Geld & Recht alle pijlers

Steeds minder te besteden

08-06-2013 21:47 439 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vreemd eigenlijk. Toen ik nog studeerde en toen ik mijn eerste baantje had ging ik elk jaar skiën, maakte ik verre reizen, kocht ik gewoon elke maand kleren die ik leuk vond enzovoort.

Ik had me vroeger me iets anders voorgesteld dan nu ik minder dan toen vrij te besteden heb en het leven een stuk harder lijkt geworden.

Wat ik eigenlijk wil vragen of er meer vrouwen zijn die in de situatie zitten waarbij de leuke extra's langzaam maar zeker wat minder mogelijk worden.
quote:MocyMoos schreef op 09 juni 2013 @ 02:19:

Elastieken!Jaaaah, elastieken! Ik heb nog de littekens op mijn knieën staan
Als ik kijk naar de laatste tien of vijftien jaar dan is de vergelijking misschien beter te maken.Dan denk ik dat het verschil per saldo niet heel groot is, maar de onzekerheid wel groter.

Toen had je een keus tussen huren en kopen, en dat waren beide overzichtelijke en duurzame opties.

Wat de zorgverzekering kostte was helder en dat bedrag werd grotendeels vergoed door de werkgever.

Voor gas, water en licht had je vaste tarieven en je hoefde niet van aanbieder te wisselen om de beste prijs te krijgen.

De benzine voor mijn auto was nog geen rib uit mijn lijf en de prijs was veel minder variabel en/of varieerde op een lager niveau.

Tablets en i-phones hadden we nog niet. Een mobiel kostte maximaal 100 gulden en voor een prive-computer had je de PC priv'e regeling zodat je zelf geen investering hoefde te doen en toch technisch bij bleef.

Je pensioen bouwde je keurig op en je wist precies waar je later recht op had. Dat stond op een overzicht en niemand twijfelde daaraan.

Er was niet alleen een ww maar ook nog een aanvullende regeling voor de bedrijfstak dus je hoefde niet bang te zijn snel aan de bijstand te zitten mocht je je werk kwijtraken.

Momenteel verdien ik meer, is alles duurder geworden, maar vooral onzeker.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

als ik kijk naar hoe ik het nu heb en 10-15 jaar geleden (kom uit '85):

mijn vader had altijd een zeer goed inkomen als zzp'er in de techniek. denk aan tussen de 4000 en 6000 euro netto per maand. moeder was thuismoeder, we woonden in een ruim huurhuis en m'n vader reed iedere 2 jaar een nieuwe auto (en dan geen goedkope jongens zeg maar, maar 6-cilinders met alles er op en er aan) moeder had geen auto gezien het gebrek aan rijbewijs.

er was altijd eten in huis, nooit financiele troubles. ik, mijn broer en moeder liepen in zeeman-kleding. als we een keer geluk hadden mochten we iets bij de wehkamp uitzoeken of C&A. schoenen altijd Scapino of van Haren. we zijn als gezin ook maar 5 keer op vakantie geweest en gingen maar zelden op stap. wel hadden we in iedere slaapkamer een pc (nooit ouder dan 3 jaar), een tv met video en/of dvd, stereo...

na ja, wat ik eigenlijk zeggen wil: financieel was t misschien ruim, maar wat was ik jaloers op vriendinnen die lekker ieder jaar naar de camping gingen, af en toe naar ooms en tantes gingen om te logeren, of gezellig met hun ouders een dagje bos/fietsen of wat dan ook deden. ik zwierf veel buiten en anders werd ik in mijn "kamer met alle gemakken voorzien" maar opgesloten.

nu hebben ik en mijn man allebei een modaal inkomen, hebben we een leuk koophuis, rijden we allebei een auto van 17 jaar oud, hebben we allebei een motor van 10 jaar oud... houden netto zeker minder over als mijn ouders toen, maar wat kan ik me blij en gelukkig voelen als het zonnetje lekker schijnt en ik heerlijk kan wandelen buiten of in mijn tuin kan zitten. we gaan nu ook niet ieder jaar op vakantie, gezien ons koophuis de nodige zorg steeds nodig heeft, maar genieten doen we zeker.

o ja, in 2009 zijn mijn ouders in de bijstand beland en nu leeft mijn moeder in een piepklein flatje 1200km bij me vandaan en kan niet eens naar nederland toekomen in verband met de schulden die me vader dan naast dat goede inkomen gecreëerd heeft. geen pensioen, geen enkele voorziening getroffen voor als mijn vader zou overlijden...

mijn ouders zijn mijn perfecte voorbeeld van hoe het niet moet.

zelf merk ik de laatste jaren vooral de zorgkosten. die kosten stijgen harder dan ons inkomen. (ik maak nml ieder jaar ook het eigen risico op)

en niet te vergeten de benzine. dat is wel een flinke kostenpost.

qua boodschappen... ja, sommige dingen zijn zeker duurder, maar je hebt tegenwoordig ook goede aanbiedingen. dus ik wacht aanbiedingen af en sla dan in.
Elastieken heb ik vroeger ook veel gedaan om de enkels ging dat dan. Zou het nou niet meer weten, maar ook om de vingers en dan met touw was dat. Maakte je de eifeltoren, met vouwblaadjes vouwden we ook van die doosjes waar je dan getallen opzette. En dan zette je daar weer wat onder. Eigenlijk met vrij simpele dingen wisten we ons te vermaken.
Je wil altijd dát precies wat je niet hebt; wat toevallig toch telkens weer!
quote:aquariusje7700 schreef op 08 juni 2013 @ 21:47:

Vreemd eigenlijk. Toen ik nog studeerde en toen ik mijn eerste baantje had ging ik elk jaar skiën, maakte ik verre reizen, kocht ik gewoon elke maand kleren die ik leuk vond enzovoort en een auto die er leuk uitzag.

.

Ik vermoed dat je ouders je complete studie hebben betaald.

Ik heb studerende kinderen en die kunnen echt niet gaan skieen of verre reizen maken hoor

Laat staan dat ze leke maand kleren kopen en zelfs een auto hebben!

Denk dat je nogal bent verwend als kind/student
We hebben tegenwoordig ook meer uitgaven dan vroegah. Mobieltjes? Kregen we pas in de jaren 90, computers kwamen eind jaren 80 op etc... Nu kan je niet meer zonder een computer, alleen al solliciteren, aanbragen via digid etc... Daar hoort dan inet bij, hoppa.

Aantal kosten zoals zorgverzekering zijn enorm gestegen vergeleken met vroeger en dan heb ik het nog niet eens over al het spl wat tegenwoordig niet meer vergoed wordt. Dat gaat al snel over enkele honderden euries pjaar

En de leefstandaard is nu eenmaal veel anders dan die van onze ouders. Onze ouders hadden weer veel meer uitgaven dan die van hen.

Feit is wel dat NL een enorm duur land is om in te wonen. Ik heb veel vrienden in het buitenland zitten en die schrikken zich dood voor alles wat we hier betalen. Maar standaard van leven is hier dan wel weer hoog en we hebben een goed sociaal vangnet. Zo valt er voor alles wel weer wat te zeggen.

Studententijd was feest, gratis geld, goede economie dus baantje was zo geregeld. Nu is dat al weer heel anders dan de studenten die tegenwoordig studeren.
Een boterham voor de helft beleggen en dan dubbel doen wij nog steeds, helemaal beleggen vind ik niet lekker. Elastieken deden wij ook en ook met een touwtje kop en schotel maken tussen je vingers. Daarnaast waren de jaren 80 (toen ik kind was) niet echt gezellig. Schooltv ging altijd over zure regen die een eind zou maken aan alle bossen, de bom die zou vallen en heel Europa onleefbaar zou maken, de ramp in Tsjernobyl en het opraken van fossiele brandstoffen. Ik kreeg het er als 11 jarige Spaans benauwd van. Toen ik tiener was kwamen de jaren 90 en het kon niet op. We kregen een computer, een tv met afstandsbediening, maakten veel meer uitstapjes en kregen duurdere kleding.

Toen ik kind was kreeg ik trouwens geen zelfgemaakte kleding, mijn moeder werkte en had daar geen tijd voor. Wel doorgeschoven kleding van mijn nichtje die zelfgemaakt was.

De inrichting van mijn ouders is nooit veranderd, dingen werden alleen vervangen als het kapot was en niet meer te repareren was. Niet omdat er een nieuw model was dat meer kon. Dat heb ik wel overgenomen. Wij hebben pas sinds dit jaar een flatscreen, de oude televisie is pas weggegaan toen die het niet meer deed. Dus de hele inrichting veranderen, omdat ze in Eigen Huis en Tuin zeggen dat wit in de mode is, doe ik niet.
Ik ben in de jaren 80 opgegroeid in een oude huurflat driehoog waarbij mijn vader fulltime werkte en mijn moeder op 3 kinderen moest passen. Mijn vader werkte hard zo'n 10 - 12 uur per dag en mijn moeder probeerde zuinig te leven. Een wasmachine hadden we pas toen ik 4 jaar was maar om elektriciteit te besparen waste mijn moeder weleens een berg kleren met de hand. We hadden toendertijd een oude auto en gingen 1x per jaar een dagje uit naar de efteling ofzo met het hele gezin. We gingen nooit naar de bios en 1x in het half jaar uiteten. Mijn eerste vliegvakantie was toen ik 10 jaar was ( was wel gelijk naar azie:) ) , toen ik 15 was ging ik voor het eerst naar een bioscoop.

Toch vond ik mijn jeugd tot de middelbare school een hele fijne periode ondanks dat we het niet breed hadden.

Moeder zorgte goed voor ons, was bevriend met alle kinderen in de buurt, vaak buiten spelen,

Je hoeft financieel niet breed te hebben om erg gelukkig te zijn heb ik gemerkt.

Nu hebben we het financieel erg goed voor elkaar, ik probeer mijn 2 jonge kinderen die dingen te geven die ik vroeger niet had.

Wil ze later op muziekles sturen en op een sport zoals voetbal, ben van mening dat dat goed is voor hun ontwikkeling. Op vakanties gaan zodat ze meer van de wereld zien.

Ze zullen niks te kort krijgen van ons maar ze moeten wel werken voor hun geld later als ze tiener zijn zodat ze met geld kunnen omgaan. Ook krijgen ze geen dure merkkleding en veel speelgoed.
quote:pearle schreef op 09 juni 2013 @ 10:46:

Ik vermoed dat je ouders je complete studie hebben betaald.

Ik heb studerende kinderen en die kunnen echt niet gaan skieen of verre reizen maken hoor

Laat staan dat ze leke maand kleren kopen en zelfs een auto hebben!

Denk dat je nogal bent verwend als kind/studentZe betaalden inderdaad mijn studiegeld en boeken, destijds lang niet zoveel als nu. Verder had ik een leuk bijbaantje. Ik ging mee op studentenskireis en zomers een paar weken goedkoop kamperen maar wel soms ver weg ja. Voor de rest wat Broodtrommel zegt over de studententijd.

Die auto kwam uiteraard pas bij mijn eerste baantje, dat was echt een tijd waarin ik echt niet op een gulden hoefde te letten.

Ik stond er niet bij stil dat ik het hoogtepunt qua besteedbaar inkomen al had bereikt. Oh nee, dat was tijdens mijn dinkytijd. ;)
Woonde je tijdens je eerste baan nog thuis?
Nee sociale huur, ze keken toen ook nog niet naar inkomen.
*
anoniem_171308 wijzigde dit bericht op 26-02-2014 22:44
Reden: *
% gewijzigd
quote:broodtrommel schreef op 09 juni 2013 @ 10:47:

We hebben tegenwoordig ook meer uitgaven dan vroegah. Mobieltjes? Kregen we pas in de jaren 90, computers kwamen eind jaren 80 op etc... Nu kan je niet meer zonder een computer, alleen al solliciteren, aanbragen via digid etc... Daar hoort dan inet bij, hoppa.

.

En we kunnen niet meer kiezen, we willen en, en, en.

Als kind gingen we een jaar niet op vakantie, van het vakantiegeld kochten mijn ouders een tv. Een kleuren tv met de mogelijkheid voor zes kanalen. Er werden echter maar twee kanalen geleverd dus vier knopjes die het niet deden totdat Nederland 3 zijn intrede deed.

Nu, willen we, ik ook én een tv én op vakantie.

En soms mis ik het besef dat we ons geld maar één keer kunnen uitgeven. Ooit is één derde van ons inkomen komen te vervallen, maar binnen een maand had ik ons uitgaven patroon zo teruggeschroefd dat we nog steeds, zei het weinig, konden sparen.

Gesprekje met moeder van vriendje, zij vraagt of we nog op vakantie gaan en zo ja waar heen, ik vertel dat we ruim drie weken naar Frankrijk gaan. 'Goh', zegt zij, 'zou ik ook wel willen maar daar hebben we het geld niet voor. Wij gaan veertien dagen in een stacaravan in ..... alleen de stacaravan kost 850 euro per week. Uiteindelijk blijkt haar vakantie dus meer te kosten dan die van mij. Maar zij vindt ons een stelletje luxe paarden!

En als ik dan verder kijk gewoon wat ik zo kan zien, haar kinderen rijden altijd op nieuwe fietsen, hebben veel kleding en schoenen. Zij geven hun geld gewoon aan andere dingen uit dan wij, maar dat zij dan moppert dat ze geen geld heeft voor lange vakanties! Daar heb ik dus echt geen medelijden mee. Twee van haar drie kinderen dragen brillen, dat is ook een flinke kosten post, maar waarom is ze niet gewoon dankbaar dat ze die brillen überhaupt kan betalen.
Ach voor sommige mensen is het gras altijd groener aan de overkant. Mijn moeder is er helaas ook zo een. Er wordt me altijd door mijn omgeving gevraagd hoe ik toch zo vaak en lang op reis kan en altijd zoveel kan doen zoals concerten activiteiten etc

Simpel

Keuzes maken en Slim zijn met je geld.

Ik kan niet en dit en dat en zus en zo doen
Ik vind dat in het algemeen veel mensen overschatten wat het minimale leefniveau is.

Bijv. mensen die verzuchten dat op vakantie gaan eeeeecht nodig is om weer op te laden. Dat is dikke onzin, dat heb je helemaal niet nodig.

Zelf reis ik graag en veel, maar ik weet ook dat het luxe is.

Een 'local' zei me ooit eens op een reis: 'traveling is for white people'. Zij zien westerlingen komen en gaan en zullen zelf nooit die mogelijkheid hebben. Daarmee wil ik niet zeggen dat we hetzelfde moeten leven als mensen uit armere landen, maar het geeft wel perspectief.

In 2012 stond Nederland trouwens op de 12e plaats van rijkste landen ter wereld (obv cijfers van het IMF). Er waren maar 11 landen in de hele wereld waar ze meer te besteden hadden per inwoner!!

Ik heb een tijdje echt geen geld gehad. Ik waste alleen in het weekend, zette mijn verwarming nooit hoog of zelfs uit (dikke trui en sokken aan kan ook), had geen flatscreen, geen droger of vaatwasser, boodschappen deed ik voor 13 euro per week, ik had geen auto en ging niet op reis, ik had de allerallergoedkoopste zorgverzekering die er was, ik had ook geen Internet. (En nee, ook dat heb je niet per se nodig. Ga naar de bieb, blijf langer op je werk/opleiding/school om te doen wat je moet doen, ga naar vrienden/familie/buren (of het deel het met die buren), plekken waar je wifi hebt, weet ik het..maar het is geen basisbenodigdheid. En al helemaal niet als je het ook al op je telefoon hebt, daar kun je dan gewoon alles op doen.) Ik ging niet uiteten, haalde nooit afhaalmaaltijden, maar kookte voor mensen en zij voor mij.

En verder is het ook wat broodtrommel zegt: duidelijke keuzes maken waar je wel en niet je geld aan wil uitgeven.

Neemt niet weg dat ik ook weet hoe klote het soms kan voelen als je de touwtjes aan elkaar moet knopen. Nu heb ik genoeg en het voelt ook als vrijheid.
Herkenbaar. Toen mijn man en ik allebei werkten zonder kinderen voelden we ons rijk. Hielden geld over voor leuke dingen. Toen we kinderen kregen werd dat wat minder (hoewel we dan wel nog aaf en toe op vakantie gingen) en nu op 1 onder modaal salaris en 1 werkloos thuis is het heel erg uitkijken en komen we net aan rond. Vakanties zitten er al een paar jaar niet meer in en de auto is de deur uit.

Ik weet niet meer zo goed hoe het vroeger was, maar toen waren vakanties ook niet standaard in ons gezin en mijn ouders hadden zeker niet veel te besteden. Een auto hadden we niet. Mijn vader een fulltime baan als hovenier en mijn moeder zat thuis tot mijn ouders uit elkaar gingen. Daarna heeft ze een poos in de bijstand en net erboven gezeten met 2 kinderen. Beter was het dus zeker niet.
Mijn ouders zaten vaker en harder te rekenen dan wij nu doen, met een vergelijkbaar inkomen. En die hadden niet de flatscreen, de laptops en de smartphones met bijbehorende abonnement dat wij nu hebben.

De huizenprijzen lagen lager inderdaad, maar daar stond dan weer tegenover dat de rente torenhoog was in de tijd dat mijn ouders net een huis kochten en alleen maar verder en verder steeg. Vakanties, auto, kleding, voeding: alles ging zo goedkoop mogelijk, tweedehands of doorgeschoven indien mogelijk.

Misschien voelt het armer, maar we zijn het zéker niet! Wat wél zo is, is dat we veel meer keuzes hebben en er met de technologische vooruitgang ook steeds meer gadgets bij komen die ook leuk zijn om te hebben. Die dingen verhogen wellicht dat mate van ontevredenheid. Maar minder te besteden hebben we zeker niet en rijker zijn we zeker wel dan in de tijd van mijn ouders.
Zoals al eerder gezegd, keuzes maken.

Ik ben al wat ouder. Heb arme en rijke tijden meegemaakt. Nu er tussen in, allebei een modaal parttime inkomen. Vrije tijd vinden we nu belangrijker dan een koophuis, dure auto, inrichting, spullen etc. Wij geven relatief dus best veel geld uit aan uitgaan en bezuinigen op het voorgaande.

Ik heb me altijd wel ''rijk'' gevoeld, ook in mindere tijden. Had altijd een dak boven het hoofd, eten en het belangrijkste, fijne mensen om me heen.
quote:merano schreef op 09 juni 2013 @ 09:19:

.Goede post,Merano,helemaal mee eens
Hey Lord,don't ask me questions
Jeuj, ik ben degene die begon over entitlement, pantax.

Schuld, even goed lezen heb ik nergens genoemd. Dat maak jij ervan.

En ja, ik verheerlijk mezelf in dit topic. Mag jij ook doen als je van hetzelfde bedrag kan rondkomen hoor.

Of je om iets anders zelfverheerlijken mag ook, als ik het dan ook zo vind, ben ik best bereid om de veren te leveren.

En zinloos, die verheerlijking, ach, wat jij er ook van vindt, jij kan niet bepalen wat voor mij zinloos is. Voor jezelf wel.
Och meid toch, dacht je dat ik het alleen tegen jou had?
Nee, je gebruikte meervoud volgens mij en ik was degene die met het begrip entitlement kwam, dus vandaar.
Ik weet dat mijn ouder het vroeger niet ruim hadden, maar als kind merkte ik daar weinig van. Ik had altijd leuke kleding aan (zeeman e.d.), we gingen om het jaar 2 weken te kamperen in Nederland, we hadden altijd een goedgevulde voorraadkast, ik had veel knutselspullen, we waren één van de eersten van mijn klas die een internetaansluiting kregen en mijn broers en ik hadden allemaal een eigen computer. Nou kregen wij die computers van mijn buurman die als hobby het knutselen aan computer had.

Mijn ouders hebben het nu al helemaal niet ruim. Op vakantie gaan zit er niet in, ze kunnen geen bijdrage leveren aan mijn studie, ze kunnen geen cadeautjes meer kopen etc. En dat terwijl mijn broers en ik het huis uit zijn en ze dus veel minder hoeven te besteden aan eten en kleding. Alles is gewoon veel duurder geworden.

Ik kan zelf eigenlijk ook niet rondkomen, vandaar dat ik bij het duo moet lenen. Gelukkig heb ik nu eindelijk een bijbaan gevonden dus kan ik iets minder gaan lenen. Maar het is echt enorm lastig om je studie, kamer, boodschappen, verzekeringen, etc. te moeten bekostigen wanneer alles zo duur is. Ik heb nu al een halfjaar sowieso geen kleding meer gekocht, ik ga nooit uit en ik maak dankbaar gebruik van het gratis ov en mijn oude fiets.
vandaag over de rommelmarkt gewandeld met man en de kinderen. lekker snuffelen naar leuke kleertjes en wat boekjes of speelgoed. nou je werd bijna omver gelopen bij iedere kraam waar kinerkleding te krijgen was. had een jurkje voor mijn dochtertje vast en dat werd me letterlijk uit de handen gegrist ! toen we de markt afliepen zagen we de betreffende vrouw in haar auto stappen, zo een bmw jeep.....

goed voorbeeld van mensen willen maar alles en alles en vooral voor de buitenwereld.

zie dit soort dames ook steeds vaker op kinderkledingbeurzen langs komen. een beetje jammer, want zo kun je niet meer rustig rondkijken ( maar dat is weer een andere discussie ;) )

boodschappen doen is een dure hobby geworden, wij kopen in bij de aldi, markt en de aanbiedingen van de albert heijn. gaan voor shampoo enzovoorts richtinh Duitsland omdat dat ruim 3/4 scheelt. maar dan nog geef ik ruim meer dan 10% van ons inkomen uuit aan boodschappen. heb liever een goed gevulde buik, lekker vers fruit in huis en nooit mis grijpen dan een dure auto op de oprit staan en de mooiste en duurste kleding.

ik heb mijn studie ook 100% zelf moeten betalen, de studie die ik nu ga volgen ook weer. het is mijn keuze om te studeren dus zal ik daar ook zelf de kosten van moeten dragen. vind het wel jammer dat mijn ouders nooit voor me hebben gespaard. vooral aan vaders kant was dit gemakkelijk mogelijk geweest (ruim 2x modaal inkomen). dat wil ik voor onze kinderen anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven