Werk & Studie alle pijlers

Strafrecht scriptie

31-01-2013 15:03 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al geruime tijd worstel ik met het vinden van een interessant (en nog niet volledig uitgekauwd) scriptie-onderwerp voor mijn master Strafrecht.

Verschillende vraagstukken hebben de revue reeds gepasseerd. Helaas zonder bevredigend resultaat.

Nu trok de recente gebeurtenis in Eindhoven mijn aandacht. 8 jongens die een (onschuldige) voorbijganger in elkaar beuken. Ik neem aan dat iedereen dit heeft meegekregen. Mede door de enorme media-aandacht die eraan werd besteed. Via de media (m.n. Geenstijl) ontketende zich een ware heksenjacht op de verdachten. Het veelvuldig in de publiciteit komen van de verdachten wil er nog al eens voor zorgen dat een dader strafvermindering krijgt omdat 1 van de strafdoelen (vergelding) al enigzins is vervuld. Echter, het kan in sommige gevallen ook tot strafverhoging vinden om recht te doen aan de geschokte rechtsorde. Ik vind dit enorm interessant, maar ik vind het moeilijk om een concrete probleemstelling hieromtrent te formuleren.

Hebben jullie tips of wellicht andere interessante scriptie-onderwerpen voor mij in gedachten?

Alvast bedankt!
Je vraag zou dus iets zijn als: Wat is de relatie tussen media-aandacht voor verdachten en de uiteindelijke gerechtelijke uitspraak?

Ik weet niet zoveel van recht, maar de relatie tussen media en rechtsspraak is toch vast wel eens onderzocht? Niet dat dat uit hoeft te maken, hoor, kies gewoon een onderwerp dat je leuk vindt
Idd interessant! Kun je niet een vergelijking maken tussen gevallen waarin het tot strafverhoging leidt en gevallen waarin het juist tot strafvermindering leidt? En dan misschien naar aanleiding daarvan betogen dat het wel of niet op gespannen voet staat met een strafrechtelijk beginsel o.i.d. (ben civiel jurist dus niet helemaal thuis in de strafrechtelijke beginselen)?
Winter is coming...
En scriptiebegeleiders vinden het ook altijd heel leuk als je er wat rechtsvergelijking in gooit .
Winter is coming...
Het gevaar bestaat dus dat, indien media-aandacht leidt tot strafvermindering (vanwege de exposure), verdachten in het vervolg zelf de media zullen opzoeken in de hoop een stukje straf kwijtgescholden te krijgen als compensatie.

De vraag is dus of we het wel moeten willen dat aandacht van de media of publiciteit meespeelt in het vaststellen van de strafmaat. Is het fair dat iemand die een bepaald vergrijp pleegt, minder straf krijgt dan iemand anders die hetzelfde vergrijp heeft gepleegd, maar minder media-aandacht heeft gehad?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Natonco schreef op 31 januari 2013 @ 15:07:

Je vraag zou dus iets zijn als: Wat is de relatie tussen media-aandacht voor verdachten en de uiteindelijke gerechtelijke uitspraak?

Ik weet niet zoveel van recht, maar de relatie tussen media en rechtsspraak is toch vast wel eens onderzocht? Niet dat dat uit hoeft te maken, hoor, kies gewoon een onderwerp dat je leuk vindt Klopt, maar de laatste tijd komt dit vaker en vaker in het nieuws, o.a. door social media als Facebook.
Als je voor dit onderwerp gaat, kijk dan ook eens naar de uitspraak in de Scheveningse dakmoord, daar is volgens mij wel het eea over de media aandacht gezegd.
quote:MissMD schreef op 31 januari 2013 @ 15:19:

Als je voor dit onderwerp gaat, kijk dan ook eens naar de uitspraak in de Scheveningse dakmoord, daar is volgens mij wel het eea over de media aandacht gezegd.Die zaak ben ik inderdaad tegengekomen tijdens het doen van research, net als de zaak Benno L (het zwembadmonster) en nog enkele andere zaken. Toch bedankt voor het meedenken en je reactie!
De vraag is of dat een probleem is of dat je een verschijnsel onderzoekt en analyseert. Wat zou een probleem kunnen zijn?
quote:sam79 schreef op 31 januari 2013 @ 15:32:

De vraag is of dat een probleem is of dat je een verschijnsel onderzoekt en analyseert. Wat zou een probleem kunnen zijn?Een probleem zou de rechtsongelijkheid met niet-media-zaken kunnen zijn. Maar hetgeen ik ga onderzoeken met juridisch genoeg zijn, ik moet oppassen dat ik mij niet op ethisch vlak ga begeven.
quote:simsalasam schreef op 31 januari 2013 @ 15:36:

[...]

Een probleem zou de rechtsongelijkheid met niet-media-zaken kunnen zijn. Maar hetgeen ik ga onderzoeken met juridisch genoeg zijn, ik moet oppassen dat ik mij niet op ethisch vlak ga begeven.

Met dergelijke vraagstukken kom je al gauw op sociologisch gebied terecht, of zelfs communicatiewetenschap. Binnen communicatiewetenschap is echt veel onderzoek naar effect van media op publieke beeldvorming en "trial by media".

Maar jij doet strafrecht, en binnen de rechtsgeleerdheid gaat het niet om verbanden, mechanismen achter ontwikkelingen, al helemaal niet om causaliteit etc. Methodologie is vaak een vies woord binnen rechtsgeleerdheid

Wat je zelf aanstipt is een goed punt, gelijksoortige delicten maar verschillen in media-aandacht en de rechtspraak. Zou je dat kunnen vinden? Jurisprudentie van gelijksoortige zaken met verschillende media aandacht?

Hoeveel zaken moet je vergelijken voor een juridische scriptie?
quote:pejeka schreef op 31 januari 2013 @ 15:16:

Het gevaar bestaat dus dat, indien media-aandacht leidt tot strafvermindering (vanwege de exposure), verdachten in het vervolg zelf de media zullen opzoeken in de hoop een stukje straf kwijtgescholden te krijgen als compensatie.

De vraag is dus of we het wel moeten willen dat aandacht van de media of publiciteit meespeelt in het vaststellen van de strafmaat. Is het fair dat iemand die een bepaald vergrijp pleegt, minder straf krijgt dan iemand anders die hetzelfde vergrijp heeft gepleegd, maar minder media-aandacht heeft gehad?

Dit zijn sociaal wetenschappelijke vraagstukken. Social just, rol van de media in publieke opinie etc.

Wat TO hier moet doen is eerder vaststellen, of kijken of ze dit kan vaststellen, of er daadwerkelijk andere uitspraken zijn in zaken die veel media-aandacht hebben gekregen. Hoe meer zaken ze kan vinden, hoe duidelijker het beeld kan worden. Wie weet komt er dan wel uit, dat in dergelijke zaken met veel media aandacht zwaardere straffen worden gegeven, dan in andere zaken.
Ik kwam dit artikel tegen http://www.journalistieke ... de-media-zegt-de-rechter/

Wellicht is het ook een idee om te onderzoeken of er andere Europese landen zijn waar de wetgeving beter is afgesteld op de rol die social media tegenwoordig speelt?

Ik vind het zó lastig, waardeer jullie meedenken heel erg! Ik wil graag met iets concreets komen voordat ik mij tot een eventuele scriptiebegeleider wend...
Het artikel dat jij hier neerzet, is interessant, maar is het vraagstuk heel strikt juridisch?

Jij vraagt je af of andere wetgeving in EU beter is afgesteld op rol van social media.

Daarmee zeg je: 1) dat NL wetgeving niet zo goed is afgestemd op rol van social media (want je vraagt je af of het elders beter is) 2) ga je er vanuit dat wetgeving op deze invloeden worden afgestemd en 3) veronderstel je al een rol van social media (is ook sprake van, maar in een vraagstelling mag je niet zo maar van alles veronderstellen).

Ik vraag me af, moet een rechten scriptie niet heel strikt naar wetgeving kijken? Ik zie hier vooral hele sociale vraagstukken en rol van media vraagstukken. Heel interessant, daar niet van. Maar hoe pas je die vragen in een scriptie over wetgeving?
Overigens, is de auteur van dat artikel een jurist? Ze is redacteur, maar heeft ze een juridische achtergrond? Dat lijkt me voor jou als bron best belangrijk.
quote:simsalasam schreef op 31 januari 2013 @ 16:22:

Wellicht is het ook een idee om te onderzoeken of er andere Europese landen zijn waar de wetgeving beter is afgesteld op de rol die social media tegenwoordig speelt?

Besef je wel goed bij rechtsvergelijkend onderzoek dat je ook toegang moet hebben tot de bronnen. Beheers je de taal van de landen die je wil onderzoeken? Kan je makkelijk bij de betreffende jurisprudentie? Hou hierbij ook rekening met verschil in soorten rechtssysteem.

Daarnaast zeg je in je vraag waar wetgeving BETER is afgesteld. Dat is een normatief oordeel. Dat mag en is prima maar stel dan wel van tevoren goed vast hoe je beter/slechter gaat meten.

Overigens, naast de vraag wat je gaat onderzoeken is het ook heel belangrijk de juiste scriptiebegeleider te vinden. Wil je iemand die je strak in de gaten houdt en je elke twee weken op het matje roept of iemand die heel losjes begeleidt? Wat lijkt je zelf prettig? Een scriptiebegeleider kan echt een enorm verschil maken in hoe je het schrijven beleeft. Als iemand qua onderwerp bij je past, betekent dat niet dat hij/zij ook qua begeleidingsstijl bij je past.

Succes met schrijven!
quote:clarins schreef op 31 januari 2013 @ 16:28:

Het artikel dat jij hier neerzet, is interessant, maar is het vraagstuk heel strikt juridisch?

Jij vraagt je af of andere wetgeving in EU beter is afgesteld op rol van social media.

Daarmee zeg je: 1) dat NL wetgeving niet zo goed is afgestemd op rol van social media (want je vraagt je af of het elders beter is) 2) ga je er vanuit dat wetgeving op deze invloeden worden afgestemd en 3) veronderstel je al een rol van social media (is ook sprake van, maar in een vraagstelling mag je niet zo maar van alles veronderstellen).

Ik vraag me af, moet een rechten scriptie niet heel strikt naar wetgeving kijken? Ik zie hier vooral hele sociale vraagstukken en rol van media vraagstukken. Heel interessant, daar niet van. Maar hoe pas je die vragen in een scriptie over wetgeving?Nee dat hoeft dus niet. Juist in je scriptie kan je normatieve vragen opnemen en je mag ook een overlap hebben met andere vakgebieden. Maar het moet uiteraard wel een juridische scriptie blijven. Dat is echter een ruim begrip en met de term metajuridica kom je een heel end maar het wisselt per faculteit en afdeling hoe moeilijk ze hier over doen.
anoniem_147097 wijzigde dit bericht op 31-01-2013 16:34
Reden: letter was weggevallen
% gewijzigd
quote:stelendevos schreef op 31 januari 2013 @ 16:31:

[...]

Daarnaast zeg je in je vraag waar wetgeving BETER is afgesteld. Dat is een normatief oordeel. Dat mag en is prima maar stel dan wel van tevoren goed vast hoe je beter/slechter gaat meten.

Die stipte ik ook aan, viel me direct op. Maar draait je scriptie dan niet eerder om dit vraagstuk (normatief) dan om jurisprudentie?
quote:clarins schreef op 31 januari 2013 @ 16:35:

[...]

Die stipte ik ook aan, viel me direct op. Maar draait je scriptie dan niet eerder om dit vraagstuk (normatief) dan om jurisprudentie?

Ja maar ook normatieve vraagstukken kunnen van belang zijn, zeker als je het vanuit het perspectief van bijvoorbeeld de wetgever wil bekijken.

Rechten draait natuurlijk niet alleen om jurisprudentie en wetgeving op zich maar ook om de totstandkoming hiervan, het doel erachter en of dit bereikt wordt met de huidige wetgeving dan wel ruimte voor verbetering kent.
Ik vind het fijn om een begeleider te hebben die kritisch is en duidelijk aangeeft wat dus wel en niet goed is. Vind het persoonlijk fijn om veel contact te hebben met mijn begeleider, dat is wel gebleken tijdens het schrijven van mijn bachelorscriptie.
quote:stelendevos schreef op 31 januari 2013 @ 16:37:

[...]

Ja maar ook normatieve vraagstukken kunnen van belang zijn, zeker als je het vanuit het perspectief van bijvoorbeeld de wetgever wil bekijken.

Rechten draait natuurlijk niet alleen om jurisprudentie en wetgeving op zich maar ook om de totstandkoming hiervan, het doel erachter en of dit bereikt wordt met de huidige wetgeving dan wel ruimte voor verbetering kent.

Wat leuk je weer te zien. Had al veel eerder een topic van je gezien maar het kwartje valt nu pas bij mij.
quote:winterqueen schreef op 31 januari 2013 @ 15:15:

En scriptiebegeleiders vinden het ook altijd heel leuk als je er wat rechtsvergelijking in gooit .@TO, Je zou het in Nederland kunnen vergelijken met ons buurland aan de overkant van de Noordzee Groot-Brittannië. In GB worden veroordeelde criminelen gewoon met voor- en achternaam en foto in de krant gezet.
quote:stelendevos schreef op 31 januari 2013 @ 16:37:

[...]

Rechten draait natuurlijk niet alleen om jurisprudentie en wetgeving op zich maar ook om de totstandkoming hiervan, het doel erachter en of dit bereikt wordt met de huidige wetgeving dan wel ruimte voor verbetering kent.Ik dacht dat dit meer beleidsstudies was, is namelijk onderdeel van mijn studie. Hoe komen beleidsdoelen tot stand, hoe kun je meten of deze worden bereikt etc. en juristen zijn meer van de tak: hoe zet je beleid om in wetgeving. Echt dat wetgevingsstuk. Merkte dat ook in samenwerking met rechtenstudenten, dat die meer op wetsteksten letten, en andere studies zijn meer bezig met methodiek en mechanismen achter het slagen of falen van beleid (hoe meetbaar te maken etc.).
quote:clarins schreef op 31 januari 2013 @ 17:01:

[...]

Ik dacht dat dit meer beleidsstudies was, is namelijk onderdeel van mijn studie. Hoe komen beleidsdoelen tot stand, hoe kun je meten of deze worden bereikt etc. en juristen zijn meer van de tak: hoe zet je beleid om in wetgeving. Echt dat wetgevingsstuk. Merkte dat ook in samenwerking met rechtenstudenten, dat die meer op wetsteksten letten, en andere studies zijn meer bezig met methodiek en mechanismen achter het slagen of falen van beleid (hoe meetbaar te maken etc.).Dat valt nog wel mee. Ik heb verschillende blokken gelopen die weinig tot niets met wettekst van doen hadden. Metajuridica bijvoorbeeld, of Capita selecta criminologie (verschillende theorieën geven verklaringen voor het wel/niet vertonen van crimineel gedrag)... een scriptie hoeft zich dan ook niet persé te focussen op wettekst/jurisprudentie.
quote:Sophiepapa schreef op 31 januari 2013 @ 16:54:

[...]

@TO, Je zou het in Nederland kunnen vergelijken met ons buurland aan de overkant van de Noordzee Groot-Brittannië. In GB worden veroordeelde criminelen gewoon met voor- en achternaam en foto in de krant gezet.TO heeft het steeds over social media. Ook iets om over na te denken, doe je alle media of alleen social media?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven