Geld & Recht alle pijlers

identiteitskaart

16-04-2013 15:43 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ergens in juni verloopt de geldigheid van mijn paspoort, nu moet ik dus binnenkort een nieuwe aanvragen.

Een tijd geleden heb ik gelezen dat er in oktober nieuwe regels gaan gelden, zo hoeven er voor een identiteitskaart geen vingerafdrukken meer afgenomen te worden en de geldigheidsduur zou van 5 naar 10 jaar gaan. Als dit zo is dan zou ik natuurlijk liever even wachten en in oktober een identiteitskaart aanvragen. Ik heb alleen geen idee of mijn rijbewijs voor de tussenliggende maanden voldoende is om me te identificeren wanneer dat nodig is. Ik ben uiteraard niet van plan naar het buitenland te gaan maar weet niet of een rijbewijs bijvoorbeeld door een ziekenhuis of andere instanties ook geaccepteerd wordt.

Is er hier iemand die er meer van weet?
Ze mochten geloof ik wel duurder worden.
Volgens mij is rijbewijs voor de meeste instanties voldoende hoor. Teminste ik legitimeer me daar altijd mee, volgens mij ook in zh.

Je neemt natuurlijk wel een risico i.v.m aanhouding door politie of dergelijke, je moet eigenlijk altijd een id-kaart hebben.

Maar goed, als je voorlopig niet naar ziekenhuizen, of andere instanties hoeft. zou ik ook wachten, anders kost het toch weer een hoop geld
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:PlofKipje84 schreef op 16 april 2013 @ 15:55:

Redband, hoeveel 80 plussers zie jij nog fietsen dan?? En dan ook nog eens in het donker?? Zonder licht?? Fietsen of met scootmobiel
Redband, jij woont vlakbij de benidorm bastards dus hier zitten ze rustig achter de geraniums!!
Het zit toch iets anders in elkaar als ik google. De geldigheidsduur wordt 10 jaar, mits er voldoende veiligheidsmaatregelen zijn doorgevoerd. Wanneer dit is is niet bekend, maar niet eerder dan oktober 2013.

Dus hoe en wat is nog onduidelijk.
quote:PlofKipje84 schreef op 16 april 2013 @ 16:18:

Redband, jij woont vlakbij de benidorm bastards dus hier zitten ze rustig achter de geraniums!!
quote:redband schreef op 16 april 2013 @ 16:01:

[...]

Dat is niet waar ze vragen echt naar legitimatie ID .. Al verschillende keren mee gemaakt bij de poli,

1x was niet genoeg?

Ik heb eerste x rijbewijs getoond en nu zo'n ID-kaart met plaatje van het ziekenhuis.
quote:lilalinda schreef op 16 april 2013 @ 16:49:

[...]

1x was niet genoeg?

Ik heb eerste x rijbewijs getoond en nu zo'n ID-kaart met plaatje van het ziekenhuis.Nee, 1x was niet genoeg blijkbaar.Maar ik ben er ook ( helaas ) kind aan huis.
quote:redband schreef op 16 april 2013 @ 16:58:

[...]

Nee, 1x was niet genoeg blijkbaar.Maar ik ben er ook ( helaas ) kind aan huis.Ik ben ook kind aan huis in het ziekenhuis, maar ik heb maar één keer mijn ID-kaart hoeven laten zien. Bij de inschrijving.
Dat is dan per ziekenhuis blijkbaar verschillend.
Dat denk ik dan wel ja. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het in de drie ziekenhuizen waar ik regelmatig kom niet meegemaakt heb. Dus misschien heb jij het gewoon slecht getroffen, dat kan ook.
Of ik ben een geluksvogel, dat kan ook natuurlijk. Voor zover dat kan als je de deur platloopt in het ziekenhuis.
quote:Beeldig schreef op 16 april 2013 @ 17:18:

Dat denk ik dan wel ja. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het in de drie ziekenhuizen waar ik regelmatig kom niet meegemaakt heb. Dus misschien heb jij het gewoon slecht getroffen, dat kan ook.

Het verschil zit hem erin of er in het ziekenhuis in je digitale gegevens gebruik wordt gemaakt van een foto.

Bij sommige ziekenhuizen hoef je maar 1 keer je BSN te valideren en dan wordt er een foto van je gemaakt/ingescand en dan kunnen ze voortaan op het scherm controleren of de persoon aan de balie dezelfde is die in de computer staat.

Bij andere ziekenhuizen werken ze niet met een foto in de registratie. Daar is het dus vereist om bij elk bezoek opnieuw te valideren of de persoon in kwestie inderdaad bij dat BSN nummer hoort. Rijbewijs is hiervoor geschikt omdat er zowel foto als BSN op 1 document staan.
Dat zal vast uitmaken, al heb ik in een van de drie ziekenhuizen ook een hele tijd pasjes gehad zonder foto. Waarbij er dus ook niet om mijn identiteitsbewijs gevraagd werd.
Was er in die ziekenhuizen ook geen foto gemaakt? ( dat die niet op je pasje staat betekent niet dat ie niet in je dossier zit)

En ze zijn er de laatste jaren natuurlijk extra streng op geworden.
Ik weet niet in hoeverre het voor jou relevant is, maar bij het UWV móet je een paspoort of identiteitsbewijs kunnen laten zien. Een rijbewijs voldoet niet. Ben er een keer om naar huis gestuurd.

Van de site:

'Wettelijk is bepaald dat voor sociale zekerheidsorganisaties als UWV een rijbewijs géén geldig identiteitsbewijs is omdat het niet de nationaliteit en verblijfstatus van de houder vermeldt.'
quote:redband schreef op 16 april 2013 @ 15:52:

Je mag zelfs niet eens stemmen zonder ID

Onzin...

Om te kunnen stemmen voldoet een rijbewijs of een id-kaart/paspoort dat nog geen vijf jaar verlopen is.
quote:laylalala schreef op 16 april 2013 @ 17:42:

Was er in die ziekenhuizen ook geen foto gemaakt? ( dat die niet op je pasje staat betekent niet dat ie niet in je dossier zit)

En ze zijn er de laatste jaren natuurlijk extra streng op geworden.Vóórdat er een foto op mijn pasje kwam, was er inderdaad geen foto gemaakt. Ook niet voor eigen gebruik ofzo. De afgelopen jaren stond er inderdaad wel een foto op mijn pasje. Maar in geen van beide periodes heb ik mezelf bij afspraken hoeven identificeren. Alleen bij inschrijving en een keer extra toen ze de pasjes met foto invoerden.
quote:redband schreef op 16 april 2013 @ 15:52:

Je mag zelfs niet eens stemmen zonder IDMet een verlopen ID mag je stemmen, dus stel dat ze niet verlengt en net in die paar maanden zouden er verkiezingen zijn en ze zou willen stemmen, dan is er niets aan de hand
en om te kunnen stemmen mag je ook je rijbewijs laten zien. Eerstvolgende geplande verkiezingen zijnin 2014 (gemeenteraad).
Ik heb toch al gezegd dat het wel mag naar aanleiding van de link?
quote:Beeldig schreef op 16 april 2013 @ 17:49:

[...]

Vóórdat er een foto op mijn pasje kwam, was er inderdaad geen foto gemaakt. Ook niet voor eigen gebruik ofzo. De afgelopen jaren stond er inderdaad wel een foto op mijn pasje. Maar in geen van beide periodes heb ik mezelf bij afspraken hoeven identificeren. Alleen bij inschrijving en een keer extra toen ze de pasjes met foto invoerden.Hier zijn ook geen pasjes met foto's..
Je reinste willekeur, wat ik je brom!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven