Help! Grote opruiming. Waar moet ik beginnen?!

11-07-2013 19:39 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik wil gaan verhuizen, ben ik alvast druk aan het opruimen/uitzoeken/weggooien. Ik wil zo min mogelijk verhuizen. Zonde van de moeite om dingen te sjouwen waar je toch niet naar omkijkt. Inmiddels al zeker 10 vuilniszakken weggegooid, maar ik zie nu gewoon door de bomen het bos niet meer. Ik dacht dat ik weinig spullen had, maar jezus, wat is er veel tevoorschijn gekomen... En dan heb ik het niet over kleding maar gewoon echt oude oninteressante prul, zoals een minidisc uit het jaar nul of een papiersnijder die nog nooit is aangeraakt.

Wie van jullie heeft er ook weleens een grote opruiming gedaan?

Hoe gingen jullie te werk?

Ik wil het graag weg hebben, maar bij bepaalde dingen denk je toch stiekem: zonde.

Mensen aanwezig met een slimme tactiek?
Ik krijg zulke meuk vaak en dan durf ik het niet weg te gooien. Bij de vuilstort hoorde ik dat de Kringloop zulke dingen ook niet wil en gewoon weggooit.
quote:Stukje_Cake schreef op 11 juli 2013 @ 20:39:

[...]

Het is wel de snelste en goedkoopste oplossing

Ja, het is helemaal geen gek idee bedenk ik me nu

Maar ik heb een nieuwe buurman gekregen onlangs en dat is zo'n eigenaardige vent! Ik had van de week 9 vuilniszakken voor de deur gezet (in de hal). En nog geen half uur later stond hij stampvoetend voor de deur in mijn vuilniszakken te graaien! Er zat natuurlijk geen eten in, maar dat ging hij dus even controleren. Brrr nare man. Dus ik denk dat hij ook gaat klagen als ik dozen ga neerzetten... Echt een man die geen eigen leven heeft...
quote:Frizzy schreef op 11 juli 2013 @ 20:39:

Ik krijg zulke meuk vaak en dan durf ik het niet weg te gooien. Bij de vuilstort hoorde ik dat de Kringloop zulke dingen ook niet wil en gewoon weggooit.Mijn familie en vrienden weten gelukkig dondersgoed dat ze geen spullen voor me mogen kopen. Ze komen dus altijd met bloemen en bonnen. En dat is precies wat ik wil
Oh ik leef echt bij opruimingen, heerlijk. Dingen WEG, hoofd leeg, lekker schoon alles. Stones hard aan, verschillende stapels weg/2ehands/grofvuil en hoppa goann
Heb je trouwens FB? In veel steden heb je een "Gratis op te halen in.." facebook.

Practisch alles wordt wel opgehaald eigenlijk, en je hebt er geen moeite aan want ze komen het vaak halen!
quote:Koettie schreef op 11 juli 2013 @ 20:43:

Oh ik leef echt bij opruimingen, heerlijk. Dingen WEG, hoofd leeg, lekker schoon alles. Stones hard aan, verschillende stapels weg/2ehands/grofvuil en hoppa goann

Ik ook, hoor. Bij mij is alles heel netjes, keurig opgeruimd. Maar daardoor weet je dus niet wat je allemaal hebt. Want ik dacht dus dat ik heel weinig had... Viel dat nog even tegen

Het lijkt me heerlijk om een heel leeg huis te hebben, makkelijk met schoonmaken. En in dat laatste heb ik dus echt heel veel zin, hoe gek dat ook mag klinken.
quote:Koettie schreef op 11 juli 2013 @ 20:45:

Heb je trouwens FB? In veel steden heb je een "Gratis op te halen in.." facebook.

Practisch alles wordt wel opgehaald eigenlijk, en je hebt er geen moeite aan want ze komen het vaak halen! Ik heb 1 stelling gratis op te halen gedaan op Marktplaats en een vrouw kwam 'm gelijk halen. Ik denk dat ik dat ook met mijn oude kledingkasten ga doen. Verkopen lukt niet, niemand reageert erop, en ze nemen te veel ruimte in beslag (en ik ga ze nooit meer gebruiken, want ik heb al een nieuwe gekocht).
Oja, ik kwam mijn schaatsen tegen. Hoe lang heb ik die dingen niet meer aan gehad?! 15 jaar misschien? Hahaha... Hopeloos...
quote:pyramids schreef op 11 juli 2013 @ 20:32:

[...]

Emigreren, super! Stoer hoor Mag ik vragen waar naartoe?

800kg, daar zit je misschien sneller aan dan je denkt, of niet?

Ik zou ook graag een langere tijd in het buitenland verblijven (dat is ook de voornaamste reden waarom ik zuinig leef/spaar). Vandaar ook dat ik alles weg wil hebben, dat ik dan nóg makkelijker naar het buitenland zou kunnen vertrekken.Ik woon al in het buitenland dus ik ga nu naar een ander buitenland, Saoedi arabië. Daarbij zijn we drie jaar geleden pas komen wonen in ons huidige appartement maar het is verbazingwekkend wat je in drie jaar tijd verzameld. We hebben ook twee kleine kinderen dus ik ga nu ook alle babykleding uit zoeken, dan de winterkleding etc etc.
quote:liubi schreef op 11 juli 2013 @ 21:07:

[...]

Ik woon al in het buitenland dus ik ga nu naar een ander buitenland, Saoedi arabië. Daarbij zijn we drie jaar geleden pas komen wonen in ons huidige appartement maar het is verbazingwekkend wat je in drie jaar tijd verzameld. We hebben ook twee kleine kinderen dus ik ga nu ook alle babykleding uit zoeken, dan de winterkleding etc etc.

Wauw, dat land zag ik dus niet aankomen, haha. Waar woon je op dit moment? En hoe sta je tegenover de verhuizing naar een land als deze?

Ja, ik zag dat al bij mijn oma. Zij is ook 3 jaar geleden verhuisd, ze had een mooi netjes opgeruimd flatje en toen ik daar van de week kwam, stonden beiden slaapkamers weer helemaal vol met spullen. Oh oh oh

Onbewust koopt een mens nog altijd te veel.
quote:Koettie schreef op 11 juli 2013 @ 20:45:

Practisch alles wordt wel opgehaald eigenlijk, en je hebt er geen moeite aan want ze komen het vaak halen!

Oh daar ben ik ook lid van geweest. Het zal misschien per regio schelen maar my god, wat zaten daar een ontzettende schooierds tussen. Echt, mijn bek viel er van open. En dan gewoon via FB gaan lopen bekvechten over gratis spullen he ... ongelooflijk

On topic: eens in de zoveel tijd heb ik ook aanval van opruimwoede. Ik doe het kast voor kast en plank voor plank. Ik maak een paar dozen voor "weggooien", "behouden", "twijfel", "kringloop", "vuilnisbelt", "vrienden" enz. (te grote kleding geef ik aan een vriendin en een nicht)

Mooi en goed spul probeer ik eerst nog via Marktplaats te slijten en als dat niet lukt, dan gaat het alsnog de kliko in (of naar de kringloop, bijvoorbeeld kleding).

Ik vind het altijd heel erg fijn om zo bezig te zijn haha.
Reden om voortaan goed na te denken of je iets wel zo nodig moet kopen. Helaas, ondanks goede voornemens, tuin ik toch af en toe nog ergens in maar ik ben al een stuk zorgvuldiger qua koopgedrag.
Weggeven doe ik amper, dat is niet een activiteit die voldoening geeft. Ik zou er toch altijd liever iets voor rekenen, zodat je niet later het verwijt krijgt dat je iemand spullen hebt opgedrongen die niet goed "nee" kon zeggen.
Toch denk ik dat Nederland alleen al door ruilhandel wel tien jaar vooruitkan met wat we bij elkaar bezitten. Er hoeft dus niets meer geproduceerd te worden qua huisspul.
@goudenmeid: Ik heb maar 2 mailtjes gekregen over mijn stelling. Dat viel me zo erg mee (tegen). Ik sla die pagina op FB maar over dan, haha... Ik vind het ook heerlijk om zo bezig te zijn, dus dat ik nu vastloop vind ik zwaar irritant...

@Groll: Stel dat ik alles aan mijn moeder zou geven, dan zou ik ook het verwijt krijgen dat ik haar heb opgezadeld met mijn troep terwijl ze zich zelf zo hebberig heeft opgesteld. Ik kijk wel uit dus

En trouwens, de spullen die ik de laatste tijd heb gekocht, daar heb ik geen spijt van. Ik ben echt veel bewuster gaan kopen. De spullen die ik nu wegdoe, daar heb ik al langere tijd niet naar gekeken. Zijn geen spullen die ik het afgelopen jaar heb gekocht ofzo
Grote opruiming... Breek me de bek niet open. Ik heb in oktober een opruiming gehouden omdat ik zou gaan verhuizen, ik heb toen veel weggedaan maar eigenlijk niets wat 'pijn' deed. Inmiddels ben ik verhuisd en ik ben weer bezig met een grote opruiming. Nu durf ik al wat meer weg te doen. Waren het eerst vooral nutteloze papieren en oude videobanden, nu zijn het ook mijn tijdschriften (waar ik best aan gehecht was; Flow voornamelijk, dus ook dure, dikke tijdschriften en niet eens gelezen ), boeken, sommige kerstspullen en kleding (en ik ben nog niet klaar). Straks nog verder met de dvd's, cd's, voorraadkast en een heleboel bakken waarvan ik amper weet wat erin zit. Ik ben wel trots, want ik heb echt een hékel aan weggooien. Ik ben erg gehecht aan mijn spullen. Maar inmiddels word ik gewoon gek van de zooi, ik kan opruimen wat ik wil, maar zonder ook daadwerkelijk weg te gooien wordt het eigenlijk nooit echt netjes. En daar kon ik écht niet meer tegen.

Dus mijn tactiek is vooral: Het vaak herhalen. Je wordt steeds makkelijker in weggooien.

Wat ik wel vreselijk irritant vind, is dat ik teveel spullen heb met emotionele waarde. Dat ligt aan mezelf, ik maak spullen snel te belangrijk. Daar moet ik nog eens wat op vinden. Sommige dingen zou ik bijv. kunnen digitaliseren en dan de fysieke 'versie' ervan weggooien ofzo.
Pyramids, ik wil je even bedanken voor dit topic. Wij lopen al weken aan te hikken tegen het opruimen van de zolder en ik weet ook nooit waar ik moet beginnen, maar ik ben nu al helemaal geïnspireerd door je en alle reacties!

Gaat toch wel goedkomen denk ik, waar ik dat eerst nog niet echt zag zitten!

Bedankt en succes!
Weet je, begin gewoon. Loop naar het eerste beste kastje/plankje oid en haal daar alles uit/af. Ga dan sorteren: vuilnis/kringloop/verkopen/houden. En dan zet je alles wat je wil houden weer terug. Alle tijd die je besteed aan tactieken bedenken zou je ook kunnen besteden aan daadwerkelijk opruimen en wegdoen.
ik vind het altijd wel een goede manier om "twijfeldingen", waarvan je niet weet of je ze wilt houden of niet, in een aparte dichte doos te doen, en die doos apart zetten.

Als je m een paar weken nog steeds niet open hebt gemaakt, ga je dat ook niet meer doen, en dan de hele doos ineens wegdoen.

En dan voor t wegdoen ook niet meer even kijken wat er ook-al-weer-inzat..... :p
Tralalala
Mijn strategie is dat ik eerst alles probeer te verkopen, we hebben een grote kelder dus nadat ik het op mp gezet heb zet ik het in een doos in de kelder, daarna wacht ik totdat ik het verkoop. Maar in de kelder staat het me niet in de weg
Hier geen andere tactiek, maar ben vorige week in de berging begonnen. Resultaat 3 dozen kringloop.

Vandaag de zolder. Resultaat 3 dozen kringloop.

Komend weekend al het babyspeelgoed uit de slaapkamers/kamerkast en tuinhuis. Verwacht resultaat: 5 dozen kringloop.

En mijn man moet zijn eigen zooi nog doen...Heerlijk zo voor de vakantie!! Doen we eigenlijk elk jaar.. en ik durf steeds meer weg te gooien..

Ik moet zeggen dat ik best rigoureus ben, maar misschien zou dat nog erger zijn als ik ging verhuizen..
Ik ben een echte bewaarder en koop (en krijg) ook nog eens vaak prul. Maar sinds een paar weken word zowat beroerd van alles wat ik heb. Het is ZO veel, dat voelt ontzettend overdreven. Dus ben ik aan het opruimen, langzaam aan, beetje bij beetje.

Hier heb ik wel wat aan gehad qua strategie: http://thuisacademie.ntr.nl/cursussen/c ... uimen.html

Leuke documentaire:

http://www.uitzendinggemist.nl/programm ... al-spullen
@SuperGoomba: Weet je, ik vind weggooien echt makkelijk normaal gesproken. Spullen zijn voor mij echt spullen zonder enige waarde. Uitzonderingen daar gelaten uiteraard. Het probleem nu is dat echt ALLES weg zou willen gooien. Ik wil mezelf van al die troep verlossen. Mijn vader kwam daarnet 7 dozen ophalen die hij heeft weggebracht. Ongelooflijk veel cd's en andere spullen. En een stoel heeft hij meegenomen, die ruimte in beslag nam terwijl ik er nog nooit op heb gezeten, haha.

@lola2001: Graag gedaan haha. Jij ook heel veel succes! We kunnen het

@Moondancer: Ik ben blij dat mijn vader het kwam ophalen, daardoor kan ik nu weer verder. Er is nu zoveel weg, wauw. Ben er nog niet maar nu zie ik tenminste de bodem weer om verder te kunnen gaan.

@glass: Ik heb heel veel dozen nu dus aan mijn vader meegegeven waar spullen inzaten waar ik al jaren niet meer naar had gekeken. Als ik spijt heb van dat ene dingetje, koop ik het wel opnieuw. Spijt van alle zooi krijg ik toch niet

@-teuntje-: Ik heb gelukkig geen kelder. Gelukkig in dit geval, ja. Ik wil spullen niet wegstoppen. Ik wil weten wat ik heb. Daarnet kwam ik een zeefje voor losse thee tegen. Splinternieuw. Niet 1 keer gebruikt. En weet je wat er op mijn verlanglijstje stond voor zodra ik ben verhuisd? Inderdaad, zo'n zeefje, haha! Ik weet niet eens wat ik in huis heb, en dan heb ik nog niet eens een kelder waar ik alles in heb verstopt.

@iamalady: Heerlijk! Ik heb inmiddels al meer dan 10 vuilsnizakken dichtgeknoopt. Bizar hoor, laat me wel nadenken over mijn volgende aankopen die ik zal doen. Hoeveel geld je wel niet verspilt... Succes met de volgende dozen!

@buaya: Bedankt voor de linkes, ik zal ze straks even bekijken. En ja, ik word nu dus ook echt kriebelig van al die troep. Ik vind het zo belachelijk wat we allemaal in huis hebben...
quote:buaya schreef op 12 juli 2013 @ 00:13:

Leuke documentaire:

http://www.uitzendinggemist.nl/programm ... al-spullen

Ik heb deze al gezien, toentertijd op tv.

Ik heb nu de eerste 5 minuten gezien en word weer misselijk, haha!

Dusss ik ga verder kijken, inspirerend, zo moet het dus niet!

Thanks
Iemand je laten helpen zodat je makkelijker spullen weggooit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven