Geld & Recht alle pijlers

Voedselbank

30-01-2013 15:26 1197 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf volgende week kan ik voor de eerste keer terecht bij de voedselbank.

Zeker nieuw voor mij, maar het zal zeker schelen op de wekelijkse boodschappen.

Iemand ervaringen met een voedselbank?

Hoor ook weleens verhalen van mensen dat veel producten over de datum zijn.
quote:ilovekittens schreef op 07 februari 2013 @ 18:36:

Italie meisje, heeft jouw vriend geen recht op studiefinanciering of een lening bij DUO?Nee heeft hij geen recht meer op.
quote:Snoesje666 schreef op 07 februari 2013 @ 18:40:

[...]

Mijn wederhelft werkt ook fulltime en volgt een avondstudie, nu tentamenweken. Heeft uren huiswerk in de week, projecten en weet ik wat nog meer. Nog drie jaar te gaan........

Snoezekind wilde iets "leuks" geven voor papa's verjaardag, waar papa blij van zou worden omdat papa nooit meer iets leuks kan doen, daar heeft papa het namelijk te druk voor. Het werden groentenzaadjes, zodat ze samen in de tuin kunnen "werken" en daarna lekker sla eten.

Wat lief!! Wat een ontzettende schat zeg.
quote:ilovekittens schreef op 07 februari 2013 @ 11:45:

[...]

Als ik het goed begrijp gaat je de critici onder ons erom dat jullie dan wel hebben gekeken naar wat het beste is voor júllie (en dat is gebruik maken van allerlei voorzieningen), in plaats van wat te verantwoorden is naar de maatschappij. Althans, zo sta ik erin.

Je verwoordt precies hoe ik er ook in sta.

Italie meisje jullie maken m.i. geen gebruik van voorzieningen waar je recht op zegt te hebben maar misbruik. Ik denk dat hier sprake is van tussen de mazen van de wet doorglippen. Zo komt het in ieder geval op mij over.

Ik vind het onbestaanbaar dat teneinde een studieschuld te voorkomen jullie bijstand ontvangen en bij de VB aankloppen. Jullie zijn twintigers, studenten! Kom op zeg hoeveel studenten werken bij, lenen bij. Tuurlijk hebben die een studieschuld en jij meldt met enige trots geen schulden te hebben en dat je vriend geen studieschuld heeft. Nee vind je het gek, hij studeert op kosten van de maatschappij, waar een andere student dit op eigen rekening doet en gewoon moet terug betalen.

Ondertussen meld je gedecideerd dat je een zwarte schoonmaakbaan o zo verwerpelijk vindt. Vind dat behoorlijk hypocriet. Ik vind wat jullie als studenten zijnde doen veel erger. Maar goed ieder z'n opvatting.

Je geeft zelf aan dat het jullie keuze is om het zo te doen maar je vergeet blijkbaar dat deze keuze betekent dat jullie je hand op moeten houden. Bovendien benadeel je een ander, nl iemand die werkelijk op bijstand en VB aangewezen is.

Jullie keuze is m.i. gerechtvaardigd als je zelf voor de kosten opdraait, dan kies je maar wat je wil.

Toch maar even voor de goede orde; ik ben pro bijstand, pro VB en pro hulp voor mensen die het nodig hebben. Niet voor jonge studenten die de mazen van de wet weten te vinden en bij de VB aankloppen.

Vind zo'n instelling echt jammer.
quote:schijfvan5 schreef op 07 februari 2013 @ 22:02:

[...]

Je verwoordt precies hoe ik er ook in sta.

Italie meisje jullie maken m.i. geen gebruik van voorzieningen waar je recht op zegt te hebben maar misbruik. Ik denk dat hier sprake is van tussen de mazen van de wet doorglippen. Zo komt het in ieder geval op mij over.

Ik vind het onbestaanbaar dat teneinde een studieschuld te voorkomen jullie bijstand ontvangen en bij de VB aankloppen. Jullie zijn twintigers, studenten! Kom op zeg hoeveel studenten werken bij, lenen bij. Tuurlijk hebben die een studieschuld en jij meldt met enige trots geen schulden te hebben en dat je vriend geen studieschuld heeft. Nee vind je het gek, hij studeert op kosten van de maatschappij, waar een andere student dit op eigen rekening doet en gewoon moet terug betalen.

Ondertussen meld je gedecideerd dat je een zwarte schoonmaakbaan o zo verwerpelijk vindt. Vind dat behoorlijk hypocriet. Ik vind wat jullie als studenten zijnde doen veel erger. Maar goed ieder z'n opvatting.

Je geeft zelf aan dat het jullie keuze is om het zo te doen maar je vergeet blijkbaar dat deze keuze betekent dat jullie je hand op moeten houden. Bovendien benadeel je een ander, nl iemand die werkelijk op bijstand en VB aangewezen is.

Jullie keuze is m.i. gerechtvaardigd als je zelf voor de kosten opdraait, dan kies je maar wat je wil.

Toch maar even voor de goede orde; ik ben pro bijstand, pro VB en pro hulp voor mensen die het nodig hebben. Niet voor jonge studenten die de mazen van de wet weten te vinden en bij de VB aankloppen.

Vind zo'n instelling echt jammer.

Je moet leren lezen!!!!!!

Wij krijgen sinds een paar maanden bijstand. Vriend heeft altijd gewerkt om zijn studie te betalen, dus die wordt niet betaald van de bijstand echt ik ben zo pissed nu. Leer eens lezen voordat je mensen gaat lopen beschuldigen van misbruik.

En wij zijn geen studenten, ik ben al heel lang geen student meer.
Zit al een paar dagen met verbazing mee te lezen èn ben het helemaal eens met schijfvan5.

Het is een zelfverkozen slachtofferrol
Frankly my dear, I don"t give a damn
Als wij allebei student waren geweest hadden we überhaupt geen bijstand gekregen. Ik heb gewoon jaren gewerkt, raakte mijn baan kwijt, kwam in de ww en nu dus in de bijstand.

Mar ja dat kan ik honderd keer zeggen, het enige waar over gezeikt wordt is het feit dat vriend een studie doet en daarnaast werkt.
je vriend is toch student?
quote:calvijn1 schreef op 07 februari 2013 @ 22:12:

Zit al een paar dagen met verbazing mee te lezen èn ben het helemaal eens met schijfvan5.

Het is een zelfverkozen slachtofferrolHoezo slachtofferrol?
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 februari 2013 @ 22:13:

je vriend is toch student?Ja deels en daarnaast werkt hij parttime
Er wordt 'gezeikt' over het feit dat jullie gebruik maken van de vb.
quote:Italie_Meisje schreef op 07 februari 2013 @ 22:09:

[...]

Je moet leren lezen!!!!!!

Wij krijgen sinds een paar maanden bijstand. Vriend heeft altijd gewerkt om zijn studie te betalen, dus die wordt niet betaald van de bijstand echt ik ben zo pissed nu. Leer eens lezen voordat je mensen gaat lopen beschuldigen van misbruik.

En wij zijn geen studenten, ik ben al heel lang geen student meer.

Ik heb met name jouw schrijfsels zorgvuldig gelezen, om me maar geen buil te vallen met m'n reactie.

Ik blijf er bij italie meisje, ik vind dat jullie in een luxe positie zitten. Nogmaals is je niet misgund hoor maar de bijstand en VB is naar mijn idee voor een andere 'doelgroep' bestemd.
Je vriend is nog steeds student en ik begrijp Schijfvan5 heel goed. Ik eindigde mijn studie met een flinke schuld, geen recht op studiefinanciering omdat mijn biologische vader geen gegveens wilde doorgeven(zo werkte dat destijds), geen ouders die bij konden dragen en te weinig tijd om te werken in verband met een dubbele studie maar dat laatste was een eigen keuze. Geen haar op mijn hoofd die ooit gedacht heeft aan de bijstand. Feitelijk wordt de studie van je vriend wel betaald door de bijstand want die bijstand stelt hem nu immers in staat zijn studie af te maken. Jij bent misschien geen student maar je vriend zeker wel. En trouwens, elke student moet en studeren en werken, dat is niets nieuws.
Wat raar dat mensen zo maar weten wanneer je misbruik maakt van de voedselbank.

Jullie kennen de regels, weten wanneer je er voor in aanmerking komt?

Knap hoor

Soms werken mensen en willen hogerop komen en volgen daarom een studie. Als de partner die kostwinner is dan werkeloos wordt heb je een probleem he.

Boven de 27 kom je niet in aanmerking voor wat dan ook en moet je het gewoon uit eigen zak betalen.

Hopelijk krijgen jullie nooit te maken met een situatie waarbij je gebruik moet maken van de vb. Van de andere kant leert het jullie wel om eens niet zo snel te oordelen.

Loop eens een dagje mee als vrijwilliger bij de voedselbank en oordeel dan verder. Ik denk dat sommigen de ogen uit hun hoofd schamen over hun eerdere oordelen.
quote:schijfvan5 schreef op 07 februari 2013 @ 22:20:

[...]

Ik heb met name jouw schrijfsels zorgvuldig gelezen, om me maar geen buil te vallen met m'n reactie.

Ik blijf er bij italie meisje, ik vind dat jullie in een luxe positie zitten. Nogmaals is je niet misgund hoor maar de bijstand en VB is naar mijn idee voor een andere 'doelgroep' bestemd.

Helemaal mee eens!

Man en ik hebben naast onze banen en onze kinderen avondstudie's gedaan om verder te komen, geheel zelf bekostigd en in eigen tijd, waarom kunnen jullie dat ook niet, het gros van de Nederlanders doen het zo! En bijna alle studenten hebben een bijbaan.

Dochter van forumster is super om sla zaadjes te geven aan haar papa om samen iets te doen, i.v.m. zijn drukte met baan en studie!
quote:schijfvan5 schreef op 07 februari 2013 @ 22:20:

[...]

Ik blijf er bij italie meisje, ik vind dat jullie in een luxe positie zitten. Nogmaals is je niet misgund hoor maar de bijstand en VB is naar mijn idee voor een andere 'doelgroep' bestemd.Nou nou wat je luxe noemt ! Ik vind juist wel dat haar "doelgroep" er zeker gebruik van moet maken. Zo voorkomt ze denk ik dat ze niet in de goot belanden. Slachtofferrol..... bleh wat een gezeik allemaal weer. Soms heb je het echt niet voor het kiezen en al doe je nog je best soms lacht het leven je even niet toe.... helaas.
@kwallebal; het is toch hun eigen keus om die studie door te zetten?
Ik vind dus wel dat je altijd een keus hebt

Als je in zó'n situatie terecht komt, kies je voor dat moment de beste oplossing èn niet voor de langere termijn
Natuurlijk maak je een studie af. Je hebt er tijd en geld geinvesteerd en het duurt nog een half jaar.

Kom zeg, als to over een jaar schrijft dat vriend studie heeft afgebroken om geen gebruik te hoeven maken van de vb is het ook weer niet goed.

Er zijn mensen die echt misbruik van de bijstand maken en geen 200 e per mnd krijgen maar het hele bedrag en het verrekken om er ook maar iets aan te doen om eruit te komen. Die mensen mag je aanpakken.

Bovendien zal die studie al wel betaald zijn dus is dat geld ook nog eens weg.

Christina, fijn dat jullie beiden een fulltime baan hebben maar zal dat over een jaar nog zo zijn? In heel Nederland is het momenteel bar en boos wat banen betreft dus wie zegt dat het jullie niet overkomt.
Vriend van to heeft een bijbaan dus wat wil je dan nog meer?

Tegenwoordig heb je, ook als student zijnde niet zomaar een bijbaan of je moet ver beneden het minimum gaan werken ( zwart in de horeca)

Jij wilt toch ook fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en kunnen leven van het loon wat je verdiend dus gun een ander dat ook.

Heeft te maken met solidariteit.
Gunnen? Die ander zal er zelf ook hard voor moeten werk
quote:calvijn1 schreef op 07 februari 2013 @ 22:33:

@kwallebal; het is toch hun eigen keus om die studie door te zetten?

Ik kan ze geen ongelijk geven , ze zouden wel dom zijn om er nu mee te stoppen.

Die paar maanden dat ze gebruik moeten maken van een aanvulling en vb ,is beter dan de rest van hun leven in de bijstand, of dacht je dat Italie meisje en haar lief nu een baan vinden?

Als je 20 bent ben je al te oud laat staan als je 28 bent!
quote:kloesa schreef op 07 februari 2013 @ 22:31:

[...]

Nou nou wat je luxe noemt ! Ik vind juist wel dat haar "doelgroep" er zeker gebruik van moet maken. Zo voorkomt ze denk ik dat ze niet in de goot belanden. Slachtofferrol..... bleh wat een gezeik allemaal weer. Soms heb je het echt niet voor het kiezen en al doe je nog je best soms lacht het leven je even niet toe.... helaas.andere studenten moeten ook werken en zich in de schulden steken.
En dat dééd Italië-meisje ook, als kostwinner, tot ze d'r baan kwijtraakte.

Denken jullie trouwens echt dat iemand in de huidige tijd nog bijstand krijgt als die daar geen recht op heeft? Iedereen onder de 27 wordt tegenwoordig verplicht om een studie te volgen, want: recht op studiefinanciering en dat is een voorliggende voorziening. Maakt niet uit dat dat een lening is.

Denken jullie echt dat als er andere opties waren geweest in de ogen van de bijstandsconsulent van Italië-meisje en haar vriend, zie niet met zachte, dan wel met harde hand die richting op gedirigeerd werden?

Ik ben echt met stomheid geslagen over zo veel naïeviteit hier. Alsof mensen zomaar hun handje ophouden en ze er dan "dus" fijn een leuk bedrag aan bijstand in gestopt krijgen. Die hele bijstand wordt zo veel mogelijk leeggekieperd, omdat 'ie veel te duur is. Als je er nu nog in zit, reken er dan maar op dat je er recht op hebt.
quote:Italie_Meisje schreef op 07 februari 2013 @ 11:36:

Voor de laatste keer dan maar. Studie kan niet stop gezet worden. Het gaat om nog een half jaar. Na dat halfjaar heeft hij een vaste baan van 40 uur met loonsverhoging. Alle problemen opgelost.

Stopt hij nu met de studie kan hij idd iets meer werken, levert een paar honderd per maand op. Pakt hij zijn studie weer op hebben we weer precies hetzelfde probleem. Echt hoe moeilijk is het om dat te begrijpen.

Bovendien moet hij zijn studie afmaken anders heeft hij geen diploma's.

Bovendien is dit onze keuze, maakt me ook niet uit wat jullie daar van vinden.

Wij hebben goed gekeken naar de voors en tegens. Dit was de beste keus. Nu heel vervelende situatie maar die is zo over een half jaar klaar. Anders hebben we heel iets meer maar blijft het voor een veel langere tijd krap.

Je schrijft het zelf; natuurlijk kan je vriend meer gaan werken en meer verdienen. Zodra hij dit gaat doen hebben jullie geen recht meer op bijstand.

En nogmaals; alle recht op vrije keuze, alleen jullie 'beste keus' vind ik vrij asociaal, gaat nl over de rug van een ander. Als je vriend een paar uur zou gaan werken hebben jullie die 200 Euro bijstand helemaal niet nodig. Om over de VB maar niet te

spreken.

Echt italie meisje je blaast m.i. veel te hoog van de toren.
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 februari 2013 @ 22:55:

[...]

andere studenten moeten ook werken en zich in de schulden steken.

Geen recht meer op studiefinanciering = ook geen recht meer op een studielening bij DUO. En bij de bank zullen ze het ook niet kunnen krijgen. Ik denk zomaar dat de overweging in geval van Italië-meisje en haar vriend is geweest dat ze (als in: de uitkeringsverstrekker) uit alle opties de minst kwade gekozen hebben, met de grootste kans dat Italië-meisje en vriend zo snel mogelijk ook weer úit de bijstand zouden raken.

Wie ben jij of wie zijn jullie om aan het (tegenwoordig echt niet zo zachtmoedige) oordeel van een bijstandsconsulent te twijfelen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven