Welke auto?

15-06-2013 10:12 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met ontzettend veel plezier rijd ik al een jaar of 5 in mijn Daihatsu Cuore. Maar na de zomer heb ik een nieuwe baan waardoor ik meer op de weg zit. Nog geen bijzondere afstand maar mijn Daihatsu is niet erg comfortabel zodra het weer niet optimaal is. Erg licht dus elk zuchtje wind voel ik, voel me niet veilig bij een flinke regenbui etc.

Met een budget van ¤4000,- incl inruil van de mijne, ben ik op zoek naar een andere auto. Een maatje groter, wat comfortabeler, solide en niet teveel poespas (airco en stuurbekrachtiging wel wenselijk). Eentje waar je echt op kan rekenen die met gemak een flink aantal jaar mee kan. Ik neig naar weer een Japanner maar dat is geen must.

Er is alleen zoveel keus! Opties die ik nu gezien heb: Daihatsu Sirion 2, Toyota Yaris, Kia Picanto, Volkswagen Polo, Peugeot 206.

Ik wil géén: Ford Ka, Renault, Citroën

Wie rijdt met één van bovenstaande auto's of heeft er echt verstand van?
Is een Mercedes A-klasse niets voor je? Zijn ook fijne auto's, zien er leuk uit en zijn vooral niet te groot.
Stampertje_78, 5 minuten geleden

..Maar verstand heb ik er niet van, dus niet je keuze hiervan laten afhangen hoor..

Dat bleek al uit de rest van jouw verhaal :-)
Ik heb mijn eerste auto een tijdje terug gekocht, een 11 jaar oude Ford Focus. Al het onderhoud keurig elk jaar in een boekje met stempels bij de garage waar ik hem heb gekocht, net iets over de 100.000 op de teller volgens die - hoe heet dat ook alweer? Die instantie die grofweg-kmstanden bijhoudt? - maar, belangrijkste: reed heerlijk.

Rijdt nog heerlijk. Ik weet niet hoe lang hij het vol gaat houden natuurlijk maar hij heeft onlangs een grote beurt gehad en kostte me bijna niks. Alleen remblokjes vervangen en standaard werk. Dus hij lijkt het vooralsnog goed te doen?

Goed, hoe dan ook, ik vind de focus ook lekker rijden. Hij rijdt lekker licht maar hij ligt wel stevig op de weg. Ik vind veel auto's (in mijn prijsklasse) wat schokkerig rijden, maar daar heb ik met deze helemaal geen last van (en de andere focussen die ik heb gereden). Hij heeft ook niet heel veel last van wind, maar toch is het een klein en handzaam autootje (heb niet de station). Op wintersport deed hij het in de bergen met zware sneeuw prima.

Iig goede eerste auto-investering voor mij. Hij heeft me meer plezier opgebracht dan de 2500e die hij kostte

Maar op een dag wil ik een Audi. Die vond ik wel lekker rijden. Alfa Romeo en Mercedes weer niet. Verder heb ik een citroen geprobeerd, vond ik niks, een Renault Espace, wel groot maar rijdt niet lekker, golfje was wel een lekker autootje en ik heb eens in een Megane of een Scenic gereden, ben ik vergeten, reed ook wel goed, maar dat was wel een gloedjenieuwe.

Dan heb je een beeld van wat ik lekker vind rijden

Ik zou dus voor de ford focus gaan als ik jou was oh en ik heb echt totaal geen verstand van auto's verder dus misschien zie ik wel allemaal belangrijke dingen over het hoofd
Ik heb jaren in een ford focus gereden.. wat mij betreft de ideale auto.. steady en betrouwbaar! In 4 jaar tijd nooit wat mee gehad.. Ja 1x de banden! en valt prima binnen je budget, qua verbruik: 1 op 15/16? Zoiets?
Ohja, mijn familie heeft wel altijd Ford's gehad.. Nooit problemen mee gehad, dus misschien voelde het wel vertrouwd voor mij? Maar bevalt dus wederom goed.
Ford zijn idd fijne auto's. Wel opletten want oudere modellen zijn gevoelig voor roest.
Ohja en dat andere auto's schokkerig rijden lig wss aan onwennigheid maar bij de focus had ik het vanaf dag 1 niet maar heb pas net m'n rijbewijs en iets van 5000 km gereden dus op m'n rij-ervaring moet je maar niet afgaan
Dat zal ik in de gaten houden Orzoo, dank. Neefje is automonteur, dus beter gezegd: ik ga hem vragen dat in de gaten te houden
Ik bedoelde eigenlijk erop letten bij aanschaf
Toch even tegen het zere been aan schoppen.

Waarom geen Citroen ?

4k voor een 8 jarige Colt met 100km

7k nieuwe C1 met 0km
Zonde van je geld om 7k uit te geven aan een splinternieuwe citroen.
Zowiezo zonde van je geld om een splinternieuwe auto te kopen.
quote:Orzoo schreef op 15 juni 2013 @ 16:00:

Ford zijn idd fijne auto's. Wel opletten want oudere modellen zijn gevoelig voor roest.Die van handvol jaren oud ook al, blijft een terug kerende kwaal bij Ford
Wat versta je onder handvol jaren oud?
Ik vind de C3 wel leuk, Citroen is alleen niet de meest betrouwbare.

Nieuwe auto heb ik ook aangedacht... maar is buiten mijn budget.
quote:Orzoo schreef op 15 juni 2013 @ 16:09:

Zonde van je geld om 7k uit te geven aan een splinternieuwe citroen.

Onderbouw dat eens.

Want ik zie erg veel al jaren geen wegenbelasting betalen, erg zuinig. Veel goedkoper dan zijn PSA/Toyota broeders, maar wel betrouwbaarder

Tel de kosten eens op van 5 jaar rijden en dan ..... voor de C1
quote:Orzoo schreef op 15 juni 2013 @ 16:12:

Wat versta je onder handvol jaren oud? Handvol vingers 5 jaar
quote:slobberbone schreef op 15 juni 2013 @ 16:16:

[...]

Onderbouw dat eens.

Want ik zie erg veel al jaren geen wegenbelasting betalen, erg zuinig. Veel goedkoper dan zijn PSA/Toyota broeders, maar wel betrouwbaarder

Tel de kosten eens op van 5 jaar rijden en dan ..... voor de C1Omdat je auto direct in waarde daalt zodra je er mee wegrijdt van de dealer. Koop er dan liever een uit 2011 of 2012. Heb je nog steeds de voordelen van een nieuwe auto, alleen betaal je er minder voor.
quote:Orzoo schreef op 15 juni 2013 @ 16:37:

[...]

Omdat je auto direct in waarde daalt zodra je er mee wegrijdt van de dealer. Koop er dan liever een uit 2011 of 2012. Heb je nog steeds de voordelen van een nieuwe auto, alleen betaal je er minder voor.Dat is in deze prijsklasse nihil de afschrijving, zelfs voor die bouwjaren vragen ze de hoofdprijs (kijk en vergelijk) dan kun je beter een nieuwe kopen.
quote:Orzoo schreef op 15 juni 2013 @ 16:37:

[...]

Omdat je auto direct in waarde daalt zodra je er mee wegrijdt van de dealer. Koop er dan liever een uit 2011 of 2012. Heb je nog steeds de voordelen van een nieuwe auto, alleen betaal je er minder voor.http://www.marktplaats.nl ... abe740c1b&previousPage=lr

Zo wat goedkoper en ook nog ruim 30k op de teller.
Vanaf 1 januari a.s. moet je voor zo'n beetje alle auto's weer wegenbelasting betalen. Ook voor jonge auto's die nu wegenbelastingvrij zijn. Dat voordeel vervalt.

Een nieuwe auto vind ik echt zonde van het geld, zoals gezegd ben je een gedeelte van die waarde al kwijt als je de showroom uitrijdt. Beter een jong gebruikte kopen.

Roest bij Ford komt ook voor op de recente modellen.
Een Peugeot 208
Volkswagen polo . Heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Starten lopen!
Mijne had geen roest Orzoo, bij aanschaf. Mijn neefje heeft hem zowat gedemonteerd voor ik hem mee naar huis mocht nemen

Maar nu staat hij wel buiten, heb geen garage, dus tja.. Weet niet of dat 'm dan gaat helpen?
quote:Sorcha_ schreef op 15 juni 2013 @ 12:37:

Oh ik sta voor hetzelfde dilemma! Zelfde budget ook ongeveer .

Seat lijkt me wel wat. Of het oude model Honda Civic.

Zoiets:

http://www.autotrack.nl/tweedehands/hon ... c/10000596

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven