Werk & Studie alle pijlers

Strafrecht scriptie

31-01-2013 15:03 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al geruime tijd worstel ik met het vinden van een interessant (en nog niet volledig uitgekauwd) scriptie-onderwerp voor mijn master Strafrecht.

Verschillende vraagstukken hebben de revue reeds gepasseerd. Helaas zonder bevredigend resultaat.

Nu trok de recente gebeurtenis in Eindhoven mijn aandacht. 8 jongens die een (onschuldige) voorbijganger in elkaar beuken. Ik neem aan dat iedereen dit heeft meegekregen. Mede door de enorme media-aandacht die eraan werd besteed. Via de media (m.n. Geenstijl) ontketende zich een ware heksenjacht op de verdachten. Het veelvuldig in de publiciteit komen van de verdachten wil er nog al eens voor zorgen dat een dader strafvermindering krijgt omdat 1 van de strafdoelen (vergelding) al enigzins is vervuld. Echter, het kan in sommige gevallen ook tot strafverhoging vinden om recht te doen aan de geschokte rechtsorde. Ik vind dit enorm interessant, maar ik vind het moeilijk om een concrete probleemstelling hieromtrent te formuleren.

Hebben jullie tips of wellicht andere interessante scriptie-onderwerpen voor mij in gedachten?

Alvast bedankt!
quote:clarins schreef op 31 januari 2013 @ 17:01:

[...]

Ik dacht dat dit meer beleidsstudies was, is namelijk onderdeel van mijn studie. Hoe komen beleidsdoelen tot stand, hoe kun je meten of deze worden bereikt etc. en juristen zijn meer van de tak: hoe zet je beleid om in wetgeving. Echt dat wetgevingsstuk. Merkte dat ook in samenwerking met rechtenstudenten, dat die meer op wetsteksten letten, en andere studies zijn meer bezig met methodiek en mechanismen achter het slagen of falen van beleid (hoe meetbaar te maken etc.).

Wat jij zegt klopt, een groot deel houdt zich daar inderdaad mee bezig. Maar de rechtenstudie is geenszins hiertoe beperkt. Er zitten dus ook andere kanten aan, wat TO later aangeeft, de metajuridische hoek houdt zich hier met name mee bezig.

Sophiepapa
Probeer je onderwerp goed af te bakenen, veel mensen hebben de neiging er van alles en nog wat bij te betrekken. Het is 'maar' een scriptie en geen promotieonderzoek!

Dus NL of ook internationaal, gewone media/social media, kijk eens op sites van NSCR of WODC.
Ik vind het wel interessant dat je zegt dat het ook tot strafverhoging kan leiden, want ik vraag me af of dat zo is. Het lijkt er op of je doelt op de gronden voor inbewaringstelling en gevangenhouding: "12 jaarsfeit en geschokte rechtsorde". Maar het is nog altijd het strafbare feit zelf en niet de 'exposure' die leidt tot strafverhoging. Dus in die zin is het eigenlijk niet echt een interessant onderwerp, toch? Want ja, media-aandacht leidt in bepaalde gevallen tot strafvermindering, maar het is niet de media-aandacht die tot strafverhoging zal leiden, want dat is simpelweg de ernst van het feit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven