Kattengekte normaal?

08-06-2013 23:20 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

even een snel snel advies gezocht: is kattengekte normaal? Onze kitten is nu een week bij ons en heeft tot nu elke dag wel een half uurtje katten idioterie gehad met springen, racen, erg wild zijn en dan ook niet meer echt aaibaar.

Nu is onze kitten voor het eerst een aantal uur alleen gelaten en ze is vreselijk "woest". Raced door het hele huis, begint meteen een soort van te bijten als je haar aait. Een soort uitvergrote speelmodus waar ze niet uitkomt. Ik zet haar nu steeds weg, want ze doet me pijn. Ook bijt ze woest in kabels en mijn voeten en ik spuit dan wat met de plantenspuit om haar op te laten houden. Maar dit voedt de idioterie nog meer.

Ben ik goed bezig met de plantenspuit? Hoort dit erbij en zo ja/nee, wat kan ik het beste doen?

De rest vd dag en afgelopen dagen is ze nl. heel vriendelijk tijdens het spelen. Ze bijt niet hard en heeft haar nageltjes in. Nu heeft ze haar nagels uit en kijkt een soort van woest.
Ze is gewoon blij dat jullie thuis zijn. Hoe lang was ze alleen? Plantenspuit houd ik persoonlijk niet zo van, kan je niet afleiden met een speeltje?
Chinees uurtje noemen wij dat thuis en dat is heel normaal. Laat de kat zelf spelen. En als ze jou echt op zoekt, probeer dan te spelen op afstand (bijv dingetjes weggooien waar ze achteraan kan gaan, of met een lichtje bij je vandaan schijnen, enz) Op die manier help je de kat om energie kwijt te raken, zonder dat je zelf in de gevarenzone hoeft te komen.
Als mijn kat zo deed, greep ik hem resoluut bij de kladden en zette hem op de slaapkamer. Ik deed de deur pas weer open als ik hem normaal hoorde mauwen dat hij eruit wilde.

Dat vastgrijpen, daar moest ik wel wat angst voor overwinnen, want een grote kater die woest wil "spelen" en zijn normale geest kwijt is, is best eng.

Hij heeft dat tot zijn dood een paar keer per jaar gedaan, maar ik heb hem niet als kitten gekend.

Nou ja, mijn tip is: apart zetten.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Bij mijn kat was het agressieve spel puur op mij gericht. Negeren was dus geen optie (scherpe tanden, grote klauwen).
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Ja, want het beeste zit vol met energie.

IK vind dat het leukste aan kittens, dat gekke uurtje.

Mijn hond heeft het ook, mijn andere hond niet.

Ligt aan jongheid, maar sommige blijven wel wat ondeugend.

Ik denk dat je dat plantenspuit gebeuren net zo goed kunt laten.

Krijgt hij alleen maar een afkeer naar je denk ik.

Ik heb het altijd zonder gedaan.
.
Heel normaal gedrag, lekker laten spelen met zaken die mogen en leidt hem even af als hij bijvoorbeeld op de kabels knaagt. Laat de kitten absoluut niet met je handen/voeten spelen want zo leer je hem dat lichaamsdelen speelgoed zijn. Met een kleintje doet dat misschien nog niet zo zeer maar met een volwassen kater wordt dat andere koek.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:sjetterboks schreef op 08 juni 2013 @ 23:23:

Ze is gewoon blij dat jullie thuis zijn. Hoe lang was ze alleen? Plantenspuit houd ik persoonlijk niet zo van, kan je niet afleiden met een speeltje?Het kwam echt alleszins blij over. Ze stond echt meer in de gevecht en aanval houding en dan ook met een beetje van die platte oren. Voelt toch wel echt anders dan het spelen wat ze de rest vd tijd laat zien.
Ja dat is het vecht-stoelen dat een kitten doet om zo te leren vechten en aanvallen. Ze is alleen? Geen tweede kat?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Als het niet op jou is gericht, gewoon los laten gaan. Onze kater doet ook iedere dag gek en wild, wij noemen het 'dikke staarten tijd'. Hij sjeest met dikke staart door de huiskamer en bolt z'n rug enzo, lijkt gevaarlijk, maar het is allemaal spel. Plantenspuit vind ik meer geschikt voor afstraffen als hij ergens zit waar het niet mag, of ergens op knabbelt. Je kan zo'n modus er niet mee wegkrijgen. Als ze zich ook op jou gaat uitleven dan zou ik d'r ook apart zetten, kan ze in ieder geval even afkoelen.
Kitten wil spelen, spelen, spelen en als je dan aait in plaats van speelt dan gebruikt ze je hand als prooi. Zoals nummerzoveel zegt: spelen op afstand. Het wegzetten als ze je pijn doet is goed, dan leert kitten dat bijten het spel stopt.

Plantenspuit vind ik armoe. Daarbij vinden veel kittens dat helemaal niet erg en leer je ze alleen maar dat je voeten aanvallen en in kabels bijten leidt tot aandacht. Kabels bijten is normaal exploratief gedrag gericht op ongewenste objecten, in jargon :-)

Je zult meer met je kitten moeten spelen en zorg dat ze genoeg kan springen, rennen, krabben, klimmen. Kijk of je dingen kunt vinden waar ze wel in mag bijten en werk kabels zoveel mogelijk weg, want als ze doorbijt kan ze zichzelf elektrocuteren en ook kan kabels bijten een gewoonte worden en zich uitbreiden naar andere plastic objecten.
quote:Enn schreef op 08 juni 2013 @ 23:38:

[afbeelding]
.
Wij hebben twee katten dus dat speelvechten deden ze lekker met elkaar. Inmiddels zijn ze best oud maar nog regelmatig de gekke tien minuten. Bij een vriendin van mij vocht het de kitten met een knuffel.
quote:Enn schreef op 08 juni 2013 @ 23:38:

[img]http://media.catmoji.com/post/vgrr/kitty-attack-gif.gif[/img]Hahahahaahahahahahahahaha
Oh heerlijk dat filmpje Enn. Zo grappig!! Ik wil ook weer poezen....
Da's normaal gedrag voor een jonge kat en wat ze nou juist zo leuk maakt. Ze spelen niet altijd leuk met hun klauwen ingehouden, spelen is nu eenmaal ook een soort oefening voor de jacht. Ja, niet leuk voor meubilair, kleding of je benen, maar kleinigheidjes blijf je houden met een dier in huis. Kan je de kat niet vermaken met een stok met een speelgoedje eraan ofzo?
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik vind de plantenspuit ook armoe eerlijk gezegd. Goed om terug te horen, want het voelt niet prettig en als ik iets niet wil, is als ze ons gaat associëren met iets negatiefs. Dus die laten we nu maar acuut achterwege.

Spelen met een balletje, serieus, dat ik daar zelf niet opgekomen was Vele malen leuker dan zo'n diertje te laten schrikken en nog meer de stress van ons krijgt.

En opgelucht om te horen dat het normaal is. Was effe bang dat ons katje zwaar overspannen was geworden door onze afwezigheid ofzo.
quote:schouderklopje schreef op 09 juni 2013 @ 00:09:

Ik vind de plantenspuit ook armoe eerlijk gezegd. Goed om terug te horen, want het voelt niet prettig en als ik iets niet wil, is als ze ons gaat associëren met iets negatiefs. Dus die laten we nu maar acuut achterwege.

Spelen met een balletje, serieus, dat ik daar zelf niet opgekomen was Vele malen leuker dan zo'n diertje te laten schrikken en nog meer de stress van ons krijgt.

En opgelucht om te horen dat het normaal is. Was effe bang dat ons katje zwaar overspannen was geworden door onze afwezigheid ofzo.

Nee, het tegendeel is waar.

Hij is super blij dat jullie er weer zijn, en toont dat door zich uit te sloven.
Het is inderdaad volstrekt normaal gedrag en afleiden werkt echt het beste. Ik vind een hengeltje ideaal, zo blijf je zelf uit de gevarenzone en kan je kitten zich even helemaal uitleven. Een laserlampje kan ook een optie zijn, maar sommige katten kunnen daar nogal obsessief van worden omdat ze dat lampje blijven zoeken als je stopt met spelen. Om dit te voorkomen kun je het spel beëindigen dmv je kat met het lampje naar een snoepje oid lokken zodat er echt een prooi/beloning is nav het jagen.
Uhm... stuff... and things
Mijn 18 jarige kat (een poes) heeft ook nog regelmatig de idioterie. Scheurt ze met ene klap door het luikje, vliegt half uit de bocht en de trap op, racet rond, mauwend.

En dat op haar leeftijd...

Ze kan ook nog het hele huis rondgaan met een haarspeldje of een knikker. En achter een touwtje aan. Alleen zie je dat de heupjes stram worden en ze na 10 minuten even gaat liggen uitpuffen.
Onze kat heeft dat ook hoor, hoewel niet zo lang want hij begint een beetje op leeftijd te raken Doldwaas noemen we het.
Dat met die plantenspuit moet je echt niet doen TO.

Dit gedrag is namelijk volstrekt normaal, wij 'kattenmensen' noemen dat de dolle vijf minuten/dolle halfuurtje.

Dit heeft te maken met het jachtinstinct, daar krijgen ze energie van en dat moeten ze dus even kwijt.

Het is dus volkomen natuurlijk gedrag, dan heeft straffen bijv. met een plantenspuit geen enkele zin, dat zal de kitten namelijk absoluut niet begrijpen.

Sterker nog: als een kat dolle buien heeft zit ie juist lekker in zn vel.

Als je geen zin hebt in 'tenenbijts' en kapotte kabels moet je kattenspeeltjes kopen.(en ook gaan spelen met de kitten...) Oww en een krabpaal als je niet wil dat je bank eraan gaat....

Ik blijf het toch jammer vinden dat zoveel mensen katten gaan nemen zonder dat ze zich daarin verdiept hebben of uberhaupt iets van die beesten snappen. Die kittens zijn daar vervolgens weer de dupe van als ze gedumpt worden of in het asiel komen...
Enn, wat een leuk filmpje! Ik moet altijd zo lachen als mijn katje zo doet.

Schouderklopje, ik heb toevallig ook sinds een week een kitten.

Hij is een enorm springding, heeft net weer zijn half uurtje racen gehad. Als ik dan door het huis loop, neemt ie een aanloop, spring tegen mijn onderbeen aan en klempt zich vast.

Ik zie het als dat hij blij is mij weer te zien en dat hij ook zijn energie kwijt moet. Na dat half uurtje gaat ie nl wel lekker liggen.

Die nagels en tandjes vind ik niet wat, want het doet best pijn, ja.

Zijn nagels heb ik inmiddels geknipt en tegen dat bijten las ik op internet, dat wanneer een kitten dat doet je dan een terugtrekkende beweging kan maken en als een kat moet gaan miauwen die pijn heeft.

Ik doe dat nu elke keer als hij dit tijdens zijn race uurtje of tijdens spelen doet en het lijkt wat te helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven