiteiten en dus nooit in tijdsnood kom. Een opdracht of vak dat meer van me vergt dan normaal is wel een hogere werkdruk . Daar had ik gewoon meer vakken van op mijn vorige universiteit dan mijn huidige, maar het was ook een andere richting.

Maar goed, ik ben niet geheel OT aan het kletsen hier, ik heb in mijn eerste post al gezegd dat ik niet denk hoogbegaafd te zijn desondanks dat ik de uni als makkelijk ervaar momenteel (en hiermee dus bedoel dat de opleiding dus ook geen goede graadmeter is).

Ik ben wel Don Tagliatella morgen, etentje bij pirato!
quote:Fame schreef op 20 januari 2013 @ 21:04:

ZMOK - zeer moeilijk opvoedbare kinderen. Is VSO, voortgezet speciaal onderwijs.

En sbo, speciaal basis onderwijs.

Kan van niveau PRO zijn tm VWO.

Universiteit stelt ook niks voor tegenwoordig, dus dat telt nietHangt af van de opleiding, en of je ma of ba doet.

Ik moet wel flink werken om alles rond te krijgen, maar ik vind het daarom juist een heerlijke studie. Mijn studiegenoten zijn ontzettend ambitieus, dat was bij mijn bachelor wel anders!
Fruit, had jij nou ook SPSS?
Hoogbegaafd zijn is overigens niet altijd even prettig. Het brengt ook veel nadelen met zich mee, vaak op sociaal vlak.

Mensen schijnen vaak te denken dat hoogbegaafdheid alleen over prestaties gaat, maar het heeft ook invloed op je algehele functioneren als mens.

Ik ben zelf hoogbegaafd, en heb er meer 'last' van gehad in mijn jeugd dan ik had gewild.
quote:piratorarT schreef op 20 januari 2013 @ 21:04:

Universiteit is toch niet alleen maar in de boeken neuzen?

Hoe zit het dan met jullie essays?

Ik heb er eentje van 30 pagina's op vier dagen geschreven! Nuja, ik had al 17 pagina's voorbereid en die 13 extra pagina's (waarvan 5 referenties, dus eigenlijk 8 pagina's) op 4 dagen wat vrij sloom is maar je ziet dat de manier van verwoorden al veel doet

Ik moet hem morgen inleveren trouwens, ik ben eens benieuwd
Een iq test is niet genoeg om hoogbegaafdheid vast te stellen.

Jeetje zijn jullie nu allemaal zo dom?

, lees dan wat ik zeg.

Er is verschil tussen hoogbegaafd en hoog intelligent, dat is gehei creatieve onderdeel van je brein.

En dat heeft niets te maken of je kan schilderen, maar oa. Hoe goed je oplossend vermogen is.

Dus je komt goed door het vwo/wo heen, omdat je woordjes kan stampen, je huiswerk doet en snapt waar de mensen het over hebben, zegt niets over hoogbegaafdheid. Dan ben je gewoon slim, intelligent, maar het kan natuurlijk wel.

Alles kan, zoals iemand hier al zei: het zijn net mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven