Geld & Recht alle pijlers

Steeds minder te besteden

08-06-2013 21:47 439 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vreemd eigenlijk. Toen ik nog studeerde en toen ik mijn eerste baantje had ging ik elk jaar skiën, maakte ik verre reizen, kocht ik gewoon elke maand kleren die ik leuk vond enzovoort.

Ik had me vroeger me iets anders voorgesteld dan nu ik minder dan toen vrij te besteden heb en het leven een stuk harder lijkt geworden.

Wat ik eigenlijk wil vragen of er meer vrouwen zijn die in de situatie zitten waarbij de leuke extra's langzaam maar zeker wat minder mogelijk worden.
quote:NummerZoveel schreef op 08 juni 2013 @ 22:54:

@lemoos

Als je internet en pc nodig hebt voor het werk, dan is het niet raar als de baas dat ook betaalt.

.

Ben het roerend met je eens, helaas mijn werkgever niet. Laatst heb ik het twee weken vertikt om eigen spullen in te zetten tbv werk. Dan sta ik dus drie keer per dag bij de ICT- dienst met het verzoek mijn negen jaar oude desktop te reanimeren. Nu krijg ik wel een 'nieuwe' desktop, maar om internet in mijn lokaal te ontvangen zit ik nog altijd te hannesen met mijn illegale, zelf meegebrachte router.

Man krijgt 50% van de werkgever.
quote:Starshine schreef op 08 juni 2013 @ 22:34:

Tegenwoordig is een salaris zoals mijn ouders dat hadden (op mbo-niveau) niet genoeg om de vaste lasten en wat leuke extra's te bekostigen voor een gezin (ja je gaat er niet van dood, maar een mens wil toch wel eens wat meer dan alleen de basisbehoeftes?)Dat is wat ik bedoel. Ik zie het bij mijn vrienden die gescheiden zijn bijna allemaal dat de maatschappij is ingericht op tweeverdieners. Bijna allemaal vallen ze nu tussen wal en schip omdat ze het huis niet in hun eentje kunnen betalen en niet kunnen huren in de sociale sector.
Ik weet het niet precies maar heb het idee dat tv's nu ook veel goedkoper zijn, net als bellen.

Of bijvoorbeeld boodschappen. Relatief gezien geven we nu vrij weinig uit aan voedsel, 10% van ons inkomen ofzo....en dat is nauwelijks gestegen de afgelopen 30 jaar.

We eten nu luxer (een paprika en brocolli was bij wijze van spreke al bijzonder in de jaren 70) maar we geven er niet heel veel meer aan uit.

Reizen, zeker het vliegtuig: ook veel goedkoper geworden.
Je opleiding zegt natuurlijk niks over hoeveel je zou kunnen verdienen. Een ongeschoolde ondernemer met een goedlopend bedrijf verdient beter dan een werkloze gepromoveerde op Baltische Letterkunde
quote:merano schreef op 08 juni 2013 @ 23:06:

Het verschil tussen een en twee salarissen is groot, denk ik. Vroeger had iedereen maar een salaris en niemand een smartphone. dan is het geen prbleem. Pas als half Nederland het wel heeft en kan betalen wordt het vervelend als je dat zelf niet kunt.Ik denk dat je de spijker op de kop slaat merano! Volgens het CBS groeit het aantal alleenstaanden heel erg en dat versterkt het effect alleen maar.
Ach, hier 760 euro per 4 weken, excl de toeslagen.

Extra's ? Vakantie, kleding en stappen, wasda?

Er wordt van een entitlement uitgegaan, die niet bestaat.
quote:aquariusje7700 schreef op 08 juni 2013 @ 23:12:

[...]

Dat is wat ik bedoel. Ik zie het bij mijn vrienden die gescheiden zijn bijna allemaal dat de maatschappij is ingericht op tweeverdieners. Bijna allemaal vallen ze nu tussen wal en schip omdat ze het huis niet in hun eentje kunnen betalen en niet kunnen huren in de sociale sector.Kijk naar de feiten, we hebben 25% meer te besteden dan in de jaren 80. Het klopt dus niet. We willen alleen onze luxe maatstaven niet aanpassen
TO, heel herkenbaar.

Toen ik Man leerde kennen, had hij een salaris van fl. 1800,00. Daarvan kon hij een huis kopen, een leuke auto rijden en hij had gespaard, inrichten van het huis was ook geen probleem. Tel daarbij op; mijn salaris, spaargeld en weliswaar minder spannende auto, maar ik had hem toch maar.

Nu verdient Man omgerekend meer dan het salaris wat we toen met twee hadden. We hebben nog steeds twee auto´s maar die zijn beiden allesbehalve nieuw. Van zijn salaris worden alle rekeningen betaald en dan blijft er niet veel over. Mijn salaris gaat vervolgens op aan de slagroom op de cake. Maar vakanties zitten er al een paar jaar niet meer in. Laat ik het zo zeggen; we hebben steeds minder slagroom .

En dan kun je wel zeggen dat wasmachines en reizen goedkoper zijn geworden, feit is wel dat ik wekelijks boodschappen doe, reizen en wasmachines zijn geen wekelijkse/maandelijke kosten, dat zijn luxe artikelen. Eten is iets dat moet, vakantie niet.
Ik vind dat ik mezelf echt arm mag noemen tov degene die hier posten. Kan er ook heel slecht tegen dat een vriendin van me over geld begint te zeiken -dat ze zo weinig heeft- als er wel elk jaar op vakantie wordt gegaan, een koophuis hebben, een auto, 4 kinderen, allen in nieuwe kleding maandelijks, eten weggooien en zij een baantje van 8 uur. Als een gebruiksartikel kapot is,, wordt het meteen vervangen ipv gerepareerd. kinderen op allerlei clubjes.....

Dan ben je no fucking way arm, kom je er niet eens een lichtjaar bij in de buurt. Dan stel je de verkeerde prioriteiten.

Dat we allemaal slimmer zijn geworden, en een hoger onderwijs hebben genoten, wil alleen maar zeggen dat je in de middenklasse zit, net zoals 100 jaar geleden of 200. De mensen die toen ook moeten oppassen op de centen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 08 juni 2013 @ 23:15:

Kijk naar de feiten, we hebben 25% meer te besteden dan in de jaren 80. Het klopt dus niet. We willen alleen onze luxe maatstaven niet aanpassenIk heb juist het gevoel dat die feiten niet voor iedereen spreken.

Misschien wel voor de modale en lagere salarissen en voor de huidige 55+ generatie.
quote:NummerZoveel schreef op 08 juni 2013 @ 22:25:

Kregen we alleen in het weekend cola (wel 2 glazen, als we geluk hadden) en een bakje chips.

Dat was mijn vrijdagavond als kind.

En toch voelde het als een feestje. En nu de chips en cola zijn vervangen door de rode wijn en gevulde peppadews, voelt diezelfde vrijdag niet méér feestelijk aan.

Maar eerlijk is eerlijk, terug willen naar die tijd wil ik ook niet. Vind het heerlijk dat er nu zoveel lekkere dingen te krijgen zijn.. Ben & Jerry's, smoothies en sushi had je vroeger niet..
* niet relevant
quote:NummerZoveel schreef op 08 juni 2013 @ 22:25:

Uit welk bouwjaar ben jij, TO?

Als ik naar mijn jeugd kijk, dan vind ik het nu veel luxer.

In mijn jeugd had lang niet iedereen een auto, want dat kon men niet betalen. Kregen we alleen in het weekend cola (wel 2 glazen, als we geluk hadden) en een bakje chips. Telefoon en tv kregen we pas later en we werden geacht daar heel spaarzaam mee om te gaan. Zo ook met het water van een douche. Een dagje uit werd gedaan in de zomervakantie, niet tussendoor. En dan gingen we naar het strand of bos, geen pretpark. En eten en drinken kwam mee van thuis. Kinderen hadden een zakje bammetjes mee naar school, alleen dat rijke jochie kon ook nog wat kopen in de pauze . Een goede fiets kreeg je tweedehands voor je verjaardag. Vakantie was per diezelfde fiets naar de camping. En kleding kreeg je van grotere kinderen uit de familie, alleen voor kerst mocht je iets degelijks (en op de groei) uitzoeken bij de C&A.

En ik was echt niet het enige kind dat zo leefde. Dat was toen heel gewoon.

Een groot gedeelte komt me bekend voor . Alleen die auto. Goed, er was niet veel geld voor een auto, dat klopt. Maar het was ook minder nodig. Op loopafstand van mijn slaapkamer lagen 5 basisscholen en 8 middelbare scholen.

De dichtstbijzijnde basisschool nu is 5 km verderop, en dat is ook nog een heel kleine school, als de plannen van de politiek doorgaan gaat deze school dicht en is de dichtstbijzijnde basisschool 9 km verderop.

Winkels hetzelfde. Mijn moeder kon haar boodschappen te voet halen, even met het winkelwagentje tot thuis, uitladen en dan moesten wij het karretje terug brengen. Ik doe nu mijn boodschappen 3 km verderop. Dat doe je niet zo makkelijk te voet met het karretje, je hebt al minimaal een fiets nodig. En de bus komt weliswaar langs de winkels, maar komt alleen ´s ochtends om 8 uur en ´s middags om 4 uur in het dorp, dus áls ik mijn boodschappen al met de bus zou willen doen, dan moet ik om 8 uur naar de winkel en dan kan ik pas tegen vieren weer terug.

Dorpswinkels zijn allang wegbezuinigd, srv kennen we ook al niet.

Nee, niet alles was vroeger beter. Maar het was ook niet per definitie slechter. Elke generatie heeft voor- en nadelen.
Ik herken het wel, wat TO schrijft. Toen ik nog studeerde had ik ook niet veel te besteden, maar hee, je studeerde en dus had je weinig geld. Dat had iedereen destijds. Je at vaak bij elkaar want goedkoper en gezelliger. En je ging uit van de veronderstelling dat het later, als je afgestudeerd was financieel toch wel wat beter zou zijn.

Ondertussen zag ik wel kans om nog van alles te doen. Makkelijk ook, als je een keer geen trek had at je gewoon niet. Of je at een paar weken brood waardoor je een weekendje weg kon (liftend).

Toen ik getrouwd was leefden we maar ietsje ruimer waardoor we veel geld overhielden.

Maar nu... gescheiden, twee studerende kinderen, modaal salaris. Niet de luxe die ik destijds verwachtte. Vind het ook veel moeilijker om te bezuinigen voor een grote aankoop. De kinderen zijn duur. Toeslagen krijg ik niet meer. Vind het makkelijker om tijdelijk alleen voor mezelf de broekriem aan te halen dan de op uitgaven voor de kinderen te bezuinigen als de computer stuk zou gaan en er een nieuwe moet komen. Daardoor is de speelruimte minder.

Niet dat ik vind dat ik het slecht heb, maar het is beduidend minder dan dat ik vroeger verwachtte. En je hebt in je eentje gewoon een stuk minder te besteden dan wanneer je tweeverdieners bent. Ik denk dat vroeger een alleenverdiener met een modaal salaris best leuk kon leven.
quote:merano schreef op 08 juni 2013 @ 23:06:

[...]

Het verschil tussen een en twee salarissen is groot, denk ik. Vroeger had iedereen maar een salaris en niemand een smartphone. dan is het geen prbleem. Pas als half Nederland het wel heeft en kan betalen wordt het vervelend als je dat zelf niet kunt.We zitten al op dat 1/3 van de huishoudens een tablet heeft.......op naar 1/2

http://www.bnr.nl/nieuws/ ... -huishoudens-heeft-tablet
Als ik kijk naar de verschillen, is het wel de luxe die ik nu proef ondanks dat we geen echte vetpot hebben..

Vader had een laag salaris als fabrieksarbeider, moeder af en toe wat schoonmaakwerk parttime. Mijn ouders gingen nooit op vakantie. Altijd sparen voor spullen als een tv.

Een verjaardag was sober met hapjes en drankjes.

Nu in ons gezin toch elk jaar vakantie, hoewel we kindloos veel vaker gingen. Sparen doen we en we hebben ook direct geld voor kapotte spullen als een wasmachien. Verjaardagen, vaak toch een bbq of anders veel hapjes.

En eigenlijk mag ik niet klagen, hoewel ik het wel vaak doe. Werken is nl niet mijn hobby en ik werk toch heeeel veel.
quote:sabbaticalmeds schreef op 08 juni 2013 @ 23:15:

[...]

Kijk naar de feiten, we hebben 25% meer te besteden dan in de jaren 80. Het klopt dus niet. We willen alleen onze luxe maatstaven niet aanpassenWat zijn die feiten dan? Is die 25% per persoon of per gezin? Is het inkomen van toen en nu vergeleken met wat wij een minimum leefniveau vinden toen en nu (want dat is ook veranderd)?
quote:wiezewo schreef op 08 juni 2013 @ 23:41:

Ik herken het wel, wat TO schrijft. Toen ik nog studeerde had ik ook niet veel te besteden, maar hee, je studeerde en dus had je weinig geld. Dat had iedereen destijds. Je at vaak bij elkaar want goedkoper en gezelliger. En je ging uit van de veronderstelling dat het later, als je afgestudeerd was financieel toch wel wat beter zou zijn.

Ondertussen zag ik wel kans om nog van alles te doen. Makkelijk ook, als je een keer geen trek had at je gewoon niet. Of je at een paar weken brood waardoor je een weekendje weg kon (liftend).

Toen ik getrouwd was leefden we maar ietsje ruimer waardoor we veel geld overhielden.

Maar nu... gescheiden, twee studerende kinderen, modaal salaris. Niet de luxe die ik destijds verwachtte. Vind het ook veel moeilijker om te bezuinigen voor een grote aankoop. De kinderen zijn duur. Toeslagen krijg ik niet meer. Vind het makkelijker om tijdelijk alleen voor mezelf de broekriem aan te halen dan de op uitgaven voor de kinderen te bezuinigen als de computer stuk zou gaan en er een nieuwe moet komen. Daardoor is de speelruimte minder.

Niet dat ik vind dat ik het slecht heb, maar het is beduidend minder dan dat ik vroeger verwachtte. En je hebt in je eentje gewoon een stuk minder te besteden dan wanneer je tweeverdieners bent. Ik denk dat vroeger een alleenverdiener met een modaal salaris best leuk kon leven.Toen ik studeerde bracht ik juist geld in het laadje voor mijn ouders. Ik had een bijbaantje, betaalde mijn studie en kleding alles zelf. En ik gaf mijn ouders wat geld voor het huishouden....
Vroeger mocht ik een boterham besmeren met boter en de andere met beleg en hadden we alleen op zondag een plakje vlees op brood. Verder was alles minstens derdehands of zelfgemaakt. Speelgoed, kleding, fietsen.

Dus het duurt nog wel even voor ik het zo slecht heb, we hebben het een stuk beter tegenwoordig.

En ja, kinderen zijn een dure hobby.
quote:newmamma schreef op 08 juni 2013 @ 23:47:

[...]

Toen ik studeerde bracht ik juist geld in het laadje voor mijn ouders. Ik had een bijbaantje, betaalde mijn studie en kleding alles zelf. En ik gaf mijn ouders wat geld voor het huishouden....

Vind ik knap!

Ik studeerde en werkte twee volle dagen erbij en dan kreeg ik ook nog eens minimaal geld van mijn ouders.

Ben wel benieuwd wat voor studie je dan deed en wat voor werk dat je geld overhield om aan je ouders te betalen. Bedoel misschien dat je nog thuis woonde en kostgeld betaalde?
quote:NummerZoveel schreef op 08 juni 2013 @ 22:54:

@lemoos

Als je internet en pc nodig hebt voor het werk, dan is het niet raar als de baas dat ook betaalt.

Het gros van de huishoudens heeft tegenwoordig internet en computers en lang niet iedereen voor het werk. Niets mis mee, hoort bij deze tijd. Maar alles bij elkaar zijn dat wel honderden euro's die wij als "normale kosten" beschouwen, die onze ouders nooit uitgaven. En zo is er dus veel meer wat wij normaal vinden nu, maar destijds niet bestond of als luxe beschouwd werd, en waar dus niet zonder meer geld aan besteed werd. De telefoon bijv, die mocht ik als kind niet gebruiken. Als ik iets aan een vriendin wilde vertellen, dan fietste ik er maar heen.

Niet voor het één of ander, maar Dochter gaat sinds dit jaar naar de middelbare. Op de tweede dag al kwam ze thuis; ik moet voor morgen bladiebla maken op de computer, in word en het moeten 200 woorden zijn....

Ehmmm....

Gelukkig konden we een officepakket via het werk van man aanschaffen, tegen gereduceerd tarief. Maar je zult maar bijstandsmoeder zijn. Echt niet om te lachen.

En dan willen ze op de scholen naar een boekloze boekentas. Alle leerlingen een tablet, das pas handig.

Daar staat tegenover dat onze (mijn) ouders een encyclopedie aanschaften voor de kinderen. En die was ook onvoorstelbaar duur. En toen internet kwam, konden de boeken zo bij het oud papier.

Dus uiteindelijk hadden onze ouders ook bepaalde kosten. Alleen anders.
quote:krokusje schreef op 08 juni 2013 @ 23:09:

[...]

Je noemt "WO opgeleid". Verdien je dan ook naar die maatstaven? Wij wonen ook in een rijtjeswoning. Hypotheek 177.000 en 2 jonge kinderen. Zijn zelf HBO-opgeleid. Samen werken we 8 dagen per week zeg maar. Maar we redden het meer dan prima.

Op zich kan het salaris beter, beiden bij de semi overheid in een WO functie. In het bedrijfsleven is vast veel meer te schuiven.

Ons rijtjeshuis was wel een fiks stuk duurder (middelgrote stad in de Randstad, goede buurt)
Als je studeert zijn sommige dingen gewoon veel goedkoper. Reizen kon vaak gratis. Sportkaart kostte geloof ik 100 euro per jaar en dan kon je echt alles doen.

Drankjes goedkoper, maaltijd goedkoop.

Daar stond wel tegenover dat wij ook redelijk actief waren in het studentenleven en dus in feite vrijwilligerswerk deden.

Iig als je nu dezelfde hobby's wilt hebben is het allemaal meestal veel duurder.
quote:sateofmayo schreef op 08 juni 2013 @ 23:42:

Als ik kijk naar de verschillen, is het wel de luxe die ik nu proef ondanks dat we geen echte vetpot hebben..

Vader had een laag salaris als fabrieksarbeider, moeder af en toe wat schoonmaakwerk parttime.Hebben jullie net als je ouders ook een minimaal inkomen?
quote:wiezewo schreef op 08 juni 2013 @ 23:52:

[...]

Vind ik knap!

Ik studeerde en werkte twee volle dagen erbij en dan kreeg ik ook nog eens minimaal geld van mijn ouders.

Ben wel benieuwd wat voor studie je dan deed en wat voor werk dat je geld overhield om aan je ouders te betalen. Bedoel misschien dat je nog thuis woonde en kostgeld betaalde?

HBO, bijbaanje in de zorg met een dikke ort. Wel zwaar werk wat ik nooit meer wil doen. En woonde thuis

Ik zou overigens van mij kinderen niet precies hetzelfde verwachten, maar zeker wel een bijdrage. Hangt inderdaad ook wat voor studie ze zouden doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven