Huis kopen in dorp

16-04-2013 16:54 148 berichten
Goedemiddag allemaal,

Ik heb een vraag met betrekking tot het kopen van een huis.

mijn vriend en ik hebben een huis op het oog in een klein dorp hier vlakbij. We wonen nu in de stad Groningen.

Het dorp ligt ongeveer 9 kilometer vanaf waar we nu wonen en er wonen +/- 370 mensen.

Het betreffende huis ben ik helemaal verliefd op, mn vriend moet het nog gaan zien (dit gaat over een maand ongeveer gebeuren).

Er is alleen 1 ''probleem''. Ik heb altijd in een stad gewoond, en ik merk gewoon dat je daar een bepaalde anonimiteit kunt hebben. Dit zal in een dorpje wat zo klein is als ik nu beschrijf, wel heel anders zijn. Dit kan heel positief uitpakken, maar ook minder positief. Zelf ben ik iemand die interactie met de buren enzo juist wel heel leuk vind. Ik vind het een fijn idee dat er op je huis gelet wordt als je er niet bent en dat je ook eventueel voor elkaar klaar kunt staan als dit nodig is.

Wel weet ik dat per streek/dorp er grote verschillen kunnen zijn, en ik weet van dit betreffende dorp niet hoe de sfeer is. Mijn vraag is dan ook: Hoe zou je hier achter kunnen komen?

Ik ben er wel al geweest, doorheengereden, uitgestapt en even rondgewandeld. Maar ik weet natuurlijk niet hoe het is als je daar woont, of je er makkelijk ''tussen'' past en of het prettig zou zijn als ''buitenstaander''...

Kort gezegd (voor degene die niet het hele deel willen lezen)

Hoe kom ik er achter wat de sfeer is in een bepaald dorp? en zijn er mensen die ervaring hebben met het verhuizen van een stad naar een dorpje?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Tja, Haren zal een anders zijn dan Peize of Zuidhorn.

Ik zou er gewoon eens een avond in de kroeg gaan zitten. Voor die tijd een restaurant bezoeken en gewoon je mond opentrekken Dat je belangstelling hebt voor het huis op *adres* en je je nu afvraagt wat er precies zo leuk is aan het dorp. Een beetje trotse dorpsbewoner zal het je graag willen vertellen. Succes!
Vragen aan mensen in het dorp? Toekomstige buren?

Geen ervaring met verhuizen van de stad naar dorp. Wel van dorp naar de stad. Ervaring in dorp waar ik vandaan kom is dat "buitenstaanders" er moeilijk tussen kwamen. En dat was een groot dorp (5000 inwoners). Misschien is het anders als je bv kinderen hebt en mensen ontmoet via de school.
370 bewoners? Er zijn denk ik dan geen winkels oid?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
als er een school is?

Dat soort dingen zou ik ook op letten. Ik weet niet of je in de toekomst kinderen wil, maar moeten die dan ver fietsen naar een basisschool bijv. ?

Is het een heel kerkelijk dorp? Kan ook nog invloed hebben of je geaccepteerd wordt of niet.

Zijn er winkels?
quote:Louba schreef op 16 april 2013 @ 16:59:

Tja, Haren zal een anders zijn dan Peize of Zuidhorn.

Ik zou er gewoon eens een avond in de kroeg gaan zitten. Voor die tijd een restaurant bezoeken en gewoon je mond opentrekken Dat je belangstelling hebt voor het huis op *adres* en je je nu afvraagt wat er precies zo leuk is aan het dorp. Een beetje trotse dorpsbewoner zal het je graag willen vertellen. Succes!

Die zijn het allemaal niet schat ik zo, want ze hebben iets meer dan 370 inwoners.... dat is echt weinig.

DUs avond kroeg? Mss is die er wel niet eens...
Teuntje, daarom noemde ik ze. Wilde niet per ongeluk het juiste dorp noemen En elk gehucht met 10 huizen en een boerderij heeft ook een kroeg toch
quote:Louba schreef op 16 april 2013 @ 17:10:

Teuntje, daarom noemde ik ze. Wilde niet per ongeluk het juiste dorp noemen En elk gehucht met 10 huizen en een boerderij heeft ook een kroeg toch nee hoor
bedankt voor de reacties! Er is geen kroeg, restaurant, winkels of wat dan ook ! er is wel een heel leuk wit kerkje (hervormd), en een basisschool (daar heb ik wel op gelet ivm toekomst inderdaad). Ook is er een manege.. wat voor mij wel fijn is, want ik rijd paard.

