Huis kopen in dorp

16-04-2013 16:54 148 berichten
Goedemiddag allemaal,

Ik heb een vraag met betrekking tot het kopen van een huis.

mijn vriend en ik hebben een huis op het oog in een klein dorp hier vlakbij. We wonen nu in de stad Groningen.

Het dorp ligt ongeveer 9 kilometer vanaf waar we nu wonen en er wonen +/- 370 mensen.

Het betreffende huis ben ik helemaal verliefd op, mn vriend moet het nog gaan zien (dit gaat over een maand ongeveer gebeuren).

Er is alleen 1 ''probleem''. Ik heb altijd in een stad gewoond, en ik merk gewoon dat je daar een bepaalde anonimiteit kunt hebben. Dit zal in een dorpje wat zo klein is als ik nu beschrijf, wel heel anders zijn. Dit kan heel positief uitpakken, maar ook minder positief. Zelf ben ik iemand die interactie met de buren enzo juist wel heel leuk vind. Ik vind het een fijn idee dat er op je huis gelet wordt als je er niet bent en dat je ook eventueel voor elkaar klaar kunt staan als dit nodig is.

Wel weet ik dat per streek/dorp er grote verschillen kunnen zijn, en ik weet van dit betreffende dorp niet hoe de sfeer is. Mijn vraag is dan ook: Hoe zou je hier achter kunnen komen?

Ik ben er wel al geweest, doorheengereden, uitgestapt en even rondgewandeld. Maar ik weet natuurlijk niet hoe het is als je daar woont, of je er makkelijk ''tussen'' past en of het prettig zou zijn als ''buitenstaander''...

Kort gezegd (voor degene die niet het hele deel willen lezen)

Hoe kom ik er achter wat de sfeer is in een bepaald dorp? en zijn er mensen die ervaring hebben met het verhuizen van een stad naar een dorpje?

Alvast bedankt!
Dat klopt toedeledokie. Ze zal haar best moeten doen. Toch heb ik me in het dorp wel eens eenzamer gevoeld dan in de stad. In het dorp zie je soms en dan met name op zondag helemaal niemand. In de stad wel, ook al is het de dame van de supermarkt of het terras.
Alle reacties Link kopieren
Als er geen kroeg is en alleen een hervormde kerk, dan kan het weleens een vrij gesloten gemeenschap zijn. Katholieke dorpen zijn over het algemeen wat opener en gemoedelijker, is mijn ervaring. Vaak merk je het al als je er op straat loopt: word je door mensen hartelijk begroet, ook al kennen ze je niet? Of lopen de meeste mensen er een beetje stug bij en kan er amper een vriendelijk woordje af in het voorbijgaan?

Het is natuurlijk ook maar net waar je zelf van houdt. Als het een nogal christelijk dorp is en je bent dat zelf ook, dan heb je natuurlijk sneller aansluiting dan wanneer je zelf nooit naar de kerk gaat.

Meestal is het in dorpen zo dat je vooral snel integreert als je actief wordt in een vereniging o.i.d. Het loont de moeite om te kijken of je een hobby hebt die je er in groepsverband kunt uitoefenen.
Ik woon ook in zo'n klein dorp en ik vind het er heerlijk wonen.

Roddels, ach het zal wel, ik heb niks te verbergen.

Boodschappen ed, ik heb wel altijd een auto. Daarnaast werk ik 4 dagen en kan ik dan altijd langs de supermarkt. Bioscoop ed, daar ga je toch niet iedere avond naar toe?

Ik vind het voordeel van een wonen in een dorp de rust, en als ik de drukte wil opzoeken, winkelen, theater oid, dan ga ik daar gewoon naar toe.
het is natuurlijk de vraag of je het 'treft' met de buren. Ik heb topburen (in de stad ) als in: oude lieve mensen die altijd pakketjes aannemen etc En ze groeten etc. Maar daar houdt het mee op. Echt contact heb ik met niemand in de buurt.

Weet je wat voor mensen er wonen in de huizen ernaast?
Mwah, als de stad slechts 9 km van dat dorp af ligt, dan ben je daar binnen 10 minuten, dus alle voorzieningen (en je vrienden daar) lekker dichtbij, maar toch vrij en ruimtelijk wonen. Zou er voor gaan!
quote:groenteboerin schreef op 16 april 2013 @ 18:05:

Als er geen kroeg is en alleen een hervormde kerk, dan kan het weleens een vrij gesloten gemeenschap zijn. Katholieke dorpen zijn over het algemeen wat opener en gemoedelijker, is mijn ervaring. Vaak merk je het al als je er op straat loopt: word je door mensen hartelijk begroet, ook al kennen ze je niet? Of lopen de meeste mensen er een beetje stug bij en kan er amper een vriendelijk woordje af in het voorbijgaan?

Het is natuurlijk ook maar net waar je zelf van houdt. Als het een nogal christelijk dorp is en je bent dat zelf ook, dan heb je natuurlijk sneller aansluiting dan wanneer je zelf nooit naar de kerk gaat.

