Wie is hier hoogbegaafd?

20-01-2013 20:37 307 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi.. Ik weet niet zeker wat ik met dit topic wil, maar ik was benieuwd wie er hier allemaal hoogbegaafd is.

Ben zelf niet hoogbegaafd, in tegendeel, ik heb zelfs LOM school gedaan... maar. ik besefte me laatst door een ander viva-topic dat bijna al mijn vrienden hoogbegaafd zijn.

Stom toevallig, want ik zoek ze er niet op uit of zo. Van eentje is het obvious, maar een ander vertelde laatst ook getest te zijn, en weer iemand anders ging vroeger naar jeugdkampen voor hoogbegaafden..

Ik heb niet het gevoel dat ze zich voor mij inhouden qua onderwerpen. We hebben het over van alles en nog wat, van bierscheten, totaal vage/onbekende/slechte films tot aan open source software en wetenschap..

Toch typisch dat er kennelijk zo'n klik is tussen hen en mij.. Daarom ben ik verder wel benieuwd naar de ervaringen van hoogbegaafden hier..

(Dom ben ik ook niet, gelukkig. Laatst moest ik een wiskundig artikel bestuderen. Ik koos een vrij recent artikel, en dat werd me afgeraden, want hoe moderner, hoe abstracter. Ik snapte het grotendeels, tot verbazing van de docent want ik had 0.0 wiskunde achtergrond. Maar verder is mijn schoolcarrière een groot bloedig slagveld, dus ik maak me op dit punt geen illusies..)
universiteit is wat vroeger Mavo was
quote:piratorarT schreef op 20 januari 2013 @ 21:01:

Ik weet nú zeker dat ik niet hoogbegaafd ben: ik weet niet wat een bierscheet is.Pak een kratje bier en kom erachter de volgende ochtend ,
quote:piratorarT schreef op 20 januari 2013 @ 21:07:

Fruit, had jij nou ook SPSS?Yush. Is inmiddels al het derde jaar dat ik SPSS krijg, vind ik nog leuker dan de droge statistiek die ik in het HC krijg. Leuke veredelde excel . Jij?
Ik ben ook hoogbegaafd en vriend ook. Wist ik niet toen ik hem leerde kennen, en we waren op veel fronten een onwaarschijnlijke match.

Ik denk dat het aan een bepaalde manier van denken ligt: abstract denken, beelddenken (vaak), analytisch vermogen, dat soort dingen. Ik voel me vaak niet begrepen als ik iets wil vertellen of uitleggen, of ik zie gewoon dat ik metsen 'kwijt' raak in mijn gedachtengang, maar bij hem heb ik dat (bijna) nooit
daarbij is Hoogbegaafd uit. Je moet tegenwoordig vooral sociaal begaafd zijn
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 januari 2013 @ 21:08:

universiteit is wat vroeger Mavo was

Toen mochten we echt niet eten in de klas hoor.

Ik denk dat je nog lager moet zitten.
Nee, ik vind wo toch niets met stampwerk te maken hebben. Het gaat om logische inzichten.
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
quote:saartjuhzes schreef op 20 januari 2013 @ 21:09:

[...]

Pak een kratje bier en kom erachter de volgende ochtend ,Komt het bier er aan de achterkant weer uit?
quote:nieuwemaan11 schreef op 20 januari 2013 @ 21:09:

Ik ben ook hoogbegaafd en vriend ook. Wist ik niet toen ik hem leerde kennen, en we waren op veel fronten een onwaarschijnlijke match.

Ik denk dat het aan een bepaalde manier van denken ligt: abstract denken, beelddenken (vaak), analytisch vermogen, dat soort dingen. Ik voel me vaak niet begrepen als ik iets wil vertellen of uitleggen, of ik zie gewoon dat ik metsen 'kwijt' raak in mijn gedachtengang, maar bij hem heb ik dat (bijna) nooit

misschien ben je langdradig en wijd je teveel uit, dat zegt niks over je hoofdbegaafdheid maar meer aan het gebrek tot vermogen om de hoofdlijnen uiteen te zetten.

Misschien is je geliefde te beleefd om in slaap te vallen bij een dergelijke verhandeling
quote:fru1t3lla schreef op 20 januari 2013 @ 21:09:

[...]

Yush. Is inmiddels al het derde jaar dat ik SPSS krijg, vind ik nog leuker dan de droge statistiek die ik in het HC krijg. Leuke veredelde excel . Jij?

Ik was al slecht in excel.

Ik heb een bijles gevolgd om ´t inzicht te vergroten.
quote:Istar_ schreef op 20 januari 2013 @ 21:03:

[...]

Er bestaat geen rekengedeelte in een TQ test. Wel een performaal en verbaal gedeelte. Dat gemiddelde wordt je totaal IQ.

Een beetje hoogbegaafd kan niet.

Daarbij kan je niet weten dat je hoogbegaafd bent als je nooit getest bent.

Oh, dat geeft de burger moed.

Ik ben ooit eens uitgebreid getest, en vooral de rekentest haalde het gemiddelde naar beneden.

Waar kan men zo'n TQ test doen en is het wel een accurate weergave van i.q. ook zonder rekentest?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:Galadriel schreef op 20 januari 2013 @ 21:10:

[...]

Toen mochten we echt niet eten in de klas hoor.

Ik denk dat je nog lager moet zitten.Huishoudschool?
Maar dat zei ik ook niet Istar. Ik zei dat ik dicht tegen hoogbegaafdheid aanzit.

In de BNN IQ test zit wel een rekengedeelte en daardoor valt mijn score altijd lager uit. En ik heb de mensatest gedaan en kwam heel dichtbij de hoogste 2 pernogwat. Daarbij heeft vroeger een psych gezegd dat ik een heel slim meisje ben. (Diezelfde psych zei trouwens ook letterlijk: "Jij bent heel ziek, meisje.", gelukkig niet in 1 sessie.)
quote:fru1t3lla schreef op 20 januari 2013 @ 21:08:

[...]

Ik heb er eentje van 30 pagina's op vier dagen geschreven! Nuja, ik had al 17 pagina's voorbereid en die 13 extra pagina's (waarvan 5 referenties, dus eigenlijk 8 pagina's) op 4 dagen wat vrij sloom is maar je ziet dat de manier van verwoorden al veel doet

Ik moet hem morgen inleveren trouwens, ik ben eens benieuwd Lol, hoe krijg je dat voormekaar? 2500 woorden per dag is echt mijn max...
quote:piratorarT schreef op 20 januari 2013 @ 21:10:

Nee, ik vind wo toch niets met stampwerk te maken hebben. Het gaat om logische inzichten.

Nou het valt tegen hoor. Ik heb pas sinds dit jaar weer open vraag tentamen (eindelijk!, maar als ik mijn medestudenten aanhoor, dan hebben ze dingen ook gewoon van buiten zitten leren zonder in feite te snappen waar het over gaat. Deze mensen vallen nooit door de mand bij multiple choice tentamens maar wel bij open vragen.

Exacte vakken maken veel meer gebruik van logische inzichten, dus het hangt er vanaf welke studie je doet, jammer genoeg.
quote:fru1t3lla schreef op 20 januari 2013 @ 21:06:

[...]

Voor mij is werkdruk wel een goede graadmeter van de moeilijkheidsgraad. Een opdracht die langer duurt omdat het gewoon groter is geeft voor mij geen idee van een hogere werkdruk omdat ik wel enorm neurotisch ben wat betreft het plannen van mijn activiteiten en dus nooit in tijdsnood kom. Een opdracht of vak dat meer van me vergt dan normaal is wel een hogere werkdruk . Daar had ik gewoon meer vakken van op mijn vorige universiteit dan mijn huidige, maar het was ook een andere richting.

Maar goed, ik ben niet geheel OT aan het kletsen hier, ik heb in mijn eerste post al gezegd dat ik niet denk hoogbegaafd te zijn desondanks dat ik de uni als makkelijk ervaar momenteel (en hiermee dus bedoel dat de opleiding dus ook geen goede graadmeter is).

Ik ben wel Don Tagliatella morgen, etentje bij pirato!Goed ja, in die definitie van werkdruk inderdaad (werkdruk als ervaren belasting (jij) versus werkdruk zijnde de hoeveelheid werk (ik). Maakt ook niet uit, want we zijn het erover eens dat opleiding geen goede graadmeter is. In wezen is alleen TIQ een goede graadmeter.
Testbagger
quote:Vilma schreef op 20 januari 2013 @ 21:12:

[...]

Huishoudschool?

En het dan voedselprodject noemen .

(net Mees Kees gezien)
quote:saartjuhzes schreef op 20 januari 2013 @ 21:12:

[...]

Lol, hoe krijg je dat voormekaar? 2500 woorden per dag is echt mijn max...Het was een zelf gekozen onderwerp; ik moest de theorie van de docent nemen (of een andere theorie in die lessen besproken) en die toepassen op een ander vakgebied en daar kan ik wel uren over doorkletsen. Het helpt dat ik tijdens de colleges altijd actief heb meegediscussieerd . Geef mij pen en papier en ik lul er toch een eind tegenaan .
quote:Very__Cherry schreef op 20 januari 2013 @ 21:04:

[...]

Die zelfspot van jou is zo geweldig Truf!Ben blij dat je erom kan lachen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 januari 2013 @ 21:11:misschien ben je langdradig en wijd je teveel uit, dat zegt niks over je hoofdbegaafdheid maar meer aan het gebrek tot vermogen om de hoofdlijnen uiteen te zetten.

Misschien is je geliefde te beleefd om in slaap te vallen bij een dergelijke verhandeling

Waar is dit toch altijd voor nodig? TO stelt een vraag, en ik geef antwoord. Wat zou je willen dat ik tegen jou zeg: sorry meds, ik ben er stiekem toch geen maar ik doe graag alsof? Of.. misschien iets over de problemen van hoogbegaafden, of dat ze niet bestaan?

Zo ingewikkeld is het toch allemaal niet? Hoogbegaafden zijn hele normale leuke mensen hoor
hoogbegaafd: geen idee.

Maar wel méérbegaafd en zeker een hoger IQ dan veel mensen om me heen. En ook nog eens gezegend met de karaktereigenschappen die ze AD(H)D noemen.

voel me nu een rijk mens en heb t prima voor elkaar. Maar dat is lang niet altijd zo geweest.. en nog huilt mijn hart, maar dan voor mijn kids. De jongste heeft ADHD en TIQ van 123, maar wordt gedrukt door een laag verbaal gedeelte, de oudste heeft Autisme en ADHD en zijn TIQ is niet eens vast te stellen, omdat hij op deeltest varieert tussen hoogbegaafd en laaggemiddeld ...

Een uitslag op een IQ test zegt zo weinig. Het gaat erom hoe je in het leven staat, wat je ermee doet, je krachten (en beperkingen) kent.

Ik heb er 28 jaar last van gehad, en pas de laatste 2 jaar profijt van. Ben ook nú pas aan het studeren... maar wel met een cum laude vermelding in het vooruitzicht
Haha, fruit, ik viel ook van m'n stoel toen ik hoorde dat mijn eerste tentamen MC was.
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 januari 2013 @ 21:08:

universiteit is wat vroeger Mavo wasWij waren allemaal hoogbegaafd met onze MAVO-D toen.
quote:piratorarT schreef op 20 januari 2013 @ 21:11:

[...]

Ik was al slecht in excel.

Ik heb een bijles gevolgd om ´t inzicht te vergroten.Valt wel mee zolang je zelf de formules er niet tussen moet gooien . (Ik heb ook een héél leuke docent gehad voor statistiek, helpt enorm )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven