Bearnaise bindt niet

18-02-2013 12:12 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soms maak ik bearnaise, met eidooier, dragon, azijn en gesmolten boter. Ik doe de eerste drie in een kom, au bain marie, kloppen tot het mengsel dikker wordt. Dan de boter er langzaam doorheen kloppen, net als bij mayonaise. Alleen: de ene keer 'pakt' het wel en krijg ik een mooie saus. De andere keer blijft het vloeibaar, de textuur van de boter zeg maar. Hebben jullie goede tips voor me, of een truc die altijd werkt? Ik los het zelf vaak op door een extra dooier te pakken en de saus opnieuw op te kloppen, maar liever in 1 keer goed.
Als je het wijn/azijn/dragon mengsel inkookt in het begin moet je zorgen dat je echt maar 1 max 2 eetlepels ingekookt vocht overhoudt. Dit op 3 eierdooiers.

Dunne saus komt meestal door te weinig boter en doordat de boter er te snel bijgegoten is.

Niet echt dé tip helaas. Wat zijn de hoeveelheden in e receptuur?
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik maak het voor 1 persoon (mezelf) en dan gebruik ik inderdaad 1 eetlepel azijn, dragon naar smaak en 1 eierdooier. Ongeveer 150-200 gram gesmolten boter erbij. Dan krijg ik wel veel te veel saus maar nog kleinere hoeveelheid kan denk ik niet.
Langer (kloppend) wachten. De eidooier gaat pas vanaf een graad of 70 binden, ik denk dat je te dunne saus nog niet heet genoeg is.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Ik denk dat je de verhouding niet helemaal goed hebt. Voor 1 a 2 eetlepels castric gebruik ik 3 eierdooiers en 150-200 gram boter.

Ik gebruik Dit recept en het is tot nu toe elke keer gelukt. Wel klop ikmau bain marie, niet zoals in het recept staat.
Ik zal het eens proberen met meer eierdooiers, zou goed kunnen dat dat het verschil maakt. Bedankt!
Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven