guacamole-vraagje

19-05-2008 20:02 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb vandaag heerlijke wraps gegeten, met verse guacamole...erruggg lekker, ik had alleen veeeeeeeeelsteveel..

weet iemand of quacamole geschikt is om in vriezen??

bedankt!!
Nee, guacamole kun je niet bewaren, niet in de koelkast en niet in de vriezer. Wordt bruine smurrie.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
nee, is niet geschikt. Want het gaat een beetje schiften, oftewel als je het ontdooit, dan gaat het vocht apart. Niet doen dus.

Wel zonde hoor, eet het morgen anders nog met nachos, of vanavond bij de borrel.

Bewaren in de koelkast kan wel, citroensap erbij doen, tegen het verkleuren. En als het bruin wordt, is het niet meteen bedorven. Een dagje in de koelkast kun je het wel bewaren.
De volgende dag eten is al niet lekker meer hoor, Cooper, of heb jij andere ervaringen?
Met beetje citroensap kun je het bruin worden tegengaan. Maar invriezen, nee, zoals Cooper zegt.
quote:Poezewoes schreef op 19 mei 2008 @ 20:06:

Nee, guacamole kun je niet bewaren, niet in de koelkast en niet in de vriezer. Wordt bruine smurrie.

daarom moet je de avocadopit bewaren die duw je in de guacamole, en dan hoppa in de koelkast ..

heb ik me laten vertellen.
Ik bewaar het soms nog 1 dag in de koelkast. Langer gaat echt niet. Na het maken moet je de pit erin doen om verkleuring tegen te gaan en als je het in de koelkast doen een beetje citroensap erover doen en goed afdekken met een deksel. Het deel wat je die dag wilt gebruiken apart houden. In de vriezer gaat niet.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
wat een snelle reacties bedankt!!!

de pit heb ik helaas al weg gegooid, maar wel een goede tip voor de volgende keer.

dan maar een zak nachos openmaken vanavond....

heh, vervelend
Tsja, bij mij gaat ie altijd in 1 avond op Maar de keer dat ik het probeerde, was ie niet lekker meer de volgende dag. Ik doe de pit er overigens ook in als ik hem maar een uurtje of 2 hoef te bewaren, zelfs dan kan verse guacamole al wat bruinig worden. En idd, citroensap er overheen.
bij mij overleeft ie de avond ook niet .... lekker !!
quote:2000 schreef op 19 mei 2008 @ 20:14:

wat een snelle reacties bedankt!!!

de pit heb ik helaas al weg gegooid, maar wel een goede tip voor de volgende keer.

dan maar een zak nachos openmaken vanavond....

heh, vervelend zeg maar tegen sonja dat het van ons moest
volgens mij is die pit een fabeltje, het citroensap niet.

goed afdekken met alu-folie schijnt ook te helpen om verkleuring tegen te gaan
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
He shit, dacht ik een goed recept voor guacamole te vinden!

Ik had steeds een zakje van Casa Fiesta, maar die smaakt al een tijdje anders, dus koop nu keurig een potje.......Maar vers is lekkerder.

Iemand tips?

Oh, ennuh, nee, ik ben niet de avocado's vergeten.
Ik drukte er altijd alufolie op, dus alle lucht eruit (de avocado reageert met lucht namelijk, dat is oxideren, en daardoor wordt-ie bruin).

Werd niet bruin en was de dag erna nog prima.
Ik heb 2 recepten van guacemole. De ene heb ik in de loop der jaren zelf uitgedokterd en is crème-ig, de andere kreeg ik een paar maanden geleden van een canadese kennis en die is groffer. Heel belangrijk bij beide recepten is dat de verse ingredienten (avocado, tomaat) ook goed rijp zijn.

Poez' recept

2 avocado's

klein bekertje zure room

2 tenen knoflook

1 klein uitje

chilipoeder

gemalen koriander

gemalen komijn

peper zout

lime juice

2 kleine tomaten

klein handje gehakte verse koriander

Alles, behalve de tomaat, in een hakbak of blender pureren tot een crème. Dan tomaat 1 mee laten draaien tot hij medium fijn is. Dan tomaat 2 mee laten draaien tot hij grof gehakt is.

Christina's recept

(Hoeveelheden naar smaak)

Avocado's

limejuice/lemon juice

verse gehakte koriander

uitje

paprika

tomaten

knoflook

sambal

zure room

zout en peper

Avocado's prakken, stukje mogen. Alle andere ingredienten snipperen/in blokjes snijden en de heleboel door elkaar roeren.
Bedankt Poez!!

Morgen eten wij wraps, krijg er trek van!
Wat ik doe: halve avocado in de guacamole, andere helft luchtdicht in een zakje (zakje helemaal tegen het vruchtvlees), want als er geen lucht bij komt, blijft hij goed. In de koelkast en dan binnen een paar dagen opeten.

En wat je over hebt van je guacamole, is de volgende dag heus nog wel lekker op brood of cracker.
quote:Poezewoes schreef op 19 mei 2008 @ 21:51:

Poez' recept

2 avocado's

klein bekertje zure room

2 tenen knoflook

1 klein uitje sjalotjes

chilipoeder

(gemalen koriander, soms)

gemalen komijn

peper zout

lime juice

2 kleine tomaten (alleen het vruchtvlees, zonder vel)

klein handje gehakte verse koriander

]

Ik maak het meestal ook zo, alleen doe ik er meestal nog een lepeltje salsasaus door. De hoeveelheden van kruiden, sjalotjes, tomaat end. hangt even af van hoe groot of hoeveel avocado je hebt.

En lekker is bijv. 1 lepel zure room en een lepel mayo/yogonaise.

Zelf doe ik het nooit in de keukenmachine want ik wil geen gladde massa, ik prak de avocado altijd omdat je dan nog lekker wat stukjes in je guacamolesaus hebt.
Ik vind eigenlijk guacamole met alleen avocado, zuro room, citroenspa en wat peper en zout het allerlekkerst...
Sinds ik het recept van Christina heb, wissel ik het af. Ik vind die creme ook heerlijk, met stukjes tomaat erin.

Overigens is die lepel sambal erin een aanrader, erg lekker. Dat ontdekte ze trouwens toen ze hier, omdat er geen verse pepertjes in huis waren....

Gosh, ik denk dat ik vanaaf aan de guacamole ga. Krijg hier zo'n trek van. Had ik laatst ook al met een topic over artisjok.... die was heerlijk. Hahaha.
Ik heb nog maar 1 klein advocadootje liggen. Zou ik genoeg hebben voor 2 personenen? Kan ik trouwens creme frache gebruiken ipv sour cream?
Volgens mij kan dat wel suikervrij,1 avocado is wel weinig maar dat doe ik ook wel eens..
Up voor duploo.
Thx!
Of in plaats van de chilipoeder tabasco gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven