Geloof jij?

22-02-2013 18:56 462 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic over kind wat geesten zag, en ik haar topic niet wil vervuilen met gefilosofeer over geloof etc,maar het onderwerp bere-interessant vind, heb ik zelf maar een topic geopend.

Geloof jij, in God, Jezus, Allah, Aliens, leven na de dood, karma geesten of het spirituele? En waarom? (ervaringen vind ik ook mooi om te lezen)

Dat er meer is tussen hemel en aarde?

Of meerdere dingen tegelijk, kan ook natuurlijk.

Of juist helemaaal niets?

En wil je misschien vertellen (hoeft niet natuurlijk) of je met het geloof opgegroeid bent, of op latere leeftijd bekeerd bent?

Ik zal zelf maar aftrappen dan.

Ik heb (in een ver verleden) in een pinkstergemeente gezeten, en daar knaagde toch altijd al wat, dat er volgens mij niet maar een soort van waar geloof of waarheid was, ben er op latere leeftijd dan ook uitgestapt.

Nu geloof ik nog steeds dat er veel meer is dan wij kunnen waarnemen, maar ben nog steeds zoekende, ( ik noem mezelf dan ook maar een agnost).

Ik vind eigenlijk dat er in vele geloven mooie dingen zitten,(en minder mooie ook natuurlijk) en houd er niet zo van om een geloof het ware te noemen...

En oh ja ik geloof zelfs in aliens!

Paranormale ervaringen vind ik ook interessant om te lezen!
quote:Snyggin schreef op 22 februari 2013 @ 21:49:

[...]

Het mooie van zo'n zoektocht is dat je vaak ook je bewuster wordt van wat je wel en niet belangrijk vind en stil staat bij jouw "needs"

Ik hoop dat je vind wat je zoekt (leuk je hier ook weer te zien trouwens!)

Ik vraag me soms af of ik op mijn "eigen" ook RK was geweest of dat ik helemaal geen geloof had aangehangen. Ik kan me dat alleen niet zo goed voorstellen, dat zou zo "leeg" aanvoelen.

Die verwachting hoor ik wel vaker.

Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar ik voel geen leegte. Voor mij is geloof namelijk niet iets dat ik mis. De dingen die religie betekenis geven (eerbied voor het leven, ethiek en moraal, het gevoel deel uit te maken van iets groters, verwondering, noem maar op) zijn er voor ongelovigen, alleen niet in de vorm van religie.
What a nuanced anxiety
quote:femselien schreef op 22 februari 2013 @ 21:10:

Wat ik heel vaak hoor van mensen die geloven, is dat ze troost/steun vinden bij hun geloof. Is dat dan de enige reden om te geloven?

Wat ik me afvraag, wat overtuigd een persoon om te geloven?Kim Feenstra zei in het programma Op Zoek Naar God: "Je hoeft niet altijd iets te zien om het te geloven, je kan het ook voelen." Zo werkt het voor mij ook en ik denk voor meer mensen die geloven.
Ik snap wat je bedoelt Tyche, maar als ik bijvoorbeeld kijk naar nu, ik heb iedere dag wel een "religie" moment. Niet bewust hoor maar soms gewoon dat het vluchtig even door mijn gedachten suist omdat ik iets hoor, zie of meemaak. Ik zou me denk ik serieus moeten concentreren om alles los te moeten laten, het zit gewoon "in" mij, het hoort nu bij mij.
Ik overweeg om amisch te worden
Ik geloof in Sinterklaas.
Mooi verhaal, rozenstruikje. Kan je dat gevoel dat je in de zo'n kreeg enigszins omschrijven? Heeft het te maken met geluk, of is het iets heel anders? En voel je het ook vaker nu je er voor open staat?

Iets dat voor mij voor een groot deel meespeelt is een bijna doodervaring die iemand uit mijn omgeving gehad heeft. Heeft het licht gezien en meer. Iemand die mij heel na staat en die ik 100% geloof op haar beoordelingsvermogen. Iemand die zelf overigens ook nog eens niet gelovig is en de ervaring jaren voor zich gehouden heeft, maar dat niet vol kon houden, het was te betekenisvol. Dat verhaal heeft mij nog meer open doen staan voor het geloven in "meer". Ook al is het geen ervaring van mijzelf.
quote:Istar_ schreef op 22 februari 2013 @ 22:14:

Ik geloof in Sinterklaas.Hey, ik ook!
Maar zou iemand het geloof "voelen" als diegene daar nog nooit van gehoord had? Ik neem aan dat toen we Neanderthalers waren en we enkel aan overleven dachten, dat geloof geen prioriteit had. Dat het toen ook niet bestond. Het begon pas te bestaan toen mensen een antwoord behoeften op hun vragen.
Some flies are too awesome for the wall
Ik denk dat het aanbidden van iets of iemand van alle tijden is. Vereren van bepaalde dieren, jaargetijden etc ook zonder de religie zoals wij het veelal kennen.
Ik geloof in de kracht van je gedachten, positief en negatief en dat wat je denk ook je omgeving beinvloed ik geloof dus ook in karma en verder heb ik wel rare onverklaarbare dingen meegemaakt waarbij in nog steeds mijn hoofd schudt van ongeloof maar het hoort ook weer bij het leven dus ik accepteer dat het er is en probeer het niet te verklaren want daar zijn we veel te klein voor.
quote:buaya schreef op 22 februari 2013 @ 22:16:

Mooi verhaal, rozenstruikje. Kan je dat gevoel dat je in de zo'n kreeg enigszins omschrijven? Heeft het te maken met geluk, of is het iets heel anders? En voel je het ook vaker nu je er voor open staat?

Het kan zich uiten in geluks gevoel, maar vooral in een 'weten'. Ik, die 0,0 bijbelkennis had, kreeg ineens bepaalde inzichten, die ook bijbels blijken te kloppen. Puzzelstukken die daarvan op hun plaats vallen, kracht en een gedragen worden in enorm verdriet die ik had tijdens en na mijn scheiding.

Maar niet alleen dat. Ik merk dat ik aan het genezen ben van een hoop pijn, maar ook geestelijk waar ik door beschadigd ben. Iets waar ik niets voor hoef te doen. Althans, wat ik doe gaat vanzelf omdat ik niets anders meer wil. Daarin ervaar ik ook dieptepunten, omdat ik op dat moment echt ergens doorheen ga. Ik word iedere dag daarin bevestigd, elke dag als ik zoek vind ik wel.

Iets dat voor mij voor een groot deel meespeelt is een bijna doodervaring die iemand uit mijn omgeving gehad heeft. Heeft het licht gezien en meer. Iemand die mij heel na staat en die ik 100% geloof op haar beoordelingsvermogen. Iemand die zelf overigens ook nog eens niet gelovig is en de ervaring jaren voor zich gehouden heeft, maar dat niet vol kon houden, het was te betekenisvol. Dat verhaal heeft mij nog meer open doen staan voor het geloven in "meer". Ook al is het geen ervaring van mijzelf.Bijzondere ervaring, en van sommige mensen weet je gewoon dat ze geen lulkoek spreken. Wel creepy lijkt me ergens.
quote:femselien schreef op 22 februari 2013 @ 22:21:

Maar zou iemand het geloof "voelen" als diegene daar nog nooit van gehoord had? Ik neem aan dat toen we Neanderthalers waren en we enkel aan overleven dachten, dat geloof geen prioriteit had. Dat het toen ook niet bestond. Het begon pas te bestaan toen mensen een antwoord behoeften op hun vragen.Religie is een bedenksel, een naam voor een heleboel verschijnselen die heel erg van elkaar verschillen. Alle mensen hebben er aanleg voor, en sinds de mensheid de vaardigheid heeft om abstract te denken en zich dingen voor te stellen zonder ze te zien, hebben alle culturen iets ontwikkeld dat we religie kunnen noemen. Sommige culturen hebben er geen woord voor ('hindoeïsme' is bijvoorbeeld een westerse term, in India pas sinds de kolonisatie veelgebruikt).
What a nuanced anxiety
.
Ik ben nu trouwens de Bijbel van voor naar achter aan het lezen, en man, je kunt de schrijvers niet echt beschuldigen van meeslependheid.
What a nuanced anxiety
Hmm, je dikgedrukte verhaal zet me aan het denken. Heb zelf niet al te lang gelden een nare periode door gemaakt (meer dan een jaar ziek geweest) en die ben ik heel goed doorgekomen. Dat ligt voor een groot deel aan een geweldig vangnet dat ik heb en aan de keuzes die ik zelf in het proces gemaakt heb. Maar ook aan een soort vertrouwen dat ik heb.

Ik wist wel dat er een verband was tussen die periode en dat ik nu het geloof actief opzoek, maar kon er niet goed de vinger op leggen. Door jouw verhaal te lezen vallen er voor mij wat puzzelstukjes in elkaar. Dat vertrouwen dat ik had was niet alleen in mezelf en het leven op zich, volgens mij heeft het met God te maken. Ik wil graag meer met dat gevoel in contact komen, het een grotere plaats in mijn leven geven. Ik denk dat dat ook een drijfveer is voor mijn zoektocht nu.

Toch vertrouwen, veiligheid, hè. Haha. Maar in mijn beleving is dat er gewoon, ook zonder dat ik er actief iets mee doe. Maar het heeft een soort aantrekkingskracht waardoor ik er meer mee wil doen.

Die bijna doodervaring van mijn kennis vond ik niet creepy, maar vooral heel mooi. Wat ik wel creepy vond is dat er ook mensen zijn die bde's hebben die heel naar zijn, helemaal niet mooi en goed (zoals het voor de meeste mensen is). Zou dat dan zijn wat men de hel noemt?
Klinkt als een vergelijkbaar verhaal. Wel gaaf, het gafe is ook dat je niets hoeft te forceren. Al was ik soms bang dat ik dat ook weer kwijt zou raken, maar dat gebeurde dus niet. Het is alleen versterkt.

De hel, bijbel technisch gezien, is er nog helemaal niet. De hemel wel, maar de hel niet, dus dat denk ik niet. Ik geloof wel in een duisternis, wat dat wel zou kunnen zijn.
Ik geloof dat Jezus gewoon een man met idealen was die de wereld beter wilde maken.

Zonder alle bovennatuurlijke onzin dus.

Ik geloof ook in het wonder van menselijke kracht en liefde. Wat Jezus dus ook predikte.

Alles wat de kerk er bij verzonnen heeft kies ik te negeren. Na een geschiedenisstudie kan je bijna alles weerleggen of in het tijdsbeeld passen.

Ik vind vooral de wonderen die mensen kunnen creëren heel bijzonder. Piramides, kathedralen, schilderijen, beelden, muziek zo mooi dat je gaat huilen. Kanker genezen, mensen terug brengen van het randje van de dood.

Mensen die hun vrienden steunen.

Ik weet ook dat de mensheid walgelijke kanten, heeft en dat de meeste wonderen weer gecreëerd zijn uit ellende en onderdrukking.

Maar daar tegenover sta je soms in een klein kerkje in een totaal uitgestorven gebied. En dan zie je een beeldhouwwerk met zoveel liefde gemaakt, dan weet je gewoon dat diegene die dit gecreëerd heeft oprecht geloofd heeft in wat hij deed. En dan voelt dat voor mij als iets moois waar ik graag in geloof.

Geesten en het hiernamaals, ik hoop dat het bestaat. En dat sommige onder ons daar meer geluk vinden dan nu in dit leven.

Kortom ik geloof in de mensheid, dat is pas echt hopeloos.
Ja, ik heb nu soms ook zo iets van: dat moet wel blijven! Ik ga het vast nog eens nodig hebben in dit leven! Niet dat ik het alleen wil "hebben" voor de moeilijke momenten, het lijkt me juist heel fijn als dat gevoel deel uit maak van mijn hele leven.

Maar eigenlijk denk ik inderdaad niet dat het echt kan verdwijnen. Hoogstens dat je het contact ermee verliest.

En ik denk ook dat iedereen het kan voelen, of je het nou verbindt aan geloof of niet. Voor mij is het logisch om het daar wel aan te verbinden.

En nu moet ik een beetje huilen.

Bedankt voor het delen van je verhaal, rozenstruikje. Heeft me echt een stapje verder gebracht. Dichter bij God, om het maar even lekker in een christelijk cliché te vatten (Sorry, het is voor mij nog heel vreemd en onwennig om het überhaupt serieus over God en geloven te hebben zoals je ziet, haha.)
Wauw Orleander, wat een mooie post!

Ik sluit me bij je aan. Ik zoek het 'geloof' liever dichtbij, ik geloof ook in de mensheid.
Mooie post, Orleander!

Ik vind spiritualiteit zo'n mooi iets. Iets dat elke persoon bij zich draagt, in welke vorm dan ook, bewust of onbewust. Vind het heel fijn om hier allerlei verschillende invalshoeken te lezen.
Graag gedaan Buaya. En dat wen gevoel heb ik heel lang gehad
Ik geloof absoluut niet in de mensheid, maar ook in vind het mooi omschreven Orleander. Aspecten van de mensheid zijn prachtig.
Ik wil graag geloven in iets als het hiernamaals, maar dta is denk ik puur omdat ik bang ben voor de dood.

Verder vind ik geloof een van de meest achterlijke dingen op aarde en uitgevonden door mensen die op zoek zijn naar macht. Aangehangen door de zwakkeren in de samenleving die zelf geen keuzes durven maken en daarom un hele leven aan een god ophangen.
Ik geloof in God, Jezus zijn Zoon en de Heilige Geest. Ik weet dat Hij er is, daar ben ik van overtuigd. Hij heeft mij en meerdere familieleden verlost van diverse kwalen en aandoeningen (galstenen, hartoverslagen e.d.). Mijn relatie gaat nu opeens helemaal super.

Ik ben niet met een geloof opgevoed, al wist ik altijd wel dat er 'meer' was. Ik weiger ook te geloven dat de mens van een aap komt, klonk mij ook nooit logisch.

Ik ben in elk geval erg gelukkig met Jezus!
quote:vrouwtje010 schreef op 22 februari 2013 @ 23:16:

Ik geloof in God, Jezus zijn Zoon en de Heilige Geest. Ik weet dat Hij er is, daar ben ik van overtuigd. Hij heeft mij en meerdere familieleden verlost van diverse kwalen en aandoeningen (galstenen, hartoverslagen e.d.). Mijn relatie gaat nu opeens helemaal super.

Ik ben niet met een geloof opgevoed, al wist ik altijd wel dat er 'meer' was. Ik weiger ook te geloven dat de mens van een aap komt, klonk mij ook nooit logisch.

Ik ben in elk geval erg gelukkig met Jezus!

Ik vind het fijn voor je dat jij je geloof zo hebt gevonden, maar toch ligt zo'n reactie een beetje gevoelig bij mij. Als 'jouw' god je heeft genezen van diverse kwalen, waarom heeft mijn moeder (die haar hele leven keurig 2 / 3 keer per week naar de kerk is gegaan en altijd voor iedereen klaar stond) dan ALS en waarschijnlijk nog maar enkele maanden te leven? Waar was god dan toen ze niet meer kon praten, eten of lopen?? Zou zij niet ook genezing 'verdienen' als god zou bestaan?

Ik geloof zelf niet in een god, maar als hij wel zou bestaan vind ik het maar mooi een *%#* dat hij mijn moeder dit aan doet ..

(sorry als ik emotioneel reageer, maar dit zit me een beetje hoog )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven