hypotheek vragen
zaterdag 16 maart 2013 om 08:54
inmiddels zit ik er erg mee in mijn maag v alle hypotheek perikelen.
ik heb mijn polis er gisteren bijgepakt
hypotheek 214000. 191 000 levens verzekering en 23 000 aflossing vrij
nu keren de levensverzekeringen over 23 jr naar verwachting maar 135 000 euro
uit.
wat te doen met die andere 80 000 euro aan rest schuld wij kunnen
die nu niet bij elkaar sparen.
ik heb mijn polis er gisteren bijgepakt
hypotheek 214000. 191 000 levens verzekering en 23 000 aflossing vrij
nu keren de levensverzekeringen over 23 jr naar verwachting maar 135 000 euro
uit.
wat te doen met die andere 80 000 euro aan rest schuld wij kunnen
die nu niet bij elkaar sparen.
zaterdag 16 maart 2013 om 08:59
Over 23 jaar een nieuwe hypotheek voor 80000 euro afsluiten?
De rente is dan niet meer aftrekbaar, maar dat moet dan toch wel op te brengen zijn?
Stel, de rente is dan 6%, dan betaal je 4800:12= 400 euro rente per maand. Is altijd nog goedkoper dan een huurwoning.
Overigens hebben wij er zelf voor gekozen om onze levenhypotheek na 5 jaar over te sluiten naar een bankspaarhypotheek. Onze maandelijkse lasten zijn nu wel hoger, maar we hebben wel meer zekerheid.
De rente is dan niet meer aftrekbaar, maar dat moet dan toch wel op te brengen zijn?
Stel, de rente is dan 6%, dan betaal je 4800:12= 400 euro rente per maand. Is altijd nog goedkoper dan een huurwoning.
Overigens hebben wij er zelf voor gekozen om onze levenhypotheek na 5 jaar over te sluiten naar een bankspaarhypotheek. Onze maandelijkse lasten zijn nu wel hoger, maar we hebben wel meer zekerheid.
zaterdag 16 maart 2013 om 09:18
De rente staat nu laag, waardoor je weinig rente over je vermogen krijgt. De kans is klein dat dit de volledige 23 jaar zo blijft, over de jaren heen zijn rentes altijd gefluctueerd. En het goede nieuws is dat de rente belangrijker wordt naarmate de omvang van het bedrag groter wordt. Oftewel, laat dit gewoon even voor wat het is en kijk er over een jaar of 10-15 nog eens naar.
zaterdag 16 maart 2013 om 09:31
Zou me er ook niet zo druk om maken. Ik heb ook een aflossingsvrij deel.
Na de looptijd (bij mij over zo'n 12 jaar) kun je dan altijd kijken wat je er mee doet, of je lost het geheel of een deel direct af (dat kan dan als looptijd af loopt) net wat je dan aan spaargeld hebt.
Of je neemt over de restschuld een nieuwe hypotheek, deze kun je dan niet aftrekken van de belastingen maar je blijft dan alleen rente betalen, zal nooit zoveel zijn als dat je aan huur moet gaan betalen.
Ik ga het nu ook niet aflossen omdat het niet nodig is. Ik heb een leuk spaarbedrag op de bank staan dus ik heb het even overwogen maar je weet niet wat er gaat gebeuren, nu kan ik vrij over mijn spaargeld beschikken, als het in een hoop stenen zit kan ik er niks mee. Moet er wel belasting over betalen maar ja het zij zo, is nu eenmaal in Nederland...
Na de looptijd (bij mij over zo'n 12 jaar) kun je dan altijd kijken wat je er mee doet, of je lost het geheel of een deel direct af (dat kan dan als looptijd af loopt) net wat je dan aan spaargeld hebt.
Of je neemt over de restschuld een nieuwe hypotheek, deze kun je dan niet aftrekken van de belastingen maar je blijft dan alleen rente betalen, zal nooit zoveel zijn als dat je aan huur moet gaan betalen.
Ik ga het nu ook niet aflossen omdat het niet nodig is. Ik heb een leuk spaarbedrag op de bank staan dus ik heb het even overwogen maar je weet niet wat er gaat gebeuren, nu kan ik vrij over mijn spaargeld beschikken, als het in een hoop stenen zit kan ik er niks mee. Moet er wel belasting over betalen maar ja het zij zo, is nu eenmaal in Nederland...
zaterdag 16 maart 2013 om 10:13
@TO, na je andere topics te hebben gelezen: laat je niet gek maken door de media, banken en hypotheekverstrekkers/-tussenpersonen.
De laatsten hebben dit nodig omdat ze niks omzetten mbt huisverkopen, dus zullen je altijd een andere hypotheek aanpraten.
Relax en bekijk het op de lange termijn! Wat hier eerder gezegd is, is absoluut waar.
De laatsten hebben dit nodig omdat ze niks omzetten mbt huisverkopen, dus zullen je altijd een andere hypotheek aanpraten.
Relax en bekijk het op de lange termijn! Wat hier eerder gezegd is, is absoluut waar.
Ja ja, nu weet ik het wel!
zaterdag 16 maart 2013 om 10:44
Wat is er precies mis met een restschuld van 40.000 pp terwijl daar dan een enorme overwaarde tegenover staat?
Wil je graag rijk sterven?
Er kan in 23 jaar nog heel veel gebeuren. Je kunt je huis verkopen, dan ben je van alles af, ook je restschuld. Je kunt uit elkaar gaan. Je kunt kinderen krijgen. Het kost allemaal heel veel geld en vergeleken hierbij is 40.000 pp niets.
Neem mijn hypotheekadvies: los 20-30% af, dan zit je in de veilige zone. Doe daarna helemaal niets meer.
Wil je graag rijk sterven?
Er kan in 23 jaar nog heel veel gebeuren. Je kunt je huis verkopen, dan ben je van alles af, ook je restschuld. Je kunt uit elkaar gaan. Je kunt kinderen krijgen. Het kost allemaal heel veel geld en vergeleken hierbij is 40.000 pp niets.
Neem mijn hypotheekadvies: los 20-30% af, dan zit je in de veilige zone. Doe daarna helemaal niets meer.
zaterdag 16 maart 2013 om 12:03
zaterdag 16 maart 2013 om 13:45
quote:gelderka schreef op 16 maart 2013 @ 09:17:
Je hoeft over 23 jaar niet perse op 0 uit te komen.
Er kan een restschuld overblijven die (ruim) gedekt wordt door de waarde van het huis. Daarover maak je dan met de bank afspraken. Misschien los je die laatste schuld nooit helemaal af, maar wordt dat uitgesteld tot het huis wordt verkocht.Dit dus.
Je hoeft over 23 jaar niet perse op 0 uit te komen.
Er kan een restschuld overblijven die (ruim) gedekt wordt door de waarde van het huis. Daarover maak je dan met de bank afspraken. Misschien los je die laatste schuld nooit helemaal af, maar wordt dat uitgesteld tot het huis wordt verkocht.Dit dus.
zaterdag 16 maart 2013 om 14:43
ik snap dat het huis meer waard is etc maar blijf het liefst hier
nog 45 a 50 jr zitten en betaal ik dus meer als 20 jr alleen maar rente over die schuld v 80 000
we hebben een oplichter v een hypotheek adviseur gehad, die rekende
ons voor dat we na 30 jr alleen die 23 000 over hielden
80 000 is wel wat anders. ik ga er niet vanuit dat ze de komende jaren
nog veel winst gaan maken
nog 45 a 50 jr zitten en betaal ik dus meer als 20 jr alleen maar rente over die schuld v 80 000
we hebben een oplichter v een hypotheek adviseur gehad, die rekende
ons voor dat we na 30 jr alleen die 23 000 over hielden
80 000 is wel wat anders. ik ga er niet vanuit dat ze de komende jaren
nog veel winst gaan maken
zaterdag 16 maart 2013 om 15:21
je mag nog blij zijn met die 135.000
hier kan je checken of je zo,n woekerpolis hebt.
https://www.woekerpolisst ... Pjz6MiwgbYCFUGR3godPXkAAw
hier kan je checken of je zo,n woekerpolis hebt.
https://www.woekerpolisst ... Pjz6MiwgbYCFUGR3godPXkAAw
wij slapen nooit.
zaterdag 16 maart 2013 om 17:58
@marcaro
Wat een slappe hap om het op jouw adviseur af te schuiven! 7 jaar geleden stond er op elke polis heel duidelijk aangegeven dat het te verwachten resultaat slechts een rekenmethode is en geen enkele garantie biedt mbt het eindbedrag. Als jullie dat niet hebben gelezen, dan hebben jullie gewoon jullie huiswerk niet gedaan.
Wat een slappe hap om het op jouw adviseur af te schuiven! 7 jaar geleden stond er op elke polis heel duidelijk aangegeven dat het te verwachten resultaat slechts een rekenmethode is en geen enkele garantie biedt mbt het eindbedrag. Als jullie dat niet hebben gelezen, dan hebben jullie gewoon jullie huiswerk niet gedaan.