Meestal is het in dorpen zo dat je vooral snel integreert als je actief wordt in een vereniging o.i.d. Het loont de moeite om te kijken of je een hobby hebt die je er in groepsverband kunt uitoefenen.

Ik ga zelf echt nooit naar een kerk... wel wil ik dus op die manege daar gaan kijken..

m'n vriend heeft ook zoiets van '' ik woon daar met jou, niet met de buren'', terwijl ik me wat meer van dat soort zaken aantrek.

lastig lastig ;)
Ik denk er ook vaak aan.................

Een huisje kopen in een dorpje bij Groningen.

Echter ik ben bang voor ongenood bezoek.

Buren die te pas en te onpas bij je voor de deur staan.

Dat zou ik vreselijk vinden.

En hoe los je dat op, zonder een paria te worden ?
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Dus... ik lees mee.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Eindeloos schreef op 16 april 2013 @ 18:12:

En hoe los je dat op, zonder een paria te worden ?de bel uitzetten? :P
Ik ben vijf maanden geleden verhuisd van de stad Groningen naar een dorp 8 km verderop ... plus minus 400 inwoners. Ben best benieuwd of je mijn nieuw dorp bedoeld.

Ik kan tot nu toe zeggen dat het een geweldige beslissing is. Een klein dorp maar toch heel veel activiteiten. Plus ook nog eens een basisschool (waar nu 40 kinderen opzitten) een agrishop, twee kroegen... en prima buren. De deur wordt niet bij elkaar plat gelopen maar we groeten elkaar en af en toe wordt er iets gezelligs georganiseerd.

En ... met de fiets of auto ben ik zo in de stad. Ik woonde eerder ook in een buitenwijk van de stad. Dit is wat dat betreft niet veel anders behalve dat ik nu heel vaak uitzicht heb op reeen in de tuin en altijd prachtige natuur.
Here I am - now what are your other two wishes...
quote:Eindeloos schreef op 16 april 2013 @ 18:12:

En hoe los je dat op, zonder een paria te worden ?Mijn buren staat nooit zomaar op de stoep. Wij hebben een hek wat op slot kan zodat niet iedereen zomaar op mijn erf rondloopt.
@ shamrock, ik heb je een vriendenverzoek gestuurd, kun je in een pm misschien zeggen over welk dorp het gaat?
Als het huis tof is en naar je zin dan moet je het doen. Overal waar je maar komt zijn leuke en minder leuke mensen. Het gaat er toch om wat er tussen de 4 muren gebeurd. Woon zelf in een dorp maar heb er verder helemaal niks mee. En heb met niks en niemand iets te maken. Ik groet iedereen gewoon en verder "leven en laten leven"
Ik zou het echt nooit doen. Maar ik ben dan ook absoluut geen dorpsmens. Heb vroeger ooit twee jaar in een dorpje gewoond met ca. 300 inwoners en ik vond het verschrikkelijk: heel veel sociale controle, iedereen kent elkaar, geen winkels etc. in de buurt en bekrompen mensen. Nee niet mijn ding!

Waarom ga je niet eerst iets huren in dat dorpje? Als het dan niet bevalt, kunt je veel sneller en gemakkelijker weer verhuizen.
@Charimsha, en ik heb je een bericht teruggestuurd!
Here I am - now what are your other two wishes...
Ik ben tien jaar geleden van de stad naar een dorp verhuist. Ik rijd ook paard (heb eigen paarden) en ik heb wel gemerkt dat juist door die hobby ik makkelijk contacten heb gelegd en 'er tussen kwam'. Toch zie ik hoe langer ik er woon en juist nu ik kinderen heb er ook de nadelen van. Ik baal er soms ontzettend van overal zover vandaan te zitten, met name van mijn familie en van het openbaar vervoer.
Waar ik mij vooral zorgen om zou maken is dat het dorp écht heel klein is. Dat betekent dat er waarschijnlijk niet veel kinderen op die basisschool zitten. Nu worden scholen met minder dan 23 leerlingen gesloten. Het Kabinet heeft echter voornemens om dat aantal op 100 leerlingen te zetten. Dat zou voor jouw dorp misschien kunnen betekenen dat het binnen niet al te lange tijd geen basisschool meer heeft. Heel vaak betekent dit de doodsteek voor een dorp, het zal dan langzaamaan leeglopen (lees: onverkoopbaar huis)

Ik zou gedegen onderzoek doen naar de opbouw van de bevolking: wonen er veel jonge gezinnen en starters? Of wonen er veel ouderen?
quote:Loco schreef op 16 april 2013 @ 18:30:

Ik ben tien jaar geleden van de stad naar een dorp verhuist. Ik rijd ook paard (heb eigen paarden) en ik heb wel gemerkt dat juist door die hobby ik makkelijk contacten heb gelegd en 'er tussen kwam'. Toch zie ik hoe langer ik er woon en juist nu ik kinderen heb er ook de nadelen van. Ik baal er soms ontzettend van overal zover vandaan te zitten, met name van mijn familie en van het openbaar vervoer.In 'n dorp kun je niet buiten 'n eigen auto. En dan zit je niet ver van alles vandaan, want dan ben je binnen 10 minuten in 'n groter dorp of stad waar je alles kunt vinden wat je zocht.
Mijn ouders zijn met mij verhuisd naar een dorp toen ik 3 was. Gelukkig gingen we er weg toen ik 12 was en dat was geen dag te vroeg. Altijd buitengesloten, gepest en al het bijbehorende drama.

Ook bij ons een basisschool met maximaal 40 kinderen. Hoorde er nooit bij, want we kwamen van buiten en mijn ouders vonden ze maar raar.

NOOIT meer in een dorp!
Wij zijn 3 jaar geleden verhuisd van de stad naar een dorp en ik vind het verschrikkelijk. We hebben godzijdank gekocht van de woningbouw met 'terugkoopgarantie' en zijn zijn inmiddels druk aan het bezichtigen om terug naar de stad te verhuizen.

Ik krijg helemaal de kriebels van het 'ons-kent-ons' gebeuren hier. Je ziet continu dezelfde mensen om je heen, die dan ook alles van je weten brrrrrrr......
The time is now
@cici, ik ga niet eerst wat huren en dan later kijken of ik wat kan kopen.. er staat daar ook amper wat te huur, en wat er is, dat is veel duurder dan we aan hypotheek kwijt zouden zijn voor dat huis.. en daarbij, ben ik vooral daar terecht gekomen door dat huis. het past echt perfect bij wat we wmooi vinden en is ook nog eens praktisch....

qua openbaar vervoer valt t nog enigszins mee.. aan het eind van de straat is een bushalte, de bus gaat rechtstreeks naar de binnenstad/station van groningen.

Ik heb even gegoogled op die school... die heeft 70 leerlingen. dat is dus niet echt veel.. wel zijn er in omliggende dorpen ook gewoon basisscholen.... maargoed. ik ben pas 20(bijna 21), mijn vriend is 22.. en de komende 4 jaar beginnen we toch niet gepland aan kinderen.. dus ik wil me ook niet compleet blindstaren op een school. wel heb ik gezien dat die er op dit moment wel is.. maargoed, stel we beginnen over 4 jaar aan kinderen... 4 jaar later gaat de eerste dan naar school. dat is pas over 8 jaar.. er kan ZO veel veranderen in de tussentijd..
quote:sugarmiss schreef op 16 april 2013 @ 17:51:

[...]

Dit dus.

Ik vind de mensen in het dorp ook erg bekrompen. Zodra je een beetje afwijkt van de standaard val je erbuiten.Eens. Dit zijn voor mij redenen om nooit de stad te verruilen voor een dorp. Ik houd van en beetje anonimiteit en van voorzieningen in de buurt. Dat geroddel lijkt me vreselijk.
quote:charimsha schreef op 16 april 2013 @ 18:00:

[...]

veel vrienden van me wonen wel in Groningen, dus die kunnen er in 10 minuten zijn ;) dus dat is wel een voordeel..

Zo dachten wij ook, maar in de praktijk gebeurt dat niet. Er komt zelden iemand deze kant op. Omdat 'iedereen' nog in de stad woont, wordt er toch altijd daar afgesproken. Waar je voorheen even gauw een bak koffie ging drinken bij iemand, is het nu echt meer afspraken maken, wat neerkomt op elkaar minder zien.
The time is now
quote:Banba schreef op 16 april 2013 @ 18:47:

[...]

Zo dachten wij ook, maar in de praktijk gebeurt dat niet. Er komt zelden iemand deze kant op. Omdat 'iedereen' nog in de stad woont, wordt er toch altijd daar afgesproken. Waar je voorheen even gauw een bak koffie ging drinken bij iemand, is het nu echt meer afspraken maken, wat neerkomt op elkaar minder zien.

Raar. Want in 't dorp kun je tenminste lekker in de ruime tuin zitten, terwijl ze in de stad misschien nog net 'n heel klein tuintje hebben of anders alleen maar 'n balkon.

En vanuit de stad naar 't dorp op bezoek komen heb je in elk geval geen parkeerprobleem. Als je van je dorp naar de stad gaat, moet je dokken of er is geen plek in de buurt waar je moet zijn.
quote:Banba schreef op 16 april 2013 @ 18:39:

Wij zijn 3 jaar geleden verhuisd van de stad naar een dorp en ik vind het verschrikkelijk. We hebben godzijdank gekocht van de woningbouw met 'terugkoopgarantie' en zijn zijn inmiddels druk aan het bezichtigen om terug naar de stad te verhuizen.

Ik krijg helemaal de kriebels van het 'ons-kent-ons' gebeuren hier. Je ziet continu dezelfde mensen om je heen, die dan ook alles van je weten brrrrrrr......Balen Banba. Dat ons kent ons lijkt mij ook vreselijk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven