Hol geluid in huis

28-01-2013 09:37 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Heeft iemand ook tips om een ruimte wat minder hol te laten klinken?

Wij hebben een vrij grote bijkeuken en daar is het nogal hol. Er zit een plavuizen vloer in en verder wat kasten en een wasmachine en droger. De hond en kat slapen er ook dus het is niet mogelijk om er een vloerkleed neer te leggen.
Zeil? Niet zo mooi, maar er is tegenwoordig wel beter zeil dan vroeger.

En anders: eierdozen tegen de muur
Hangt er wat voor het raam? Kleed op tafel?
Dikke gordijnen?? Of vilt tegen de muur...
Als het alleen in de bijkeuken is zou ik me er niet zo aan storen, maar wat helpt is dingen ophangen aan de muren.
Misschien kun je anti-galm panelen aan het plafond of de muur hangen.

Ruimte akoestiek is een vak apart. Misschien kun je een kleed tegen wand hangen. Gestoffeerde meubels kunnen ook nog wel iets helpen. Je kunt ook de onderkant van de tafel bekleden met geluid absorberend materiaal (vilt bijvoorbeeld). Daar zie je meestal weinig van. Piramideschuim wordt ook veel gebruikt in studio's en zo.
quote:Kapitein_Onderdeurtje schreef op 28 januari 2013 @ 09:52:

Misschien kun je anti-galm panelen aan het plafond of de muur hangen.

Ruimte akoestiek is een vak apart. Misschien kun je een kleed tegen wand hangen. Gestoffeerde meubels kunnen ook nog wel iets helpen. Je kunt ook de onderkant van de tafel bekleden met geluid absorberend materiaal (vilt bijvoorbeeld). Daar zie je meestal weinig van. Piramideschuim wordt ook veel gebruikt in studio's en zo.Da's een goeie! Een plaat isolatie-materiaal halen bij de praxis en die op het plafond schroeven. Is een (goedkoop) kleed (dat je wekelijks wast) echt geen optie?
Lekker belangrijk in de bijkeuken...
Overgordijnen of een dik kleed, textiel dus. Denk eventueel aan kussentjes op de stoelen of een tafelkleed of -loper.
De bijkeuken deur staat altijd open en daardoor hoor je het in het huis. Dit ivm honden en katten eten.

En ik stoor mij eraan dus ik vind het wel belangrijk.

Er staat geen tafel in om een kleed op te leggen en er hangen al gordijnen.Voor gestoffeerde meubels in de bijkeuken is geen plek. En een schilderij in de bijkeuken?

Maar mischien is dat piramideschuim wel wat. Weet je toevallig ook hoeveel je daarvan nodig hebt per m2?
quote:SeptemberGirl schreef op 28 januari 2013 @ 10:07:

[...]

Da's een goeie! Een plaat isolatie-materiaal halen bij de praxis en die op het plafond schroeven. Is een (goedkoop) kleed (dat je wekelijks wast) echt geen optie?Isolatie materiaal is weer net iets anders. Als je isolatie materiaal wilt gebruiken om lage tonen op te vangen kan dat met minerale wol. Piramideplaat is geen isolatie materiaal maar 'ont-galmt'. Een vlakke schuimplaat tegen het plafond schroeven heeft totaal geen enkel nut.
Maar je hoort toch alleen holle geluiden uit de bijkeuken als daar iets iemand in is? Die bijkeuken zelf maakt geen geluid...

Of sluit je daar vaak de dieren op?
quote:sansis schreef op 28 januari 2013 @ 10:15:

De bijkeuken deur staat altijd open en daardoor hoor je het in het huis. Dit ivm honden en katten eten.

En ik stoor mij eraan dus ik vind het wel belangrijk.

Er staat geen tafel in om een kleed op te leggen en er hangen al gordijnen.Voor gestoffeerde meubels in de bijkeuken is geen plek. En een schilderij in de bijkeuken?

Maar misschien is dat piramideschuim wel wat. Weet je toevallig ook hoeveel je daarvan nodig hebt per m2?

Die worden verkocht per m2. Ze zijn er in een aantal kleuren (even zoeken). Ik zou eens proberen met 2 of 4 m2 maar ik heb er geen ervaring mee.

Een muziekje aan of een watervalletje op tafel op tafel leidt ook lekker af.
Doordat de deur open staat galmt het geluid door naar de keuken en kamer.En dat vooral overdag als mijn kinderen spelen. Als ik de deur dicht doe heb ik daar minder last van maar dan kunnen de beesten niet bij hun eten.

En nee ik sluit ze daar niet op als ik thuis ben!

Juist daarom zoek ik hier een oplossing voor.
Grote planten neerzetten?
quote:roodwitblauw schreef op 28 januari 2013 @ 10:46:

Grote planten neerzetten?Planten schijnen heel weinig te helpen. Struikjes / bosjes houden ook geen auto geluid tegen.
Ik heb ook zeil en in combinatie met een hond van 40 kilo, gaat hem dan helemaal niet worden. Overigens is zeil wel heel mooi! Zelfde look als laminaat maardan voor een mooiere prijs. Er is dus niks mis mee!
Kinderen wat laten schilderen op een canvas en dat ophangen?

Dikkere gordijnen ophangen, dus in plaats van katoen bijvoorbeeld velours gordijnen ophangen. Gordijnen helpen bij mij meestal het beste. Als ik die weghaal klinkt het echt hol.
En voor het geluid, een grote kast aanschaffen. Dat helpt vaak wel. Hoe meer meubels, hoe minder holle geluiden.
quote:sansis schreef op 28 januari 2013 @ 10:15:

Er staat geen tafel in om een kleed op te leggen en er hangen al gordijnen.Voor gestoffeerde meubels in de bijkeuken is geen plek. dikkere gordijnen?
Katten/hondenluik.
Om een betere akoestiek te krijgen moet je zoveel mogelijk geluidabsorberend materiaal ophangen of neerleggen.. Maakt niet zo gek veel uit of je het vloerkleed op de grond legt of aan het plafond spijkert. Je kunt bijvoorbeeld gordijnen van velours tegen de wand aan hangen, of schuimrubber met eierdop structuur tegen het plafond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven