Geld & Recht alle pijlers

huis kopen - help

20-03-2013 13:07 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
wij willen ons eerste huis kopen maar vinden het best eng. Wie heeft er ervaring met huizen kopen? Hoe weet je nu dat je de goede keuze maakt? In ene bezichtiging moet je bedenken of je een paar honderdduizend euro uitgeeft. Wat kan je doen om meer zeker te zijn van je zaak?
Neem een aankoopmakelaar. Die kan je heel goed ondersteunen.

En lees je vantevoren goed in, als je het toch zonder aankoopmakelaar doet.

En altijd een bouwkundige keuring laten uitvoeren.

Oh en als je je huis binnenloopt, dan voel je dat. Wij hebben minstens 15 huizen bekeken en het 3 dubbele al op Funda afgeschoten voor ik in dit huis binnenliep. Ik kwam thuis. Man voelde het precies zo.

Begin eens met de open huizen dag, gewoon zoveel mogelijk huizen bekijken en aanvoelen hoe dat is!
Je hoeft niet in een bezichtiging een beslissing te nemen. Vind je heet huis interessant dan kun je een tweede bezichtiging doen. Neem dan andere mensen mee, die hebben net een andere kijk op de zaak.

Hoe zeker wil je zijn? Neem een aankoopmakelaar aan en zorg altijd voor een bouwtechnische keuring. Staar je niet helemaal blind op deze keuring, niet alles wordt hierin meegenomen.

Gebruik ook je verstand. Laat je niet meeslepen door eventuele gevoelens die je voor een huis kunt krijgen.
Een paar tips:

-je kunt vaker dan een keer bezichtigen!

-de tweede keer kun je een derde meenemen die er met wat meer afstand naar kijkt of je huurt een aankoopmakelaar in

-maak een lijst met eisen waar een huis echt aan moet voldoen

-kijk goed naar straat en buurt en bedenk of je er voor langere tijd wil wonen

-als jullie kinderen willen/hebben, hou daar dan rekening mee

-weet goed wat je uit kunt geven, nooit een hypotheek op twee salarissen nemen! Ook verzekeringen kosten geld en je moet geld voor onderhoud ed vrij kunnen maken

-beslis niet te snel, er zijn heel veel leuke huizen!

Leuk! Voor het eerst een huis kopen!
Ga op verschillende tijdstippen door de straat wandelen en kijk of het door de 24 uur heen een fijne straat/buurt is.
Je krijgt vanzelf een gevoel als je een huis gezien hebt. Een aankoopmakelaar of bouwkundig rapport kan je helpen om de knoop door te hakken.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 20 maart 2013 @ 13:14:

Je krijgt vanzelf een gevoel als je een huis gezien hebt. Een aankoopmakelaar of bouwkundig rapport kan je helpen om de knoop door te hakken.ik vind het wel moeilijk om na 2-3 bezichtingen van een half uur het gevoel te hebben of dit huis wel of niet goed zal bevallen als we het kopen
Dan heb je jouw huis dus nog niet gevonden Het huis zal je raken, pakken, je begint in gedachten meteen in te richten, je ziet jezelf al zitten... echt hoor
Helemaal eens met Louba. Ik ben zo'n enorme zeikerd en had een hele eisenlijst. Geen een huis voldeed. Maar toen ik op de deurmat van ons huidige huis stond, en dus alleen de hal nog maar had kunnen zien, wist ik het gewoon. Dit was 'm.
Helemaal eens met Louba, wij waren al in een heleboel huizen geweest, allemaal prima huizen. Maar nergens een bepaald gevoel. Tot we ons huidige huis binnenstapten.... Compleet uitgewoond, gehele benedenverdieping moest gerenoveerd worden, alles was grijs en ronduit smerig. Maar wij dachten: wauw wat een gaaf huis!! Ik kon er die nacht niet van slapen, was het al aan het inrichten in gedachten, zat al te bedenken welke kleuren we konden gebruiken... Week later was de koop definitief. En we wonen er alweer jaren :-)
Grappig, in alle topics over huizenonderhandelingen roept iedereen 'laat de emoties erbuiten' en dan heeft hier ineens iedereen het over 'het gevoel'

Ik geloof daar ook wel in, maar daarnaast is een huis toch vooral een berg stenen waar je samen, als gezin, fijn kunt leven. Het ideale huis is er niet (denk ik) dus dat is waar ik nu naar kijk, en dat er dan met ieder huis iets is waarvan ik denk 'jammer', vind ik niet zo erg.

Ik zou ook eens kijken op de website van de vereniging Eigen Huis, om te kijken naar tips en do's en don'ts daar.
mijn vriend en ik worden het steeds niet eens. Als hij er een goed gevoel bij heeft heb ik dat niet en andersom. Ik ben ook bang om de verkeerde beslissing te nemen, het is zoveel geld
Vivasofie, wij hadden bij elk huis dat probleem. Dan vond ik het wel leuk, vond hij het niks. En andersom. Tot we ons huis vonden...
Gelukkig leef je in een tijd dat je na die ene bezichtiging er nog 30 kan doen, rustig een maandje gaat nadenken, centjes tellen en dan nog eens nadenken, onderhandelen en nog eens onderhandelen voordat je je handtekening ergens onder zet.

Met andere woorden: Relax en ga anders eerst huren.
Vanaf het moment dat ik in mijn huis door de voordeur liep, wist ik al meteen ''dit moet ik hebben''. Ik ben trouwens alleen gaan kijken bij huizen die praktisch waren (is het groot genoeg voor als ik samen ga wonen? Heb ik genoeg ruimte? Is de locatie handig, dicht bij uitvalswegen, wat voor voorzieningen zijn er in de buurt? etc)

Bij alle andere huizen dacht ik andere dingen, uiteenlopend van ''hell no'' tot ''mwaaah, wel mooi, maar....''

Dat had ik bij dit huis niet. Dus gekocht. Niet eens een tweede bezichtiging geweest. Vrijdags kijken, op maandag bod uitgebracht.
quote:gansje35 schreef op 20 maart 2013 @ 13:14:

Een paar tips:

-je kunt vaker dan een keer bezichtigen!

-de tweede keer kun je een derde meenemen die er met wat meer afstand naar kijkt of je huurt een aankoopmakelaar in

-maak een lijst met eisen waar een huis echt aan moet voldoen

-kijk goed naar straat en buurt en bedenk of je er voor langere tijd wil wonen

-als jullie kinderen willen/hebben, hou daar dan rekening mee

-weet goed wat je uit kunt geven, nooit een hypotheek op twee salarissen nemen! Ook verzekeringen kosten geld en je moet geld voor onderhoud ed vrij kunnen maken

-beslis niet te snel, er zijn heel veel leuke huizen!

Leuk! Voor het eerst een huis kopen!Goede tips, dank je! Meeste hebben we ook gedaan, we hebben nu ook al meer dan 20 huizen gezien maar elke keer vind ik dat we ook te weinig weten om te beslissen, zelfs al we er al 4 keer geweest zijn en de buurt hebben verkend. In een stad als Amsterdam is het toch lastig om te ontdekken hoe het is met de herrie in het trappenhuis, de buren onder, boven, links en rechts, als je er steeds maar een half uurtje bent
Waarom wil je in deze tijd een huis kopen? Is er geen alternatief?

Ik zou, als het even kan, gaan voor huren. De huizenprijs zijn sterk aan het dalen en het einde van die daling is nog lang niet in zicht en als je nog een paar jaartjes geduld hebt koop je meer huis voor minder geld.

Reken erop dat als je nu een huis koopt het morgen minder waard is.

De voorspelling is dat de huizenprijzen tot 2015 nog zo'n 20% gaan dalen. (http://huizenprijzen.prij ... ikkeling%20huizenprijzen/)

Komt die voorspelling uit en koop je nu heb je over twee jaar een onderwaarde van meer dan 20% plus kosten koper op je huis, kortom je kunt je huis op kortere en (middel)langere termijn alleen maar verkopen met (fors) verlies.

Hoe zeker ben je van je zaak? Hoe lang wil je er blijven wonen. Als je zegt minstens 10 jaar zou het kunnen maar korter levert zeer waarschijnlijk een (fors) verlies op.
Een eigen huis omdat:

- we willen kindjes, eigen plekje, investeren in de toekomst, dromen... je kent het wel

huurwoning die we nu hebben voldoet niet meer aan wat we willen en andere woningen huren zijn vaak veel te duur, plus geld is weg..
Een eigen huis omdat:

- we willen kindjes, eigen plekje, investeren in de toekomst, dromen... je kent het wel

huurwoning die we nu hebben voldoet niet meer aan wat we willen en andere woningen huren zijn vaak veel te duur, plus geld is weg..
Ik heb net een huis gekocht met mijn vriend. We hebben een hypotheekadviseur ingeschakeld, dat kan ik aanraden bij het kiezen van een hyptheek.

Wij hebben een stuk of 10-15 huizen bekeken en bij het laatste huis hadden we meteen het gevoel van: ja dit is het! We waren beiden enthousiast, terwijl bij sommige huizen mijn vriend enthousiast was en ik niet en andersom ook.

Jullie hebben vast, net als ons, een aantal eisen aan een huis. Als het huis aan (bijna) al jullie eisen voldoet en het voelt goed, zou ik gewoon een afspraak maken om het nog een keer te bekijken. Dat kan meestal wel.

Voor het bieden zou ik zeggen: begin lekker laag. Dit hebben wij ook gedaan en best een aardig bedrag van de vraagprijs afgekregen!

Het kan soms ook handig zijn om te weten wat de situatie van de huidige bewoners is. Als ze in een scheiding liggen willen ze vaak zo snel mogelijk van het huis af en kun je er een aardig bedrag af krijgen. Of het kan zijn dat ze uit het huis moesten vanwege schulden, ook dan kun je het huis wel goedkoper krijgen. Is misschien een beetje misbruik maken van de situatie maar een huis kopen is al duur genoeg, dusja ik had dat wel gedaan.

Succes!
quote:vivasofie schreef op 20 maart 2013 @ 14:12:

Een eigen huis omdat:

- we willen kindjes, eigen plekje, investeren in de toekomst, dromen... je kent het wel Weet je dan zeker dat je in Amsterdam wil kopen? Veel ouders komen tot de ontdekking dat ze voor hun iets grotere kinderen een ruimere omgeving willen, wittere scholen, een tuin, etc ect.
quote:vivasofie schreef op 20 maart 2013 @ 14:12:

Een eigen huis omdat:

Tja, je moet nou eenmaal betalen voor wonen, als je een koopwoning hebt gooi je ook geld weg, onderhoud, verzekeringen, gemeentelijke lasten, als je CV er mee ophoudt moet je het zelf bekostigen, dit kost veel meer dan de meeste mensen denken en dat geld ben je niet kwijt met een huurwoning.

Bovendien moet je bedenken dat als je nu koopt je waarschijnlijk binnen drie 20% van de koopprijs kwijt bent geraakt en je (tenzij je zeer goed in je geld zit) vast zit aan je huis omdat je het verlies bij verkoop niet kan dragen. Een huurhuis kun je iedere maand opzeggen. Ik zou er echt heel goed over nadenken, je hebt nog geen kindjes, dat duurt nog wel een tijdje, pas als ze een peuter zijn hebben ze echt veel meer aan een tuintje bijvoorbeeld, voor die tijd kunnen ze met minder ruimte toe. Tegen de tijd dat je eerste kind twee is ben je zo drie jaar verder en is de ergste lucht uit de huizenmarkt. Dit is geen tijd om je te haasten.
quote:Qthee schreef op 20 maart 2013 @ 14:20:

[...]

Weet je dan zeker dat je in Amsterdam wil kopen? Veel ouders komen tot de ontdekking dat ze voor hun iets grotere kinderen een ruimere omgeving willen, wittere scholen, een tuin, etc ect.Goede opmerking, denk goed wat je echt wil, ook voor de toekomst. Als je kinderen hebt wil je graag in een veilige buurt wonen, met goede scholen. Als je niet al te veel te besteden hebt (lees minder dan drie ton) kom je in Amsterdam al gauw in (halve) achterbuurten terecht vol met zwarte scholen. Wil jij je kinderen dat aandoen? Weet jij hoe de buurt zich ontwikkelt, sommigen buurten kunnen ineens snel achteruit gaan.
quote:markovic schreef op 20 maart 2013 @ 14:26:

[...]

Goede opmerking, denk goed wat je echt wil, ook voor de toekomst. Als je kinderen hebt wil je graag in een veilige buurt wonen, met goede scholen. Als je niet al te veel te besteden hebt (lees minder dan drie ton) kom je in Amsterdam al gauw in (halve) achterbuurten terecht vol met zwarte scholen. Wil jij je kinderen dat aandoen? Weet jij hoe de buurt zich ontwikkelt, sommigen buurten kunnen ineens snel achteruit gaan.

(being black but not offended

Wij hebben inderdaad geen drie ton maar we willen wel in Amsterdam zitten vanwege vrienden, familie en werk. Indische buurt stond vroeger bekend als zo'n achterbuurt maar is dat nu zeker niet (meer) met bijvoorbeeld Studio K en restaurantjes als Wilde Zwijnen. Voor veel minder dan 3 ton vanalles te koop. Alleen snel overlast van herrie in die gehorige huizen, maar waar niet in A'dam?
quote:vivasofie schreef op 20 maart 2013 @ 14:33:

[...]

(being black but not offended

Wij hebben inderdaad geen drie ton maar we willen wel in Amsterdam zitten vanwege vrienden, familie en werk. Indische buurt stond vroeger bekend als zo'n achterbuurt maar is dat nu zeker niet (meer) met bijvoorbeeld Studio K en restaurantjes als Wilde Zwijnen. Voor veel minder dan 3 ton vanalles te koop. Alleen snel overlast van herrie in die gehorige huizen, maar waar niet in A'dam?

Prima, je begrijpt precies wat ik bedoel denk ik. Huidskleur is het probleem niet, wel bepaalde normen en waarden die heersen in bepaalde buurten cq. bij bepaalde bevolkingsgroepen en realiseer je dat je kinderen daar heel veel van meekrijgen als ze daartussen opgroeien.

Besef gewoon dat je er vanuit moet gaan dat jer ergens minstens tien jaar moet blijven wonen voordat je uit de kosten bent en je huis kwijt kunt zonder verlies. Dus ook als je bv drie kinderen krijgt terwijl je nu denkt aan twee, ook als de buurt erg veranderd, ook als je een baan heel ergens anders krijgt. Hoe zeker schat jij jullie toekomstsituatie in en hoe goed ken je de buurt. Leuke hippe restaurantjes zijn allemaal leuk en aardig en misschien heel aantrekkelijk voor een jong stel zonder kinderen, maar een buurt met hippe restaurantjes en uitgaangelegenheden is niet per se een ideale buurt voor stellen met kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven