Gezondheid alle pijlers

Stopweek

19-02-2013 11:23 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje aan de gebruiksters van anticonceptie die een stopweek kent (pil, nuvaring, etc.): lassen jullie elke keer trouw een stopweek in? Of gaan jullie ook vaak door met een nieuwe strip/ring etc zonder een stopweek in te lassen?

Het valt me namelijk op dat eigenlijk al mijn vriendinnen die aan de pil zijn, deze standaard doorslikken, en pas een stopweek inlassen als ze een doorbraakbloeding krijgen. Zelf doe ik dit ook zo, op aanraden van verschillende gynaecologen. Wegens menstruatieproblemen moet ik de pil slikken, en hiervoor heb ik al diverse gynaecologen gezien. Allemaal zeggen ze hetzelfde: die stopweek elke maand is puur ter geruststelling, dat het lijkt of je ongesteld word, en dus dat je niet zwanger bent. Voor je lijf maakt het echter niet uit of je doorslikt of stopweken inlast, hoewel het dan weer niet goed is om een jaar aan een stuk door te slikken. Ze adviseren allemaal om steeds 3 strips door te slikken, en dan een stopweek om doorbraakbloedingen te voorkomen. Mochten deze doorbraakbloedingen uitblijven, kan ik tot een hakf jaar doorslikken, 2 stopweken per jaar zou voldoende zijn. (Zijn zeker 6 gynaecologen die me dit verteld hebben).

Maar waarom is die maandelijkse stopweek er dan? Ter bevestiging dat je niet zwanger bent ja, maar zijn er echt vrouwen die standaard elke maand een stopweek inlassen? Zo ja, waarom? Slik je door, waarom kies je daar dan voor?

Gewoon nieuwsgierig

Slik jij door?

Totaal aantal stemmen: 10

Nooit (20%)
Soms, als ongesteld zijn even niet uitkomt bijv. (50%)
Regelmatig (10%)
Altijd (20%)
De maandelijkse stopweek is er om de natuurlijke cyclus na te bootsen.

En ik heb veel last van PMS, dus ik ben altijd blij als ik aan het eind van de pilstrip weer met de pil kan stoppen.Ik stop trouwens ook maar 6 dagen, anders krijg ik last van hoofdpijn.
Ben volgens mij al 3 jaar niet ongesteld geweest. Krijg geen doorbraakbloedingen. Toen ik nog wel een stopweek had was ik soms 3 weken ongesteld. Zo erg dat mijn man dacht dat ik een miskraam had. Dus geen stopweken meer, heerlijk!
Ik stop meestal wel voor een week. Dit is pure flauwekul, maar tussen mijn oren zit het dan lekkerder omdat ik het idee heb dat dit voor mijn lijf beter is.

Alleen in geval van onhandigheden zoals vakanties, slik ik wel eens door omdat ik dan geen zin heb in gedoe.

Nu moet ik zeggen dat ik ook amper klachten heb als ik "ongesteld" ben. Hooguit 1 dagje wat lichte buikpijn, maar verder nergens last van.
Toen ik nog aan de pil was nam ik nooit een stopweek, soms na een half jaar ofzo als ik een ergere doorbraakbloeding kreeg.

Stopweek heeft inderdaad geen nut, gewoon een idee-fix.
De stopweek is ingesteld bij het uitvinden van de pil, omdat het eerst niet als anticonceptivum op de markt gebracht mocht worden, maar als "cyclusreguleerder".

Dat is in sommige landen nog steeds zo, vandaar die kunstmatige stopweek. Maar er is inderdaad geen enkel nut voor, wel moet er af en toe een onttrekkingsbloeding optreden voor je baarmoederslijmvlies en 2x per jaar is prima.
quote:Nonovrouw schreef op 19 februari 2013 @ 12:38:

De stopweek is ingesteld bij het uitvinden van de pil, omdat het eerst niet als anticonceptivum op de markt gebracht mocht worden, maar als "cyclusreguleerder".

Dat is in sommige landen nog steeds zo, vandaar die kunstmatige stopweek. Maar er is inderdaad geen enkel nut voor, wel moet er af en toe een onttrekkingsbloeding optreden voor je baarmoederslijmvlies en 2x per jaar is prima.

En dat is dus precies de reden dat ik wel een stopweek houd (meestal). Hoe vaak het wetenschappelijk ook als onzin wordt aangetoond, in mijn hoofd zit gewoon dat het "gezonder" is om dat baarmoederslijmvlies maandelijks "op te ruimen" omdat het niet gezond kan zijn omdat een half jaar niet te doen..

stom he?
Altijd trouw een stopweek behalve tijdens vakanties etc. Als ik hem een langer doorslik en dan stopweek doe word ik moeilijker ongesteld. Ik ben het ook maar 3 dagen ongesteld.
quote:laylalala schreef op 19 februari 2013 @ 12:42:

[...]

En dat is dus precies de reden dat ik wel een stopweek houd (meestal). Hoe vaak het wetenschappelijk ook als onzin wordt aangetoond, in mijn hoofd zit gewoon dat het "gezonder" is om dat baarmoederslijmvlies maandelijks "op te ruimen" omdat het niet gezond kan zijn omdat een half jaar niet te doen..

stom he?dan kun je misschien beter geen hormonen slikken?
quote:lilalinda schreef op 19 februari 2013 @ 13:00:

[...]

dan kun je misschien beter geen hormonen slikken?

Hoezo niet? Op dit moment is de pil voor mij gewoon nog het beste anticonceptiemiddel. De enige andere echt veilige optie in mijn ogen is om geen seks te hebben tot ik kinderen wil, en dat klinkt niet gezellig.

En ik doe er niemand kwaad mee door elke maand een stopweek in te voeren. Iemand moet de tamponfabrikanten toch sponsoren
laylalala wijzigde dit bericht op 19-02-2013 13:10
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Malcolm gladwell legt het allemaal goed uit in zijn verhaal, John rock'à error. Wel een lang verhaal in het engels.
Sinds ik begonnen ben aan de pil (was toen 15 denk ik) nooit zomaar een stopweek ingelast of het moest echt op advies van de arts zijn. Enkel bij een doorbraakbloeding.
Elke keer gewoon na 21 pillen, 7 dagen niet en daarna weer verder. Als het niet uitkwam, en dta is alleen tijdens vakantie, slikte ik door, maar zelfs vakantie plande ik in de 21 dagen.

Persoonlijk vind ik doorslikken tot een doorbraakbloeding pas onnatuurlijk en ik heb het idee dat het nooit goed kan zijn voor je lijf, al die hormonen elke keer.

Blij dat ik al sinds augustus ben gestopt om zwanger te worden en mijn cyclus direct zelf weer op gang kwam!
Sterker nog, doorslikken heeft voordelen voor de gezondheid. En daarnaast. Ik denk dat als je gewoon doorslikt dat 'handiger' is voor je lichaam. Ipv een tijd en en dan een week niet. Maar dat is een gevoelskwestie.
Ik slik de pil meestal 2 maanden door en dan las ik een stopweek in!
@louba, ik ben wel benieuwd waar je dat op baseert, hoezo vind je het ongezond?
Ik neem ongeveer eens per half jaar een stopweek. Puur omdat ik een hekel heb aan ongesteld zijn doe ik het zo weinig mogelijk, maar volgens mij is het inderdaad beter voor je lichaam om eens per half jaar toch een stopweek te houden.
Kaaatje, mijn mening, ik vind persoonlijk, dat je niet teveel moet sollen met de natuur en het ritme der dingen. Ik ben zowiezo niet van medicijnen, pillen en dergelijke. Als je mij hoort vragen om een aspirine, kun je beter de dokter bellen, zoiets Zodra ik vrijgezel was, ging ik ook weer van de pil af. Als anderen het wel zo doen, prima hoor. Voor mij alleen niet.
Toen ik de pil slikte moest ik wel een stopweek houden na elke strip, want anders kreeg ik een plofbuik en het gevoel dat ik ongesteld ging worden zonder dat het doorzette. Ik heb een paar keer geprobeerd om door te slikken maar na een week dat gevoel, was ik het dan helemaal zat. Ben nooit verder gekomen dan halverwege strip 2.

Daarna heb ik altijd de bloeding verschoven als dat nodig was door de derde week niet helemaal af te maken. Liever inkorten dan langer slikken. (En ja dat is veilig)

Maar kennelijk hebben de meeste vrouwen dat probleem niet. Het schijnt iets met een gevoelige vochthuishouding te maken te hebben.
Ik slik liever de pil gewoon door. Als ik stop wordt ik de laatste tijd goed ziek! Lig nu ook weer op de bank. Dus dat wordt nu weet doorslikken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven