leven in afrika

04-02-2013 16:32 52 berichten
ik ben net 3 weken in West Afrika geweest met mijn Afrikaanse man en ons kind.

Het was een geweldige ervaring.

Nu hebben we daar land gekregen, op een mooie plek. Best veel ook.

We denken erover om daar wat te gaan opbouwen.

Ik zou het heel leuk vinden om wat te horen van mensen die langere tijd in Afrika zijn geweest.

Waar loop je tegen aan

Hoe voelt het na een tijdje

Wat mis je en wat juist niet

en alles wat jullie verder kwijt willen.

mijn man is in die regio opgegroeid, ik heb mijn hele leven in Nederland gewoond. Ons kind is nog jong en moet wel een goede opleiding kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik, als je meer wil weten wil ik je best wat toelichten in een persoonlijk bericht. Leven daar is anders. Mooi, maar anders. Ik mis Afrika nog elke dag!
m'n vrouw komt uit kenia, dus stiekem verlang ik een beetje om ooit ook te kunnen vertrekken, maar ze geeft altijd aan dat het niveau van scholing en ook medische zorg op het afrikaanse continent wel op hetzelfde niveau kunnen staan, als je bereidt bent om daar (veel) geld aan uit te geven (private hospitals and private schools
hoi nursy,

wil je er hier niks over zeggen

mijn leestekens zijn weer vanslag, daar is wel een truukje voor maar dat ben ik vergeten weet iemand dat -

ik heb geen idee hoe het hier werkt met persoonlijke berichten, weet jij dat=

ik heb namelijk alleen een emailadres met mijn volledige naam erin en die wil ik hier niet neerzetten.

" groenoog± medische zorg, daar had ik nog niet eens aangedacht, kun je nagaan hoe gezond wij zijn...wat is veel geld= geld is zo´n raar begrip voor me op dit moment, het gemiddelde maandloon daar is wat ik uitgeef per week aan boodschappen, en wat ik daaraan uitgeef is voor nederlandse begrippen al niet echt veel, ongeveer 50 euro voor 3 personen.

we hebben daar ook in een hotel gezeten wat zo´n 80 euro per nacht kostte. Niet voor ons vanwege de connecties van schoonpapa, maarnog steeds wel bijna 50. als wij dat daar ook kunnen verdienen dan kunnen we ook wel wat neerleggen voor scholing of zorg. Moeilijk om een inschatting van te maken. Er zullen toch ook wel verzekeringen zijn die daar dekking geven.
als je een nederlands inkomen als inkomsten bron hebt voor het leven in dat afrikaanse land, dan kun je waarschijnlijk goed rondkomen, of als je inkomsten uit de verhuur van een huis haalt, ik zou zeggen, google eens op kosten van ziekenhuisbezoek in het land waar je gaat wonen, waar ga je precies naar toe?

prive ziekenhuis kosten ziijn voornamelijk voor de plaatselijke bevolking vaak onbetaalbaar
enneuh, verwacht niet teveel mbt ziektekostenverzekering, is denk ik niet echt aanwezig in afrika
En hoe ga je je verblijf daar bekostigen? En de scholing voor jullie kind?

En waarom denk je dat er hier (ziektekosten)verzekeringen zijn die daar dekking geven als je daar woont?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:rrinkje schreef op 04 februari 2013 @ 17:35:

" groenoog± medische zorg, daar had ik nog niet eens aangedacht, kun je nagaan hoe gezond wij zijn....

Werkelijk?

Ik zou nog maar eens heel goed gaan nadenken voordat je een enkeltje west-afrika boekt en je huis hier opzegt. Bovendien is 3 weken vakantie heel iets anders dan daar permanent wonen, maar daar had je misschien ook nog niet eens aan gedacht.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
De tegenstellingen, arm en rijk bijv., zou je daarmee kunnen leven? Je bent nu nog in de ban van wat je net hebt gezien, meegemaakt en je andere familie. Wacht een paar weken en ga dan eens onderzoeken hoe het zit met leven in Afrika. Ik ben er ook lange tijd geweest en ik kon niet wennen.
Je moet rekening houden met problemen als je gaat bouwen. Iedereen zal je als rijke westerling beschouwen en een graantje willen meepikken. Verder is ermeer corruptie, en zijn zaken niet zo duidelijk. Welke vergunningen zijn er nodig, waar moet ik die halen, wat is welen wat isniet waar?

Verder moeten er inkomsten zijn, en veiligheid.

Wat je missen gaat is zuiver persoonlijk, en kun je je niet op voorbereiden. Tevens ook belangrijk: je krijgt een gat in je Nederlandse recht opvolksverzekeringen. Laat je voorlichten.
quote:himalaya schreef op 04 februari 2013 @ 17:50:

[...]

Werkelijk?

Ik zou nog maar eens heel goed gaan nadenken voordat je een enkeltje west-afrika boekt en je huis hier opzegt. Bovendien is 3 weken vakantie heel iets anders dan daar permanent wonen, maar daar had je misschien ook nog niet eens aan gedacht.

waarom dit rare toontje=

en hoezo zou ik niet nadenken= zeg ik ergens dat ik morgen ga ofzo- tsjongejonge. We zijn net begonnen met nadenken. 1 vd redenen waarom ik dit topic open. Ervaringsdeskundigen weten meer dan ik nu.

maar als je geen zin hebt om je ervaringen te delen laat dat dan vooral. Dit soort sarcastisch commentaar mag je geven natuurlijk, het is een openbaar forum, maar ik snap niet waarom je het nodig vindt.
quote:himalaya schreef op 04 februari 2013 @ 17:48:

En hoe ga je je verblijf daar bekostigen? En de scholing voor jullie kind?

werken.

En waarom denk je dat er hier (ziektekosten)verzekeringen zijn die daar dekking geven als je daar woont?ik heb iets gehoord over een dergelijke verzekering in Frankrijk dus waarom zou dat dan niet in Nederland zijn=
liever niet teveel ivm herkenbaarheid. Ik vond het lastig om te aarde, sommige zaken zijn prima te doen. Je aanpassen aan de lokale gewoonte gaat tot op zekere hoogte, maar echte acceptatie is lastig. Ik ben uiteindelijk ook weer teruggegaan ivm school voor mijn kind. Ik ben zelf verpleegkundige dus medische zorg; tja is niet altijd even goed geregeld alhoewel je in de grote steden best redelijke zorg kan krijgen (ligt ook aan welkdeel in afrika) Bouwen ja daar kun jij dus weinig mee, ivm het feit dat je blank bent (neem ik voor het gemak even aan) zullen ze je veel hogere prijzen vragen zelfs als je man een lokaal iemand is. Ik en mijn kind missen afrika nog elke dag, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik een puber (met de problematiek die daar speelt aangaande sexualiteit, HIV/AIDS) daar niet zou willen laten opgroeien. Ik krijg Afrika niet uit mijn hart, er zijn echt nog dagen dat ik huilend naar foto's kijk omdat ik het zo mis, alleen je moet er tegen kunnen. Uiteindelijk heb ik er 5 jaar gewoond (1/6 van mijn leven). Ik hoop daar nog vaak op vakantie te gaan en wie weet ooit met pensioen maar voorlopig is het daar wonen niet mijn toekomst visie. Vergis je ook niet in je rol als vrouw. Hier in Nederland ben je misschien vrijgevochten en je Afrikaanse man laat dat zo. Daar is het echt anders, je zult zien dat de dynamiek door het sociaal leven echt veranderd. Nou ik geloof dat ik hier nog wel 100 pagina's over kan vol typen, maar geloof dat ik het even hier bij laat.
quote:rrinkje schreef op 04 februari 2013 @ 19:32:

[...]

waarom dit rare toontje=

en hoezo zou ik niet nadenken= zeg ik ergens dat ik morgen ga ofzo- tsjongejonge. We zijn net begonnen met nadenken. 1 vd redenen waarom ik dit topic open. Ervaringsdeskundigen weten meer dan ik nu.

maar als je geen zin hebt om je ervaringen te delen laat dat dan vooral. Dit soort sarcastisch commentaar mag je geven natuurlijk, het is een openbaar forum, maar ik snap niet waarom je het nodig vindt.Ik snap de opmerking van Himalaya wel. Zonder oordeel, ik vind het naïef overkomen als je nooit over gezondheid hebt nagedacht als je nadenkt over een emigratie naar een ontwikkelingsgebied (want dat is 90% van West Afrika). Om welk land gaat het? Hoe zijn de voorzieningen er voor je kinderen? Internationale scholen e.d.?
quote:Isabelle41 schreef op 04 februari 2013 @ 17:51:

De tegenstellingen, arm en rijk bijv., zou je daarmee kunnen leven? Je bent nu nog in de ban van wat je net hebt gezien, meegemaakt en je andere familie. Wacht een paar weken en ga dan eens onderzoeken hoe het zit met leven in Afrika. Ik ben er ook lange tijd geweest en ik kon niet wennen.

Tuurlijk zit ik nog in een soort roes, we zijn net terug. De plannen staan nog in de kinderschoenen. Ik kan zo een aantal dingen opnoemen die ik zou gaan missen.ik heb geen idee of ik zou kunnen wennen daar. Het is natuurlijk ook niet voor niks dat er veel Afrikanen deze kant uit komen.

waarom kon jij niet wennen isabelle=

die tegenstelling arm°rijk....ik weet niet wat ik daarvan zou vinden. Nu al vind. Schoonfamilie is redelijk welgesteld. Het is niet eerlijk verdeeld in de wereld, dat is een gegeven. Daar kun je van alles van vinden maar daarmee verander je niks.

tijdens ons verblijf daar hebben we alles gedeeld, als wij aten at de vrouw die langs kwam om te vegen ook, als wij wat drinken drinkt de taxichauffeur ook. Ik vind het niet leuk als mensen anders naar me kijken omdat ik in een andere klasse zit, maar, laten we wel wezen, dat gebeurt hier ook hoor. Veel minder, maar het gebeurt. Ik voel dat hier ook. Ik woon in een allochtonenflat en leef met een zwarte, er zijn ook best wat mensen die daar zo hun ideeen over hebben.

ik probeer om mensen gewoon als mensen te zien, en respect te geven.
nvt
Zeg maar Spijker.
..
Over Afrika weet ik niks.

Maar Ctrl+Shift moet je leestekens weer goed zetten ;)
wij zijn beregezond en hebben gelukkig nauwelijks te maken met de medische voorzieningen hier.Daarom was ik er nog niet mee bezig, het zit helemaal niet in mijn dagelijkse gedachtegang.

Dat kan natuurlijk elk moment veranderen dus het is zeker een belangrijk punt van overweging.

wat ik al schreef, we zijn net terug en erg enthousiast. Moet ik dan meteen alles al op een rij hebben= wat een onzin.

Daar beginnen we nu mee.
..
quote:Philein schreef op 04 februari 2013 @ 19:59:

Jij bent wit en dat werkt in Afrika meestal in je nadeel. Mijn ervaring is dat contact met locals nooit echt oprecht is (vanuit de Afrikaanse kant). Simpel gezegd ben je een wandelende portemonnee.

Dit soort uitspraken worden vooral gedaan vanuit een zeker referentiekader waarbij je altijd wel in je veronderstelling/denkbeelden wordt bevestigd.

Anders gezegd: door zo te denken word je ook een wandelende portemonnee.

Als jij er bang voor bent dat die ander jou alleen maar als pinautomaat ziet dan zal een ander je ook zo behandelen. En geef die ander eens ongelijk.

Daarnaast zijn Afrikanen (nogal een ruim begrip, maar vooruit) ook gewoon mensen, met behoefte aan sociale contacten.

Mijn ervaringen zijn dan ook volstrekt anders.

Sociale contacten op gelijkwaardig niveau zijn gewoon mogelijk. Evenals zaken-doen op een gelijkwaardig niveau.

Maar dat vraagt wel om een open en andere blik. Het helpt daarbij om van je prinselijke paard af te springen en je als normaal mens te bedragen, inplaats van de gewezen koloniaal uit de hangen met flappen in de buidel.

'Wit-zijn' is veel vaker een voordeel. En dat bedoel ik niet helemaal positief.

@ Rrinkje: fijn dat je een goede tijd hebt gehad! Nog wat aan de tips gehad, over waren die wat overdreven?
ik heb geen ervaring met afrika, wel met (denk ik) vergelijkbare landen qua armoede in een ander continent.

Heb je een inkomstenbron als je daar heen gaat? Hoe zou je daar geld willen verdienen?

Ik vond het een groot nadeel dat je altijd als buitenlander wordt gezien en altijd wordt afgezet, omdat iedereen denkt dat jij veel geld hebt. vermoeiend.
quote:Philein schreef op 04 februari 2013 @ 20:12:

Beregezond in Nederland, dat zijn de meeste mensen. Het is hier namelijk keurig geregeld en alles is brandschoon. Waar jij heen gaat is dat anders en liggen de goorste ziektes op de loer. Ik heb heel wat doorstaan tijdens mijn verblijf in Afrika, ik wil je enkel meegeven dat je het gigantische hygiëne verschil het niet moet onderschatten.

Ik weet niet of overdrijving een soort stijlmiddel van je is, maar dat westerlingen aan de lopende band ziek zijn in ontwikkelingslanden lijkt me een regelrechte fabel.

Al is het maar omdat goede gezondheidszorg in bijna alle landen ter wereld beschikbaar is. Voor de happy few. En daar horen blanken ook bij.

En 'goorste ziektes'? Het is niet meer 1880. Bijna alle ziektes heeft de medische wetenschap inmiddels keurig in het vizier en zijn ook geen gevaar meer voor westerlingen die verkassen.

Overigens zal de gemiddelde Afrikaan gemiddeld veel minder snel een griepje hebben ofzo. Dat de gezondsheidszorg het voor veel locals laat afweten staat buiten kijf, maar de gemiddelde Afrikaan heeft een veel sterker gestel dan de gemiddelde Europeaan. En dat juist dankzij het feit dat niet alles overdreven schoon is.

Ziektes loop je ook - bewezen - op door overdreven schoon te leven.

Maar dat is weer een ander verhaal.
yes, control shift werkt, dank je! Ik heb dit best wel regelmatig, weet je toevallig ook hoe het komt?
..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven