Geld & Recht alle pijlers

zorgen om dat rotgeld

27-01-2013 09:44 496 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door al de bezuinigingen dit jaar hebben we geen zorgtoeslag meer (60 euro), 27 euro minder loon, 32 euro minder kindsgebonden budget en ik kreeg van de belasting altijd voorlopige teruggave van 25 euro. We werken samen,man verdient 30000 en ik 13800(met overuren). Geen topinkomens en als ik dan zie wat we moeten inleveren. Ik zit de hele dag met dat domme geld in mijn kop zorgen zorgen en nog eens zorgen. En dit is niet de 1 keer dat we met minder moeten doen. 4 jaar geleden is mijn man werkeloos geworden en zijn we er ook al 300 op achteruit gegaan. We hebben 2 tieners die ook het nodige kosten, ik weet soms niet meer waar het geld vandaan te halen. Neem aan dat er meer mensen in deze situatie zitten, hoe gaan jullie hiermee om? Ik merk dat ik er down van word en weinig zin meer heb om wat te doen in huis, geen zin meer om te werken.
quote:-teuntje- schreef op 28 januari 2013 @ 19:20:

5000kwh aan stroom per jaar?????

Wij (gezin met 1 kind, 2 onder 1bkap) hebben 1600 zonder al te veel moeite dus jemoet wel echt een mega energie vreter hebben

Hier geloof ik helemaal niks van. 1600 lijkt meer je Gasverbruik te zijn.

Als je op gaslicht.com kijkt zie je dat een huishouden van 3 personen gemiddeld op zo'n 4114 KWh per jaar uitkomt en bij 4 personen rond de 4700.
quote:petite_moi schreef op 28 januari 2013 @ 19:14:

Ik vind die lease ketel ook wel prijzig, een nieuwe ketel kost iets meer dan 1000,- en onderhoudscontract per jaar kost meestal tussen de 50 en 100 euro. Nieuwe ketel voor een hoekhuis ben je ongeveer ¤2000 incl installatie aan kwijt. Dat is dus in 15 jaar afschrijven plus het onderhoudscontract van jaarlijks ¤100 zo'n ¤19 per maand.

Maar dan moet je wel afschrijven natuurlijk.
quote:Pauline65 schreef op 28 januari 2013 @ 20:39:

[...]

Als je op gaslicht.com kijkt zie je dat een huishouden van 3 personen gemiddeld op zo'n 4114 KWh per jaar uitkomt en bij 4 personen rond de 4700.

tja, ik heb het echt net opgezocht omdat ik wou overstappen

(maar goed dan ben ik dus eerder de uitzondering dan de 5000 van TO, mea culpa)
en mijn gasverbruik is dus geen 1600 maar 590m3
Je doet toch alleen de verwarmingsradiatoren in je huiskamer aan.

De slaapkamers doe ik nooit de verwarming aan .Veel te duur
Mijn gasverbruik is maar 433 m3, en mijn woonkamer is ongeveer 33 vierkante meter
quote:eldiabonita schreef op 28 januari 2013 @ 20:50:

Je doet toch alleen de verwarmingsradiatoren in je huiskamer aan.

De slaapkamers doe ik nooit de verwarming aan .Veel te duurHier ook. Uitzondering is de badkamer op de 1e verdieping. Verwarming op de slaapkamers is niet alleen duur maar vooral niet prettig slapen.
quote:Pauline65 schreef op 28 januari 2013 @ 20:39:

[...]

En omdat ik hier nu zo onzeker van werd nog een keer nagekeken,

maar verbuik is echt iets meer dan 1600kWh per jaar

mijn energiemaatschappij geeft trouwens als laag verbuik voor 3 personen aan <2430 en als zeer laag <1215

dus het is mss wel laag, maar niet heel erg laag.
quote:eldiabonita schreef op 28 januari 2013 @ 20:55:

Mijn gasverbruik is maar 433 m3, en mijn woonkamer is ongeveer 33 vierkante meterBen wel benieuwd hoe jij dat doet, maar 433m3. Heb je er een houtkachel bij of heb je de verwarming op 16 staan de hele dag?
quote:-teuntje- schreef op 28 januari 2013 @ 20:59:

[...]

En omdat ik hier nu zo onzeker van werd nog een keer nagekeken,

maar verbuik is echt iets meer dan 1600kWh per jaar

mijn energiemaatschappij geeft trouwens als laag verbuik voor 3 personen aan <2430 en als zeer laag <1215

dus het is mss wel laag, maar niet heel erg laag.En jij ook teuntje, hoe doe je dat in godsnaam. Heb je geen vaatwasser, computers, diepvries, wasdroger?? Waar let je op extra op. Wij hebben sinds kort allemaal led lampen in huis, hoop dat het wat scheelt.
Wij zitten met 3 personen op 4500 kWh; ik zou werkelijk niet weten hoe daar 2/3 op de besparen valt. (Is trouwens niet nodig, maar dat terzijde).

Ik kook niet op gas, dus dat scheelt allicht iets.
Ik heb geen droger en die gaat er hier ook niet komen (is er van jongs af aan ingestampt dat dat energieslurpers zijn).

wel een vaatwasser (nieuw en zuinig) net als de wasmachine

ik heb bijna overal spaarlampen in, licht achter je uit doen als je ergens niet bent (moet ik vent nog wel aan herrinneren)

heb een koel/vriescombi (sinds kort een nwe zuinigere dus ik hoop dit jaar nog lager uit te komen).

En niets op standby laten staan als je het niet gebruikt maar gewoon uit.

deze zijn heel handig daarvoor

Verwarming staat als ik thuis ben op 20, bij vent op 22 (gruwel)

ik heb ook alleen de verwarming in de woonkamer/keuken aan, bij echt erge kou wil ik hem nog wel eens een half uur voor het slapen gaan aanzetten op dochters kamer. Verwarmin 3 kwartier voordat je naar bed gaat alvast lager zetten. Dagelijks kort (5-10 min) luchten (raam wijd open) helpt ook, je lucht is dan droger en daardoor makkelijker op te warmen.
Ik kook trouwens ook niet op gas maar electrisch, maar ik zou dus werkelijk waar niet weten hoe ik mijn electriciteitsverbuik zou moeten verdriedubbelen.
Het meeste wat jij doet is hier altijd al gewoonte: lampen uit waar we niet zijn, apparaten echt uit, verwarming staat hier niet hoger dan 20, luchten doe ik dagelijks, boven alleen verwarming aan in de badkamer.

Apparaten zijn hier niet allemaal heel nieuw en dus ook niet zo zuinig als de meest recente; maar daar kan het verschil nooit inzitten.
quote:bian1970 schreef op 28 januari 2013 @ 18:18:

Het bedrag wat je op de middelbare school betaald voor boeken, schoolreisjes, feestjes, mediatheek etc.etc. 127 per kind en ik heb er 2 op voortgezet onderwijs.

Ik sta ook overal ingeschreven voor die energieveilingen maar omdat dit de eerste keer is dat ik overstap durfde ik het niet aan om bij een nieuwe energieleverancier aan te sluiten. dus heb ik voor nuon gekozen, niet de goedkoopste maar daar vertrouwde ik meer op. daar zit ik nu tot 31 dec. aan vast, dan kan ik weer overstappen, mischien dat ik het dan aandurf om me bij de goedkoopste aan te sluiten.Ik aarzelde ook, maar bij Vereniging Eigen Huis liep het echt allemaal vanzelf. Niets hoeven doen.
Teuntje, je hebt het over een nieuwe vaatwasser, wasmachine en koelvries combinatie. Koop je die omdat de oude kapot zijn of omdat je apparaten wilt die zuiniger zijn?
Hier ook een verbruik van 450 kuub gas per jaar met 2 personen. Maar ja wij wonen op 45 m². Zijn overdag weg en stoken alleen van oktober tot april. Oftewel gewoon een laag verbruik wat verklaarbaar is door kleine woning die overigens ook goed geïsoleerd is. Elektra is ook maar weinig in de maand. Alles bij elkaar is gwl 50 euro.
We hebben een nwe keuken gekregen, dus nwe vaatwasser en koel/vries combi (niet helemaal waar, de vaatwasser was een jaar oud en hebben we uit de oude keuken meegenomen.

en de oude wasmachine gaf ineens de geest, dus daar hebben we ook een nieuwe (ondertussen wel al 2 jaar oud, maar toendertijd een van de zuinigsten)

Dus het is een beetje toeval dat we nu net allemaal nwe apparatuur hebben.
Wij hebben een huis van vier etages (woonkamer + keuken van 35 m2) en stoken maar 360 m3. En nee, we zitten echt niet in de kou. Ik verbaas me ook over de grote hoeveelheden gas en stroom die hier voorbij komen. Ons stroomverbruik is zo'n 2300 kwh. Niet heel laag, maar dat komt omdat ik electrisch kook, toen ik nog op gas kookte was dat verbruik een stuk lager. Ik zie hier wel een grote bespaarmogelijkheid. Niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor het milieu.
He herkenbaar, al ruim een jaar zitten we met zorgen. Man heeft een eigen bedrijf die erg goed liep. Maar door de crises bijna geen opdrachten meer, op een man na al personeel ontslagen. We hebben nog minder inkomen dat de werknemer.

Ik probeer zoveel mogelijk te werken maar het is nog niet genoeg om alle vaste lasten te betalen.

Ook 2 tieners in huis, en maak me nu al zorgen hoe ik volgd jaar de schoolboeken moet gaan betalen.

We hebben nergens recht op omdat we zelfstandig zijn. Jarenlang ve belasting betaald maar nu wij hulp nodig hebben krijg je het nergens.
Hallo Bian, ik vind het bijzonder dat je in je lijst vaste lasten allerlei variabele luxe items opvoert, de zangles, klootschieten ( trouwens hebben ze daar ook een bar? Dat is hier een grote kostenpost bij sport man), loterij, bijles. Dat geld had je ook aan iets anders kunnen besteden, maar je kiest ervoor om het zo uit te geven. Bewonderenswaardig trouwens dat je daarbij je kinderen centraal stelt, hoor. Maar het blijft wel vrij besteedbaar geld.

Nog een idee, vroeger wilde mijn dochter iedere dag balletles en ik kon dat niet betalen. Ze heeft toen een tijdje opgepast bij de balletjuf in ruil voor les. Ik heb ooit bijles gegeven aan de kinderen van de buurvrouw in ruil voor een warme maaltijd voor mijn gezin. De tip,is dus om diensten niet alleen maar in te kopen, maar te zien of er mogelijkheden tot ruilhandel zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven