De HuishoudCoach

16-01-2013 15:52 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het boek: Aan de slag met De HuishoudCoach van Els Jacobs

(Luxe editie,2012)

Ben je zonder opruimtalent ter wereld gekomen? Is je huis(houden) versloft en verstoft? Wil je graag opgeruimd leven, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Geen nood, De HuishoudCoach weet raad!

In dit praktische en positieve boek biedt De HuishoudCoach je:

- Inzicht in de oorzaken en gevolgen van chaos in huis en hoofd.

- 4 methoden voor succesvol opruimen, administreren, agenderen en poetsen.

- Een overzicht van beruchte valkuilen en beproefde oplossingen.

- Met 4 x 12 haalbare weekopdrachten om thuis mee aan de slag te gaan.

Ook geschikt voor niet-chaoten met chronisch tijd- en ruimtegebrek!

Na het eerste hoofdstuk van dit boek gelezen te hebben, ben ik erg enthousiast geworden. Het boek is op een fijne manier geschreven met veel voorbeelden. Tegelijk is het ook een werkboek waar je de theorie gelijk in praktijk kunt brengen. Zijn er mensen die dit boek al gelezen hebben en hun ervaringen willen delen?

Het lijk me ook leuk om in dit topic met elkaar het boek en de voortgang van de weekopdrachten te bespreken. Dus ik hoop dat er mensen zijn die net als ik ‘aan de slag’ willen! Op naar een opgeruimd huishouden!!
Minke2009: Woow je stofzuigt echt vaak dan! Maar ik snap het wel met 2 kleintjes. Dat is zeker wel een idee voor mij, ik doe nu wel eens vaker op zaterdag of zondag flink wat in het huis. Maar vaak is vriend ook thuis dus vind ik het leuk om iets met hem te gaan doen.. Prioriteiten he!

Robijn30: Hoe is je weekend weg geweest?? Of ben je nog niet terug.. Wat heerlijk dat je keuken nu helemaal gedaan is. En je hebt ook alweer een goede planning voor deze week. Dat met de foto's is hier ook een probleem.. Alles staat op de computer en als backup op een harde schijf. Ik wil al heel lang digitaal fotoboeken maken maar ik vind het best nog wel veel werk! Moet daar echt de rust is voor vinden. Maar ik hoor het ook graag als er andere ideeen zijn!

Mossel: Superfijn toch dat het zo goed gaat! Juist leuk om hier te vertellen dat motiveert alleen maar. En voor jullie is het ook wel echt nodig juist omdat je thuiswerkt denk ik, moet toch werkbaar blijven! Hoe doe jij dat met die foto's hier plaatsen? Ik vind het ook wel leuk om soms is iets te laten zien, ik vind de herkenbaarheid dan alleen wat minder..

Hier ook als doel om in een jaar dingen op orde te hebben hoor, dit loopt dan ook gelijk samen met de opdrachten uit het boek! Morgen vrij dus ik ga aan de slag, ik wil graag: alles afstoffen, stofzuigen, wc en keuken schoonmaken. Tussendoor nog een wasje. En in ieder geval optijd uit bed en gelijk klaarmaken. Ik ga vanavond weer verder met de uitgebreide avondroutine, moet goedkomen! Soms is bij ons de eettafel niet gebruikt en de keuken ook weinig, dus zo gebeurd dan.

Hoe gaat het bij jullie??
Het was een zeer geslaagd weekend. Veel kunnen zien, lekker gegeten en in een mooi hotel overnacht. Wat doet het eens mens goed om even weg te gaan.

Gister nadat we thuis waren gelijk alles uitgepakt en terug op ze plek gezet. Wasje gelijk gedraaid. Vannochtend wasje ogeruimd.

Samen met man grote boodschappen gedaan. Heb echt een voorraad ingeslagen. Dat scheelt weer want met twee kleintjes naar de supermakt is geen pretje!

Heb gelijk alles opgeruimd voorraadkast is weer helemaal aangevuld!

Vandaag het fornuis goed schoongemaakt. De tegels erom heen en alle pitten. Ik heb zo een groot rvs fornuis prachtig om naar te kijken haha maar een hele klus om schoon te maken!

Ben nu bij mijn ouders ik blijf nog een nachtje slapen met de kinderen. Morgen weer richting huis. Wil morgen de oven doen en bladen dan is de keuken echt af.

Manlief heeft beloofd deze week alle ramen te doen. We hebben er veel dus elke dag een beetje.

Ok dus tafel opruimen, aanrecht schoon en tien minuten rondje!

Moet lukken toch!

Mossel lijkt me echt moeilijk om je huis schoon te houden als er ook wordt gewerkt. Maar probeer voor jezelf een ritme te creeren,

Tulp super dat je hier een samenvatting zet van het hoofdstuk dank hiervoor. Succes morgen en hou ons op de hoogte.
Fijn voor je, robijn, dat je weekendje weg een succes was. En meteen weer flink in actie geschoten, respect! Ik zou waarschijnlijk op de bank zijn neergeploft...

xtulp: foto's plaatsen doe ik zo: foto uploaden met Photobucket (is een website, wel even registreren) en daar het linkje gaan halen (rechtse icoontje bij de foto naar keuze, en dan bovenaan op 'Links' klikken). De URL van je foto wordt dan gekopieerd. Dan hier op het forum in je bericht op het icoontje voor afbeelding toevoegen klikken (vijfde icoontje van rechts) en de URL erin plakken.

De nieuwe gewoonte voor de avondroutine is wel een goede. Elke avond 10 minuutjes opruimen, dan zijn de dagelijkse rommeltjes wel weg. Tot nu toe gaat het me gemakkelijk af, dat boek.
Ik heb trouwens vandaag alle gewassen was opgeplooid (twee manden) en in de kasten gelegd. Ik doe normaal ongeveer elke avond een was, en dan blijf ik wel bij. De poetsvrouw doet elke vrijdag de strijk (meestal een kleine halve mand), ik weet het, ik ben verwend...
Mossel normaal plof ik ook neer op de bank maar nu niet meer!

Vandaag bij thuiskomst met de kinderen ook gelijk alles tassen uitgepakt en twee wassen gedraait. Het scheelt echt zoveel als je

Gelijk alles opbergt.

Vandaag heb ik gelijk ook het huisje gedweild en afgestoft.

Vaatwasser aangezet en uit geruimd. En na het avondeten alles opgeruimd en het aanrecht is schoon. Ik kwam bijna in de verleiding om op de bank te ploffen! Maar ik merk gewoon dat het maar een kwartiertje werk is en zo hou ik mijn keuken schoon.

Morgen gaat manlief iets ondernemen met dochter. Dat geeft mij weer wat ruimte om hier wat te doen. Dus morgen echt de oven en de frituurpan scrobben! Verder wil ik alles labelen in de keuken. Hoe bedoel je we hebben de smaak te pakken!
Robijn30: Fijn dat je weekend je weg leuk was! Maar wow jij hebt zeker de smaak te pakken. Hoe meer resultaat je ziet hoe leuker het ook wel word he! En inderdaad als je alles gelijk even bijhoud is het veel minder werk. Hoe gaat het vandaag met je voorgenomen klusjes? Ben wel benieuwd naar je spulletjes die gelabeld zijn!

Bij mij gaat het boek me ook prima af, vind het ook leuk om er zo mee bezig te zijn. Maar ik besef me wel dat ik in het voordeel ben ik vergelijking met jullie, wij leven natuurlijk maar met 2 personen. Dat scheelt heeel veel opruimen en schoonmaken denk ik zo . Ik doe nu inde avond steeds een rondje opruimen en dat bevalt goed! Ben er vaak zo mee klaar en het ziet er gelijk netjes uit.

Gister veel in huis gedaan, alles wat ik me had voorgenomen dus dat is mooi. Merk alleen wel dat ik de grotere klussen voor me uitschuif, zoals kasten opruimen enz.. Ben wel met de post/financien begonnen, dat op orde brengen en in mappen doen. Doe gewoon zoals ik het altijd doe, ben erg benieuwd wat het boek daarover te zeggen heeft! Want ik denk zeker dat ook daar verbeterpunten inzitten.

Minke2009: Jij al in het boek begonnen?
quote:xtulp schreef op 20 februari 2013 @ 15:03:

Robijn30: Fijn dat je weekend je weg leuk was! Maar wow jij hebt zeker de smaak te pakken. Hoe meer resultaat je ziet hoe leuker het ook wel word he! En inderdaad als je alles gelijk even bijhoud is het veel minder werk. Hoe gaat het vandaag met je voorgenomen klusjes? Ben wel benieuwd naar je spulletjes die gelabeld zijn!

Bij mij gaat het boek me ook prima af, vind het ook leuk om er zo mee bezig te zijn. Maar ik besef me wel dat ik in het voordeel ben ik vergelijking met jullie, wij leven natuurlijk maar met 2 personen. Dat scheelt heeel veel opruimen en schoonmaken denk ik zo . Ik doe nu inde avond steeds een rondje opruimen en dat bevalt goed! Ben er vaak zo mee klaar en het ziet er gelijk netjes uit.

Gister veel in huis gedaan, alles wat ik me had voorgenomen dus dat is mooi. Merk alleen wel dat ik de grotere klussen voor me uitschuif, zoals kasten opruimen enz.. Ben wel met de post/financien begonnen, dat op orde brengen en in mappen doen. Doe gewoon zoals ik het altijd doe, ben erg benieuwd wat het boek daarover te zeggen heeft! Want ik denk zeker dat ook daar verbeterpunten inzitten.

Minke2009: Jij al in het boek begonnen?Ik kan vanmiddag het boek ophalen johoeee!!
Hallo iedereen.

Ik las iemand over foto's die heb ik allemaal op een online site.

En 1 keer per jaar. Als er een website een leuk prijsje kan maken van 400 foto;s dan druk ik ze af en plak ik ze in een foto album.

Meestal ben ik dan 6 euro kwijt.

Veder was iedereen goed bezig met het avond ritme.

Moet zeggen dat ik tegen mijn man had gezegt zet alles maar in de keuken morgen vroeg weer een dag. Nu staat alles in de vaatwasser.

Zondag ook de was gedaan en bedden verschoony.

Maandag benden alles gestoft, gezogen en gedweild.

dinsdag niet zo veel had me dag niet.

Woensdag badkamer schoon gemaakt.

Alles op zolder geschift en heb totaal 5 dozen naar de kringloop gebracht. Moet nog een klein stukje doen maar heb alle webjes weer weg gehaald en gestofzuigd. wc's weer gedaan.

Donderdag: dus vandaag de trapkast schoonmaken.

Zolder afmaken. slaapkamers stofzuigen en opruimen.

Kinderen hebben vakantie dus ligt wat meer speelgoed hier en daar dan normaal. Vanmiddag gaan we naar een overdekt speel gebeuren. Dus geen rommel thuis.
Hoofdstuk 3, week 6 Breid je avondroutine uit

De afgelopen weken heb je langzamerhand een begin gemaakt met het opbouwen van een vaste avondroutine. Deze week ga je kijken welke 7 extra gewoonten je aan de routine toe zou kunnen voegen. Dit zijn dus voor iedereen andere dingen. Je voegt deze op volgorde van belangrijkheid toe aan de post-it met de 3 gewoontes uit het boek.

Voorbeelden: Brood uit de vriezer halen, tafel dekken, agenda bekijken, tas voor morgen inpakken.

Zullen we ons persoonlijke lijstje met de 7 gewoontes in dit topic plaatsen?
Minke2009: En hoever ben je met het boek? Inspirerend, vind je niet? Productieve week heb jij gehad! Plan jij altijd van tevoren wat je wanneer wil doen?

Dames, ik moet weer even extra gemotiveerd worden!!!

Vind het nog erg leuk om via het boek te werken, de uitvoering schiet er alleen soms een beetje bij in. Deze week dus ook weer 7 taken erbij per avond, vind het best veel! Ga ze dus niet al te groot maken, moet wel uitvoerbaar blijven. Ben namelijk vaak savonds buiten de deur dus dan komt het er niet van!

Ik merk wel dat ik het fijn vind om er hier over te kletsen, dat zorgt ervoor dat ik niet zomaar een week oversla... Zullen we wat meer een stok achter de deur voor elkaar zijn??
xtulp, het is volgens mij niet de bedoeling van meteen zeven nieuwe gewoontes bij je avondroutine te doen. Je schrijft er zeven op in volgorde van belangrijkheid, en alleen de bovenste gewoonte voeg je deze week toe. Later komt er dan weer eentje bij, en als dat goed in je systeem zit weer eentje enzovoort. Anders zou het inderdaad wel erg veel zijn.

Hier schieten de routines er soms een beetje bij in, maar in het algemeen gaat het goed. Zit hier ook weer met een ziek zoontje (en hij was nog maar twee weken genezen van de griep) en dat zorgde deze week voor drie slapeloze nachten (of toch bijna), en dat is ook niet bevorderlijk voor het huishouden. Maar goed, hij is bijna helemaal beter, dus ik vlieg er ook weer in!

Goed idee om ons lijstje van zeven nieuwe gewoontes hier te delen. Ik kom tot nu toe maar aan zes, moet nog eens diep nadenken over een zevende. Maar hier dus al mijn zes nieuwe gewoontes (maar ik begin dus deze week alleen met de bovenste):

1. was inzetten indien nodig (deed ik tot nu toe steeds ergens tussendoor, vaak overdag (duurder elektriciteitstarief!))

2. kleren voor de volgende dag klaarleggen (voor mezelf en de kinderen)

3. brooddoos en snackdoosjes klaarzetten voor mee naar school (nog niet gevuld, dat doe ik 's ochtends)

4. ontbijttafel zo veel mogelijk dekken

5. agenda/kalender checken voor volgende dag

6. to-dolijstje maken voor volgende dag

Allemaal 'klusjes' die heel weinig tijd in beslag nemen, maar die het 's ochtends wel wat makkelijker maken (behalve dan was inzetten). En dat is voor mij mooi meegenomen, want een ochtendmens ben ik allerminst...
Rustig hier!! Hoe gaat het met jullie Minke2009 & Robijn30?

Mossel je hebt gelijk, heb nog eens goed gelezen en het is inderdaad per week bekijken of je er weer een gewoonte van je verlanglijstje bij wil doen. Wat vervelend dat je zoontje ziek was, kan me voorstellen dat je dan minder aan dingen toekomt! Hier schieten de routines er soms ook wat bij in, maar dan was het ook niet erg nodig moet ik zeggen, dan heeft het weinig nut natuurlijk. Je rijtje ziet er goed uit, ik kom een beetje op dezelfde soort dingen uit!

1. Brood klaarmaken

2. Vaatwasser instellen

3. Kleding opruimen + klaarleggen voor de volgende dag

4. Agenda bekijken voor de volgende dag

Verder kom ik nog even niet, volgt later!

Hier verder erg druk met werk en van alles en nog wat, dus het huishouden loopt wat minder. Wil zaterdag even een flinke slag slaan!
Dames hoe gaat het bij jullie?? Zijn er nog andere die ervaring hebben met het boek en hierover willen kletsen?

Hier met week 7 begonnen. Sommige dagen ben ik heel bewust bezig met een vaste routine en sommige dagen schiet het er helemaal bij in. Ik heb veel zin in het volgende hoofdstuk, ben wel een beetje klaar met opruimen! Maar nog 5 weken te gaan!
Hier gaat het in het algemeen ook goed! Af en toe een schiet de avondroutine er een beetje bij in, maar meestal heb ik mijn lijstje netjes afgewerkt.

Gisteren rampzalig nieuws gekregen (toch rampzalig voor ons huishouden): onze poetsvrouw stopt ermee . We wisten wel dat het er een keer van ging komen want ze is al over de zestig, maar nu het echt zover is, is het toch even slikken. Misschien moet ik maar meteen met het hoofdstuk over poetsen beginnen .

Het is wel de bedoeling dat er iemand anders komt, maar goede poetsvrouwen (of -mannen) zijn moeilijk te vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven