Steeds minder te besteden
zaterdag 8 juni 2013 om 21:47
Vreemd eigenlijk. Toen ik nog studeerde en toen ik mijn eerste baantje had ging ik elk jaar skiën, maakte ik verre reizen, kocht ik gewoon elke maand kleren die ik leuk vond enzovoort.
Ik had me vroeger me iets anders voorgesteld dan nu ik minder dan toen vrij te besteden heb en het leven een stuk harder lijkt geworden.
Wat ik eigenlijk wil vragen of er meer vrouwen zijn die in de situatie zitten waarbij de leuke extra's langzaam maar zeker wat minder mogelijk worden.
Ik had me vroeger me iets anders voorgesteld dan nu ik minder dan toen vrij te besteden heb en het leven een stuk harder lijkt geworden.
Wat ik eigenlijk wil vragen of er meer vrouwen zijn die in de situatie zitten waarbij de leuke extra's langzaam maar zeker wat minder mogelijk worden.
zaterdag 8 juni 2013 om 21:59
Klopt. Ik kan het ook allemaal prima aanwijzen. De kinderopvang wordt duurder, alle verzekeringen duurder door veel hogere assurantiebelasting, btw naar 21%. Ik heb nog wel periodieken, dus er komt ieder jaar een klein beetje bij (collega's zitten al jaren echt op de 0-lijn), maar dat verdwijnt vanzelf door de hogere kosten.
zaterdag 8 juni 2013 om 21:59
Ik denk dat de woonlasten voor je ouders ook fors lager waren. Mijn ouders hebben hun huis gekocht voor het geld, waar je tegenwoordig niet eens een nieuwe auto voor hebt. Dat scheelt al een paar honderd euro per maand. Verre reizen werden in mijn kinderjaren niet gemaakt. Ook niet door anderen. Kamperen was normaal. Het leven was vast niet veel goedkoper, maar wel soberder. Daarbij mag ik niet klagen. Ik ben getrouwd, zit er warmpjes bij. Scheiden is er financieel op achteruit gaan. Ook in de tijd van je vader.
zaterdag 8 juni 2013 om 22:07
Mijn ouders hadden het echt minder dan wij nu. Er kon veel, maar heel veel niet. Op feestjes waren er minder hapjes, drankjes, kleinere cadeaus, minder bezoek. Ooms en tantes van buiten de stad kwamen bijna niet, misten we ook niet. We gingen kamperen, net als de meesten in de klas. Uitzonderingen waren mensen in een huisje in Zeeland. Twee weken maar liefst, en die mensen hadden een topinkomen.
We konden op 1 sport en 1 clubje.
Dat is nu wel anders.
Dat is nu wel anders.
zaterdag 8 juni 2013 om 22:13
Ja, ik merk het best wel dit jaar. Afgelopen jaar voor het eerst sinds studententijd weer ouderwets zitten te budgetteren. Dat heeft wel geholpen om een aantal budgetkillers te elimineren.
En ik heb van een aantal vaardigheden weer mijn hobby gemaakt (zelf kleding maken), om links en rechts wat uit te sparen.
Maar boodschappen doen blijft hier een drama qua uitgaven.
En ik heb van een aantal vaardigheden weer mijn hobby gemaakt (zelf kleding maken), om links en rechts wat uit te sparen.
Maar boodschappen doen blijft hier een drama qua uitgaven.
zaterdag 8 juni 2013 om 22:15
quote:Madderijn schreef op 08 juni 2013 @ 22:07:
Mijn ouders hadden het echt minder dan wij nu. Er kon veel, maar heel veel niet. Op feestjes waren er minder hapjes, drankjes, kleinere cadeaus, minder bezoek. Ooms en tantes van buiten de stad kwamen bijna niet, misten we ook niet. We gingen kamperen, net als de meesten in de klas. Uitzonderingen waren mensen in een huisje in Zeeland. Twee weken maar liefst, en die mensen hadden een topinkomen.
Dat is nu wel anders.
Hier was het ook veel soberder dan het nu voor mijn kinderen is. Mijn ouders haalden nooit patat bij een snackbar, iedereen bakte zelf patat en daar kreeg je knakworstjes bij met appelmoes. 3-Es cola was heel normaal.
Tijdens onze zomervakanties gingen wij in het huis van een kennis. Zij maakte verre reizen en wilde haar huis niet onbeheerd achter laten.
Dat is nu wel anders.
Hier was het ook veel soberder dan het nu voor mijn kinderen is. Mijn ouders haalden nooit patat bij een snackbar, iedereen bakte zelf patat en daar kreeg je knakworstjes bij met appelmoes. 3-Es cola was heel normaal.
Tijdens onze zomervakanties gingen wij in het huis van een kennis. Zij maakte verre reizen en wilde haar huis niet onbeheerd achter laten.
zaterdag 8 juni 2013 om 22:15
zaterdag 8 juni 2013 om 22:25
Uit welk bouwjaar ben jij, TO?
Als ik naar mijn jeugd kijk, dan vind ik het nu veel luxer.
In mijn jeugd had lang niet iedereen een auto, want dat kon men niet betalen. Kregen we alleen in het weekend cola (wel 2 glazen, als we geluk hadden) en een bakje chips. Telefoon en tv kregen we pas later en we werden geacht daar heel spaarzaam mee om te gaan. Zo ook met het water van een douche. Een dagje uit werd gedaan in de zomervakantie, niet tussendoor. En dan gingen we naar het strand of bos, geen pretpark. En eten en drinken kwam mee van thuis. Kinderen hadden een zakje bammetjes mee naar school, alleen dat rijke jochie kon ook nog wat kopen in de pauze . Een goede fiets kreeg je tweedehands voor je verjaardag. Vakantie was per diezelfde fiets naar de camping. En kleding kreeg je van grotere kinderen uit de familie, alleen voor kerst mocht je iets degelijks (en op de groei) uitzoeken bij de C&A.
En ik was echt niet het enige kind dat zo leefde. Dat was toen heel gewoon.
Als ik naar mijn jeugd kijk, dan vind ik het nu veel luxer.
In mijn jeugd had lang niet iedereen een auto, want dat kon men niet betalen. Kregen we alleen in het weekend cola (wel 2 glazen, als we geluk hadden) en een bakje chips. Telefoon en tv kregen we pas later en we werden geacht daar heel spaarzaam mee om te gaan. Zo ook met het water van een douche. Een dagje uit werd gedaan in de zomervakantie, niet tussendoor. En dan gingen we naar het strand of bos, geen pretpark. En eten en drinken kwam mee van thuis. Kinderen hadden een zakje bammetjes mee naar school, alleen dat rijke jochie kon ook nog wat kopen in de pauze . Een goede fiets kreeg je tweedehands voor je verjaardag. Vakantie was per diezelfde fiets naar de camping. En kleding kreeg je van grotere kinderen uit de familie, alleen voor kerst mocht je iets degelijks (en op de groei) uitzoeken bij de C&A.
En ik was echt niet het enige kind dat zo leefde. Dat was toen heel gewoon.
zaterdag 8 juni 2013 om 22:25
zaterdag 8 juni 2013 om 22:29
Nou ik herken wel dat ik als student en met mijn eerste baan gewoon meer te besteden had dan nu. Vaste lasten zijn gewoon enorm gestegen. Neem alleen al de ziektekosten....vroegah 90 gulden voor ons tweeën en nu 200 euro voor het gezin (dus ook voor ons tweeën want kinderen betaal je niet voor. 90 gulden is pak m beet 40 euro, dus een stijging van 400%.
De euro heeft ook alles veel duurder gemaakt. Voor een brood in de supermarkt betaal je 1,50 tot 2 euro. Echt niet dat we in 2001 3 tot 4,50 gulden betaalden. En zo zijn veel dingen ongemerkt gestegen, behalve mijn salaris.
De euro heeft ook alles veel duurder gemaakt. Voor een brood in de supermarkt betaal je 1,50 tot 2 euro. Echt niet dat we in 2001 3 tot 4,50 gulden betaalden. En zo zijn veel dingen ongemerkt gestegen, behalve mijn salaris.
zaterdag 8 juni 2013 om 22:29
Wij woonden vroeger in een vrijstaande villa in een sjiek dorp.
Op 1 salaris, mijn vader was leraar.
We gingen ieder jaar 6 weken kamperen met de caravan.
Feestjes waren ook niet karig, cadeautjes minder in aantal, maar ook niet goedkoop. We kwamen iig niets tekort.
Elke 3 jaar een gloednieuwe auto
Wij wonen in een doodgewoon rijtjeshuis en moeten echt allebei werken (beiden WO+ opgeleid) en 2 weken kamperen kan om het jaar. Een 14 jaar oude auto. Dochter komt niets tekort hoor, dat zeker niet. Maar toch vraag ik me af hoe mijn ouders het deden.
Mijn vader heeft de villa voor 4 keer de aankoopwaarde verkocht.
Andere villa gekocht met partner en hij heeft heel veel geld over. Hij heeft het erg erg goed. Goed pensioen ook. Met 59 stoppen met werken. Gelukkig schuift hij ook wel eens de belastingvrije schenking die je aan je kinderen mag doen deze kant op.
Op 1 salaris, mijn vader was leraar.
We gingen ieder jaar 6 weken kamperen met de caravan.
Feestjes waren ook niet karig, cadeautjes minder in aantal, maar ook niet goedkoop. We kwamen iig niets tekort.
Elke 3 jaar een gloednieuwe auto
Wij wonen in een doodgewoon rijtjeshuis en moeten echt allebei werken (beiden WO+ opgeleid) en 2 weken kamperen kan om het jaar. Een 14 jaar oude auto. Dochter komt niets tekort hoor, dat zeker niet. Maar toch vraag ik me af hoe mijn ouders het deden.
Mijn vader heeft de villa voor 4 keer de aankoopwaarde verkocht.
Andere villa gekocht met partner en hij heeft heel veel geld over. Hij heeft het erg erg goed. Goed pensioen ook. Met 59 stoppen met werken. Gelukkig schuift hij ook wel eens de belastingvrije schenking die je aan je kinderen mag doen deze kant op.
zaterdag 8 juni 2013 om 22:34
Als kind hadden we het trouwens ook niet heel breed, maar ook niet arm. Maar mijn vader kon van zijn salaris een heel gezin onderhouden. Later kon mijn moeder dat ook. Tegenwoordig is een salaris zoals mijn ouders dat hadden (op mbo-niveau) niet genoeg om de vaste lasten en wat leuke extra's te bekostigen voor een gezin (ja je gaat er niet van dood, maar een mens wil toch wel eens wat meer dan alleen de basisbehoeftes?)
zaterdag 8 juni 2013 om 22:37
Ben uit 1975, NummerZoveel. In de straat waar ik opgroeide (leraren, middel en hoger management door elkaar heen), had elk gezin een auto, tenminste voor zover ik me kan herinneren als kind.
Ik heb het idee dat met name mijn vrienden en vriendinnen in loondienst er de afgelopen jaren beetje bij beetje op achteruit zijn gegaan. Behalve een paar vriendinnetjes die 3 dagen iets boven het minimum verdienen, die merken weinig verschil.
Ik heb het idee dat met name mijn vrienden en vriendinnen in loondienst er de afgelopen jaren beetje bij beetje op achteruit zijn gegaan. Behalve een paar vriendinnetjes die 3 dagen iets boven het minimum verdienen, die merken weinig verschil.
zaterdag 8 juni 2013 om 22:37
quote:sabbaticalmeds schreef op 08 juni 2013 @ 22:15:
inderdaad madderijn, mijn ouders gingen vroeger niet twee keer per jaar op vakantie, soms ook niet 1 keer per jaar. Ik kan me jaren herinneren dat er geen auto was. Op de verjaardag kreeg je een stukje kaas of leverworst. Dat was het.
Uit eten of uitgaan kon niet en kleren werden zelf gemaakt.Ben jij mijn zus?
inderdaad madderijn, mijn ouders gingen vroeger niet twee keer per jaar op vakantie, soms ook niet 1 keer per jaar. Ik kan me jaren herinneren dat er geen auto was. Op de verjaardag kreeg je een stukje kaas of leverworst. Dat was het.
Uit eten of uitgaan kon niet en kleren werden zelf gemaakt.Ben jij mijn zus?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!