Inductie-koken, maakt dat herrie?
donderdag 28 maart 2013 om 21:18
Ik dacht dat ik eruit was. In mijn nieuwe keuken wil ik op inductie gaan koken. De voordelen van gas (goed regelbaar, snel heet) en van keramisch (makkelijk schoonmaken). Dat ik wat nieuwe pannen moet kopen neem ik voor lief.
Maar, nu las ik laatst ergens dat inductie een tikkend geluid maakt.
Is dat zo? Altijd? En is dat niet vreselijk irritant ? Ik vind het zo gek dat ik er nooit eerder iets over gehoord heb.
Wie heeft er ervaring? Andere ervaringen met inductie zijn ook welkom, maar dat getik daar zou ik graag meer van willen weten.
Maar, nu las ik laatst ergens dat inductie een tikkend geluid maakt.
Is dat zo? Altijd? En is dat niet vreselijk irritant ? Ik vind het zo gek dat ik er nooit eerder iets over gehoord heb.
Wie heeft er ervaring? Andere ervaringen met inductie zijn ook welkom, maar dat getik daar zou ik graag meer van willen weten.
.
donderdag 28 maart 2013 om 21:21
Mijn ouders koken op inductie. Het enige dat ik hoor is dat als je de plaat zacht zet (sudderstand, zegmaar) dan hoor je soms dat 'ie aan- en uitspringt. De inductieplaat van mijn ouders kon niet heel zacht, dus ging 'ie op halve stand aan-uit-aan-uit, als je snapt wat ik bedoel. Maar: die plaat is vorig jaar vervangen na 10 jaar trouwe dienst, en ik woon niet meer thuis, dus wat nieuwe platen doen weet ik niet. Misschien is de techniek vooruitgesneld
donderdag 28 maart 2013 om 21:22
Oh, en meer ervaring: ik heb dus bij mijn ouders altijd op inductie gekookt en kook nu (eigen huis) op gas: ik ga nooit weer terug naar inductie. Gas is een stuk intuïtiever. Het voordeel is wel: je hebt (als je een timer hebt) nooit meer aangekoekte aardappels, dat ging vroeger bij ons thuis nog wel eens mis..
donderdag 28 maart 2013 om 21:26
donderdag 28 maart 2013 om 21:37
mijn inductie plaat tikt ook zachtjes in sudderstand, en soms maakt ie dan ook een soort zoemend geluid. Ook absoluut niet storend.
Als ik twee of meer pitten op een hoge stand zet maakt ie een piepend geluid. Maar ook niet storend.
Als ik twee of meer pitten op een hoge stand zet maakt ie een piepend geluid. Maar ook niet storend.
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
donderdag 28 maart 2013 om 21:38
Troela: dat zoemen ken ik ook, als ik de la opendeed onder de plaat hoorde je dat inderdaad, ik denk ventilatiesysteem. Die hoge maar zachte piep ken ik ook ja maar het stoort niet als dingen zitten te pruttelen hoor je het niet, is denk ik de grote hoeveelheid stroom/spanning die ergens toch een geluid maakt.
donderdag 28 maart 2013 om 21:43
Wat is duur..? Nieuw huis, nieuwe keuken en ruimer budget voor keuken. Plus wat ik graag wilde niet bij ikea verkrijgbaar. Vorige keuken was wel ikea en was prima. Nu gekozen voor 2 inductiepitten icm stoom/bakoven, lavagrill en professionele wokbrander. En nog een bakoven met magnetronfunctie. Manoman wat ben ik iedere dag nog blij met al deze apparatuur en de mogelijkheden; heerlijk koken en bakken. Gaan alleen zelden meer uiteten, zijn beetje verwend
donderdag 28 maart 2013 om 21:45
Hahaha, over het aankoeken: mijn ouders hadden een bedrijf, dus mijn moeder vergat vaak de tijd als er klanten waren. Dat resulteerde vroeger vaak in patat, maar sinds die inductieplaat er was ging het altijd goed.. Zonde!
. Ik weet dat inductie en gas vergelijkbaar zijn, maar ik kook toch liever op gas, omdat ik een zichtbare vlam of hoorbare gasstroom fijner vind dan een cijfer dat een sterkte weergeeft. Maar, dat is heel persoonlijk
donderdag 28 maart 2013 om 21:46
@impala: een Indesit, iets van 2,5 jaar oud. Ik kan me nog herinneren dat het ook in de gebruiksaanwijzing stond, dat hij een piepend geluid kan geven en dat dat normaal is.
Ik weet niet meer precies wat hij kostte, maar het was wel een plaat uit de wat goedkopere prijsklasse
Ik weet niet meer precies wat hij kostte, maar het was wel een plaat uit de wat goedkopere prijsklasse
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
donderdag 28 maart 2013 om 21:51
Als onze (13 jaar oude) inductiekookplaat aanstaat, moet je niet mobiel gaan bellen als je in je pannetjes aan het roeren bent. De andere kant van de lijn hoort dan een oorverdovend lawaai.
Zelf hoor ik ook wat, maar zou het - net als vlammende troela - eerder zoemen noemen, dan tikken. Maar is niet eens heel irritant. Mijn ouders hebben een nieuwere plaat, en daar hoor ik nauwelijks iets.
Overigens vind ik inductie niet zo'n succes om op te koken. Ik deel het eerder genoemde enthousiastme helemaal niet. Terwijl ik echt graag in de keuken sta. Maar ik werk véééééél liever met gas. Maar inductie is wel 100x makkelijker schoonhouden. Tis maar net wat je wil. Bij ons zat deze plaat al in de keuken toen we dit huis kochten, dus ik laat 'm lekker zitten.
Zelf hoor ik ook wat, maar zou het - net als vlammende troela - eerder zoemen noemen, dan tikken. Maar is niet eens heel irritant. Mijn ouders hebben een nieuwere plaat, en daar hoor ik nauwelijks iets.
Overigens vind ik inductie niet zo'n succes om op te koken. Ik deel het eerder genoemde enthousiastme helemaal niet. Terwijl ik echt graag in de keuken sta. Maar ik werk véééééél liever met gas. Maar inductie is wel 100x makkelijker schoonhouden. Tis maar net wat je wil. Bij ons zat deze plaat al in de keuken toen we dit huis kochten, dus ik laat 'm lekker zitten.