Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Lees af en toe mee, en nu gaat het eindelijk gebeuren...dit jaar een moestuin!

Vorig jaar alleen wat kruiden (rozemarijn, bieslook, munt, tijm etc) en die komen nu weer op of herstellen zich alweer. Moestuingedeelte ligt grotendeels de hele dag in de zon.

Heb wat zaadjes in kweekbakken op de vensterbank staan:

Bieslook

Basilicum

Tomaten

Pepers

Courgette

Paprika

Afrikaantjes

Blauwe bloempjes

Ik heb ongeveer 3 m2, dus overal straks maar ruimte voor een paar plantjes. Maar wil even kijken wat een beetje goed werkt dit jaar, en dan volgend jaar daaraan aanpassen.

Bij de Lidl een kweekkas voor buiten gehaald (die ModestMan voor me in elkaar heeft moet zetten...rotding...) waar ik straks mijn rozemarijn- dropplant- en lavendelstekjes in kan zetten.

Vind het wel spannend, ben benieuwd of het gaat lukken!

Hebben jullie eigenlijk veel dingen die in de winter ook blijven staan? Anders is het zo kaal...bij mij is de halve tuin straks moestuin en in de winter is dan de halve tuin kaal.

Oja, en iemand ervaring met een jeneverbes struik? Die had mijn oma als kerstboom dit jaar. En nu heb ik hem maar geadopteerd
Eccoci qua, a guardare le nuvole su un tappeto di fragole
Mijn tuin is een mengelmoes van vaste bloeiende planten, groentes en fruit. Er staat altijd wel iets te bloeien of iets om te plukken.

Nog even het het seizoen bast weer los! :-)
Hehe, vandaag eindelijk mijn tomaten en paprika gezaaid (die vervolgens in een onbewaakt ogenblik bijna verzopen zijn door jongste dochter die dacht mij van hulp te zijn ). Ben benieuwd of alles opkomt, want het waren verrekt dure zaden. Gelukkig zijn hier komende week de groentezaden bij de Aldi in de reclame en die kosten 3x niks. Daar ga ik dus zeker nog wat van inslaan.

En ik zit maar te wachten op temperaturen boven nul, dan kan ik de peulen in de bakken buiten zaaien.
@ravenloos, wat heb je zoal staan aan leuke planten? Ben altijd op zoek naar tips voor leuke plantjes

Dit is mijn eerste tuin, we wonen hier sinds vorig najaar dus niet zo veel ervaring.
Ik het salie staan, en echinacea (zonnehoed) geeft hele mooie bloemen.

daarnaast staan bol primula's en aardbeien plantjes. ook heb ik een pruimen en nectarine boompje staan. vooral de boompjes vind ik helemaal geweldig. mooie bloesems, groen blad en in het najaar lekker je eigen fruit uit de tuin plukken.

qua bloemen heb ik verder geraniums staan en een hele hoop zomer bollen. echt een aanrader hoor! ze worden heel mooi met uitbundige bloei. en veel blijven jaar na jaar staan.

gewoon eens bij het tuincentrum kijken en wat zakjes kopen.
Ik heb net bij de Lidl zaadjes gehaald. Ook heb ik een vensterbank kasje, ga zo meteen de bakjes vullen.

Deze zaadjes heb ik:

-Sla

-Wortelen

-Pompoen

-Sugar snaps

-Komkommer

-Tomaten

-Paprika

-Pompoen

-Bieslook

-Basilicum

-Peterselie

Ik weet alleen nog niet precies wanneer ik wat moet gaan zaaien, heeft er iemand tips?

Verder komen de sla en de wortelen direct in de tuin, de pompoen ook? En de rest in het kweekkasje (de kruiden alleen niet denk ik)

Vind het nu al onwijs leuk haha
Staat dat niet op de zakjes zaad? even denken .. zo uit mijn hoofd: Wortel kan nu buiten, onder plastic tunneltje. Sla heb ik al gezaaid ook, kan binnen voorzaaien maar moet dan direct naar buiten zodra het ontkiemd is en dan wel beschermd: in klein kasje, onder plastic en vliesdoek oid. Kan beetje vorst hebben.

Kruiden moeten binnen voorgezaaid en opgekweekt.

Paprika, tomaat, komkommer binnen warm voorzaaien (kan nu, vooral paprika ontkiemt langzaam soms) en liefst buiten hele zomer onder plastic houden.

Pompoen pas in april zaaien, 1 zaad per klein potje en zodra het 4 echte blaadjes heeft buiten met veel compost zetten.
Computer says nooooo
Ik heb aardbeien, paprika's en tomaten voorgezaaid afgelopen week, en ik ben heel benieuwd wanneer (en of ) dingen gaan opkomen. Ik heb nog geen ervaring met zaaien, en mijn woonkamer is vaak maar max. 18,5 graden, dus ik hoop dat de vensterbank warm genoeg is om de zaadjes te laten kiemen. Ik geloof dat op de zakjes stond dat het 2-4 weken kon duren, dus ik geef ze maar gewoon iedere 2-3 dagen (als het er droog uitziet) een paar druppels water en dan zien we het vanzelf.

Iemand nog gouden tips, trouwens? Hoe altijd al je zaadjes aanslaan en gouden bergen opbrengen? Nooit geschoten is altijd mis.. ;)
Anky: leuk he, tuinieren met kind

Ik heb mijn aardbeien binnen die gaan zo de potten in. Doordragers dus de hele zomer smullen. Heb er 20, hopelijk geeft dit voldoende, iemand ervaring mee?

Verder staan buiten onder vlies in de muurkas sla, andijvie, capucijners en wat kouwkiemende bloemen. Sla is al op!

Binnen komen nu de tomaten op, en de paprika's. Die gaan straks in de volle grond in de muurkas, ik ben heel nieuwsgierig naar de opbrengst. Eigenlijk had ik al jaren kleine trostomaten in pot, maar bij toeval ontdekte ik dat ze in de volle grond veeeel meer smaak krijgen. Nu heb ik een soort die wel 2meter hoog gaat worden!

Verder komen de frambozen al voorzichtig op.
Computer says nooooo
Hoi Pampas!

Leuk, heb je bosaardbeitjes? Ik geloof dat je in de late zomer de uitlopers kunt stekken, hoef je volgend jaar niet te zaaien en heb je lekker veel opbrengst ;)

Paprika kan wel 3 weken duren en staat het liefst bij 20-22 graden. Tomaat ook, maar zal ook bij 18,5 prima ontkiemen. Meestal na een kleine week. Niet droog laten worden hoor! En ook niet nat. Warm en vochtig.

Tomaat en paprika moet bij 2-4 'echte' blaadjes verspeend worden en dan als het plantje groot genoeg en de vorst weg, evt naar buiten of binnen grotere pot, afhankelijk van de soort. Verspenen is echt belangrijk, anders groeien ze niet goed door.
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 23 februari 2013 @ 15:53:

Staat dat niet op de zakjes zaad? even denken .. zo uit mijn hoofd: Wortel kan nu buiten, onder plastic tunneltje. Sla heb ik al gezaaid ook, kan binnen voorzaaien maar moet dan direct naar buiten zodra het ontkiemd is en dan wel beschermd: in klein kasje, onder plastic en vliesdoek oid. Kan beetje vorst hebben.

Kruiden moeten binnen voorgezaaid en opgekweekt.

Paprika, tomaat, komkommer binnen warm voorzaaien (kan nu, vooral paprika ontkiemt langzaam soms) en liefst buiten hele zomer onder plastic houden.

Pompoen pas in april zaaien, 1 zaad per klein potje en zodra het 4 echte blaadjes heeft buiten met veel compost zetten.

Ah, bedankt!

Het staat inderdaad helaas niet op de zakjes, dus was al op wat sites aan het neuzen.

Ik heb alleen een vrij kleine tuin en geen ruimte voor een tunneltje. Eens even nadenken hoe ik dat dan ga doen. De kruiden gaan binnen op de vensterbank in een bak. De tomaat, paprika en komkommer wilde ik als het mooi weer is buiten in potten zetten, net als de sugarsnaps (zo had mijn vader de tomaten iig altijd). Pompoen in april pas, check!
quote:ModestMouse schreef op 21 februari 2013 @ 10:16:

Leuk topic! Lees af en toe mee, en nu gaat het eindelijk gebeuren...dit jaar een moestuin!

Vorig jaar alleen wat kruiden (rozemarijn, bieslook, munt, tijm etc) en die komen nu weer op of herstellen zich alweer. Moestuingedeelte ligt grotendeels de hele dag in de zon.

Heb wat zaadjes in kweekbakken op de vensterbank staan:

Bieslook

Basilicum

Tomaten

Pepers

Courgette

Paprika

Afrikaantjes

Blauwe bloempjes

Ik heb ongeveer 3 m2, dus overal straks maar ruimte voor een paar plantjes. Maar wil even kijken wat een beetje goed werkt dit jaar, en dan volgend jaar daaraan aanpassen.

Bij de Lidl een kweekkas voor buiten gehaald (die ModestMan voor me in elkaar heeft moet zetten...rotding...) waar ik straks mijn rozemarijn- dropplant- en lavendelstekjes in kan zetten.

Vind het wel spannend, ben benieuwd of het gaat lukken!

Hebben jullie eigenlijk veel dingen die in de winter ook blijven staan? Anders is het zo kaal...bij mij is de halve tuin straks moestuin en in de winter is dan de halve tuin kaal.

Oja, en iemand ervaring met een jeneverbes struik? Die had mijn oma als kerstboom dit jaar. En nu heb ik hem maar geadopteerd Vraagje, waar heb jij die dropplant vandaan?
Verspenen is de zaailingen overplanten naar een groter potje toch? Moet dat ook als je ze direct in een grote pot zaait? Ik heb wel gemerkt dat een grote pot een grotere plant levert, dus mee eens dat het wel belangrijk is.
Magdalan: je kuntt voor tomaten zgn tomatenzakken kopen. Het neemt bijna geen extra ruimte in beslag hoor. Ik maak nu elf tunneltjes van flexibele wilgentenen die ik naast de plantjes in de grond prik en dan maak ik er met klemmetjes moestuinfolie aan vast.

Missmartine: verspenen is inderdaad naar een grotere pot verplanten. Ik denk dat als je één paprikazaadje direct in een 30cm pot plant, je dat inderdaad niet hoeft te doen.
Computer says nooooo
Modestmouse: over de wintertuin: ik heb tussen de groenteplanten ook kruiden en bloemen staan. In de winter staat hier oa ook knoflook, spruitkool, zwarte palmkool, winterpostelein, pastinaken. En op de lege stukken zaai ik groenbemester zoals winterrogge. Dat houdt de voedingsstoffen in de winter vast. Bij tabernal zaden weten ze daar veel van. Ik vind het een uitkomst en ik merk dat mijn groenten er wel bij varen! Ik heb altijd superoogsten.
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 24 februari 2013 @ 09:47:

Magdalan: je kuntt voor tomaten zgn tomatenzakken kopen. Het neemt bijna geen extra ruimte in beslag hoor. Ik maak nu elf tunneltjes van flexibele wilgentenen die ik naast de plantjes in de grond prik en dan maak ik er met klemmetjes moestuinfolie aan vast.

Missmartine: verspenen is inderdaad naar een grotere pot verplanten. Ik denk dat als je één paprikazaadje direct in een 30cm pot plant, je dat inderdaad niet hoeft te doen.Oooh, dan ga ik daarvoor kijken als ik weer bij het tuincentrum ben! Ik wist niet eens dat dat bestond joh. Moet er sowieso nog heen om een aantal grotere potjes te kopen voor het verspenen dus kan dan meteen even zoeken (en ik wil nog prei zaadjes haha)
Prei is wel gedoe hoor, dacht ik! Ik ben gek op prei, dat wel. Hm, t valt eigenlijk wel mee, het gedoe, zie hier http://www.vrolijketuinier.nl/groenten_prei.htm Misschien toch maar snel nog even zaadjes scoren

Van mij mag het ophouden met vriezen en sneeuwen, ik moet mijn moestuintje nog verder bolvrij maken en dan nog verrijken met compost. Daar komt nu niets van, natuurlijk.
*kruip even uit de meeleesstand*

Ik heb nu al 2 keer een hele rij met bloemkool geplant maar tot nu toe zonder succes. Dit jaar ga ik het weer proberen, ik moet en zal een keer een bloemkool oosten

Hebben jullie toevallig wat tips?
Magdalan: kijk anders eens op tuinadvies.be die heeft een heel uitgebreide webshop en is een stuk goedkoper dan het tuincentrum.. http://www.tuinadvies.be/shop/

Ze hebben daar ook tomatenzakken http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=408

Pliert: welke grond heb je in je tuin? Bloemkool heeft niet de naam heel moeilijk te zijn. Heb je al eens op de site plantaardig.com gekeken?

Moosey: ik ook! Ik wordt er helemaal chagerijnig van! Ik zou eigenlijk gister de grond af maken, en er vast zwart doek op leggen, maar ik kwam er niet toe en nu ligt er weer een dik pak sneeuw op!
Computer says nooooo
Ik hoop maar dat mijn 18,5 graden genoeg is. De zaadjes staan wel in zo'n zaaibakje met een deksel, dus ik hoop dat dat wat extra warmte vasthoudt . We zullen het wel zien, en anders koop ik van 't voorjaar bij het tuincentrum wat plantjes, daar zal ik ook niet dood aan gaan.
@Pliert, heb je de bloemkolen ieder jaar op dezelfde plek? Zijn er andere koolsoorten in de buurt die de voedingsstoffen inpikken?

Volgens de site van de Welkoop zijn tomaten naast koolsoorten goed omdat ze de koolwitjes vlinders weghouden. Knoflook, ui en aardbeien zijn slechte buren.
Kijk ook even hier, volgens Diana is bloemkool moeilijk, zij kweekt ze in de kas, zaaien in de zomer, laten overwinteren en dan oogsten in april.
@ronnie, die heb ik vorig jaar bij de Tuinland gekocht. Moor ik zag toevallig dat hij gisteren uit begon te lopen weer, dacht dat ie de winter niet zou overleven. En heb nog twee stekjes. Is een leuke plant!

Mijn vriend woont al langer in ons huis, sinds afgelopen voorjaar. Toen heb ik hem gekocht, en in het najaar de stekjes genomen.

@summer, knoflook lijkt me leuk! Moet je dan gewoon een teentje in de grond stoppen? Pastinaakzaadjes heb ik ook al, zag op het zakje dat die inderdaad leuk zijn voor in de winter. Tabernal zaden ken ik niet, is dat een website?

Hier in de vensterbank is er leven! De afrikaantjes komen als eerste op. Voor de rest zie ik nog niet zoveel gebeuren. Leuk hoor, elke dag kijken of er al iets groeit. Ben benieuwd of het allemaal een beetje wil groeien!

Lidl heeft trouwens echt veel goedkope zaadjes. Leuk om mee te beginnen! Volgens ModestMan hadden ze nu een rek met veel bloemenzaadjes staan. En de week een plastic tunnel, is dat de moeite waard denken jullie?
Dank voor alle tips! Ik lees zelf ook verschillende verhalen over de bloemkool. Ben pas 2 jaar bezig met mijn volkstuin, het was een oerwoud toen we er aan begonnen en de het eerste jaar stond de bloemkool dus min of meer tussen onkruid. 2 jaar toevallig naast de tomaten. We hebben een soort van half om half aarde, dus een mooie combi van, denk zand en klei? Het is iig mooi rul en donker van kleur. Ik heb beide jaren 2 keer bemest met ecostyle korrels.
Ik heb afgelopen weekend een bakje met sla en tomaten gezaaid. Nu iedere avond na het werken staren naar de bakjes in de hoop dat de zaadjes al uitlopen hihi.

hoezo ongeduldig....

De paprika doet het erg goed in de vensterbank! Ze hebben nu 'al' 5 blaadjes.

De voorgezaaide prei, uien en zomer uitjes had ik al verhuisd naar de koude kas buiten, maar daar werden de plantjes niet erg vrolijk van. Nu had ik binnen gelukkig nog 1 bakje met uien staan. Daar staat nu een vers gezaaid bakje met prei bij. Als de plantjes buiten het loodje leggen, heb ik binnen nog back-up staan.

Ook heb ik 2 courgette plantjes staan en die gaan hard!!!! Ze zijn al bijna 15cm hoog na 2 weken. Ook had ik komkommers voorgezaaid, die gaan gelukkig iets minder snel.

Van de zomer hopelijk sla maken van zelf gekweekte sla, tomaat en komkommer. mhhhhhh *kwijldroom*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven