spaargeld
vrijdag 25 januari 2013 om 15:35
quote:tulpje21 schreef op 25 januari 2013 @ 15:32:
Als je echt niet kan sparen dan is dat echt super vervelend. Maar mijn reactie ging in ieder geval over mensen die wel kunnen sparen maar liever willen genieten en genoegen nemen met weinig spaargeld. Ik vraag me dan af op welke manier zij dan genieten, wat ze allemaal kopen en of ik dan echt zoveel 'genietmomenten' misloop omdat ik het wel belangrijk vind om te sparen (maar ook gewoon leuke dingen doe).Oh zo. Dan ben ik het met je eens, als mensen kunnen sparen lijkt het me ook verstandig dat ze dat doen. Je weet maar nooit en je kan ook genieten van het leven 'naast' het sparen natuurlijk. Je hoeft niet je halve maandsalaris opzij te zetten .Voor de mensen die het niet kunnen, vind ik het een ander verhaal.
Als je echt niet kan sparen dan is dat echt super vervelend. Maar mijn reactie ging in ieder geval over mensen die wel kunnen sparen maar liever willen genieten en genoegen nemen met weinig spaargeld. Ik vraag me dan af op welke manier zij dan genieten, wat ze allemaal kopen en of ik dan echt zoveel 'genietmomenten' misloop omdat ik het wel belangrijk vind om te sparen (maar ook gewoon leuke dingen doe).Oh zo. Dan ben ik het met je eens, als mensen kunnen sparen lijkt het me ook verstandig dat ze dat doen. Je weet maar nooit en je kan ook genieten van het leven 'naast' het sparen natuurlijk. Je hoeft niet je halve maandsalaris opzij te zetten .Voor de mensen die het niet kunnen, vind ik het een ander verhaal.
vrijdag 25 januari 2013 om 15:35
Die spaarloonregeling, die inmiddels niet meer bestaat, vond ik ook super. Zowel man als ik deden eraan mee. Je merkte amper dat je wat minder geld kreeg elke maand maar je spaarde wel lekker. Wij hebben het bedrag onlangs opgenomen en dat is voor dochter. Toch 7000¤ waarvan je bijna vergeten was dat je het nog had.
vrijdag 25 januari 2013 om 15:57
quote:melissa-x schreef op 25 januari 2013 @ 15:10:
Eens met tulpje21. Ons eigen vermogen groeit ook ons leven lang door zonder dat we er iets voor hoeven te laten. Of beter gezegd: ik heb gewoon niet zo'n interesse in het kopen van dure spullen.
Lekker wonen, leven, reizen, kinderen en een hobby hebben is leuk genoeg. Verder hoef ik mijn geld niet zo nodig uit te geven.
Ik ben blij dat ik niet zo in elkaar zit dat genieten gelijk staat aan weinig sparen.
Eens met Tulpje en Melissa. En in tegenstelling tot wat Cateautje beweert, smelt mijn vermogen niet maar groeit het nog steeds. Omdat er meer binnenkomt dan uit gaat. En ik alles doe wat ik leuk vind.
Maar dat zal wel heel raar klinken in de oren van mensen die 'spaargeld hebben' en 'leuk leven' niet samen vinden gaan.
Mocht ik komen te overlijden, dan staat er het een en ander op papier waar mijn geld heen mag. En daar wens ik de betreffende mensen veel plezier mee.
Eens met tulpje21. Ons eigen vermogen groeit ook ons leven lang door zonder dat we er iets voor hoeven te laten. Of beter gezegd: ik heb gewoon niet zo'n interesse in het kopen van dure spullen.
Lekker wonen, leven, reizen, kinderen en een hobby hebben is leuk genoeg. Verder hoef ik mijn geld niet zo nodig uit te geven.
Ik ben blij dat ik niet zo in elkaar zit dat genieten gelijk staat aan weinig sparen.
Eens met Tulpje en Melissa. En in tegenstelling tot wat Cateautje beweert, smelt mijn vermogen niet maar groeit het nog steeds. Omdat er meer binnenkomt dan uit gaat. En ik alles doe wat ik leuk vind.
Maar dat zal wel heel raar klinken in de oren van mensen die 'spaargeld hebben' en 'leuk leven' niet samen vinden gaan.
Mocht ik komen te overlijden, dan staat er het een en ander op papier waar mijn geld heen mag. En daar wens ik de betreffende mensen veel plezier mee.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
vrijdag 25 januari 2013 om 19:12
Tja, ik eet biologisch en ik doe zeer regelmatig een leuke workshop van een paar 100 euro. Ik doe Bikram yoga en af en toe lekker uit eten met lief.
Iemand die zijn boodschappen bij Lidl haalt, geen workshops doet en sport bij fit for free, die houdt waarschijnlijk meer over dan ik. Het is maar net waar je prioriteiten liggen. Ik heb wel spaargeld hoor, altijd een paar duizend euro. Maar dat had wellicht ook 10000 kunnen zijn.
Iemand die zijn boodschappen bij Lidl haalt, geen workshops doet en sport bij fit for free, die houdt waarschijnlijk meer over dan ik. Het is maar net waar je prioriteiten liggen. Ik heb wel spaargeld hoor, altijd een paar duizend euro. Maar dat had wellicht ook 10000 kunnen zijn.
vrijdag 25 januari 2013 om 19:23
Het gemiddelde spaargeld zegt toch helemaal niks? Als 1 persoon een miljoen op de bank heeft staan, en 99 personen niks, dan is het gemiddelde 10.000 euro per persoon. Maar er is in die situatie helemaal niemand die in de buurt van dat getal komt met zijn spaargeld.
Als ik de CBS gegevens goed interpreteer, had in 2011 25% van de huishoudens minder dan 3000 euro spaargeld, 25% had tussen de 3000 en de 13.000 euro, 25% had tussen de 13.000 en 40.000 en 25% had meer dan 40.000 euro. Nieuwere cijfers dan 2011 zie ik niet.
CBS-gegevens vermogen huishoudens
Als ik de CBS gegevens goed interpreteer, had in 2011 25% van de huishoudens minder dan 3000 euro spaargeld, 25% had tussen de 3000 en de 13.000 euro, 25% had tussen de 13.000 en 40.000 en 25% had meer dan 40.000 euro. Nieuwere cijfers dan 2011 zie ik niet.
CBS-gegevens vermogen huishoudens
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
vrijdag 25 januari 2013 om 20:03
quote:melissa-x schreef op 25 januari 2013 @ 15:01:
[...]
Ik zou het juist prettig vinden als mijn kinderen 50.000 euro erven. En wat mij betreft mag het nog veel meer zijn. Dat is voor mij juist een fijne gedachte.Ik heb gelukkig geen kinderen. Hier is alles voor bassie. En waarom zou je je kinderen zoveel geld willen nalaten? Laat ze het zelf verdienen denk ik dan.
[...]
Ik zou het juist prettig vinden als mijn kinderen 50.000 euro erven. En wat mij betreft mag het nog veel meer zijn. Dat is voor mij juist een fijne gedachte.Ik heb gelukkig geen kinderen. Hier is alles voor bassie. En waarom zou je je kinderen zoveel geld willen nalaten? Laat ze het zelf verdienen denk ik dan.
Ja en?
zaterdag 26 januari 2013 om 16:08
quote:snoopylynn schreef op 25 januari 2013 @ 20:03:
[...]
Ik heb gelukkig geen kinderen. Hier is alles voor bassie. En waarom zou je je kinderen zoveel geld willen nalaten? Laat ze het zelf verdienen denk ik dan.Als je kinderen hebt, kan het gebeuren dat je om ze geeft. Er is niets waar ik zoveel om geef als om mijn kinderen. Als ik er niet meer ben, vind ik het uiteraard niet erg als ze nog even een heerlijke hoeveelheid geld erven. Sorry, beter dan dit kan ik het niet uitleggen. Het is een gevoel.
[...]
Ik heb gelukkig geen kinderen. Hier is alles voor bassie. En waarom zou je je kinderen zoveel geld willen nalaten? Laat ze het zelf verdienen denk ik dan.Als je kinderen hebt, kan het gebeuren dat je om ze geeft. Er is niets waar ik zoveel om geef als om mijn kinderen. Als ik er niet meer ben, vind ik het uiteraard niet erg als ze nog even een heerlijke hoeveelheid geld erven. Sorry, beter dan dit kan ik het niet uitleggen. Het is een gevoel.
zaterdag 26 januari 2013 om 20:19
Idd Melissa. Is wel erg bot gezegd door Snoopylynn. Echt niet dat ik alles maar ga betalen voor dochter, ik heb ook echt lang niet alles gekregen van mijn ouderd, maar als ik er niet meer ben en ze erft veel geld van me, dan is haar dat van harte gegund. Ik ga echt niet alles opmaken nu en denken: m'n kind zorgt maar voor zichzelf. Maar ja, Snoopylynn heeft GELUKKIG (zoals zij het zegt) geen kinderen... Ik heb gelukkig wél een kind waar ik voor wil sparen.
zondag 27 januari 2013 om 14:05
zondag 27 januari 2013 om 16:36
quote:snoopylynn schreef op 27 januari 2013 @ 13:56:
Sorry dat ik mijn keuze moet rechtvaardigen.
Hoezo moet jij je keus rechtvaardigen?
De ene ouder zal het belangrijk vinden om te sparen voor kind(eren) ; terwijl een andere ouder dat niet belangrijk vindt en het dus ook niet doet.
Ken een stel vijftigers die een zeer luxe leven leiden, terwijl hun zoon niet eens dubbeltjes heeft om om te draaien, maar elke cent moet omdraaien.
Zij vinden dat zij niet verantwoordelijk zijn voor hun volwassen zoon, anderen spreken er schande van.....
Sorry dat ik mijn keuze moet rechtvaardigen.
Hoezo moet jij je keus rechtvaardigen?
De ene ouder zal het belangrijk vinden om te sparen voor kind(eren) ; terwijl een andere ouder dat niet belangrijk vindt en het dus ook niet doet.
Ken een stel vijftigers die een zeer luxe leven leiden, terwijl hun zoon niet eens dubbeltjes heeft om om te draaien, maar elke cent moet omdraaien.
Zij vinden dat zij niet verantwoordelijk zijn voor hun volwassen zoon, anderen spreken er schande van.....
zondag 27 januari 2013 om 18:26
Ik zou dat dus niet aan kunnen zien, dat m'n kind het financieel zo zwaar heeft, zeker niet als ik zelf zo veel geld zou hebben. Snap dan echt niet dat je niet wat aan je kind geeft. Nogmaals ik ga echt niet alles voor m'n kind betalen, heb zelf ook veel zelf moeten betalen (studie, rijbewijs) en daar ben ik echt niet slechter van geworden. Maar als je dan ziet dat het niet lekker gaat met je kind, dan help je toch!?
vrijdag 22 maart 2013 om 21:52
Ik heb nu eindelijk spaargeld, meer dan 4 maandsalarissen. Mede door de verkoop van mijn huis. Maar ik baal ervan, ik zou zo graag eens genieten van het geld dat ik nu eindelijk heb. Een leuke verre reis bijvoorbeeld, een auto, of een vaatwasser. Maar ik doe het niet, want ik heb een tijdelijk contract. En als ik dadelijk op straat sta kan ik het geld beter gebruiken dan zoiets. Dus ik heb spaargeld, maar kan er niet van genieten (zou liever een gedeelte uitgeven dan weer wachten op een later).
zondag 24 maart 2013 om 12:23
Met een eigen huis vind ik het gevoelsmatig een goed idee om 5000 euro op de bank te hebben. Maar nu ik bezig ben met wat freelance activiteiten, ga ik daar toch onder. Maar ik vind het geen lekker gevoel.
Ik vond dit artikeltje van het Nibud wel interessant.quote:saudade schreef op 22 maart 2013 @ 21:52:
ik zou zo graag eens genieten van het geld dat ik nu eindelijk heb. Een leuke verre reis bijvoorbeeld. Maar ik doe het niet, want ik heb een tijdelijk contract.Mijn tip zou zijn: zoek een ticket uit dat betaalbaar is, en ga op de bonnefooi. Als je bijv. naar Thailand vliegt in het laagseizoen, hoeft een ticket niet meer dan 500 euro te kosten. Het verblijf en eten daar zijn heel goedkoop.
Ik vond dit artikeltje van het Nibud wel interessant.quote:saudade schreef op 22 maart 2013 @ 21:52:
ik zou zo graag eens genieten van het geld dat ik nu eindelijk heb. Een leuke verre reis bijvoorbeeld. Maar ik doe het niet, want ik heb een tijdelijk contract.Mijn tip zou zijn: zoek een ticket uit dat betaalbaar is, en ga op de bonnefooi. Als je bijv. naar Thailand vliegt in het laagseizoen, hoeft een ticket niet meer dan 500 euro te kosten. Het verblijf en eten daar zijn heel goedkoop.
zondag 24 maart 2013 om 13:55
Ik zorg dat ik altijd beneden het bedrag blijf waarover je vermogensrendementsheffing moet betalen. Dat staat me zo vreselijk tegen. Nu hoef ik daar ook weinig bijzonders voor te doen. Ik heb nog genoeg (noodzakelijke) wensen om de komende jaren onder de belastingdienst uit te komen Een bedrag van ca. ¤ 3000 euro voor kapotte wasmachines, auto's en andere spullen, vind ik het minimum, maar alles daarboven gebruik ik om mijn huis aan te pakken. Vakanties en ander vermaak doe ik van de normale rekening en vakantiegeld + gedeelte eindejaarsuitkering.