Ik vind het wel lastig, want een huis kopen is niet zomaar iets (is voor ons dan ook de eerste keer) en het huis staat al een hele tijd te koop.. dus denk dat als wij weg zouden willen, we ook het niet zomaar kwijt zijn (of de huizenmarkt moet ineens heel erg aantrekken)

M'n vriend is ook best veel voor werk, dus vind het wel fijn als ik me er een beetje welkom voel.

Wel heb ik ook gezien dat je er in de buurt leuk kunt wandelen en motorrijden (ben ik nogal gek op), dus als we tzt een hond hebben, heb je vaak al wel wat meer aanspraak.

Ik heb net even gekeken.. de school die er is, is een openbare basisschool. wellicht zegt dat ook iets over het dorp zelf?
Ik woon in zo'n dorp. Zal wel iets meer inwoners hebben. Ook ik ben verhuist vanuit de stad Groningen.

In het begin werd ik als een buitenaards iemand achterna gekeken, maar doordat ik me in een paar besturen ben gestapt, werd ik na een poosje redelijk geaccepteerd.

Waar je idd wel rekening moet houden, is of het een gelovig dorp is. Dan is de zondag heel stil en saai en is het ongepast je auto te wassen of je gras te maaien etc. Dat is hier gelukkig niet en heb ik ook nagevraagd voordat ik hier kwam wonen.

Waar ik echt moeite mee heb (en zou het liefst weer in de stad wonen, wat dat betreft), is het geroddel. Ze weten, of denken te weten, alles van je. Heb jij woorden met je partner en iemand vangt dat op...huppa, dan ga je over de tong. Iedereen meent iedereen te kennen. En helemaal als de broer van je buurman twee straten verderop woont en die zijn tante drie, en die is weer getrouwd met de broer van de neef van blablabla... Want dat heb je vaak in dorpjes. Ik wil het niet helemaal negatief maken, maar dit zijn gewoon wel een paar dingen waar je goed over na moet denken, voordat je de beslissing neemt. Verder heeft een dorp natuurlijk ook zijn leuke kanten. Je kent op den duur veel bewoners, groet iedereen (is een must, haha) en het is rustig wonen. Het sociale aspect in een dorp is veel groter dan in een stad, op positief als negatief vlak. Houd daar rekening mee.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
Google even op RTV Noord op Dam op en dan het dorp. Als ik denk te weten welk dorp het is, is dat nog niet zo lang geleden op tv geweest
Dankje toedeledokie.. dat zijn inderdaad dingen waar ik over nadenk.. ik voel me hier op zich prima in de stad, maar als je ook gewoon kijkt naar wat voor huis je krijgt voor je geld, is een dorp veel handiger.. geen gedoe meer met parkeervergunning, eindelijk een tuin en zelfs de luxe van een garage.

Ik heb alleen ook niet mee dat ik hier absoluut niet uit de buurt vandaan kom, ik praat lichtelijk met een gooische ''r'', wat zelfs hier in de stad al rare blikken oplevert

Wel heb ik bedacht dat ik gewoon, ALS we daar gaan wonen, de buren uitnodig op de koffie en me toegankelijk wil opstellen.. Zeker ook, omdat we flink moeten gaan klussen.. dus ik wil niet al slecht beginnen met geluidsoverlast en dat soort zaken.
En bedenk je ook hoe je aan een vergeten boodschap kunt komen? Waar zitten de dichtsbijzijnde winkels?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
[quote]Louba schreef op 16 april 2013 @ 17:33:

Google even op RTV Noord op Dam op en dan het dorp. Als ik denk te weten welk dorp het is, is dat nog niet zo lang geleden op tv geweest :)[/b] hey, daar komt wel wat uit... even kijken ;)
quote:Fame schreef op 16 april 2013 @ 17:35:

En bedenk je ook hoe je aan een vergeten boodschap kunt komen? Waar zitten de dichtsbijzijnde winkels?

Groningen is heel dichtbij.. dus kan daar wle tot 10 uur terecht

Wel fijn dat jullie zo meedenkenk
Ik zou het niet doen.

Ik ben voor mijn vriend verhuist naar een dorp en ik heb echt vreselijke spijt hiervan. Als ik het over mocht doen was ik nooit naar dat dorp verhuist.
Haha, nou dat klussen is een goed idee. Heb je meteen aanspraak. En met geluk willen ze je nog helpen ook. Dat is dan wel weer leuk aan een dorp. En die R, geweldig. Heb ik namelijk ook een beetje, want mijn ouders komen uit het westen van het land. Ben ik ook vergeten te zeggen, ze praten bijna allemaal plat grunings in een dorp, dus dat zal je wel moeten leren verstaan. Maar dat is wel lachen hoor. Ik spreek het niet, maar versta het wel inmiddels.
Ik ben vanuit Utrecht naar een dorp verhuisd bij Friesland

Boodschappen doen, huisarts etc, zit op 5 km. Scholen hebben we in dorp. We zitten binnen 10 minuten op de snelweg .. Dat was wel een vereiste .. Tevens zitten we op een uur van alle grote steden als Amsterdam Groningen Utrecht , Zwolle op 45 minuten etc.

Het was absoluut wennen maar ik voelde me er al snel thuis .

Ik ben vlot het verenigingsleven in gegaan en heb daardoor contacten gelegd ..

Het woont heel fijn en ja er is sociale controle maar dat ervaar ik niet als storend ..
Juist als ik een partner zou hebben die veel weg is, zou ik liever niet te afgelegen wonen. Hoeveel mensen van jouw leeftijd zijn er in dat dorp?

Ook niet onbelangrijk: heb je auto + rijbewijs? Of kun je makkelijk s avonds laat nog op de fiets naar Grun?
quote:sugarmiss schreef op 16 april 2013 @ 17:40:

Ik zou het niet doen.

Ik ben voor mijn vriend verhuist naar een dorp en ik heb echt vreselijke spijt hiervan. Als ik het over mocht doen was ik nooit naar dat dorp verhuist.

kun je daar misschien iets meer uitleg over geven?

Ik verhuis er trouwens niet voor mijn vriend heen.. het was meer een beetje mijn idee..

aan mn platte grunnings moet ik nog wel werken ja ;) ik merk wel dat mensen hier vooral mijn accent grappig vinden.. heb er nog nooit negatieve reacties op gehad.
quote:toedeledokie schreef op 16 april 2013 @ 17:30:

Waar ik echt moeite mee heb (en zou het liefst weer in de stad wonen, wat dat betreft), is het geroddel. Ze weten, of denken te weten, alles van je. Heb jij woorden met je partner en iemand vangt dat op...huppa, dan ga je over de tong. Iedereen meent iedereen te kennen. En helemaal als de broer van je buurman twee straten verderop woont en die zijn tante drie, en die is weer getrouwd met de broer van de neef van blablabla... Want dat heb je vaak in dorpjes. Ik wil het niet helemaal negatief maken, maar dit zijn gewoon wel een paar dingen waar je goed over na moet denken, voordat je de beslissing neemt. .

Dit dus.

Ik vind de mensen in het dorp ook erg bekrompen. Zodra je een beetje afwijkt van de standaard val je erbuiten.
Realiseer je wel dat als je vriend veel weg is voor werk, en jullie wonen er net, dat het dan wel eenzaam kan zijn.
quote:charimsha schreef op 16 april 2013 @ 16:54:

. Zelf ben ik iemand die interactie met de buren enzo juist wel heel leuk vind.

Maar als je niet geaccepteerd wordt door de buurt dan komt er van die leuke interactie weinig terecht. Dan kan je je extra eenzaam voelen als de rest van de buurt wel veel met elkaar omgaat.

Bovendien kent in een dorp iedereen elkaar. Dan hebben ze al snel gesprekken over Mientje je weet wel de buurvrouw van de achternicht van Annie. Dan weet iedereen over wie het gaat behalve jij.
Ja Vivalimegroen, maar dat is overal zo. Ook in een stad. Je zal er zelf aan moeten werken om er een beetje tussen te komen.
quote:vivalimegroen schreef op 16 april 2013 @ 17:51:

Realiseer je wel dat als je vriend veel weg is voor werk, en jullie wonen er net, dat het dan wel eenzaam kan zijn.

veel vrienden van me wonen wel in Groningen, dus die kunnen er in 10 minuten zijn ;) dus dat is wel een voordeel..

Denk dat het vooral wennen wordt dat ik nu na t uitgaan kruipend naar huis kan.. en ik dan opeens vervoer moet hebben.. en dat we nu om half 7 kunnen zeggen ''zullen we uit eten gaan/naar de bios/whatever'' en dat we er dan om 5 over half 7 zijn..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven