Gezondheid alle pijlers

colitis ulcerosa

13-07-2013 12:28 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,

Ik heb er in help buikgriep over geschreven ik dacht dat ik weer zo'n vervelend buikgriepje te pakken had maar heb waarschijnlijk de aandoening colitis ulcerosa te zijn heeft iemand hier het toevallig ook of iemand in de omgeving ik zou graag jullie ervaringen ermee horen en eventueel tips hoe ik ermee om moet gaan xx
Succes, het kan een heel erg nare ziekte zijn, mijn schoonzus heeft het. Ik zou als ik jou was kijken op het forum van de patiëntenvereniging, daar zul je heel veel informatie vinden.
Hallo Eva, is dat je echte naam? Misschien moet je even nadenken of je wel je eigen volle naam wilt gebruiken? Iedereen kan het lezen he?

Maar om op je vraag terug te komen: ik heb Colitis Ulcerosa. Wat zou je er specifiek over willen weten? Misschien is het iig fijn om alvast te horen dat er over het algemeen goed mee te leven valt, wanneer je de juiste medicijnen hebt gevonden. Ik heb het sinds mijn 21e (ben nu 26) en ik ben 2 keer erg ziek geweest ervan. En ik heb verschillende medicijnen gebruikt. Uiteindelijk ben ik aan de remicade infusen gegaan elke 8 weken, ondersteund met azathioprine pillen dagelijks. En dit werkt heel goed voor mij. Ik gebruik deze nu een jaar en ik heb nauwelijks last van mijn darmen en kan weer alles doen.
Hoi Eva,

Ik hoop voor je dat het toch een hardnekkig virusje is. De diagnose CU is niet fijn! De mate waarin mensen er last van hebben loopt nogal uiteen. Dus schrik niet van de horrorverhalen die je kunt lezen op internet, dat geeft een vertekend beeld. Hoe veel last je er van hebt, is afwachten. Er zijn mensen met dagelijkse klachten en waarbij de ziekte veel invloed heeft op het dagelijks leven. Anderen kunnen met goede medicatie klachtenvrij leven.

Ik heb zelf Colitis Ulcerosa, nu zo'n drie jaar. Toen de diagnose gesteld werd, was ik er echt ziek van (zelfs ziekenhuisopname). Sindsdien nog een keer flink ziek van geweest.

Het zoeken naar de juiste medicatie kan lastig zijn. Ik gebruik dagelijks pentasa en purinethol en ben nu een jaar volledig klachtenvrij. Alleen pentasa bleek toch niet genoeg: ik had nog pijn en was erg vermoeid. Nu met purinethol erbij gaat het goed: Ik kan alles eten, heb een drukke fulltime baan en doe alles zonder last van mijn buik.

Sterkte!!
Ik heb nu zo'n 10 jaar colitis ulcerosa. Gelukkig heb ik een heel milde vorm. Sinds een jaar gebruik ik 3 gram mesalazine (salofalk) en daar voel ik me heel goed bij. Ik heb energie en kan alles gewoon doen en eten. Grootste minpunt zijn (het laxeren voor) de darmonderzoeken.
Ik hoop dat het mee valt ik heb dinsdag een endoscopie xx
en bedankt voor de reacties trouwens !
Succes morgen met het onderzoek!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven