Geld & Recht alle pijlers

Voedselbank

30-01-2013 15:26 1197 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf volgende week kan ik voor de eerste keer terecht bij de voedselbank.

Zeker nieuw voor mij, maar het zal zeker schelen op de wekelijkse boodschappen.

Iemand ervaringen met een voedselbank?

Hoor ook weleens verhalen van mensen dat veel producten over de datum zijn.
quote:joke77 schreef op 05 februari 2013 @ 00:15:

Ik heb dus werk, 23 uur, ga gebruik maken van de voedselbank. Ben er niet gelukkig mee, maar een mens moet toch eten. Jammer dat anderen denken dat ik niet beter zou willen. Weet je wat pas onredelijk is: als ik NU stop met werken, ga ik er honderden euro's op vooruit! Ik krijg dan een uitkering omdat ik nog een niet-leerplichtig kind heb, heb dan geen kosten aan kinderopvang en overblijven e.d , maar omdat ik niet gegarandeerd ben van een baan over 2 jaar blijf ik toch maar voor die 23 uur werken, beter iets dan niets. Dan maar naar de voedselbank

Huh? Dat moet je mee ven uitleggen!

Ik krijg toch ècht minder uitkering dan ik aan loon ontving hoor en zo slecht betaald kreeg ik niet!

met toeslagen erbij kom je niet bijster veel over je loon heen.

Weet niet hoe lang je arbeidsverleden is en of je vaak geswitched bent van werkgever, maar reken je ajb niet rijk als je stopt met werken!

Zelf ontslag nemen zou ik niet doen, krijg je geen cent...
quote:Italie_Meisje schreef op 05 februari 2013 @ 13:51:

Echt flowerpower, zijn die vacatures zelfs al in het pools? Belachelijk zeg.

Heb ze zelf nog niet gezien. Maar vind het wel schandalig dat vacatures voor werk hier in nederland in het pools worden geschreven. Doe dan nederlands en pools ofzo, maar door het alleen in het pools te doen laat je al.zien niet naar nederlanders op zoek te zijn.

Dat bedoel ik maar..

Even terugkomend op vrijwilligerswerk:

Het wordt juist door het UWV gepromoot het te doen. Zo vergroot je je netwerk niet alleen, maar kan je op andere vakgebieden werkervaring opdoen.

Het ontslaat je natuurlijk niet van de plicht om betaald werk te vinden en wanneer je dat gevonden hebt, heb je vaak tijd genoeg om dat kenbaar te maken waar je vrijwilligerswerk doet.

Ikzelf moet maar zien waar ik terecht kom, ik kom uit de horeca, maar kan het werk niet meer doen ( niet dat er veel werk daar in te vinden is op het moment ) Heb al 2 wekstages gedaan en gesolliciteerd bij een museum als gastvrouw en het doen van administratief werk.

Pakken wat je pakken kan, is mijn motto...
Uwv kan zoveel promoten, maar het werkt niet zo.

Het zelfde uwv zegt ook dat je toestemming moet vragen voor vrijwilligerswerk, en dat je altijd beschikbaar moet zijn voor gewoon werk, ( wat logisch is) en als je dat bij je vrijwilligerswerk aangeeft dan hebben ze liever een ander die wel lang het zelfde vrijwilligerswerk kan blijven doen .

Je bent ook natuurlijk verplicht aan het vrijwilligerswerk, want zomaar afzeggen vanwege een uitzendbaantje voor tijdelijk werk willen ze natuurlijk ook niet.
quote:redband schreef op 05 februari 2013 @ 16:40:

Uwv kan zoveel promoten, maar het werkt niet zo.

Het zelfde uwv zegt ook dat je toestemming moet vragen voor vrijwilligerswerk, en dat je altijd beschikbaar moet zijn voor gewoon werk, ( wat logisch is) en als je dat bij je vrijwilligerswerk aangeeft dan hebben ze liever een ander die wel lang het zelfde vrijwilligerswerk kan blijven doen .

Je bent ook natuurlijk verplicht aan het vrijwilligerswerk, want zomaar afzeggen vanwege een uitzendbaantje voor tijdelijk werk willen ze natuurlijk ook niet.

Sorry, je hebt gelijk daarin, je moet het idd aan het UWV melden dat je zoiets gaat doen en is wel zo verstandig het te melden bij de instantie waar je vrijwilligerswerk zou willen gaan doen.

Was ik efkes vergeten erbij te zetten, dank Red Band!!
Italiemeisje, ik snap jouw situatie niet, je zegt dat je twee banen hebt, maar je werkt maar 6 uur, dat is natuurlijk geen manier om in je onderhoud te voorzien. Bovendien werkt je vriend ook maar parttime omdat hij nog studeert. Het lijkt alsof jullie je prioriteiten niet helder hebben (kunnen leven is belangrijker dan studeren, en werk accepteren (wat voor werk dan ook) is belangrijker dan werk hebben voor een paar uur in je vakgebied). Door gebruik te maken van de voedselbank gebruik je een pleister voor het bloeden, maar je lost je problemen er niet mee op (leren prioriteren).
quote:Flowerpowerwoman schreef op 05 februari 2013 @ 13:46:

[...]

Ik heb al diverse vacatures in het Pools gezien op vacaturesites en websites van uitzendbureaus. Leuk, wat leuk, woon je in Nederland! Dus die vlieger van: Werk wat de Polen doen, kunnen de Nederlanders ook die te beroerd ervoor zijn. Tuulk, als je Pools kan lezen, be my guest!Een adres is universeel, wat let je om te bellen of te mailen en te vragen wat de vacature inhoudt?
quote:Flowerpowerwoman schreef op 05 februari 2013 @ 14:10:

[...]

Dat bedoel ik maar..

Even terugkomend op vrijwilligerswerk:

Het wordt juist door het UWV gepromoot het te doen. Zo vergroot je je netwerk niet alleen, maar kan je op andere vakgebieden werkervaring opdoen.

Het ontslaat je natuurlijk niet van de plicht om betaald werk te vinden en wanneer je dat gevonden hebt, heb je vaak tijd genoeg om dat kenbaar te maken waar je vrijwilligerswerk doet.

Ikzelf moet maar zien waar ik terecht kom, ik kom uit de horeca, maar kan het werk niet meer doen ( niet dat er veel werk daar in te vinden is op het moment ) Heb al 2 wekstages gedaan en gesolliciteerd bij een museum als gastvrouw en het doen van administratief werk.

Pakken wat je pakken kan, is mijn motto...Heb je geen diploma? Omscholen?
Ik heb trouwens niks tegen de voedselbank hoor, maar ik vind het geen oplossing. Mensen moeten geholpen worden om rond te komen met hun inkomen door of hun inkomen te verhogen of hun lasten te verlagen. En soms (bijv. in schuldensituatie) kan een tijdelijke overbrugging nodig zijn.
Als ik googel op "uitzendbureau Pool" dan kom ik er achter dat een uitzendbureau dat Pool-Logistics heette al meer dan twee jaar failliet is.

En dat veel uitzendbureaus medewerkers zoeken voor "callcenter-pools".

In het Nederlands.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:katrientjepientje schreef op 05 februari 2013 @ 00:29:

[...]

Tuurlijk is je relatie het meest belangrijk, maar geld sparen en fulltime weren maken je gemoedstoestand wel beter. Als je in Ierland een baan hebt, verdien je minimaal zo'n 1700 euro per maand. Huur je een kamer voor 300, 150 voor je boodschappen en 1x per maand ga je met ryanair voor 60 euro naar nl. Spaar je toch een paar maanden 1000 per maand.

Wijlen mijn opa zei altijd: 'Je moet gaan waar het werk is.' Is niet altijd ideaal nee. Ik ben nu 30 weken zwanger en net hersteld van een longontsteking. Vriend zit al 3 weken in het buitenland voor werk. Is niet leuk nee, maar we weten waar het voor is en over een paar weken gaan we een hele leuke en speciale tijd tegemoet met genoeg geld om even wat minder te werken voor vriend. Dat maakt onze relatie sterker.Het is een beetje off-topic maar je hebt toch ook je vaste lasten in NL nog die gewoon doorlopen? Je hypotheek/huur, eneco, mobiele telefoon, verzekeringen en zorgkosten enz? Dan vraag ik me idd. af of het wel wat oplevert.
quote:sabbaticalmeds schreef op 05 februari 2013 @ 23:26:

Maar ik snap niet dat jullie zeggen "ik moet eten en dus moet ik naar de voedselbank". In Nederland heeft iedereen recht op een sociaal minimum. Dat moet in principe voldoende zijn om van te leven, als je daar onder zit dan moet je aanvullende bijstand aanvragen.

Ik snap het wel. Ten eerste heb je de vaste lasten niet meteen aangepast aan je inkomen op het sociale minimum. Bovendien is het maar de vraag of je de voorzieningen die je dan net zou kunnen betalen, zoals die sociale huurwoning waarbij huurtoeslag mogelijk is, ook hebt of meteen kunt krijgen.

Verder is het sociaal minumum gelijk aan de wettelijke bijstandsuitkering. Voor alleenstaanden is dat bv. 50% van het minimum loon.(Gemeenten geven op de bijstand vaak een aanvulling, maar dat kan per gemeente verschillen.) Het sociale minimum is voor die alleenstaande dus 660 euro incl. vakantietoeslag. Kun je wel zeggen dat je daar van zou moeten kunnen eten en al je vaste lasten betalen, maar ik geef het je te doen, zelfs met eventuele zorg- en huurtoeslag.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:sabbaticalmeds schreef op 05 februari 2013 @ 23:36:

Ik heb trouwens niks tegen de voedselbank hoor, maar ik vind het geen oplossing. Mensen moeten geholpen worden om rond te komen met hun inkomen door of hun inkomen te verhogen of hun lasten te verlagen. En soms (bijv. in schuldensituatie) kan een tijdelijke overbrugging nodig zijn.Dat ben ik met je eens.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

@ Sabatticalmeds:

Diploma's heeft niet iedereen, omscholing kost geld. Als je al niets hebt om van te eten, waar moet je dan de cursus van betalen?

Subsidiekranen zitten potdicht, gemeenten en UWV zijn er niet meer zo scheutig mee.

Een VB is geen oplossing, maar een overbrugging totdat je wèl je eigen eten kan kopen.

Even een voorbeeld:

Iemand heeft jaren gewerkt, veel ervaring, helaas geen diploma's. Komt, om wat voor reden dan ook, in de WW en later, wegens lichamelijke klachten in de ZW.

Die persoon heeft helaas een betalingsachterstand opgelopen met een aantal rekeningen. Een regeling aangevraagd, wordt gehonoreerd, prima, denk je dan.

Die persoon krijgt de rekening van de zorgverzekeraar: De verplichte eigen bijdrage. Ai, een fiks bedrag. Zorgverzekering bellen, betalingsregeling.

Tandartsrekening, slik, moet ook betaald worden: Betalingsregeling. ( Al 3 schuldeisers)

Btw verhoging van 19 naar 21 % in de winkels.

Huren die omhoog gaan

Zorgverzekeringspremie omhoog

Energielasten omhoog

Verplichte eigen bijdrage voor de zorg fiks omhoog.

Gemeentelijke belastingen omhoog.

Dat wordt flink rekenen, krabben en bijten.

Uitrekenen of je in aanmerking komt voor aanvullende bijstandsuitkering ( ook als je werkt ) en dan erachter moeten komen dat je 4,4 euro bruto boven de gemiddelde norm ligt en buiten de boot valt is zuur. Heel zuur.

Men neemt de betalingsachterstanden niet mee in de berekening ( logisch ) en dan ben je fiks de Sjaak.

Je lasten zijn hoger dan de inkomsten ( ondanks de toeslagen )

Vergeet maar eens 1 x een betalingsherinnering te betalen en je hebt 40 euro minimaal er extra bij, exclusief rente. Tel maar uit dan.

WW: Men neemt het gemiddelde van wat je de afgelopen 4 jaar hebt verdiend. ( dat moet 75 % zijn ) Kom je in de ZW, krijg je 70 %.

Huur- en zorgtoeslagen worden uitgekeerd op basis van de gegevens,als ik nu 2013 pak, neemt de Belastingdienst je jaarinkomen van 2011 .

Heb je studerende kinderen, wil het Rijk een bijdrage van jou als ouder ( op zich terecht ). helaas neemt men dan ook je inkomen van 2011. Jouw inkomen 2013 staat dat eigenlijk niet toe.

dat betekent een fiks geregel en gedoe om daar een draai aan te kunnen geven, dat duurt best wel een poosje voordat het rond is. Kan ondertussen zomaar zijn dat je kind geen Stuvi meer ontvangt, omdat Paps of Mams niet willen ( lees: kunnen ) bijdragen, met alle gevolgen van dien.

Zo maar een paar verhalen bij elkaar gesprokkeld, van wat je tegen komt als je mensen hoort praten die in de rij staan bij het CWI of de VB, of DMO...

Veel van die verhalen hebben ook te maken met een ontzettend log ambtelijk apparaat.

Ik snap de vragen op zich wel, ik heb zelf heel lang zo gedacht, was het maar zo simpel als men denkt.

Het wordt ook alleen maar erger. Schrikbarend veel ouderen die bij de VB terecht komen.

* het even is beetje uitgelopen, sowwie*
Heel herkenbaar dit verhaal.
Tel bij het verhaal van Flower nog het feit dat het UWV er ongeveer 6 weken voor nodig heeft om je ww uitkering te berekenen en te storten. Je hoeft maar alles net aan te kunnen betalen dan begin je al met een achterstand.
quote:sabbaticalmeds schreef op 05 februari 2013 @ 23:26:

Italiemeisje, ik snap jouw situatie niet, je zegt dat je twee banen hebt, maar je werkt maar 6 uur, dat is natuurlijk geen manier om in je onderhoud te voorzien. Bovendien werkt je vriend ook maar parttime omdat hij nog studeert. Het lijkt alsof jullie je prioriteiten niet helder hebben (kunnen leven is belangrijker dan studeren, en werk accepteren (wat voor werk dan ook) is belangrijker dan werk hebben voor een paar uur in je vakgebied). Door gebruik te maken van de voedselbank gebruik je een pleister voor het bloeden, maar je lost je problemen er niet mee op (leren prioriteren).

Oke even nog maar een keer uitleggen dan. Onze prioriteiten zijn heel helder hoor. Studeren is nu belangrijk, hij moet namelijk nog een half jaar en is dan klaar met zijn studie. Nu stopeen zodat hij nu meer kan werken is alleen nu een oplossing. Dan heeft hij dus straks geen diploma's alleen middelbare school, heeft hij dus niks aaan mocht hij zijn baan kwijt raken. Dus nu nog een halfjaar parttime werken is een veel beter iets. Na dat half jaar zijn onze problemen ook voorbij, hij heeft een vaste baan en die wordt dan omgezet naar fulltime met salaris verhoging.

Ik heb twee banen en werk gemiddeld 6 uur, maar dat gaat meer worden. Ik heb een baan bij de post, 6 uur per week op papier. Daarnaast heb ik een baan in de kinderopvang. Dit is op inval basis. Met kans dat dit later opgezet wordt naar een normaal contract. Helaas is het invallen op dit moment niet zo veel. Maar er zijn een aantal collega's die binnenkort met zwangerschapsverlof gaan dus hopelijk wordt het dan meer.

De voedselbank is ook geen oplossing voor ons voor altijd maar voor tijdelijk. Tot het beter gaat. We krijgen nu een bijstands uitkering en die is bijna net zo hoof als onze vaste lasten, daar blijft niet veel meer van over. De lasten die we konden verminderen hebben we vermindert of opgezegd. Maar ja de huur blijft ( ongeveer 500) dan heb je nog g/w/l, verzekeringen enz.

Is het nu iets duidelijker? Ik zou niet weten wat we anders moeten doen. Het gaat dus echt voor ongeveer een half jaar.

We zijn al blij dat mijn vriend zijn afstudeer stage gewoon op zijn werk kan doen. Anders had hij nog ontslag moeten nemen ook om 5 maanden bij een ander bedrijf onbetaalde stage te gaan doen. In overleg kan hij dat bij zijn huidige baan doen met behoud van salaris. ( school moet nog toestemming geven officieel, maar onofficieel is er al toegezegd)
quote:bankje schreef op 06 februari 2013 @ 12:48:

Tel bij het verhaal van Flower nog het feit dat het UWV er ongeveer 6 weken voor nodig heeft om je ww uitkering te berekenen en te storten. Je hoeft maar alles net aan te kunnen betalen dan begin je al met een achterstand.En onze bijstand duurde 8 weken. Gelukkig konden mijn ouders in die tijd bijspringen zij hebben toen onze huur betaald anders had dat niet eens gekund.
In uiterste nood (en daar ben je nu wel denk ik met de VB), zou je een advertentie kunnen plaatsen, poetsadres gezocht. Heeft een vriendin van me ook gedaan, die had binnen 2 maanden 3 adressen per week. Da's toch gewoon 12 uur x 11 euro x 4 = 528 euro per maand. Kan je gewoon zelf opgeven als inkomsten, dan is het ook niet zwart. Hang briefjes op bij supermarkten, voor aangeboden poetswerk of aangeboden oppaswerk. Plaats je oproep op marktplaats of heeft je provider een prikbord waar het ook op kan?
Off topic: Italie-meisje, kan je mij even mailen?

lelytje punt van punt dalen op gmail punt com

Bij mijn bedrijf waar ik werk is een vacature wat misschien iets voor je kan zijn, maar ik weet niet in welke regio je woont
Ik ga je mailen
had het ook al op het weggeef topic geplaatst. Maar dan heb je het dus al gezien
quote:Flowerpowerwoman schreef op 06 februari 2013 @ 09:45:

@ Sabatticalmeds:

Diploma's heeft niet iedereen, omscholing kost geld. Als je al niets hebt om van te eten, waar moet je dan de cursus van betalen?

Subsidiekranen zitten potdicht, gemeenten en UWV zijn er niet meer zo scheutig mee.

Een VB is geen oplossing, maar een overbrugging totdat je wèl je eigen eten kan kopen.

Even een voorbeeld:

Iemand heeft jaren gewerkt, veel ervaring, helaas geen diploma's. Komt, om wat voor reden dan ook, in de WW en later, wegens lichamelijke klachten in de ZW.

Die persoon heeft helaas een betalingsachterstand opgelopen met een aantal rekeningen. Een regeling aangevraagd, wordt gehonoreerd, prima, denk je dan.

Die persoon krijgt de rekening van de zorgverzekeraar: De verplichte eigen bijdrage. Ai, een fiks bedrag. Zorgverzekering bellen, betalingsregeling.

Tandartsrekening, slik, moet ook betaald worden: Betalingsregeling. ( Al 3 schuldeisers)

Btw verhoging van 19 naar 21 % in de winkels.

Huren die omhoog gaan

Zorgverzekeringspremie omhoog

Energielasten omhoog

Verplichte eigen bijdrage voor de zorg fiks omhoog.

Gemeentelijke belastingen omhoog.

Dat wordt flink rekenen, krabben en bijten.

Uitrekenen of je in aanmerking komt voor aanvullende bijstandsuitkering ( ook als je werkt ) en dan erachter moeten komen dat je 4,4 euro bruto boven de gemiddelde norm ligt en buiten de boot valt is zuur. Heel zuur.

Men neemt de betalingsachterstanden niet mee in de berekening ( logisch ) en dan ben je fiks de Sjaak.

Je lasten zijn hoger dan de inkomsten ( ondanks de toeslagen )

Vergeet maar eens 1 x een betalingsherinnering te betalen en je hebt 40 euro minimaal er extra bij, exclusief rente. Tel maar uit dan.

WW: Men neemt het gemiddelde van wat je de afgelopen 4 jaar hebt verdiend. ( dat moet 75 % zijn ) Kom je in de ZW, krijg je 70 %.

Huur- en zorgtoeslagen worden uitgekeerd op basis van de gegevens,als ik nu 2013 pak, neemt de Belastingdienst je jaarinkomen van 2011 .

Heb je studerende kinderen, wil het Rijk een bijdrage van jou als ouder ( op zich terecht ). helaas neemt men dan ook je inkomen van 2011. Jouw inkomen 2013 staat dat eigenlijk niet toe.

dat betekent een fiks geregel en gedoe om daar een draai aan te kunnen geven, dat duurt best wel een poosje voordat het rond is. Kan ondertussen zomaar zijn dat je kind geen Stuvi meer ontvangt, omdat Paps of Mams niet willen ( lees: kunnen ) bijdragen, met alle gevolgen van dien.

Zo maar een paar verhalen bij elkaar gesprokkeld, van wat je tegen komt als je mensen hoort praten die in de rij staan bij het CWI of de VB, of DMO...

Veel van die verhalen hebben ook te maken met een ontzettend log ambtelijk apparaat.

Ik snap de vragen op zich wel, ik heb zelf heel lang zo gedacht, was het maar zo simpel als men denkt.

Het wordt ook alleen maar erger. Schrikbarend veel ouderen die bij de VB terecht komen.

* het even is beetje uitgelopen, sowwie*Ik snap dat er altijd schrijnende situaties zijn, maar je hebt ook zelf een eigen verantwoordelijkheid. Niet iedereen heeft een diploma? Hoezo niet? Als je geen diploma hebt, dan betekent dat dat je er ergens mee opgehouden bent, wat stom! Met uitzondering van zij die vanwege verstandelijke of psycho-sociale beperkingen niet in staat zijn een diploma te halen. Geen diploma betekent dat je later naast je werk naar school zal moeten gaan. Doe je dat niet, dan kan je misschien als je jong bent nog uit de voeten met ongeschoold werk, maar tegen je 30e wordt dat onmogelijk, er is altijd een jongeren goedkoper. Dan gaat het diplomagemis dus nog harder tikken, dan is er geen stufi meer en dan zal je dus zelf moeten gaan betalen. Studeren is minder duur dan je denkt het is aftrekbaar van de belasting en het zorgt voor een beter inkomen, een investering die zich dubbel en dwars terugverdient.
waarom heeft iedereen dezelfde ava?

Italiemeisje, ik snap het niet. Jullie wonen samen terwijl jullie beide niet in eigen onderhoud kunnen voorzien. Waarom wonen jullie niet meer bij ouders in zo'n situatie?

Ik vind het onbegrijpelijk dat je 6 uur werkt. Fijn dat het meer wordt maar ik zou, als ik jou was, in tussentijd in de fabriek gaan staan.
Hoezo kunnen wij niet in ons eigen inderhoud voorzien? Alleen.omdat we bij de voedselbank lopen?

Ik woon al heel lang niet meer thuis, ben 28.

Heb altijd een goed betaalde baan gehad, die ben ik kwijt geraakt.

Moet er niet aan denken om bij mijn ouders te wonen. Vind het ook een raar iets om te,zeggen. Moet iedereen dan maar weer bij zijn ouders gaan wonen als degene zijn baan kwijt raakt?

En wie zegt dat ik niet in de fabriek wil staan? Ik heb daar al.gesolliciteerd maar,ze willen me niwt hebben.
Je praat tegen me alsof ik een klein kind ben.

Ik ben gewoon een volwassen vrouw, die helaas haar baan kwijt is geraakt en daarom in deze situatie zit.

Ik verslikte me gewoon in mijn thee toen ik het stuk las van waarom wonen jullie niet bij ouders.

Edit: wij krijgen ook geen volledige bijstand. We krijgen ongeveer 200 euro per maand. De rest verdienen we zelf. Dus het is niet zo dat we totaal afhankelijk zijn van de bijstand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven