Gezondheid alle pijlers

advies nodig over bewegen met koorts

21-01-2013 10:37 56 berichten
Goede morgen allemaal,

ik heb bij deze advies nodig.Sinds gisteren heb ik koorts en pijn in mijn onderbuik.Ben gaan googelen naar sporten en bewegen op

internet.Sporten moet je niet doen als je koorts hebt,dus dat dacht

ik al en ga ik dan niet doen.Maar hoe zit het dan met lichte krachttraining of lichte oefeningen thuis of een half uur wandelen?Kan dat kwaad?Dat kan ik namelijk niet echt op internet terugvinden.Voel mezelf een beetje duf omdat ik niet buiten ben geweest.Hoe zit het dan met de verbranding?Moet ik mijn eetschema (tijdelijk)aanpassen omdat ik (misschien)minder verbrand?

Wat is jullie ervaring ermee en wat adviseren jullie?
Mijn advies?? Uitzieken en als jij wil gaan wandelen, prima. Maar het is maar een paar dagen. Ik vind het ergens zorgelijk dat je je druk maakt om beweging en voeding als je koorts hebt en dus ziek bent.
Alle reacties Link kopieren
Uitzieken

je hebt niet voor niets koorts. Als je het aankan misschien een korte wandeling, maar anders lekker binnenblijven.
Later is nu
quote:PlofKipje84 schreef op 21 januari 2013 @ 10:40:

Mijn advies?? Uitzieken en als jij wil gaan wandelen, prima. Maar het is maar een paar dagen. Ik vind het ergens zorgelijk dat je je druk maakt om beweging en voeding als je koorts hebt en dus ziek bent.Ook.
Later is nu
advies:

Je lichaam de rust geven om beter te worden.

Evt beetje wandelen kan geen kwaad (ook al zou ik dat niet doen omdat je perse wilt sporten, maa rmeer omdat je het liggen zat wordt, maar dan ben je dus al aan de beterende hand)

Minder eten lijkt mij ook niet verstandig...Ziek zijn kost energie.

Ik begrijp het eigenlijk niet waarom je jezelf zo wil 'straffen' en zou zeggen, wees lief voor jezelf en je lichaam...
Heb je daar allemaal zin in dan? Ik neem dan aan dat je je verder niet ziek voelt en je niet ziek hebt gemeld?

Als je een stukje wil wandelen kan je dat volgens mij gewoon doen. Als het tegenvalt keer je weer om.

Je zorgen maken om de calorieen vind ik een beetje vreemd. Koorts kost ook energie en daarbij je bent ziek, hoe streng ben je aan het dieeten dat je je zelf ziek zorgen om de calorieën maakt?
Allereerst beterschap toegewenst!

Dat je naar buiten wilt omdat je je duf voelt.... wandelingetje lijkt me prima. Mits je binnen je eigen grenzen blijft, niet te lang gaat en onmiddelijk huiswaards keert als de pijn erger wordt.

Maar wat ik verder hoor is - voor mij herkenbaar hoor- toch niet helemaal jofel. Willen sporten terwijl je ziek bent, nadenken of je je eetschema aan moet passen....

Ik weet niet hoe je eetschema eruit ziet, is dat een strak iets? Of kun je dat aan de situatie aanpassen?

Ik houd me in zulke situaties gewoon aan mijn eetplan, maar als ik bij de 3e boterham van mijn lunch vol zit, laat ik de 4e staan. Ik probeer dus naar mijn lijf te luisteren, mijn intuïtie daarin te volgen.

Sporten zou ik niet doen, maar kijken of je wat huishoudelijke klusjes kunt doen. Was ophangen, stofzuigen.... als je je dan als een dweil voelt, dan weet je genoeg. Ziek.
Als je koorts hebt is dat een teken dat je lichaam aan het vechten is tegen een virus of een bacterie. In zo'n geval moet je rustig aan doen, om je lichaam de kans te geven om te herstellen. Het domste wat je dan kan gaan doen is erbij gaan sporten. Bewust je lichaamstemperatuur nog hoger maken dus.

Ik vind het eigenlijk heel zorgelijk wat je schrijft: je onderschat je ziek zijn en bent alleen maar bezig met de gevolgen van het niet sporten. Daarnaast wil je serieus je eetpatroon gaan aanpassen. Waarom?

Luister naar je lichaam. Slaap veel, drink veel, eet wat kan. De rest komt later weer.
Waarom wil je per se sporten? En waarom zit je in over je voeding? Koorts hebben betekent in mijn optiek dat je ziek bent. Je hebt niet voor niets koorts. Zorg dat je voldoende rust pakt, goed slaapt, ontspanning zoekt en gezond eet. Dat lijken mij de belangrijkste zaken om er weer snel bovenop te komen. En een paar dagen niet sporten is niet het einde van de wereld hoor.
Mens je bent ziek. Dan ga je niet sporten of naar buiten of bewegen op welke manier dan ook. En je eetpatroon aanpassen... ben je wel goed bij je hoofd? Blijf gewoon binnen, warm, met een dekbed op de bank, gewoon eten (als je daar al zin in hebt) en voldoende drinken. Dus niet overdrijven met maar water naar binnen werken. Je droogt nou ook weer niet zomaar uit.

En als je je een beetje duf voelt ga je maar douchen of zo. Of rechtop zitten ipv liggen.

Hoe hoog is je koorts?
Duf zijn komt ook door de koorts hè, dat hoort erbij. Grijp het aan om extra slaap mee te pikken. Als je weer wat opknapt ga je lekker weer naar buiten, nu niet.
Met een beetje verhoging ga ik met een paar paracetamol toch maar naar mijn werk of een vrije dag toch maar bezig met mijn gewone activiteiten, met echte koorts lig ik ellendig op de bank of in bed en slof of sleep ik me naar de keuken om een boterham voor mezelf te toasten. Nog nooit heb ik dan gedacht: "ik zou eigenlijk wel willen sporten, maar mag dat wel met koorts. Ik zal eens even googelen. Oh jammer, dat mag niet, maar misschien mag lichte krachttraining wel. Ik zal het op het forum vragen. Voel je je dan helemaal niet ziek TO?
Dat vraag ik me ook af. Ik had laatst 39,2 graden koorts. Wat is dat ellendig zeg! Klappertanden, rillen, het lijkt net of er electriciteit door je lichaam heen gaat, geen eetlust en MOE! Kortom, je voelt je echt heel ziek.
Dames,ik vrees dat sommigen me niet goed begrepen hebben.Ik was,zoals ik het in mijn op schreef,niet van plan om te gaan sporten.Ik vroeg me gewoon af of een beetje wandelen of hele

lichte oefeningen kwaad kunnen als je ziek bent en bovendien zit ik de hele dag binnen.

En wat eten betrefft:Ik eet altijd goed en veel.Alleen heb ik op dit moment minder trek en ga niet met tegenzin veel eten als ik het niet binnenkrijg.Ik heb al een boord Brinta op en ga ook zo een boterham pakken.Dat met de verbranding vroeg ik me gewoon af als logica.Ik heb het hier ook niet over calorien en

tel ze ook niet.Dat staat ook niet in mijn op hoor.

Dit zijn dingen die ik me afvraag.Als ik niets vraag dan weet ik het niet.In het Duits zeg je altijd:''Wer nicht fragt,bleibt dumm.''Ik heb de antwoorden nu en natuurlijk zorg ik goed voor mezelf en eet ik zoveel mogelijk.Maar ik ga mezelf niet misselijk eten als ik niet meer binnenkrijg.

Ik hoop dat ik wat duidelijker ben geweest.Want als ik niets mag fragen dan weet ik ook niets.Jullie hoeven je verder ook geen zorgen te maken alleen maar omdat ik hierover advies vraag.

In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden!
Dat is zo. Van vragen leer je. Ik begrijp je gedachtengang nu ook beter.

Als je ziek bent, heb je al je energie nodig. Het is niet nodig daarom je eetpatroon bewust aan te passen. Als je eet waar je zin in hebt is dat voldoende. Brinta en brood: prima! Bouillon is ook lekker nu, heb je dat in huis?

Wandelen buiten zou ik persoonlijk doen als de koorts weg is.

Beterschap.
Je bent ziek. Je moet in bed liggen of in ieder geval rustig aan doen. Een loopje naar de drogist of supermarkt gaat prima, maar waarom zou je lichte oefeningen willen doen? Ga op de bank zitten en kijk tv, rust uit! Herstel!

En je eetpatroon aanpassen? Sommige mensen hebben geen trek als ze ziek zijn, andere mensen wel. Doe wat je lichaam aangeeft, niet wat jij vind dat binnen een dieet of iets past. Drinken moet, en veel ook.

Je lichaam heeft ook energie nodig om te herstellen, dus verbranding is het laatste waar je je zorghen over moet maken als je koorts hebt.
quote:Geraldine schreef op 21 januari 2013 @ 11:04:

En wat eten betrefft:Ik eet altijd goed en veel.Alleen heb ik op dit moment minder trek en ga niet met tegenzin veel eten als ik het niet binnenkrijg.Ik heb al een boord Brinta op en ga ook zo een boterham pakken.Dat met de verbranding vroeg ik me gewoon af als logica.Ik heb het hier ook niet over calorien en

tel ze ook niet.Dat staat ook niet in mijn op hoor.

Dit zijn dingen die ik me afvraag.Als ik niets vraag dan weet ik het niet.In het Duits zeg je altijd:''Wer nicht fragt,bleibt dumm.''Ik heb de antwoorden nu en natuurlijk zorg ik goed voor mezelf en eet ik zoveel mogelijk.Maar ik ga mezelf niet misselijk eten als ik niet meer binnenkrijg.

Logisch toch dat je jezelf niet compleet misselijk gaat eten? Als je niet meer binnen krijgt, dan krijg je niet meer binnen. Gewoon voldoende blijven drinken en proberen wat te eten.

Je vraag in de OP was "Moet ik mijn eetschema (tijdelijk)aanpassen omdat ik (misschien)minder verbrand?" Nou je hebt al minder trek, dus het antwoord doet er eigenlijk niet toe. Of hou je je altijd erg strak aan de hoeveelheden in je eetschema en eet je dat dan met tegenzin op als je geen trek hebt?
Ff wat antwoorden op jullie postingen:

Ik zie dat de reacties verschillend zijn en in ieder geval bedankt voor alle goede zorgen!

plukjepulk,ik ben mezelf niet aan het straffen.Dat ik een vraag

stel wil niet zeggen dat ik dat doe en mezelf straffen?Nooit!Daar hou ik veel'st te veel van mijn lijf.Ik zal eten wat ik kan.Ik hoop inderdaad zelf dat ik zoveel mogelijk kan eten.

borderwalk,ik ben niet aan het dieten,nooit,daar heb ik niets aan.Ik heb zelf gisteren nog normaal gegeten zoals altijd al kreeg ik het laatste beetje moeilijk weg.Dat ik mezelf iets afvraag wil niet zeggen dat ik niet goed voor mijn lichaam zorg.Verder ben ik ook niet wezen sporten en ga ik dit ook niet doen.Dus wees gerust!

hanke321,bedankt!Nee,mijn eetschema is geen strak iets.Ik

varieer juist heel veel en het bevat alle nodige vetten,koolhydraten,eiwitten,vitamines etc...Zoals ik al zei ik ga

zeker niet sporten en het is me nu helemaal duidelijk.

GiuliettaCapuletti,ik vraag me die dingen alleen maar af omdat ik het echt niet weet.De een zegt dit de ander dat en dat is voor mij dan niet helemaal duidelijk.En nogmaals,nee ik ga niet sporten.Ik heb trouwens vannacht genoeg geslapen.Heb al veel gedronken en nu net een boterham op.

Cici28,ik zit er ook heus niet mee omdat ik een paar dagen niet

kan sporten.Dat overleef ik heus wel.Dat staat trouwens ook niet in mijn op.Ik eet ook goed en dat zal ik ook blijven doen voor zo ver mogelijk.

Ratteke,gisteren had ik 39 graden en nu 38.En die vraag met

mijn eetpatroon was echt wel een vraag.Als ik niets mag vragen...en je bent wel streng hoor,maar geeft niets,ik snap dat wel.Ik weet wel dat je het goed bedoelt.Er staat ook niet in mijn posting dat ik alleen maar water wilde gaan drinken.Waar lees je dat dan?Ik ben echt niet van plan om dat zo te gaan doen.
quote:borderwalk schreef op 21 januari 2013 @ 11:15:

[...]

Nou je hebt al minder trek, dus het antwoord doet er eigenlijk niet toe. Of hou je je altijd erg strak aan de hoeveelheden in je eetschema en eet je dat dan met tegenzin op als je geen trek hebt?Nee,natuurlijk niet!
Je verbrandt in rust best veel kcal. Als je ziek bent werkt je lichaam nog harder dan 'normaal' in rust. Van een dag of twee weinig eten ga je niet dood. Hele mensenmassa's doen aan hongerdieten. Vrijwillig of onvrijwillig.

Zorg voor genoeg zouten (bouillon) en ga lekker naar bed beterschap!
Ik wil het nog een keer samenvatten:

Het spijt me trouwens dat mijn op niet helemaal duidelijk overkwam,waarschijnlijk was mijn op onhandig verwoord.Het is niet mijn bedoeling om jullie te laten schrikken en dergelijke.Laat

mijn op ook gewoon staan en zal hem niet weghalen want dat komt dan zo lullig over.Ik geef wel toe dat ik het wat duidelijker had moeten verwoorden.Snap jullie reacties van daarvoor ook wel.Wilde het kort houden maar vergat daarbij een paar belangrijke punten.

Verder ga ik mezelf niet kwellen,tel beslisst geen calorien en ben trots op mijn lijf.Bedankt voor jullie goede zorgen en dat meen ik ECHT.Ik stelde die vraag puur en enkel om wat meer duidelijkheid te hebben.Ik weet nu genoeg en weet dat ook voor de volgende keer.Dus maak je geen zorgen alleen omdat ik me dat afvroeg.Ik blijf thuis,zorg goed voor mezelf en ga niet sporten.Ik hoop dat ik jullie een beetje gerust heb kunnen stellen.

Ster,ik had er gewoon niet zoveel verstand van.Ben tenslotte geen

arts.Maar ik weet nu echt genoeg.En aan hongerdieten doe ik niet.
Waarom zou je uberhaupt lichte krachttraining willen doen met koorts? Dan maar een paar dagen niet hoor!

Wandeling kan natuurlijk wel, zelfs goed voor je (wel goed inpakken).
quote:borderwalk schreef op 21 januari 2013 @ 10:59:

Met een beetje verhoging ga ik met een paar paracetamol toch maar naar mijn werk of een vrije dag toch maar bezig met mijn gewone activiteiten, met echte koorts lig ik ellendig op de bank of in bed en slof of sleep ik me naar de keuken om een boterham voor mezelf te toasten. Nog nooit heb ik dan gedacht: "ik zou eigenlijk wel willen sporten, maar mag dat wel met koorts. Ik zal eens even googelen. Oh jammer, dat mag niet, maar misschien mag lichte krachttraining wel. Ik zal het op het forum vragen. Voel je je dan helemaal niet ziek TO?Mijn reacties heb ik daarnet toegelicht.
Orzoo,zoals ik al schreef ga ik niet sporten.Lig nu op dit moment zowieso op bed.Maar ga misschien ff naar de Drogisterij.Heb iets nodig maar dat was het dan ook.
quote:Geraldine schreef op 21 januari 2013 @ 11:42:

[...]

Mijn reacties heb ik daarnet toegelicht.Dat snap ik, deze reactie had ik al gepost voordat jij een reactie op dit topic had gegeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven