Als ik heel eerlijk ben...
maandag 21 januari 2013 om 13:59
Naar aanleiding van bepaalde topics waarin mensen over hun eigen kwaliteiten praten (en een meta discussie met betrekking tot sociale wenselijkheid plaats vindt) vond ik dit wel een leuk onderwerp. Wat zouden jullie over jullie zelf vertellen als jullie heel eerlijk zouden zijn? Zou het nog steeds zo sociaal wenselijk zijn of zou het een veel minder fraai beeld geven van jou als persoon? Bij mij is het namelijk helemaal niet zo fraai.
Ik begin met: Ik vind mezelf geweldig om redenen die ik zelf niet snap, ik ben helemaal niet zo geweldig maar ik heb mezelf wel als beste maatje uitgekozen onder het mom van “met mezelf moet ik mijn hele leven doorbrengen, ik kan mezelf dan maar beter ongelofelijk fantastisch vinden”. Dan vind ik mezelf net ietsje slimmer dan de algemene bevolking (zoals menig mens zichzelf gemiddeld slimmer vindt) terwijl ik dom voor me uit staar bij het gebrek aan koffie en suiker. Ik hoor mezelf best wel graag praten en ik kan het niet nalaten om altijd een of andere domme opmerking er ergens tussen te gooien om toch nog quasi nonchalant en grappig over te komen want ik heb ergens het idee opgevat dat mensen me zo aardiger zouden vinden terwijl ik af en toe beter mijn mond houd voor de lieve vrede.
Ik ben dus af en toe best wel een arrogante (op het narcistische af), hypocriete trut (want ja, ook ik ben van de partij voor de aaibare beestjes maar spinnen komen een voortijdige dood tegemoet in mijn huis) en de misplaatste troost en trots die ik zelfs uit deze uiting haal is het “maar ik ben tenminste wel eerlijk!”, alsof het gros van de bevolking niet stiekem weet hoe die zelf in het leven staat (en ik vermoed dat mensen juist wel erg realistisch zijn in hun zelfinschatting als ze eerlijk zijn). Er zijn heel veel contradicties in mijn redeneren en doen en laten die ik voor mezelf recht probeer te praten maar die uiteindelijk mij met de neus op de feiten duwen; ik ben de meest inconsistente persoon die ik ken terwijl ik juist zo graag het meest stabiel poog te zijn maar hier best wel vaak in faal . De psychologie heeft nog leuke theorieën hierover want uiteindelijk zou dit wel vrij normaal moeten zijn, alleen niet erg wenselijk moest ik continu mijn gedachten eerlijk uitdragen.
Hoe zit het met jullie?
Ik begin met: Ik vind mezelf geweldig om redenen die ik zelf niet snap, ik ben helemaal niet zo geweldig maar ik heb mezelf wel als beste maatje uitgekozen onder het mom van “met mezelf moet ik mijn hele leven doorbrengen, ik kan mezelf dan maar beter ongelofelijk fantastisch vinden”. Dan vind ik mezelf net ietsje slimmer dan de algemene bevolking (zoals menig mens zichzelf gemiddeld slimmer vindt) terwijl ik dom voor me uit staar bij het gebrek aan koffie en suiker. Ik hoor mezelf best wel graag praten en ik kan het niet nalaten om altijd een of andere domme opmerking er ergens tussen te gooien om toch nog quasi nonchalant en grappig over te komen want ik heb ergens het idee opgevat dat mensen me zo aardiger zouden vinden terwijl ik af en toe beter mijn mond houd voor de lieve vrede.
Ik ben dus af en toe best wel een arrogante (op het narcistische af), hypocriete trut (want ja, ook ik ben van de partij voor de aaibare beestjes maar spinnen komen een voortijdige dood tegemoet in mijn huis) en de misplaatste troost en trots die ik zelfs uit deze uiting haal is het “maar ik ben tenminste wel eerlijk!”, alsof het gros van de bevolking niet stiekem weet hoe die zelf in het leven staat (en ik vermoed dat mensen juist wel erg realistisch zijn in hun zelfinschatting als ze eerlijk zijn). Er zijn heel veel contradicties in mijn redeneren en doen en laten die ik voor mezelf recht probeer te praten maar die uiteindelijk mij met de neus op de feiten duwen; ik ben de meest inconsistente persoon die ik ken terwijl ik juist zo graag het meest stabiel poog te zijn maar hier best wel vaak in faal . De psychologie heeft nog leuke theorieën hierover want uiteindelijk zou dit wel vrij normaal moeten zijn, alleen niet erg wenselijk moest ik continu mijn gedachten eerlijk uitdragen.
Hoe zit het met jullie?
maandag 21 januari 2013 om 15:44
Ik ben een vat vol tegenstrijdigheden, zachtaardig maar ook keihard, slim, onredelijk en explosief. Seks heb ik nodig om mijn ego te voeden. Ik houd helemaal niet van mensen om me heen, maar weet dit uitstekend te verbloemen e n ik laat nooit het achterste van mijn tong zien. En alles moet op mijn manier.
maandag 21 januari 2013 om 16:24
Ik ben lief, zachtaardig, spontaan, impulsief en een klein beetje gestoord. Ik denk soms in extremen en ook erg zwart wit, ik kan bij vlagen behoorlijk manipulatief zijn om mijn zin te krijgen.. Ik ben lui en een doorzetter, ik ben emotioneel en sterk, slim maar ook heel naïef. Als ik van iemand houd ga ik voor hem/haar door het vuur. Ik ben bijna altijd eerlijk en mijn beste vrienden zullen mij waarschijnlijk precies hetzelfde omschrijven. Doordat ik zo eerlijk ben heb ik maar een paar echte goede vrienden. Ik hou niet van spelletjes spelen of mooi weer spelen.
Jaren lang heb ik gelogen en bedrogen, met een masker op gelopen. Toen was ik absoluut niet gelukkig en ik heb besloten niet meer zoals toen te zijn. Ik ben trots op mezelf, vind mezelf een goed en lief persoon. Het lijkt of ik gelukkiger en ook echt wijzer word met de jaren en ik vind het mooi mezelf in dat proces te zien. Ik ben trots dat ik geen therapeut meer nodig heb om me vertellen dat ik een goed mens ben, dat ik wat waard ben, dat het goed komt met mij. Nu haal ik de kracht uit mezelf.
Eigenlijk is mijn eerlijke beeld best een fraai beeld.
Jaren lang heb ik gelogen en bedrogen, met een masker op gelopen. Toen was ik absoluut niet gelukkig en ik heb besloten niet meer zoals toen te zijn. Ik ben trots op mezelf, vind mezelf een goed en lief persoon. Het lijkt of ik gelukkiger en ook echt wijzer word met de jaren en ik vind het mooi mezelf in dat proces te zien. Ik ben trots dat ik geen therapeut meer nodig heb om me vertellen dat ik een goed mens ben, dat ik wat waard ben, dat het goed komt met mij. Nu haal ik de kracht uit mezelf.
Eigenlijk is mijn eerlijke beeld best een fraai beeld.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
maandag 21 januari 2013 om 16:39
Ik ben verwend met een heel stabiel nest en een goed stel hersenen. Mede daardoor heb ik ook het idee dat ik veel slimmer ben dan meeste mensen. Ik heb waanzinnige faalangst, in de zin van dat ik nooit fouten durf te maken (ik zal een antwoord vier keer controleren voordat ik het geef). Ik voel me qua uiterlijk een heel stuk lelijker dan de meeste mensen. Ik heb af en toe het doorzettingsvermogen van een natte krant en ben liever lui dan moe. Ben heel jaloers aangelegd en kan uitermate slecht tegen kritiek (komt door de combinatie van arrogantie en faalangst).
Best een rare combinatie als ik het zo zie.
Best een rare combinatie als ik het zo zie.
maandag 21 januari 2013 om 16:48
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 21 januari 2013 @ 15:17:
Orzoo, heb je 'The Invention Lying' wel eens gezien?
In die film is iedereen eerlijk tegenover elkaar, want liegen is nog niet uitgevonden. Tot de hoofdpersoon ineens een leugen aan zijn stervende moeder vertelt. En zo liegen ontdekt.
Grappige film over dit thema. Die lijkt me leuk ^^
Orzoo, heb je 'The Invention Lying' wel eens gezien?
In die film is iedereen eerlijk tegenover elkaar, want liegen is nog niet uitgevonden. Tot de hoofdpersoon ineens een leugen aan zijn stervende moeder vertelt. En zo liegen ontdekt.
Grappige film over dit thema. Die lijkt me leuk ^^
maandag 21 januari 2013 om 16:55
Ik moet zeggen, ik vind deze posts helemaal geweldig om te lezen, ik vind het ergens wel fijn dat ik ook op deze manier nog herkenning vind in anderen en niet alleen wanneer het grappige of beestjes gerelateerde dingen zijn
Niet de reden waarom ik dit topic heb gemaakt maar ik moet er net toch aan denken: er zijn in de psychologie theorieën die zeggen dat mensen hun levenstevredenheid samenhangt met een betere match tussen hun perceived self (hoe we ons zelf zien) en onze ought self (hoe wij denken dat wij moeten zijn). Ik ben niet van de sociale psychologie maar ik herken dit wel ergens hierin terug
Niet de reden waarom ik dit topic heb gemaakt maar ik moet er net toch aan denken: er zijn in de psychologie theorieën die zeggen dat mensen hun levenstevredenheid samenhangt met een betere match tussen hun perceived self (hoe we ons zelf zien) en onze ought self (hoe wij denken dat wij moeten zijn). Ik ben niet van de sociale psychologie maar ik herken dit wel ergens hierin terug
maandag 21 januari 2013 om 16:59
Ik vind mezelf altijd uiterst grappig. Lig in een deuk om mijn eigen grapjes. Anderen halen hun schouders op en denken pfff heb je d'r weer.
Maar een beetje zelfreflectie zo af en toe vinden mensen dan wel weer leuk, tenminste als het over mijn mindere kanten gaat dan. En dat zijn er nogal wat.
Ook ben ik vreselijk hebberig. Gek op kadootjes, taartjes deel ik liever niet, alleen uit sociaal wenselijk oogpunt. Ik doe ook weinig voor anderen, kost me teveel tijd en daar heb ik meestal niet zo'n zin in. Erg he!
Ach heden ik ben eigenlijk best vreselijk, en toch vind ik mezelf wel oke hahaha gelukkig maar.
Maar een beetje zelfreflectie zo af en toe vinden mensen dan wel weer leuk, tenminste als het over mijn mindere kanten gaat dan. En dat zijn er nogal wat.
Ook ben ik vreselijk hebberig. Gek op kadootjes, taartjes deel ik liever niet, alleen uit sociaal wenselijk oogpunt. Ik doe ook weinig voor anderen, kost me teveel tijd en daar heb ik meestal niet zo'n zin in. Erg he!
Ach heden ik ben eigenlijk best vreselijk, en toch vind ik mezelf wel oke hahaha gelukkig maar.
Ja en?
maandag 21 januari 2013 om 16:59
maandag 21 januari 2013 om 17:19
Snoopy, taartjes deel ik liever ook niet... om nom nom, allemaal van mij denk ik dan!
Viola, ik vind dat je een sterk punt maakt (wel jammer van de hoop ellende die je momenteel voor de kiezen krijgt
). Het hangt er dan ook vanaf, zoals jij zegt, waar je geluk uit haalt. Een zekere mate van realisme is goed, het helpt een mens relativeren en prioriteiten stellen bijvoorbeeld, maar iemand die continu zo 'pijnlijk' eerlijk met zichzelf is en zichzelf continu wijst op enige discrepanties is ook weer niet gelukkig denk ik dan. Te is teveel, behalve bij tevreden
Viola, ik vind dat je een sterk punt maakt (wel jammer van de hoop ellende die je momenteel voor de kiezen krijgt
maandag 21 januari 2013 om 18:04
Ik krijg vaak te horen dat ik vriendelijk ben. En als ik zo naar mezelf kijk, klopt dat wel. Verder ben ik open, lief voor een ander, af en toe een maf wijf, maar heb helaas weinig geduld.
Verder werk ik hard, misschien wel eens te hard. En dat verwacht ik ook van anderen. Terwijl dat niet eerlijk is. Iedereen heeft zijn eigen tempo. Maar ik wil snel mijn doelen halen en heb daarvoor ook keihard gestudeerd.
Waar ik zelf van baal is dat ik wel duidelijk mijn mening kan geven, maar nooit boos kan worden. Dat ben ik dan wel, maar dat uit ik dan weer niet. Dat moet ik nog wel leren.
Verder ben ik erg loyaal en in vriendschappen en in de liefde. Gelukkig heb ik geen last van jaloezie. Mijn man omschrijft me altijd als een fladderaar, een vlinder (niet werkgerelateerd). Graag verkeer ik me in gezelschappen maar ben aan de andere kant ook een einzelgänger.
Leuk topic trouwens.
Verder werk ik hard, misschien wel eens te hard. En dat verwacht ik ook van anderen. Terwijl dat niet eerlijk is. Iedereen heeft zijn eigen tempo. Maar ik wil snel mijn doelen halen en heb daarvoor ook keihard gestudeerd.
Waar ik zelf van baal is dat ik wel duidelijk mijn mening kan geven, maar nooit boos kan worden. Dat ben ik dan wel, maar dat uit ik dan weer niet. Dat moet ik nog wel leren.
Verder ben ik erg loyaal en in vriendschappen en in de liefde. Gelukkig heb ik geen last van jaloezie. Mijn man omschrijft me altijd als een fladderaar, een vlinder (niet werkgerelateerd). Graag verkeer ik me in gezelschappen maar ben aan de andere kant ook een einzelgänger.
Leuk topic trouwens.
maandag 21 januari 2013 om 18:29
quote:Ik krijg vaak te horen dat ik vriendelijk ben. En als ik zo naar mezelf kijk, klopt dat wel. Verder ben ik open, lief voor een ander, af en toe een maf wijf, maar heb helaas weinig geduld.
Leuk topic trouwens.
Ben jij mij?
Alleen heb ik niet keihard gestudeerd. Heb gedaan wat ik leuk vond en dat was een makkie.
Leuk topic trouwens.
Ben jij mij?
Alleen heb ik niet keihard gestudeerd. Heb gedaan wat ik leuk vond en dat was een makkie.
maandag 21 januari 2013 om 18:33
Ik hou van carriere en diploma's. (dit gaat me dan ook best goed af) Soms vind ik alleen al het hogerop komen een doel op zich lijkt wel. dit vind ik dan ook weer vrij kortzichtig van mezelf.
Ik voel me erg onzeker in groepen mensen maar niemand heeft dat door. Ik overschreeuw mezelf, ben een voortrekker in samenwerkingsgroepen, doe de presentaties wel. mensen waarderen dat. Ik zou graag beter willen leren luisteren.
Ik heb soms erg weinig zin om iets voor anderen te doen.. Ik zou eigenlijk meer voor anderen willen doen.
Ik kan niet met geld omgaan, ik heb namelijk geen idee waar die bulk toch iedere maand aan opgaat..
Ik heb moeite met het omgaan met kritiek. Vooral doordat ik mezelf daarover dan weer veroordeel..
leuk topic trouwens!
Ik voel me erg onzeker in groepen mensen maar niemand heeft dat door. Ik overschreeuw mezelf, ben een voortrekker in samenwerkingsgroepen, doe de presentaties wel. mensen waarderen dat. Ik zou graag beter willen leren luisteren.
Ik heb soms erg weinig zin om iets voor anderen te doen.. Ik zou eigenlijk meer voor anderen willen doen.
Ik kan niet met geld omgaan, ik heb namelijk geen idee waar die bulk toch iedere maand aan opgaat..
Ik heb moeite met het omgaan met kritiek. Vooral doordat ik mezelf daarover dan weer veroordeel..
leuk topic trouwens!
maandag 21 januari 2013 om 18:40
maandag 21 januari 2013 om 18:50
Ik ben denk ik niet zo intelligent, maar weet het zo te verpakken dat mensen in het dagelijks leven denken dat ik zeer intelligent ben.
Ook kan ik, zoals snaksel zegt, niet goed tegen kritiek. Ik ben bang om een stomme fout te maken en kritiek voelt dan alsof ik `betrapt´ word. Dan begint het vanbinnen te koken voordat ik weet wat de kern van de kritiek eigenlijk is.
Als ik de reden eenmaal heb gevonden, dan valt het me wel weer mee.
Ook kan ik, zoals snaksel zegt, niet goed tegen kritiek. Ik ben bang om een stomme fout te maken en kritiek voelt dan alsof ik `betrapt´ word. Dan begint het vanbinnen te koken voordat ik weet wat de kern van de kritiek eigenlijk is.
Als ik de reden eenmaal heb gevonden, dan valt het me wel weer mee.
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
maandag 21 januari 2013 om 18:59
Veel mensen zien mij als aardig, sociaal, lief en zacht.
Maar dat valt best wel mee.
Of tegen, eigenlijk.
Op sommige momenten laat ik mijn ware aard zien, maar dan denken ze dat ik last van mijn hormonen heb of niet lekker in mijn vel zit. Nee, dat is gewoon mijn ware aard.
Ik kan niet tegen kritiek.
Neem niet snel dingen aan van mensen, advies enz.
Ik ben bot en vind het heeeerlijk om te provoceren, vooral bij mensen die ik niet zo mag.
Maar dat valt best wel mee.
Of tegen, eigenlijk.
Op sommige momenten laat ik mijn ware aard zien, maar dan denken ze dat ik last van mijn hormonen heb of niet lekker in mijn vel zit. Nee, dat is gewoon mijn ware aard.
Ik kan niet tegen kritiek.
Neem niet snel dingen aan van mensen, advies enz.
Ik ben bot en vind het heeeerlijk om te provoceren, vooral bij mensen die ik niet zo mag.
maandag 21 januari 2013 om 19:02
quote:Orzoo schreef op 21 januari 2013 @ 18:52:
Om in te gaan op piratoratT ik kan idd ook slecht tegen kritiek. Of nog erger: iets niet kunnen en dat toe moeten geven. Ik ben liever 5 uur bezig om iets mezelf te leren dan dat ik 1 uurtje hulp van iemand krijg die het me kan leren.Herkenning.
Om in te gaan op piratoratT ik kan idd ook slecht tegen kritiek. Of nog erger: iets niet kunnen en dat toe moeten geven. Ik ben liever 5 uur bezig om iets mezelf te leren dan dat ik 1 uurtje hulp van iemand krijg die het me kan leren.Herkenning.
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
maandag 21 januari 2013 om 19:21
Ik ben heel zorgzaam, lief en behulpzaam voor de mensen die belangrijk voor me zijn. Dat zijn een paar goede vrienden, mijn man en kinderen, mijn naaste familie. Andere mensen boeien me weinig. Ik wil wel altijd graag leuk gevonden worden. Ik vind mezelf een stuk slimmer dan de meeste mensen ( grappig dat de meesten dit van zichzelf denken). Ik kan heel slecht tegen kritiek, voel me heel snel aangevallen. Ik denk heel zwart wit, grijs bestaat bij mij niet. Ik kan ook heel heftig reageren, te heftig soms. Maar al met al vind ik mezelf toch een leuk mens, omdat ik wel tegen iedereen vriendelijk doe, voor mijn dierbaren door het vuur ga en hard kan werken.
maandag 21 januari 2013 om 19:31
Ik vind mijzelf ook een persoon met een goed hart, maar weinig geduld.
Door hoe ik zelf ben weet ik dat er nog wel meer goede mensen zijn al klinkt dat arrogant.
Want ik weet dat ik heel eerlijk ben, ik ben misschien anders, want ik reageer anders en ik denk anders, maar ik ben wel te vertrouwen.
Ik neem geheimen mee mijn graf in, ik zou nooit van een mens stelen, en ik zou mensen ook als het gevaarlijk voor mijzelf word nooit in de steek laten.
Ook zou ik iemand die ik niet ken helpen, omdat ik zo ben, of als zo iemand onrecht word aangedaan en ik dat zie hoor of verneem.
Dus ik vind mijzelf een goed iemand.
Ik leer snel en makkelijk, dus vind mijzelf ook zeker niet dom.
Ik heb veel mensen kennis, maar toch kies ik niet altijd de beste mensen uit.
Omdat ik te veel geloof in dat dingen goed kunnen komen, dus ik houd hoop tot in het naieve.
Al ben ik niet echt naief.
Ik heb weinig geduld, en ik ben tactloos.
Soms heb ik het al gezegt, wat ik vind... terwijl niet iedereen op mijn mening zit te wachten.
Niet iedereen vind mij aardig, of lief.
Eigenlijk zijn dat er maar weinig.
Maar ik vind zelf ook niet veel mensen lief en aardig.
Dus dat scheelt weer.
Door hoe ik zelf ben weet ik dat er nog wel meer goede mensen zijn al klinkt dat arrogant.
Want ik weet dat ik heel eerlijk ben, ik ben misschien anders, want ik reageer anders en ik denk anders, maar ik ben wel te vertrouwen.
Ik neem geheimen mee mijn graf in, ik zou nooit van een mens stelen, en ik zou mensen ook als het gevaarlijk voor mijzelf word nooit in de steek laten.
Ook zou ik iemand die ik niet ken helpen, omdat ik zo ben, of als zo iemand onrecht word aangedaan en ik dat zie hoor of verneem.
Dus ik vind mijzelf een goed iemand.
Ik leer snel en makkelijk, dus vind mijzelf ook zeker niet dom.
Ik heb veel mensen kennis, maar toch kies ik niet altijd de beste mensen uit.
Omdat ik te veel geloof in dat dingen goed kunnen komen, dus ik houd hoop tot in het naieve.
Al ben ik niet echt naief.
Ik heb weinig geduld, en ik ben tactloos.
Soms heb ik het al gezegt, wat ik vind... terwijl niet iedereen op mijn mening zit te wachten.
Niet iedereen vind mij aardig, of lief.
Eigenlijk zijn dat er maar weinig.
Maar ik vind zelf ook niet veel mensen lief en aardig.
Dus dat scheelt weer.