ergens mijn ei kwijt

17-12-2012 00:26 566 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Al maanden zit ik te twijfelen over hoe ik zal kunnen verwoorden waar ik mee zit, ik wil mijn ei kwijt maar ik weet niet hoe. Dit is alvast een rare openingszin. Ik ben niet onbekend op het forum, en onder mijn loepje staat meer, dan ik misschien hier zo in kan zetten. Wat me dwars zit de laatste weken of eigenlijk maanden zijn de verschillende sociale veranderingen waar ik in zit. De afgelopen 3 jaar zijn er enorm veel dingen gebeurd, waarbij mij vooral opvalt dat ikzelf erg ben veranderd en misschien daardoor ook mijn sociale veld. Ik ben veel mensen "verloren". Het is zo moeilijk voor mij om ergens te beginnen, want er zit gewoon een hoop verdriet in de weg. Onvermogen om mensen te bereiken en t weer goed te maken, het gevoel dat dat bij de meesten een gepasseerd station is en daar ben ik al weken gewoon kapot van.

Ook omdat het naaste familie (mede) betreft.

ik weet gewoon niet goed hoe ik het moet verwoorden, maar heb al tijden echt behoefte om met iemand te praten, ook al is het virtueel, ervaringen uit te wisselen als er veel (is) veranderd/t in je leven. Wat nu beetje gek begint krijgt hopelijk wat soepeler vervolg, want ik weet het, wat een vage OP dit is. :S Maar stuur m nu toch maar.

Bedankt voor het lezen!!

Misia
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
quote:misia schreef op 08 april 2013 @ 20:44:emaar juist krachtig overkom en dat ik "positieve copingstrategieen heb die je niet vaak ziet".

Fantastisch meid en dat al bij de intake!

Jij bent snel klaar met de therapie, denk ik!
Hai rbc, dank je! Ja, het ging goed, vond het wel heel spannend van te voren!! En wat slik je nu in dan? Denk dat het niet veel positiefs is. Ben benieuwd!

Jij ook bedankt, Iemand_anders! Ik diswalificeer je niet, vind het alleen knap hoe je op afstand mij kunt analyseren. Ik hoef bijna niet meer naar die psych.

En lieverd, echt: wat ontgaat me? Je schrijft nu dat ik geen aandacht heb voor je goede bedoelingen? Ik volg je tip op om dit topic als uitgangspunt te nemen, neem je opvatting over mijn reacties zo serieus dat ik ze tijdens een intake bij een psych graag wil bespreken.

Wat is het dan waar ik geen aandacht voor heb?

Waarom schrijf je dat gewoon niet op, zwart op wit?

Hoe kan ik er anders iets mee?

Ik bedoel het ook niet verkeerd, maar wordt hier (net als jullie denk ik) gewoon alleen maar moe van. Het wordt mij niet helderder, in ieder geval.

En slaplachen doe ik me, omdat ik juist schrijf dat ik GEEN internet heb thuis, en dan is dat weer mij terugtrekken achter mijn muren . Vind het gewoon grappig!!

Nogmaals dank voor jullie navragen!!

Misia
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
O trouwens, je reageert wel weer precies zoals ik al verwacht had. Zelfs je heerlijke uithalen naar mij!
quote:misia schreef op 08 april 2013 @ 21:02:Vind het gewoon grappig!!Als ik je pijn en eenzaamheid niet zou voelen (zelfs tussen de regels, je gesneer en dubbele boodschappen door), zou ik het ook reuze grappig vinden.
Soms is het beter eerst na te denken voordat je een reactie geeft, daarom ga ik dat nu ook doen. Ik wil met goede bedoelingen duidelijk maken dat je door jouw reacties goed bedoelde adviezen zo met de grond gelijk maakt, maar dat is mijn zienswijze erop. Ik wilde sowieso niets negatiefs schrijven, maar ik vrees dat het toch een beetje moet. Ik hoop echt van harte dat de therapie voor je gaat aanslaan, dat is bovendien niet negatief bedoeld, maar denk eerst aub goed na voordat je met een reactie komt op iemand, nu bijvoorbeeld dus tegen iemand_anders. Ik ben blij ik geleerd heb om eerst na te denken en op bepaalde momenten mijn woorden even inslik.
Wat is er nu weer mis, Iemand_anders?

Ga ik in therapie, is het nog niet goed. De meeste duren langer dan 1 sessie gelukkig!

krijg onderhand het gevoel dat je overal iets negatiefs over te melden hebt
Hi rbc, dank je voor je uitleg. Het is prima, ik ben blij dat je geen blad voor de mond neemt maar dat toch weloverwogen doet!
Der is denk niets mis, maar ik denk dat je minder dubbele signalen moet uitzenden, is maar een tipje van me

Verder hoop ik dat je echt iets aan de gesprekken gaat hebben met de psycholoog!!!
Nee joh, fijn toch dat je psych zo positief is!

Dat is niet negatief hoor.

Ik ben maar een kriebelveroorzakende forummer, dus waarom zou je iets van mij aantrekken.
Ja dat leer je wel na ruim 14 jaar therapie! Ow en ik kan best weleens impulsief reageren. Maar je hebt er niets aan om zo de adviezen van een ander zo negatief op te pakken, maar das misschien het verschil tussen jou en mij. Ieder mens is tenslotte anders en reageert anders op situaties.
@misia, ik heb niet alle reacties kunnen lezen, maar begrijp je wel.

Je hebt je jaren aan iedereen aangepast, woorden ingeslikt, jezelf de schuld gegeven als een vriendin geïrriteerd was, zelfs excuses aangeboden als het niet nodig was. Als je dan een keer wat terugzegt, worden mensen boos. Je moet lekker meegaand zijn. Als je feedback krijgt en spiegels, moet je dat maar als waarheid aannemen. Been there, done that.

Je stelt nu grenzen. Laat dingen bij de mensen zelf. Heel goed, je bent je eigen persoon en je wordt assertiever.

@iemand_anders, ten eerste word je nu zelf sarcastisch met je opmerking over dat ze dan niet lang in therapie zou moeten..:-) je valt uit je spirituele rol. :-) ik herken het kriebelige van misia wel. Dat gedoe over zonnetjes, zonweringen, een ander praatte over comfortzones, muren. Pfff.

Op bepaald moment ben je het als persoon zat om je als muis te gedragen en behandeld te worden. In dat proces zit TO volgens

mij nu. Vind het heel goed dat je iets meegenomen hebt bij intake. Je doet er dus wel wat mee. En ja inderdaad, het is een forum en alleen IRL kan iemand echt beoordelen
quote:Leergierig schreef op 08 april 2013 @ 21:32:

Op bepaald moment ben je het als persoon zat om je als muis te gedragen en behandeld te worden.TO gedraagt zich op dit topic bepaald niet als een muis, maar eerder als een katje die niet schroomt uit te halen als het haar niet zint. En da's prima hoor. Beter dan een grijze muis. De vraag is alleen of ze ermee gediend is, als haar wens is om juist in dieper en waarlijker contact te komen met anderen. Dat is namelijk nog steeds niet gebeurd.
quote:Leergierig schreef op 08 april 2013 @ 21:32:

@iemand_anders, ten eerste word je nu zelf sarcastisch met je opmerking over dat ze dan niet lang in therapie zou moeten..:-) je valt uit je spirituele rol. :-) ik herken het kriebelige van misia wel. Dat gedoe over zonnetjes, zonweringen, een ander praatte over comfortzones, muren. Pfff.

Je mag me gewoon negeren hoor, als je kriebelig van me wordt. Je mag me zelfs onder de geneerknop zetten, als de irritatie te groot wordt.

*Poef!!* Uit de weg geruimd >> weg probleem!
quote:iemand_anders schreef op 08 april 2013 @ 21:42:

[...]

TO gedraagt zich op dit topic bepaald niet als een muis, maar eerder als een katje die niet schroomt uit te halen als het haar niet zint. En da's prima hoor. Beter dan een grijze muis. De vraag is alleen of ze ermee gediend is, als haar wens is om juist in dieper en waarlijker contact te komen met anderen. Dat is namelijk nog steeds niet gebeurd. Nou, prima toch. Ze reageert zoals ze wil. Ze heeft wel contact gemaakt met anderen op dit forum waar een klik mee was, maar met anderen klikt het niet en dan wordt het contact niet verder verdiept. Simpel.
quote:iemand_anders schreef op 08 april 2013 @ 21:45:

[...]

Je mag me gewoon negeren hoor, als je kriebelig van me wordt. Je mag me zelfs onder de geneerknop zetten, als de irritatie te groot wordt.

*Poef!!* Uit de weg geruimd >> weg probleem! Jeetje, ik wilde net in wat dieper contact met je komen. En nu bouw je een muurtje op? Ik wilde je net een zonnetje sturen, want ik voelde iets meer cynisme in je laatste posts. En nu de zonwering naar beneden, jammer hoor.
quote:Leergierig schreef op 08 april 2013 @ 21:59:

[...]

Jeetje, ik wilde net in wat dieper contact met je komen. En nu bouw je een muurtje op? Ik wilde je net een zonnetje sturen, want ik voelde iets meer cynisme in je laatste posts. En nu de zonwering naar beneden, jammer hoor. En jij dacht, wat jij kan kan ik beter...
Ik heb net mijn rolluik naar beneden gedaan en weet je wat dat betekent.......... jaaaaa slapen Verder niets, ik wil me dus nergens tegen beschermen enzo.

Slaap lekker allemaal en iemand_anders
quote:iemand_anders schreef op 08 april 2013 @ 22:01:

[...]

En jij dacht, wat jij kan kan ik beter...

Ha, ha, ja, precies, wat spirituele smalltalk. :-)

Ik denk dat ik mijn punt gemaakt heb. Ga nu stoppen, weer drukke dag morgen. Iedereen veel plezier en succes morgen en alvast welterusten.
Trusten terug rbc en Leergierig!
@iemand_anders: please laat gaaaaaaaan, laat gaaaaaan!

( kon het niet laten je een bericht te sturen... maar ga nu ook stoppen met het lezen van dit topic want het levert alleen frustratie op. ik ben nu zo ver dat het me niet kan schelen of het TO goed zal gaan. ik denk dat psych die na 1x!!! al ziet hoe ze is, het beter kan )

TO= een en al defensie en onredelijk onaardig imho!
I know Sproet, I know.

TO heeft inderdaad een hele uitzonderlijke behandelaar getroffen..

Die kan nòg sneller beter analyseren dan ik.

Ach, ik ken m'n plaats. De anonieme goedbedoelde kriebelveroorzaker.

Tenminste...als ik daar zin in heb.
Heb ff eea teruggelezen, maar niet alles (teveel pagina's), maar dit viel me op:

Quote Misia:

"Tot slot nog 1x de vraag aan jullie: Waarom mij proberen op het "goede pad" te helpen als ik daar blijkbaar helemaal niet op wil komen? T is een waste of time, want, niet vergeten: "tientallen mensen" zijn je voor gegaan met al die spiegels! En t mocht niet baten :)!! Is het dan niet gewoon dom om het nog een keer te proberen? :)"

Dit zegt eigenlijk alles. Je wil helemaal geen andere blik! Je wil kunnen vertellen hoe het is als je zo teleurgesteld bent na alles wat je meegemaakt hebt, je wil in de donkere schaduwkant zitten waar je door alle gebeurtenissen en onbegrip en tegenslagen in zit. En dat mogen voelen, vertellen, je ei kwijt, dat was ook de insteek van dit topic tenslotte: een luisterend oor.

Dat licht zien, dat las ik ook ergens. Waarom zou je dat ook willen, als je zo fijn ellendig en niet begrepen voelt en dat zou kunnen uiten, je boosheid tav sommige mensen die tekortschieten, slecht behandeld bent, verlaten wordt door mensen die je naasten horen te zijn en zich daar niet naar gedragen? Mag je nog teleurgesteld zijn in het leven en de mensen om je heen?

Het zijn geen oordelen, Misia. Wat je niet begrijpt is dat mensen je niet irl kennen misschien, maar heel wat van je zieleroerselen hebben gelezen. En jij verkeert (al jaren) in het donker. Dat is geen kwestie van verschillende visies mogen hebben of jou je eigen visie niet gunnen. Niemand gunt je een leven in dat donker en maar worstelen en soort van opgewekt ertegenaan gaan.

Die dubbele boodschappen voelt iedereen door de pc heen wel aan. In 1 zin je teleurstelling of pijn uiten en dan: "maar ik ga er met goede moed tegenaan :-) " dat leidt niemand om de tuin hier..

Er mankeert niks aan jou, je bent niet gestoord, en daar zijn die adviezen ook niet voor geweest om naar een psych te gaan. Het gaat erom dat jij vanuit een bepaalde stemming denkt en reageert, en je daarmee vereenzelvigd hebt: dit is wat je voelt en wie je bent. Maar dat is niet zo. Iedereen die diep heeft gezeten en eruit is gekomen weet dit uit eigen ervaring.

Dit is niet wie je bent en wat je voelt, dit is een beperkte versie van jezelf, een die heel wat heeft meegemaakt en reageert vanuit een beschadigde kant. En elk mens met wat empathie in zijn donder zal niet willen dat iemand die door allerlei redenen daarin terechtgekomen is, daar blijft als dat niet nodig is.

Maar jij zegt hierboven: ik wil helemaal niet "het licht zien": laat me lekker waar ik zit, en degene zijn die ik (op dit moment) denk dat ik ben en terecht ben (geworden). "Laat mij hier lekker mijn boosheid en teleurstelling uiten en een beperkt leventje leiden, als ik toch aangeef dat ik niet anders wil, maar begrip wil voor waar ik zit en dat mag uiten ook. Ik kan het hebben als ik maar een luisterend oor heb hier, mensen die beamen dat ik het moeilijk heb en moeilijke dingen elkaar blijven opvolgen".

Tuurlijk is een forum en topic ervoor dat je je verhaal kwijt kan, graag ook herkenning en bevestiging dat je diep mag zitten, meeleven en wat moed om erin te kunnen houden.

Maar suggesties dat je daar niet langer hoeft te zitten dan nodig is, dat er een snellere uitweg is richting het licht en je leven en jezelf verlichten, wil je eigenlijk niet. Want trek je aan als "er mankeert iets aan me". Dat is niet zo. Het enige wat eraan mankeerde is dat je niet wil zien dat het geen visie is, maar een fase, een reactiefase op het meemaken van zware dingen des levens. Jij wil zo mogen zijn, zoals je je nu voelt (en denkt).

Maar werkelijke empathie is (nogmaals): dat mensen zich inleven en degenen die reageren weten dat je je zo niet (langer) hoeft te voelen. Omdat het niet is wie jij bent. Omdat het leven ook jou weer kan toelachen, jij je ook weer kan verbinden met anderen, en fijne ervaringen kan beleven. En dan heb je al dat uiten ook niet meer nodig, is er geen ei meer wat je kwijt hoeft.

Het gaat niet om "het recht om zo te mogen zijn" of "jezelf te mogen zijn en dat te mogen uiten" (zonder oordelen of commentaar). Dat is de issue niet. De issue is dat jij het ziet als dat jij moet "veranderen" naar de visie van anderen toe en anders afgewezen wordt.

Je ziet zelf niet dat mensen jou idd in het licht willen zetten! Dat is niet jou willen veranderen, want jij bent dit helemaal niet, het is een afgewezen, teleurgestelde, slecht behandeld deel van jou. Die veel gegeven heeft en zich veel aangepast heeft en zoveel narigheid en onbegrip ontvangen heeft in returm..

Wij laten ons niet om de tuin leiden door het kleine sprankje kracht in je smiley's en zinnen. Wij zien echt wel (ook al kennen we je niet irl) dat dit niet de werkelijke kracht is, die jij aanziet voor vechtlust en veerkracht. We zien een heel andere kracht ongebruikt en hopen dat de psych die kan aktiveren.

Een psych is (nogmaals) niet omdat er iets aan je mankeert. Dat is allang niet meer zo. Je verzet je tegen het idee dat je onder die omstandigheden toch weer in het licht kan komen en wou eigenlijk horen: heel normaal dat je je zo voelt, na alles wat jij meemaakt en daar is niks aan te doen, je doet het al heel goed onder de omstandigheden.

Maar wij weten inmiddels beter, dat jij een veel beter leven kan hebben dan dat, ook met wat je allemaal voor je kiezen hebt gekregen.. Maar dat wou je niet horen (zie hierboven): al zijn allerlei mensen voorgegaan, jij WOU helemaal niet anders dan dit wat je voelde en DAAR de erkenning en luisterend oor voor. Dat dat mag.

Je kan anderen niet kwalijk nemen dat ze je een lichter, luchter leven gunnen.

Een therapeut zei mij ooit: "gun een ander zijn/haar ellende".. en het is zo waar: iemand wordt pas slachtoffer-af als eerst erkend wordt dat je slachtoffer was. Dat je mag rouwen en tieren en verdriet hebben om je (terechte) teleurstellingen..

Dat is anders als mensen je zien struggelen en je zegt zelf: Ik wil daar eigenlijk helemaal niet uit, ik wil geen andere visie (want dan was het eigenlijk dus iets in mij en niet van buitenaf??)..

Nee, van buitenaf kan je beschadigd raken, dat klopt. Maar of je daar jaren van je leven last van hebt (of erger nog, altijd blijft worstelen en in die kant van jezelf blijft) daar kan je wel wat aan doen. Je bent dan idd een schaduw van jezelf, en denkt dat je dit (geworden) bent. Het is niet zo!

Destructieve relaties en negatieve ervaringen wekken je eigen schaduwkant op. Dat is op zich logisch. Maar je kijkt en ervaart dan ook vanuit die positie en ziet allerlei nieuwe dingen ook door die bril (bijv: leuke avond met die vriend, maar 1 (verkeerde) opmerking en die raakt en blijft je bij)..Maar al die andere kanten heb je ook nog steeds in je: het enthousiasme, vertrouwen, enz.. Je gebruikt ze alleen ff niet, je kan er niet bij als het ware. Je probeert wel (en die pogingen zien wij ook wel), maar dat is bij lange nog niet het leven ten volle leven, de zonnige kant echt weer in kunnen stappen, fijne gevoelens ook echt voelen, je stralende zelf zijn..

En dat kan therapie doen: je weer in je andere gebieden zetten.. interessant boekje daarover gelezen: het is een bepaald hersengebied wat overheerst bij (langdurige of herhaalde) dreiging, stress, angst en andere negatieve gebeurtenissen (amygdala). Die schakelt bepaalde andere gebieden uit. Dat is een oud hersengebied (je alarmsysteem voor gevaar, (voor verlies, afwijzing, enz) als dat overgeaktiveerd is, zoekt het daar "bewijzen" voor die hem in het gelijk stellen dat ie terecht aktief is.

Het is het "overlevingshersengebied" wat tevens de vecht-vlucht-respons beheerst. Als er een dreiging is (van opnieuw negatief of kwetsing of verlies) of denkt dat het er is, dan komt het in aktie (met bijbehorende stresshormonen om snel te kunnen reageren). Het is eigenlijk een overaktief zelfbeschermingsmechanisme, en meer niet. Superinteressant eigenlijk (vind ik, hahaha), maar het houdt je alert op gevaren die allang geweken zijn en komt ook in aktie op situaties die er alleen maar op lijken en geen werkelijk gevaar zijn. Het kan permanent aktief blijven, na grote stress en inbreuken/ negatieve ervaringen, eerdere dreigingen, eerder verlies enz.

Het ziet dingen die in dat straatje passen en schakelt andere (bijv positieve herinneringen of ervaringen) uit. Nuttige is als het een waarschuwings/alarmsysteem is dat goed werkt. Niet als het op scherp staat en niet uitsluitend meer reageert op werkelijke gevaren. Het verhindert oa afwegen, redeneren, leervermogen, enthousiasme, andere perspectieven die andere mogelijkheden of een ander licht erop kunnen werpen.

Dit is dan een overaktief hersengebied, maar de ellende is dat je er zo aan gewend kan raken, dat je gelooft wat dat gebied je influistert, denkt dat je dat bent (en niet beseft dat je onder de invloed bent van dit hersengebied, die stressstoffen je lichaam in stuurt, en dat is dan wat je voelt). Maar je bent dit dus niet, het is een onderdeel van je en overheersend (door allerlei redenen geaktiveerd).

Niemand wil je veranderen, mensen willen je denk ik alleen maar duidelijk maken dat je nu niet "heel" bent (als in geheeld, compleet, ook in verbinding met je vrolijke, optimistische en fijne gevoelens en niet met het genieten en al het mooie wat het leven OOK te bieden heeft. En dat mag, maar waarom zou je dat niet willen? Waarom niet die lichte kant? Of langer laten voortduren dan nodig?

Daarom die suggesties voor psych, omdat het zonde is van je leven en je tijd hier om in je eigen schaduw te verkeren.. ik ben zo blij dat je die stap genomen hebt en wens dat je leven al snel stukken lichter wordt! Ook jij zou mogen stralen, dat is wat mensen hier proberen te zeggen: neem geen genoegen met in de schaduw blijven! Dat is geen andere visie, dat is een weten dat ook al heb je een hoop nare dingen achter de rug, ook in jou die weldadige stralende zon schijnt. Als je dat wil. Niet voor mensen hier, maar omdat stralen je ware natuur is (en geen visie of moeten veranderen) en je dat gegund wordt!

Wens je heel veel succes en blij dat intake alvast een goed gevoel gaf!

Ik vind
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Een pracht van een post Suzy.

Ik wens 'm vruchtbare aarde. :flower :
Mooie post Suzy en bepaalde delen ook herkenbaar, bijv. dat 1 verkeerde opmerking momenteel wel heel erg verkeerd kan vallen en dat ik mezelf er op dat moment niet uit kan trekken. Ook hoopgevend, dat het wel weer kan. Tnx

Misia, fijn dat het goed ging bij de psych. Hartstikke goed dat je die stap hebt gezet. Liefs, sterkte en
Oh ja, Misia, wat betreft je vragen aan mij: waar het vandaan komt is de defensieve houding die bepaalde posts bij je opriepen / op leken te roepen. Dat was toen iemand suggereerde om naar een psycholoog te gaan en je dat als een aanval leek op te vatten. Maar, dat is even hoe het in mijn herinnering ging, ik heb de posts er niet bij gepakt. En misschien heb je dit zelf anders ervaren.

Als je in een defensieve houding schiet, belemmert je dat van open staan. Dat deed ik eerst ook meer en heb een paar jaar geleden door coaching geleerd om daar beter mee om te gaan. Bij mij uitte zich dat zo: als ik in een groep zat en vond geen aansluiting, dan dacht ik al gauw "Laat maaaar". Hierdoor sloot ik me juist af. Terwijl ik met een andere houding makkelijker aansluiting had kunnen vinden. Dat gaat nu ook beter. (even heel kort samengevat)

Ik weet écht niet of dat bij jou het geval is, Mies. Daarom, zie ook dit niet als een aanval, maar als meedenken. Dat als antwoord op je vragen. Ik ervaar jou als een lieve en in de basis positieve vrouw, die nu aan het worstelen is om weer gewoon 'happy' te worden. Met die laatste worsteling ben ik momenteel ook bezig, misschien op een iets andere manier. Sterkte!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven