Uitnodiging bevolkingsonderzoek borstkanker.

woensdag 6 maart 2013 om 06:38
Ik heb uitnodiging voor bevolkingsonderzoek gekregen, dit omdat ik vorig jaar Sara heb gezien.
Nu twijfel ik of ik wel zal gaan. De reden is dat ik gelezen heb dat straling slecht is, dat er soms ook ten onrechte de diagnose borstkanker wordt gegeven. Daarbij komt natuurlijk ook angst dat ze iets vinden. Ik weet het, is kop in het zand steken, maar zijn er nog meer vrouwen die niet naar dit onderzoek gaan?
Nu twijfel ik of ik wel zal gaan. De reden is dat ik gelezen heb dat straling slecht is, dat er soms ook ten onrechte de diagnose borstkanker wordt gegeven. Daarbij komt natuurlijk ook angst dat ze iets vinden. Ik weet het, is kop in het zand steken, maar zijn er nog meer vrouwen die niet naar dit onderzoek gaan?
woensdag 6 maart 2013 om 07:01
De straling is zo minimaal, dat dat in het niet valt bij de opbrengst van het onderzoek: borstkanker in een vroeg stadium vaststellen, zodat de overlevingskansen zo groot mogelijk zijn.
Is dus een slechte smoes, maar dat weet je zelf ook wel.
Het onderzoek is niet verplicht, maar is er ook niet voor niets. Dus lekker gaan zou ik zeggen, en je angst onder ogen zien.
Men lijdt dikwijls het meest........ enzo.
Is dus een slechte smoes, maar dat weet je zelf ook wel.
Het onderzoek is niet verplicht, maar is er ook niet voor niets. Dus lekker gaan zou ik zeggen, en je angst onder ogen zien.
Men lijdt dikwijls het meest........ enzo.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 6 maart 2013 om 07:19

woensdag 6 maart 2013 om 07:26
woensdag 6 maart 2013 om 07:32
quote:himalaya schreef op 06 maart 2013 @ 07:19:
Je magnetron geeft straling, je smartphone, de zendmasten, de aarde.
En Dat onderzoek dus ook.Helaas gaat deze vergelijking enorm mank, want röntgenstraling is echt iets anders dan 'straling' van al die apparaten die jij noemt.
Je magnetron geeft straling, je smartphone, de zendmasten, de aarde.
En Dat onderzoek dus ook.Helaas gaat deze vergelijking enorm mank, want röntgenstraling is echt iets anders dan 'straling' van al die apparaten die jij noemt.
David Dunning
David Dunning
woensdag 6 maart 2013 om 07:46
Maar aan röntgenstraling wordt je heel even blootgesteld, de magnetron, zendmasten, smartphone veel vaker/constant.
En het ging om het feit dat TO zegt dat straling kanker veroorzaakt/kan veroorzaken. Maar misschien beseft ze niet dat ze in het dagelijkse leven ook bloot staat aan stralingen.
En het ging om het feit dat TO zegt dat straling kanker veroorzaakt/kan veroorzaken. Maar misschien beseft ze niet dat ze in het dagelijkse leven ook bloot staat aan stralingen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

woensdag 6 maart 2013 om 08:07
Sja, het is jouw keuze of je gehoor geeft aan de oproep. Zorg in elk geval dat je je borsten kent, via geregeld zelfonderzoek bijvoorbeeld, want een schone mammo is geen 100% garantie dat er niets aan de hand is tot de volgende oproep.
De kans is sowiesp 1 op 8 om het te krijgen, daar tegenover is het mogelijke risico van de straling te verwaarlozen.
De kans is sowiesp 1 op 8 om het te krijgen, daar tegenover is het mogelijke risico van de straling te verwaarlozen.
woensdag 6 maart 2013 om 08:09
quote:himalaya schreef op 06 maart 2013 @ 07:46:
Maar aan röntgenstraling wordt je heel even blootgesteld, de magnetron, zendmasten, smartphone veel vaker/constant.
*drammer-modus aan*
Röntgenstraling is niet te vergelijken met radiogolven die in een magnetron gebruikt worden.
Juist doordat mensen het allemaal onder het kopje 'straling' gooien ontstaat de verwarring.
*drammer-modus aan*
Röntgenstraling is niet te vergelijken met radiogolven die in een magnetron gebruikt worden.
Juist doordat mensen het allemaal onder het kopje 'straling' gooien ontstaat de verwarring.
David Dunning
David Dunning
woensdag 6 maart 2013 om 08:13
Gewoon gaan. het is een kl*tenonderzoek, maar de voordelen wegen zeker op tegen de nadelen.
Wisten jullie dat de hoogste concentratie radonstraling zich op het strand van Ameland bevindt ? Lig je daar lekker in het zonnetje.
Zoveel soorten straling, op zoveel plaatsen.........
Wisten jullie dat de hoogste concentratie radonstraling zich op het strand van Ameland bevindt ? Lig je daar lekker in het zonnetje.
Zoveel soorten straling, op zoveel plaatsen.........
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

woensdag 6 maart 2013 om 08:14
Er gaan veel vrouwen niet naar bevolkingsonderzoeken (baarmoederhalskanker én borstonderzoek) vanwege angst.
Toch kun je er echt vanuit gaan dat zo'n onderzoek aan zéér veel voorwaarden moet voldoen en dat het niet zomaar door de overheid geaccepteerd wordt.
Daar wordt ook de kans van vals-positieve diagnoses in meegenomen. Dat noemt men namelijk onnodige patiëntbelasting.
Dit is onder andere een reden waarom bevolkingsonderzoek voor darmkanker nog steeds niet is ingevoerd.
En wat iemand anders al zei.. De straling is minimaal. De kans dat je dáár juist borstkanker van zou oplopen is heul klein. Anders zou zo'n onderzoek niet aan de voorwaarden voldoen en niet uitgevoerd mogen worden.
Gewoon gaan hoor!
Toch kun je er echt vanuit gaan dat zo'n onderzoek aan zéér veel voorwaarden moet voldoen en dat het niet zomaar door de overheid geaccepteerd wordt.
Daar wordt ook de kans van vals-positieve diagnoses in meegenomen. Dat noemt men namelijk onnodige patiëntbelasting.
Dit is onder andere een reden waarom bevolkingsonderzoek voor darmkanker nog steeds niet is ingevoerd.
En wat iemand anders al zei.. De straling is minimaal. De kans dat je dáár juist borstkanker van zou oplopen is heul klein. Anders zou zo'n onderzoek niet aan de voorwaarden voldoen en niet uitgevoerd mogen worden.
Gewoon gaan hoor!

woensdag 6 maart 2013 om 08:24
Het klopt wel dat er dingen gezien kunnen worden bij een mammografie, wat later niks blijkt te zijn. Dat heb ik ook weleens gehad. Er werd toen vervolgens een punctie gedaan, waaruit bleek dat er niks aan de hand was. Je krijgt dus echt niet zomaar ten onrechte de diagnose borstkanker. Hoogstens wordt er aanvullend onderzoek gedaan.
woensdag 6 maart 2013 om 08:28

woensdag 6 maart 2013 om 08:30
quote:tonkje schreef op 06 maart 2013 @ 08:28:
Tja, mezelf kennende weet ik nu al dat ik tzt niet zal gaan. Veel vervelend gedoe (ik heb erg kleine borsten, dan is het onderzoek nog eens extra pijnlijk) om waarschijnlijk niks. Uitstrijkjes doe ik ook niet.Om waarschijnlijk niks? En wat als er dan wel iets is? Dan ook niet gaan piepen achteraf...
Tja, mezelf kennende weet ik nu al dat ik tzt niet zal gaan. Veel vervelend gedoe (ik heb erg kleine borsten, dan is het onderzoek nog eens extra pijnlijk) om waarschijnlijk niks. Uitstrijkjes doe ik ook niet.Om waarschijnlijk niks? En wat als er dan wel iets is? Dan ook niet gaan piepen achteraf...
woensdag 6 maart 2013 om 08:37
woensdag 6 maart 2013 om 08:39
Jeetje, ik zou verwachten dat je op je 50e genoeg levenservaring hebt om je over dit soort angsten heen te zetten! Ja het onderzoek is vast wel even pijnlijk. Misschien krijg je wel een blauwe plek. Maar hoe dacht je dat vergevorderde kanker voelt? En een kans van 1 op 8 dat je het in je leven krijgt is echt niet mis! Veel, echt VEEL groter dan de kans op baarmoederhalskanker. Plus dat het in een vroeg stadium meestal te genezen is en in een laat stadium juist meestal niet.
Straling krijg je altijd binnen. Vanuit de ruimte wordt de aarde continu bestookt met allerlei vormen van straling. In een vliegtuig krijg je een flinke extra dosis omdat je een groot deel van de bescherming van de dampkring mist omdat je daar boven zit. De straling in een onderzoek eens per vijf jaar is daarbij vergeleken echt minimaal!
En ze stellen nooit ten onrechte borstkanker vast. Het enige wat ze doen is doorverwijzen voor verder onderzoek. Er kunnen bij zo'n onderzoek alleen verdachte plekjes uitkomen die nader bekeken moeten worden en dan pas krijg je de definitieve uitslag.
Voordeel van meedoen is ook dat je een basis hebt waarmee de foto's van het volgende onderzoek vergeleken kunnen worden. Mijn moeder had bijvoorbeeld een paar verdachte plekjes die onschuldige kalkplekjes bleken. Bij een volgend onderzoek kunnen ze zien of die plekjes zijn veranderd, en if er ergens anders iets is veranderd.
Met kleine borsten is de kans op borstkanker trouwens niet wezenlijk kleiner.
Straling krijg je altijd binnen. Vanuit de ruimte wordt de aarde continu bestookt met allerlei vormen van straling. In een vliegtuig krijg je een flinke extra dosis omdat je een groot deel van de bescherming van de dampkring mist omdat je daar boven zit. De straling in een onderzoek eens per vijf jaar is daarbij vergeleken echt minimaal!
En ze stellen nooit ten onrechte borstkanker vast. Het enige wat ze doen is doorverwijzen voor verder onderzoek. Er kunnen bij zo'n onderzoek alleen verdachte plekjes uitkomen die nader bekeken moeten worden en dan pas krijg je de definitieve uitslag.
Voordeel van meedoen is ook dat je een basis hebt waarmee de foto's van het volgende onderzoek vergeleken kunnen worden. Mijn moeder had bijvoorbeeld een paar verdachte plekjes die onschuldige kalkplekjes bleken. Bij een volgend onderzoek kunnen ze zien of die plekjes zijn veranderd, en if er ergens anders iets is veranderd.
Met kleine borsten is de kans op borstkanker trouwens niet wezenlijk kleiner.