Seksisme?
vrijdag 12 april 2013 om 21:51
Ik (v,30) werk in een organisatie met een macho-cultuur met enkel mannen in het management. Ik ben een van de weinige vrouwelijke medewerkers op een wat hogere functie (en de enige daarvan onder de 50) en dat maakt dat ik opval. Daar is op zich niets mis mee, maar ik word steeds vaker op een "seksistische" manier benaderd door deze oudere, mannelijke managers en dat stoort me. Niet dat er sprake is van ongewenste intimiteiten, maar ik merk gewoon dat ik andere behandeld word dan mijn collega's (overdreven hoffelijkheid, steeds mijn lunch willen betalen, complimentjes over werk maar ook mijn uiterlijk, er wordt vaak expliciet gevist naar mijn liefdesleven (men weet dat ik alleen woon en daardoor word ik constant gevraagd naar mijn situatie maar ook wat ik een aantrekkelijke man vind, of ik manager X aantrekkelijk vind en ik ben zelfs twee keer mee uitgevraagd, wat ik heb afgewezen met als reden dat ik dat ongepast vond) etc.). Ik probeer dat zo veel mogelijk te voorkomen (draag in deze baan geen rokjes, nauwelijks decolleté; ik moet het zonder dat al helemaal niet van mijn uiterlijk hebben) en te negeren (niet ingaan op complimenten, zo weinig mogelijk over mijn privéleven loslaten, betaal overdreven alles zelf onderweg) maar dat verandert weinig.
Nu heb ik onlangs een promotie aangeboden gekregen waarbij een andere, oudere collega (v) gepasseerd wordt en daar zit ik mee in mijn maag. Ik heb het aanbod nog niet geaccepteerd omdat het voelt alsof ik "voorgetrokken" word. Ik weet dat ik goed ben in mijn werk maar door de manier waarop ik behandeld word, ga ik twijfelen of ik dit ook aangeboden had gekregen als ik een man was of 20 jaar ouder was (voor de duidelijkheid, ik zie mezelf niet als een aantrekkelijke vrouw, ik denk dat dit puur komt omdat ik in een uitzonderingspositie zit). Ik ben bang dat er (ten onrechte) het beeld ontstaat dat ik me omhoogn**k. Maar als ik het om die reden niet doe, dan zou dat eigenlijk betekenen dat ik in deze situatie geen promotie kan maken (ook niet op een later moment).
Wie herkent de situatie en heeft een advies? Mijn broer zegt dat ik op mijn werk moet vertellen dat ik een nieuwe relatie heb (ook al is dat niet waar) om duidelijk te maken dat ik niet beschikbaar ben en me dan gewoon moet laten promoveren maar ik ben bang dat dit snel uitkomt (kan niet goed liegen). Mijn coach zegt dat ik me niet aan de reden moet wagen, maar gewoon gebruik moet maken van de kansen die ik krijg. ik weet het niet. Wat zouden jullie doen?
Nu heb ik onlangs een promotie aangeboden gekregen waarbij een andere, oudere collega (v) gepasseerd wordt en daar zit ik mee in mijn maag. Ik heb het aanbod nog niet geaccepteerd omdat het voelt alsof ik "voorgetrokken" word. Ik weet dat ik goed ben in mijn werk maar door de manier waarop ik behandeld word, ga ik twijfelen of ik dit ook aangeboden had gekregen als ik een man was of 20 jaar ouder was (voor de duidelijkheid, ik zie mezelf niet als een aantrekkelijke vrouw, ik denk dat dit puur komt omdat ik in een uitzonderingspositie zit). Ik ben bang dat er (ten onrechte) het beeld ontstaat dat ik me omhoogn**k. Maar als ik het om die reden niet doe, dan zou dat eigenlijk betekenen dat ik in deze situatie geen promotie kan maken (ook niet op een later moment).
Wie herkent de situatie en heeft een advies? Mijn broer zegt dat ik op mijn werk moet vertellen dat ik een nieuwe relatie heb (ook al is dat niet waar) om duidelijk te maken dat ik niet beschikbaar ben en me dan gewoon moet laten promoveren maar ik ben bang dat dit snel uitkomt (kan niet goed liegen). Mijn coach zegt dat ik me niet aan de reden moet wagen, maar gewoon gebruik moet maken van de kansen die ik krijg. ik weet het niet. Wat zouden jullie doen?
vrijdag 12 april 2013 om 21:55
Wat een luxe positie. Maar ik begrijp je frustratie..
Ik zou niks verzinnen. Gewoon ervan genieten en je promotie aannemen. Je zou die promotie heus niet gekregen hebben als je t niet aankon.
Zou gewoon niks loslaten over privé leven. Niet of je een partner hebt en niet of je geen partner hebt. Helemaal niks. Duidelijk grenzen aangeven..
Ik zou niks verzinnen. Gewoon ervan genieten en je promotie aannemen. Je zou die promotie heus niet gekregen hebben als je t niet aankon.
Zou gewoon niks loslaten over privé leven. Niet of je een partner hebt en niet of je geen partner hebt. Helemaal niks. Duidelijk grenzen aangeven..
vrijdag 12 april 2013 om 21:59
quote:sacha27 schreef op 12 april 2013 @ 21:51:
Mijn coach zegt dat ik me niet aan de reden moet wagen, maar gewoon gebruik moet maken van de kansen die ik krijg.
Dit.
Jij weet toch dat je het kan en waard bent? Je krijgt de kans en je weet dat je het waar kan maken en dat zou voor mij voldoende zijn en de rest is slechts ruis.
Wat niet maakt dat ik de ruis niet de mond zou snoeren (als ik zeker weet dat het gebeurt) door te zeggen dat hij zich niet als een zielige oude rukker moet gedragen. En dat in 'koirige' bewoordingen natuurlijk.
Mijn coach zegt dat ik me niet aan de reden moet wagen, maar gewoon gebruik moet maken van de kansen die ik krijg.
Dit.
Jij weet toch dat je het kan en waard bent? Je krijgt de kans en je weet dat je het waar kan maken en dat zou voor mij voldoende zijn en de rest is slechts ruis.
Wat niet maakt dat ik de ruis niet de mond zou snoeren (als ik zeker weet dat het gebeurt) door te zeggen dat hij zich niet als een zielige oude rukker moet gedragen. En dat in 'koirige' bewoordingen natuurlijk.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
vrijdag 12 april 2013 om 22:01
Pak gewoon het voordeel dat je blijkbaar hebt, zo lang je de capaciteiten hebt om je nieuwe functie naar behoren in te vullen, is er niks mis mee. Jij hebt geen aanleiding gegeven en welke motieven je leidinggevenden hebben om jou te promoveren en in hoeverre die strikt zakelijk zijn, is niet jouw probleem.
Overigens komt seksisme ook andersom voor. Bij mij op de zaak werkt een (eerlijk is eerlijk) jonge man die eruit ziet als een Griekse god. Qua uiterlijk klopt gewoon alles aan hem (de natuur is soms wreed om de één wel, en de ander niet met iets leuks te bedelen). 80% van de vrouwen zit te kwijlen als hij alleen maar langsloopt. En ik merk ook duidelijk dat hij anders benaderd wordt dan zijn collega, die midden 40 is, een buikje heeft, een "gewoon" uiterlijk heeft, en niet zo spannend is. Eerlijk? Nee. Want die oudere buikige collega is echt niet minder sympathiek dan die Griekse god, als het erop aankomt. Maar het gebeurt gewoon, zo is het leven blijkbaar.
Overigens komt seksisme ook andersom voor. Bij mij op de zaak werkt een (eerlijk is eerlijk) jonge man die eruit ziet als een Griekse god. Qua uiterlijk klopt gewoon alles aan hem (de natuur is soms wreed om de één wel, en de ander niet met iets leuks te bedelen). 80% van de vrouwen zit te kwijlen als hij alleen maar langsloopt. En ik merk ook duidelijk dat hij anders benaderd wordt dan zijn collega, die midden 40 is, een buikje heeft, een "gewoon" uiterlijk heeft, en niet zo spannend is. Eerlijk? Nee. Want die oudere buikige collega is echt niet minder sympathiek dan die Griekse god, als het erop aankomt. Maar het gebeurt gewoon, zo is het leven blijkbaar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
vrijdag 12 april 2013 om 22:08
Eens met je coach.
En kan het zijn dat jij zelf teveel nadruk legt op jouw vrouwzijn en jij daar veel meer mee bezig bent dan zij?
Kunnen de vragen niet gewoon interesse zijn? Kan de hoffelijkheid niet gewoon galant bedoeld zijn? Wil men niet gewoon voor jou betalen omdat men senior in functie is (wat in veel organisaties gebruikelijk is en in sommige bedrijven zelfs formeel beleid is)?
En kan het zijn dat jij zelf teveel nadruk legt op jouw vrouwzijn en jij daar veel meer mee bezig bent dan zij?
Kunnen de vragen niet gewoon interesse zijn? Kan de hoffelijkheid niet gewoon galant bedoeld zijn? Wil men niet gewoon voor jou betalen omdat men senior in functie is (wat in veel organisaties gebruikelijk is en in sommige bedrijven zelfs formeel beleid is)?
vrijdag 12 april 2013 om 22:16
vrijdag 12 april 2013 om 22:18
vrijdag 12 april 2013 om 22:19
quote:sacha27 schreef op 12 april 2013 @ 22:16:
[...]
Voor de duidelijkheid, ik ben geen manager (directiesecretaris) en de positie die ik aangeboden heb gekregen heeft ook geen personele verantwoordelijkheid.De eerste forummer die zegt dat je onzeker bent reageer je op? Ga wat doen aan jouw onzekerheden want ik denk dat die ervoor zorgen dat je kansen als bedreigingen ervaart.
[...]
Voor de duidelijkheid, ik ben geen manager (directiesecretaris) en de positie die ik aangeboden heb gekregen heeft ook geen personele verantwoordelijkheid.De eerste forummer die zegt dat je onzeker bent reageer je op? Ga wat doen aan jouw onzekerheden want ik denk dat die ervoor zorgen dat je kansen als bedreigingen ervaart.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
vrijdag 12 april 2013 om 22:36
Wat veel reacties trouwens al, bedankt. Een paar opmerkingen die me aan het denken zetten:
- ik heb inderdaad niet het idee dat ik helemaal mezelf kan zijn op het werk. In mijn vorige baan ging ik heel vriendschappelijk met mijn collega's om (waren ook leeftijdsgenoten) maar dit is een veel formelere, zakelijke, hiërarchische organisatie. Naar klanten toe en op de werkvloer in ieder geval, binnen het managementteam dus niet. Ik denk dat dat me ergens verwart.
- NZ, dat betalen heeft misschien met hiërarchie te maken, maar het is bij ons geen beleid. Mijn voorganger (zit nu op een andere plek in de organisatie) zei een keer toen hij bij een externe afspraak de discussie tussen mij en een van de managers hoorde dat hem dat nooit was aangeboden (Hij zei dat natuurlijk grappend, maar het is me wel bijgebleven).
- misschien vul ik inderdaad teveel in en laat ik me teveel leiden door "ruis", of in ieder geval teveel door wat anderen over me denken. Ben blij met jullie objectieve kijk.
- ik heb inderdaad niet het idee dat ik helemaal mezelf kan zijn op het werk. In mijn vorige baan ging ik heel vriendschappelijk met mijn collega's om (waren ook leeftijdsgenoten) maar dit is een veel formelere, zakelijke, hiërarchische organisatie. Naar klanten toe en op de werkvloer in ieder geval, binnen het managementteam dus niet. Ik denk dat dat me ergens verwart.
- NZ, dat betalen heeft misschien met hiërarchie te maken, maar het is bij ons geen beleid. Mijn voorganger (zit nu op een andere plek in de organisatie) zei een keer toen hij bij een externe afspraak de discussie tussen mij en een van de managers hoorde dat hem dat nooit was aangeboden (Hij zei dat natuurlijk grappend, maar het is me wel bijgebleven).
- misschien vul ik inderdaad teveel in en laat ik me teveel leiden door "ruis", of in ieder geval teveel door wat anderen over me denken. Ben blij met jullie objectieve kijk.
vrijdag 12 april 2013 om 22:38
Ik begrijp dat t vervelend kan zijn, maar ik zou het juist van de positieve kant bekijken 
Ik ben met zoiets juist niet principieel. Als ik in eerste instantie word gepromoveerd door mijn charmes dan maak ik daar gebruik van. Ik denk dat de bazen heus geen risico's gaan nemen en iemand promoveren die daar geen verstand van heeft.
Ik denk dat de mannen gewoon extra aardig zijn. Net als wij vrouwen vaker beter met mannelijke managers kunnen opschieten da met de vrouwelijke ivm bitch fights en concurrentiegedrag :p ha ha .. Gezond zakelijk flirten heet dat
Ik ben met zoiets juist niet principieel. Als ik in eerste instantie word gepromoveerd door mijn charmes dan maak ik daar gebruik van. Ik denk dat de bazen heus geen risico's gaan nemen en iemand promoveren die daar geen verstand van heeft.
Ik denk dat de mannen gewoon extra aardig zijn. Net als wij vrouwen vaker beter met mannelijke managers kunnen opschieten da met de vrouwelijke ivm bitch fights en concurrentiegedrag :p ha ha .. Gezond zakelijk flirten heet dat
vrijdag 12 april 2013 om 22:51
quote:dubiootje schreef op 12 april 2013 @ 22:25:
Het is dus een ondersteunende functie voor het hoger management en geen managementfunctie?Dat is inderdaad mijn huidige functie. Nieuwe functie is meer extern gericht, als taken oa specialistische opdrachten bij de klant draaien (enkel gevoelige en incidentele zaken, geen ging concern), organiseren en coördineren van een jaarlijks internationaal meerdaags vakevenement (inhoudelijk programma, sprekers, sponsors, deelnemers strikken), klantcontacten voor een grote account onderhouden etc. Wil niet teveel in detail treden over de branche maar ik werk in een zeer specialistische consultancyomgeving, nieuwe functie is dan vooral gericht op kennisontwikkeling en profilering (evenement) en belangrijkste klanten tevreden houden (door relatiemanagement maar ook zelf inhoudelijk in te springen bij bepaalde gebeurtenissen).
Het is dus een ondersteunende functie voor het hoger management en geen managementfunctie?Dat is inderdaad mijn huidige functie. Nieuwe functie is meer extern gericht, als taken oa specialistische opdrachten bij de klant draaien (enkel gevoelige en incidentele zaken, geen ging concern), organiseren en coördineren van een jaarlijks internationaal meerdaags vakevenement (inhoudelijk programma, sprekers, sponsors, deelnemers strikken), klantcontacten voor een grote account onderhouden etc. Wil niet teveel in detail treden over de branche maar ik werk in een zeer specialistische consultancyomgeving, nieuwe functie is dan vooral gericht op kennisontwikkeling en profilering (evenement) en belangrijkste klanten tevreden houden (door relatiemanagement maar ook zelf inhoudelijk in te springen bij bepaalde gebeurtenissen).