Geld & Recht alle pijlers

Auto uitlenen ?

12-04-2013 12:01 61 berichten
Mijn vrouw wil onze auto voor enkele weken uitlenen aan een expat-collega, omdat de familie van de expat-collega overkomt uit het buitenland en wij die weken de auto zeker niet nodig zullen hebben.

De expat-collega is ook een vriendin van mijn vrouw. Ik ken de collega ook en ik sta er welwillend tegenover.

Zijn er nog dingen waaraan ik moet denken als wij de auto uitlenen? Overigens heeft de collega die de auto wil lenen een Nederlands rijbewijs.

Ik kan mij trouwens ook voorstellen dat sommigen/velen van jullie de auto niet/wel zouden uitlenen.

Auto uitlenen

Totaal aantal stemmen: 35

1.Doe het niet. (60%)
2.Ja, waarom niet. (14%)
3.Ja, maar zet wel afspraken op papier. (20%)
4.Twijfel, ik weet het niet. (6%)
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze al wel rij-ervaring in NL? Dat ze een NL rijbewijs heeft zegt namelijk niets, als zij dit bij inschrijving in NL bij de gemeente heeft om laten wisselen voor haar buitenlands rijbewijs.
All risk verzekering keert uiteindelijk ook niet meer uit dan de dag waarde bij total loss. Is dat genoeg om een andere auto te kopen, zo nee leggen ze dan het verschil bij?
quote:pejeka schreef op 12 april 2013 @ 12:33:

[...]

Waarom zeg je in de openingspost dan dat je er welwillend tegenover staat?Ik sta er welwillend tegenover, maar tegen mijn vrouw heb ik gezegd dat ik het geen goed idee vind zodat de optie openblijft om het niet te doen.
Bij de verzekering navragen hoe het zit als er schade ontstaat. Aardig van je vrouw! En dat het blijkbaar bijzonder is zie ik hier wel aan de reacties.

Het is maar blik.
quote:rtie schreef op 12 april 2013 @ 12:36:

[...]

Ik sta er welwillend tegenover, maar tegen mijn vrouw heb ik gezegd dat ik het geen goed idee vind zodat de optie openblijft om het niet te doen.

Dus je staat er tegelijkertijd welwillend tegenover én je vindt het geen goed idee? Raar, maar misschien snap ik het niet.

Ik zou er geen problemen mee hebben. Wel zaken als aansprakelijkheid en verzekeringen goed regelen, uiteraard, maar een auto is ook maar een ding. Als ik een auto zou hebben staan die ik niet nodig had, zou ik die zonder moeite uitlenen, net zo goed als een TV die ik nog op zolder heb staan ofzo.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:gelderka schreef op 12 april 2013 @ 12:36:

[...]

Is dat beperkt casco of volledig casco? In het eerste geval is je collega nog steeds aansprakelijk voor schade die hij/zij aan de auto toebrengt.

En zijn of haar WA dekt dit niet!

En denk ook aan de premiekorting die verdwijnt bij een ongeval.

Check het hier:

http://financieel.infonu. ... taalt-de-verzekering.html

Mijn tip: Leg het aan de collega voor: Ik wil je graag mijn auto uitlenen, maar in geval van schade zijn de kosten aanzienlijk, op jouw naam en niet op je WA te verhalen. Wil je dat risico wel nemen?Dank je wel voor de link en de goede tip.
quote:markovic schreef op 12 april 2013 @ 12:07:

Waarom huurt hij gewoon geen auto? Expats verdienen over het algemeen heel goed en als hij brokken maakt kun jij problemen krijgen met de verzekering. Ik vind het een stom plan.Mijn idee. Ik zou het ook zo regelen. Ipv mijn eigen auto ter beschikking stellen. Mijn heeft het bedrijf van de expat wel contacten met een autoverhuurbedrijf.
Ik zou het niet doen.

Zij kan een auto huren.

Dat zij nog niet zo lang in NL is, is geen argument.

Als er iets fout gaat (zij is nog niet zo lang in NL), zitten jullie met de brokken. Zij is afhankelijk van jullie verzekering, misschien zou zij het (achteraf) anders hebben gewild.
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
quote:maar een auto is ook maar een dingMaar wel 'n onmisbaar ding! En als die auto nog prima rijdt, maar hij is al wat ouder, dan kun je van het uitgekeerde verzekeringsgeld geen gelijkwaardige auto betalen mocht ze 'm in de prak rijden. Er moet altijd geld bij. En zie dat geld maar 'ns los te krijgen van degene die 'm geleend heeft, dan zijn ze ineens niet meer thuis.
Een auto huren inclusief 'n degelijke verzekering is minder duur dan de kosten voor jou mocht zij schade rijden.
Niet doen, scheelt je een hoop ellende als zij schade maken (administratief uitzoekwerk, bellen naar verzekering, gegevens opvragen, gegevens opsturen, wachten op gegevens, wachten aan de telefoon, bellen naar een duur nummer, achter mensen aanzitten).
quote:elninjoo schreef op 12 april 2013 @ 13:15:

[...]

Maar wel 'n onmisbaar ding! En als die auto nog prima rijdt, maar hij is al wat ouder, dan kun je van het uitgekeerde verzekeringsgeld geen gelijkwaardige auto betalen mocht ze 'm in de prak rijden. Er moet altijd geld bij. En zie dat geld maar 'ns los te krijgen van degene die 'm geleend heeft, dan zijn ze ineens niet meer thuis.De TO heeft deze auto "over", dus is voor hem niet onmisbaar. Ik kan me voorstellen dat je geen dingen gaat uitlenen die je zelf nodig hebt. Je gaat niet je camera uitlenen als je zelf op vakantie gaat en foto's wilt maken, bijvoorbeeld. Maar als het toch werkloos op zolder ligt/in de schuur staat, heb ik er geen moeite mee. Het zijn maar "dingen".
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Auto uitlenen en er ontstaat schade: wat nu?

Geplaatst op 2/08/12 door Adrie Boxmeer. Verzekeren

Tags: auto uitlenen, autoverzekering, cascodekking, schade aan auto

Stel je voor: je leent je auto uit aan iemand anders. Maar hij veroorzaakt een aanrijding met jouw auto. Is dan de schade gedekt? En net zo belangrijk: hoe zit het met de aansprakelijkheid bij je auto uitlenen?

Auto uitlenen en schade: verzekerd bij volledig casco

Bij een volledig casco verzekering (all risk) krijg je de schade aan je eigen auto vergoed, ook al zat er iemand anders achter het stuur. Tenminste, als de bestuurder toestemming van je had om in de auto te rijden, een geldig rijbewijs had, niet onder invloed van alcohol of drugs was en de auto niet voor andere doeleinden (bijvoorbeeld als taxi of lesauto) werd gebruikt dan in de polis vermeld.

auto uitlenen

Alleen WA verzekerd: pas dan op met je auto uitlenen?

Ben je alleen WA verzekerd? Dan keert de verzekeringsmaatschappij niets uit voor schade aan je eigen auto. Uiteraard wel aan degene bij wie er schade is veroorzaakt. Je zou de schade aan je eigen auto kunnen proberen te verhalen op degene die reed. Maar dat zal moeilijk worden, want per slot van rekening reed hij met jouw toestemming in jouw auto. Het is dan ook verstandig om vooraf goede afspraken hierover te maken.

Een hoger eigen risico?

Vaak geldt bij schade aan je eigen auto een eigen risico van 135 euro. Let op bij auto uitlenen: is degene die in jouw auto reed jonger dan 25 jaar, dan geldt er dikwijls een hoger eigen risico.

Aansprakelijkheid bij auto uitlenen

Als degene aan wie je je auto hebt geleend schade veroorzaakt aan een andere auto, een motor of een bromfiets, dan is hij zelf aansprakelijk.

Let goed op wie aansprakelijk is in specifieke situaties

Maar let op: veroorzaakt hij schade aan een voetganger, fietser of ‘onroerende zaken’, dan is de eigenaar aansprakelijk. De eigenaar is in dat geval sowieso voor de helft van de schade verantwoordelijk en als het slachtoffer jonger dan 14 jaar is zelfs voor honderd procent. Een uitzondering kan zijn overmacht. Maar op basis van jurisprudentie van de Hoge Raad is die kans bijzonder klein.

Ook roekeloosheid van de fietser of voetganger kan een reden zijn voor een andere toekenning van de aansprakelijkheid. Maar diverse gerechtelijke uitspraken tonen aan dat ook dit geval de eigenaar van goeden huize moet komen om zijn gelijk te halen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:pejeka schreef op 12 april 2013 @ 14:02:

[...]

De TO heeft deze auto "over", dus is voor hem niet onmisbaar. Ik kan me voorstellen dat je geen dingen gaat uitlenen die je zelf nodig hebt. Je gaat niet je camera uitlenen als je zelf op vakantie gaat en foto's wilt maken, bijvoorbeeld. Maar als het toch werkloos op zolder ligt/in de schuur staat, heb ik er geen moeite mee. Het zijn maar "dingen".Hij heeft die auto niet over, hij maakt er alleen zelf geen gebruik van tijdens die paar weken omdat hij zelf op vakantie gaat.
Duidelijk verhaal van BGB! Dat zou ik even goed lezen en met je vrouw bekijken en als je dan nog de auto uit wil lenen ook even bespreken met diegene aan wie je de auto uit leent.
Kort door de bocht gezegd komt het dus hier op neer: als die expat een puber op een fiets aanrijdt, dan ben jij volledig aansprakelijk voor de schade. Letselschade kan in de tonnen lopen, realiseer je dat wel. Bovendien zijn veel buitenlanders totaal niet gewend aan het roekeloze gedrag van fietsers in het Nederlandse verkeer, dus zo'n ongeluk is verre van denkbeeldig.

Ik zou je een oelewapper vinden als je zo'n risico neemt.
Er is natuurlijk ook een héél kleine kans dat er niks dramatisch groot of klein gebeurt.

Die kans afwegen tegen het gemak waarmee je de collega/kennis ook weer veel gemak en vrijheid kan bieden geeft welke uitkomst?
quote:frisse_ma schreef op 12 april 2013 @ 14:47:

Er is natuurlijk ook een héél kleine kans dat er niks dramatisch groot of klein gebeurt.

Die kans afwegen tegen het gemak waarmee je de collega/kennis ook weer veel gemak en vrijheid kan bieden geeft welke uitkomst?Natuurlijk is de kans dat er niks gebeurd normaal gesproken groter dan dat er wel wat gebeurd. Punt is dat de gevolgen heel groot kunnen zijn als er wat gebeurd en dat er geen enkel noodzaak voor is om haar die auto uit te lenen. Ze kan gewoon een auto huren, niks bijzonders, is zo geregeld.
Een auto huren is ook heel gemakkelijk. Als je online reserveert kun je op je gewenste locatie je gewenste auto afhalen. Compleet met verzekering en pechhulp. En dit alles zonder de risico's die 'n auto uitlenen met zich meebrengt.
Nooit weer vliegen als dat niet van levensbelang is?

Als TO net zo graag mensen wil helpen als bijna alle niet betrokken belangeloos adviserende reageerders hier wordt de auto natuurlijk wel gewoon uitgeleend.

De ratio is toch alleen een middel om je wensen te beredeneren oid?
Wat sla jij nu weer voor wartaal uit, frisse_ma?
Zin 1, 2 of 3?
allemaal
Tja, ieder moet het maar voor zichzelf uitzoeken. Ik heb nog steeds geen antwoord gehad waarom de expat niet gewoon een auto huurt? Niks eenvoudigers dan dat, je reserveert een auto bij één van de vele autoverhuurbedrijven, komt langs met je rijbewijs, betaalt borg en de huur en je rijdt weg en voilà, alles is geregeld, verzekeringen, vervangend vervoer etc.
Als de motivatie om liever te lenen dan te huren geen geld uit willen geven is, weet je gelijk waar je op moet rekenen als ze schade rijdt en jij met de kosten zit: niets dus!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven