Borstvoedingsvragen (deel 3)

13-05-2012 09:59 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenLinks naar de vorige topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen (deel 2)
Ja ik wel, hoewel aanhappen wel beter kan. En als hij eenmaal vast zit, wakker, zit hij ook muurvast. Zelfs mmet pink vacuum verbreken is lastig.
Allis, ik vond de "flipple technique" (zie google, staat ook in het boek van kleintjes) een fijne manier om goed aan te leggen.
Ja die lukt idd nog wel aardig als ik goed rechtop zit. Nu liggen we (hij sliep)en dan is het moeilijker. Hij drinkt nu trouwens bijna niks, wil wel, maakt ook tsr, maar het is even een beetje op. Toch laten sabbelen? Ik heb er geen last van
Nou de nacht ging wel aardig. Hij lijkt nu zelf goed aante gaan geven wanneer hij honger heeft en wanneer het genoeg is. Ik merk wel aan mijn tepels en aan het clusteren dat het aanhappen beter kan en ook het effectief drinken. Ik pas borstcompressie toe, zo krijgt hij nog wat extra's, maar ik moet oppassen dat mijn tepel dan niet uit zijn mond ploept, silly cup H. En dat nog zonder stuwing...
Mooi, dat het steeds beter gaat. Over een paar dagen mag je gaan genieten van de stuwing .
quote:es1450 schreef op 22 juni 2013 @ 21:41:

Tja, zolang er in Nederland de mening heerst dat BV prima is maar wel een beetje leuk moet blijven, zal dat ook niet veranderen.

Al vind ik ook wel dat BV leuk moet blijven, maar een paar opstartproblemen kunnen best.

Ik vind het met name jammer dat er in de eerste dagen/weken zo de nadruk op het gewicht wordt gelegd. Ik snap wel dat het in de gaten wordt gehouden, maar het legt ook wel een druk op moeders.

Mijn Hebamme (soort verloskundige) in Duitsland: "ik ga hem pas volgende week weer wegen. Hij ziet er goed uit, je bent een ervaren moeder, zijn luier zit bomvol, dus ik zie zo ook wel dat het prima gaat" (ze gaf aan dat ze bij onervaren moeders of problemen er uiteraard wel dichter oo zat). Zo kan het dus ook.
Aangekomen! Niet gekolft, gewoon bij elke kik aangelegd en we zijn weer op weg omhoog. Gedoe om niks :p
Even een snel vraagje... Ik wil zo na een bv nakolven zodat manlief bij dvolgde voeding een flesje heeft om te geven. Hb net weer spruw bij dochter ontdekt. Is het danonverstandig om gekolfde melk drie uurtjes te laten staan buiten de koelkast? Hoop dat iemand snel antwoord kan geven, zodat ik na tweedeborst meteen door kan
Geen verstand van spruw sorry!

Allis, fijn!!! Inderdaad gedoe om niks... Lekker veel aanleggen, aanhappen in de gaten houden en t komt vast goed!
Aanvulling: Ik kan mijn kolf wel helemaal uitkoken (handkolf avent) dus dat lijkt me het probleem niet. En of ze de melk nu rechtstreeks uit een spruwborst of even later dezelfde melk uit een flesje drinkt maakt natuurlijk niet uit. Maar misschien wel als het al even op kamertemperatuur staat? Dat de schimmel dan in de melk kan gaan zitten woekeren?
Maakt volgens mij niet uit. Bv bevat ook schimmelwerende stoffen. Drie uur buiten de koelkast moet makkelijk kunnen.

De enige reden waarom bewaren wordt afgeraden is dat je dan later kunt herbesmetten. Maar zo lang je nog met de behandeling bezig met is dat geen probleem. Het is alleen niet het moment om een voorraad te gaan aanleggen (en als het ech moet kun je eventueel nog hittebehandelen, zie borstvoeding.com).
Dank reglisse! Heb gekolfd en ze heeft het opgedronken. Tsja, je oet toch oefenen met de fles he, voor ze naar kdv gaat. Hoe vaak moet je dat eigenlijk blijven oefenen als ze het goed door lijkt te hebben?
Blijven oefenen, steeds blijven oefenen. Ze kunnen het ook weer verleren namelijk. Of gaan weigeren. Dus ik zou blijven oefenen totdat ze naar het kdv gaat. Wij hebben wel eens problemen gekregen na een vakantie, moest ze het echt opnieuw doorkrijgen. Terwijl mijn dochter de eerste drie maanden van haar leven vrijwel uitsluitend de fles heeft gehad!
Hoe vaak oefenen? Is een keer per drie dagen voldoende? Ik heb niet zo veel zin elke dag eenkeer te moeten kolven.ik kolf wel heel makkelijk (2 en een half uur na de vorige voeding 160ml) maar heb bij mijn oudste zes maanden ft gekolfd en heb er wel een hekel aan gehouden. Doe het liever niet vaker dan nodig.
Ze is nu negen weken trouwens en gaat over zeven weken naar het kdv.
Eerlijk? Ik zou elke dag oefenen. Misschien wat veel, maar onze eerste heeft 7 maanden de fles geweigerd. Nu zwanger van nummer twee en zodra we met het flesje beginnen, gaan we elke dag oefenen. ik wil niet nog een keer de stress van het flesweigeren... Ik weet niet of ik dat met een volledige voeding ga doen, of wat minder. Je zou ook een kolf opbrengst kunnen verdelen over meerdere oefen momenten?
Allis van harte met je zoon! Klinkt als een blauwe wolk Ik lag de eerste weken ook regelmatig bloot op bloot in bed met hem. Oudste sliep nog tussen de middag en dan lag ik met hem te snoozen in het grote bed heerlijk

Ik zou ook regelmatig met de fles oefenen. En het hoeven geen grote hoeveelheden te zijn toch? In de koelkast is het 5 dagen houdbaar, dus van 160ml zou je prima 5 keer 30 ml kunnen geven

Anky, fijn dat jouw ervaringen in DL wel goed zijn, hier niet zo. Zoon bleek KMA te hebben en icm met BV en een dieet konden ze me niet verder helpen helaas... Gelukkig via NL wel gelukt.
Zephyra gefeliciteerd met je zwangerschap! Hoeveel weken ben je nu? Hoe voel je je?
Die fles komt wel, als ie wat groter is. Hij is nog maar 3 daagjes en een half uur...
Oh, dom wicht dat ik ben, dat was niet voor mij...
Dank je pucker, ben nu ruim 31 weken.zwanger. Voel me wisselend.per dag. Kan niet zo goed tegen de zwangerschapshormonen, haha. Ik werk wel gewoon, maar helemaal fluitend is het niet. Zeefy gaf trouwens twee maanden geleden de brui aan de borst, geen melk meer dus geen interesse meer van haar kant. Jammer genoeg, ik zag mezelf wel tandemen.
Je weet nooit, ze kan zomaar weer willen als je baby ook drinkt. UK zat er ook even over te denken, maar voor haar is het te lang terug dus nu geeft ze haar pop de borst. Binnen 2 dagen lag de fles vergeten in een hoekje. Nog nooit zo snel een flessenmoeder overtuigd
Had ik het dan gemist dat je zwanger bent of ben ik het gewoon weer vergeten? Jammer dat zeefy gestopt is met drinken terwijl het voor jou nog niet hoefde. Wie weet wil ze straks wel weer proeven als de baby er is. Vervelend dat je je niet zo lekker voelt. Dan duren 9 maanden wel erg lang.
Ik ben ook benieuwd of ze weer zou willen of niet (of in elk geval de restjes misschien?) Een flesje melk (koemelk nu), vindt ze nog wel heerlijk.

Eigenlijk vind ik dat ik niet mag klagen als ik soms lees en zie hoe anderen de 9 maanden doorkomen. Maar als ik dan zie hoe makkelijk weer een andere groep zwanger is; dat gaat bij mij toch niet op. Ik moet toegeven dat ik al een tijdje aan het aftellen ben en hoop dat ze niet zo lang blijft zitten als Zeefy (ruim 41 weken zwanger toen zij kwam).

Wil R nog wel eens proeven of niet? Want jij was toch ook niet heel lang geleden gestopt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven