Mode & Beauty alle pijlers

doop nichtje

06-07-2013 12:40 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb via de zoekfunctie en via google site viva blabla geprobeerd een topic hierover te vinden maar kreeg geen resultaten.

Morgen wordt mijn nichtje gedoopt. Eigenlijk zijn wij helemaal geen katholiek maar de moeder van mijn nichtje is Duits en zij is dat blijkbaar wel. Zij wonen in Duitsland en de doop vindt plaats in Bonn.

Ik ben nog nooit bij een doop aanwezig geweest en heb ook geen idee wat ik aan moet. Is dit eigenlijk wel iets feestelijks?

Dacht zelf een zwarte kokerrok tot net boven de knie met een fleurig los blauw/groen blousje met 3 kwart mouwen die ik er dan in doe maar die rok is eigenlijk te klein geworden en moest mezelf er een beetje inproppen haha... Bovendien heb ik het in die 3 minuten passen super warm gekregen dus daar moet ik ook nog aan denken want het zal daar ook wel lekker weer zijn.

Is dit niet kerkelijk genoeg? Het zal geen strenge kerk zijn ofzo gok ik maar er zullen vast wel kleding voorschriften zijn?

Contact met familie is slecht (heb ze al 2 jaar niet gezien ofzo) dus even bellen is geen optie...
katholieken zijn niet zo streng. Het wordt warm morgen dus doe gewoon iets aan waar je je prettig in voelt.

maar een te kleine rok? Zit niet lekker.

De tijd van lange mouwen en een hoed op in de kerk is wel voorbij
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
sorry, mensen zoals ik morgen natuurlijk niet reageren in topics van mensen zoals jij. Mijn nederige excuses.
Een doop is iets feestelijks,dus wat jij aanwil kan best hoor.

Volgens mij moet je wel wat leuks meenemen voor de kleine,op de doop feesten waar ik geweest ben was dat wel zo.
bij de katholieke dopen waar ik geweest ben (katholieke familie) is iedereen altijd heel informeel gekleed. Sommige in spijkerbroek+shirt. Zelf heb ik als enige regel, geen spijkerbroek, verder mag gewoon alles. Wat jij aan wilt is prima, maar voor mijn familie wat te netjes. Ik zou voor iets luchtigers gaan (en wat kleur mag ook hoor)
sorry, mensen zoals ik morgen natuurlijk niet reageren in topics van mensen zoals jij. Mijn nederige excuses.
Ik denk dat het wel mee valt. Vooral om het een doopdienst is, het is ook iets feestelijks. Met dit soort gelegenheden komen er veel mensen buitenaf. En katholieke letten toch niet zo op kleding? Dat zijn meer de oud gereformeerde gemeentes...

Ik zou er gewoon fatsoenlijk bij lopen, zoals jij denkt dat het netjes is. Je kan ook een broek aan doen, alleen dan geen spijkerbroek. Gewoon een stoffen. Of een leuk jurkje?
Ok en hoe zit het dan eigenlijk met schoenen? Mag je wat hogere hakken aan (ik heb eigenlijk geen tussenmaat hakken...)? Pff eigenlijk moet ik gaan winkelen maar heb daar vandaag helemaal geen zin in!!
Ik kom uit een katholieke familie en heb dan ook veel dopen en diensten meegemaakt. Een doop is een feestelijk iets, je mag er gewoon fleurig en leuk bijlopen. Kom niet in je ieniemini hotpants, dat is niet zo gepast, maar een rokje is prima, ook tot (net) boven de knie. Een zomerse broek kan ook, blote armen zijn ook geen probleem al zou ik zelf niet echt in een hemdje erheen gaan.

Oh, en qua schoenen, daar valt niemand over. Van sandaaltjes tot hoge hakken, dat maakt niet uit.
Heb nu een jurkje van mexx in bruin/rood tinten tot net onder mijn knie en blote armen met een klein mouwtje. Ik denk dat het deze wordt! Had zelf nog niet echt nagedacht over jurken.

Maakt het uit hoe ik mijn haar heb? Los of opgestoken? *voelt zich alsof ze onder een steen heeft geleefd haar hele leven*
toydinky goeie tip!
Haha en oja! dat beetje blote benen wat ik heb, mag dat bloot of moet daar een panty over? (ik heb echt een hekel aan pantys en vind ze eigenlijk oerlelijk...)
Je haar kun je doen zoals je wil. Idem voor kleding, schoenen en sieraden.

In Duitsland weet ik dat het wel op prijs wordt gesteld als er mouwtjes aan de jurk/top zitten (kapmouwtjes zijn al voldoende). De jurk die je beschrijft is prima.

Cadeautjes voor de dopeling:

Traditioneel iets van zilver (rammelaar, spaarpotje dat soort werk). Maar tegenwoordig kan zowat alles. Bij de dopen waar ik ben geweest geven ooms en tantes een enveloppe met geld voor de dopeling, of speelgoed (dingetjes van snoozebaby ofzo).
Blote benen zijn oké.
Gewoon de zomerkleding die je ook aan zou doen voor 'n gewone dag op terras maar neem 'n vestje/jasje mee omdat het koud kan zijn in zo'n kerk.
Toevallig is het neefje van mijn vriend 3 weken geleden gedoopt in Dusseldorf, ook Duitse moeder, wonen in NL, de doop gehouden in Duitsland omdat haar familie katholiek is.

Gewone licht feestelijke kleding is prima. Hier had de moeder een blauwige jurk met bloemen aan en mijn vriend (peetvader) een bruinige linnen broek met een wit overhemd erop. Toevallig had de vader hetzelfde aan, maar dan met een casual jasje erop. Zussen en schoonzussen ook allemaal een jurkje/rokje met iets fleurigs erop.

Dus iets feestelijker dan normaal, maar zeker geen galajurken hoor.

Maar een spijkerbroek zou wel underdressed zijn.
quote:krabpaal schreef op 06 juli 2013 @ 12:47:

waar heb jij last van?? ja je hormonen overduidelijk..

Er wordt toch nergens negatief op jouw (weggehaalde) posts gereageerd?
anoniem_159189 wijzigde dit bericht op 06-07-2013 13:44
Reden: typo
% gewijzigd
Ik moest (als opgevoed en gewend aan het Katholieke) btw heel erg aan de stijfheid van Gereformeerden.

Dat viel me zooo tegen, die gaan bijna terug in de tijd.
Te veel bier gedronken denk ik.
Iets vrolijks is altijd goed, een rokje niet te kort. En misschien niet je oudste spijkerbroek
Je weet zeker dat het een katholieke doop is en geen protestante doop?
Ik ben ook vaker bij katholieke dopen in Duitsland geweest. In ieder geval geen spijkerbroek, liever geen blote schouders. Ik droeg meestal gewoon een nette pantalon of een rok tot ongeveer knielengte ( iets erboven, kan best ) en een nette top of blouse.
een zomerhempje met een bolero er boven. en een rokje tot ong de knie.. Schoenen maakt niet uit, naar eigen inzicht!
Oehh uhm, wat is precies het verschil tussen een protestantse en katholieke doop? Zijn protestanten strenger qua kleding?
quote:oogappeltje schreef op 06 juli 2013 @ 15:28:

Oehh uhm, wat is precies het verschil tussen een protestantse en katholieke doop? Zijn protestanten strenger qua kleding?Volgens mij wel en ze zijn ook niet zo van de niet religieuze cadeautjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven